Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?

köyhä säästäjä
25.07.2022 |

Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.

Kommentit (684)

Vierailija
321/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerennyt. Vielä neljä vuotta taloa maksettava. Sitten velaton. Jouduin työkyvyttömyys eläkkeelle 45v. 1900€ nettoeläke.

Vierailija
322/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästäisin kyllä jos jotain jäisi. Ainakin yritän laittaa sivuun, joskus se on vain joitain kymppejä. Valitettavasti elinkustannukset ovat nousseet niin ettei säästöön jää millään tai ne vähäisetkin säästöt on käytettävä yllättäen johonkin isompaan kuluerään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeen summa on täysin merkityksetön tällä inflaatiotahdilla.

Mitä iloa on 2500€ eläkkeestä, jos se menee kokonaisuudessaan vaikkapa sähkölaskuun.

Tosin palkat ovat kokeneet saman. Moni pienituloinen saa juuri sen verran palkkaa, että voi käydä töissä.

Työttömänä rahaa kuluisi vähemmän.

Vierailija
324/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä elän nyt kirjoitti:

En varaudu mitenkään. Isä teki koko elämänsä palkkatöitä ja heti kun pääsi eläkkeelle, kuoli syöpään. Eläkerahat jäi valtiolle.

(Työ)Eläkerahat pitääkin ajatella vain kivana ehkä pikkasen epätodennäköisenä lisänä. Varsinainen varallisuus jonka voi käyttää itse tai jättää haluamalleen taholle valtion sijaan on kerrytettävä itse.

Eli palkasta pidätetyt eläkkeet vuosikymmenien ajalta pitäis vaan kuitata pienenä mutta epätodennäköisenä "lisänä"? Voi herrajumala mitä ajatuksia. On kuitenkin hyvin todennäköistä että sairastuu vanhetessaan ja tulee vaivoja. Niistä säästöistä olis iloa eniten silloin kun on terve ja toimintakykyinen. Joku kehuskeli että säästämillään rahoilla voi ostaa laadukasta hoitoa. Rahalla voi ostaa vaikka kaikki maailman parhaimmat hoidot, mutta elämä voi jonkun sairauden kanssa olla silti elämäntasoa laskeva. 

Vierailija
325/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeen summa on täysin merkityksetön tällä inflaatiotahdilla.

Mitä iloa on 2500€ eläkkeestä, jos se menee kokonaisuudessaan vaikkapa sähkölaskuun.

Tosin palkat ovat kokeneet saman. Moni pienituloinen saa juuri sen verran palkkaa, että voi käydä töissä.

Työttömänä rahaa kuluisi vähemmän.

Kun (jos) jään eläkkeelle kuten suunnittelen, noin 10-v päästä, niin kulurakenne alas.

OK-talo saa jäädä viimeistään 5-7 v päästä taakse eli muutamaa vuotta ennen eläkkeelle jäämistä. Toinen auto samalla pois. Siirtyminen rivariin tai suoraan kerrostaloon, nykyisten 6h + k + s ja noin 180 m2 sijaan saa riittää kolmio.

326/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia kerännyt leipäpussit ja jugurttipurkit, sittemmin myös wolttipussit ja lääkepurkit.

Lisäksi kerään tanskalaisten pikkkuleipien metallipurkkeja. Taannoin sijoitin ja ostin korvapuikkoja, muovipillejä sekä kertakäyttöastioita. Näitä on hyvä sitten tulevaisuudessa realisoida.

Vierailija
327/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä elän nyt kirjoitti:

En varaudu mitenkään. Isä teki koko elämänsä palkkatöitä ja heti kun pääsi eläkkeelle, kuoli syöpään. Eläkerahat jäi valtiolle.

(Työ)Eläkerahat pitääkin ajatella vain kivana ehkä pikkasen epätodennäköisenä lisänä. Varsinainen varallisuus jonka voi käyttää itse tai jättää haluamalleen taholle valtion sijaan on kerrytettävä itse.

Eli palkasta pidätetyt eläkkeet vuosikymmenien ajalta pitäis vaan kuitata pienenä mutta epätodennäköisenä "lisänä"? Voi herrajumala mitä ajatuksia. On kuitenkin hyvin todennäköistä että sairastuu vanhetessaan ja tulee vaivoja. Niistä säästöistä olis iloa eniten silloin kun on terve ja toimintakykyinen. Joku kehuskeli että säästämillään rahoilla voi ostaa laadukasta hoitoa. Rahalla voi ostaa vaikka kaikki maailman parhaimmat hoidot, mutta elämä voi jonkun sairauden kanssa olla silti elämäntasoa laskeva. 

Kirjoitin ehkä huonosti. Pyrin siis tuomaan eroa lakisääteisen eläkkeen ja vapaavalintaisemman parhaaksi katsomansa työuran jälkeista aikaa vaikkapa +60 vuotiaana. Sitten jos saa elää eläkeiän +65 vuotta jälkeistä aikaa niin kaikki on tavallaan plussaa. Ja vain edellämainitussa tapauksessa saa päättää mihin kertyneet varat jälkeenjätetään.

Tällä tavoin ajatteleva toivoisi enemmän kannustusta omaehtoiseen säästämiseen ja supistettaisiin lakisääteistä eläkejärjestelmää.

Vierailija
328/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen meidän eläkeikää todennäköisesti koko rahajärjestelmä ja nykyiset säästötkin romahtavat...

Vierailija
329/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkinnon suorittaneet työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Eläkettä ei kerry.

Kyllä se on vain leikattava hiukset itse ja vessapaperin avulla saa tehtyä kiharoita itse. Hiukset voi myös laittaa nutturalle, jolloin hiusten latvat ei näy. On otettava mallia sodassa olleista pula-ajan kokeneista isovanhemmista.

Vierailija
330/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvena sähkölämmitys maksoi meillä 200€/kk tammi-helmikuussa. Ensi talvena sähkön hinta 10-kertaistuu, joten mietin, joudunko maksamaan 2000€/kk sähköstä? Pohdin asiaa ja laitoin varaavan takan tilaukseen.

Vierailija
331/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa antaa palkankorotukset vakituisille ja sanoa palkkatukitöitä tekevälle, että sun työtä ei ole rahaa jatkaa. Se vakituinen voi ottaa 2 kestoväriä kuukaudessa parturissa ja syödä 2 lounas annosta ravintolassa, eläkeläisiä kuolee noin 5000 kuukaudessa joten vakituisten on lisättävä kulutusta, jotta parturit ja ravintolat pysyvät pystyssä.

Tai ehkä kaljut miehet voivat mennä parturiin ottamaan ne 100 euron permanenttikiharat työttömien naisten puolesta.

Vierailija
332/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime talvena sähkölämmitys maksoi meillä 200€/kk tammi-helmikuussa. Ensi talvena sähkön hinta 10-kertaistuu, joten mietin, joudunko maksamaan 2000€/kk sähköstä? Pohdin asiaa ja laitoin varaavan takan tilaukseen.

Lasketaan sähköenergian osuudeksi karkeasti kolmannes sähkölaskusta. Eli 66,67 eur/kk.

Uusi sähkölaskunne voisi olla 800 eur/kk tammi-helmikuussa.

Vierailija
333/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkinnon suorittaneet työttömät hyllyttävät tavaroita kaupoissa työmarkkinatuella 540 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Eläkettä ei kerry.

Kyllä se on vain leikattava hiukset itse ja vessapaperin avulla saa tehtyä kiharoita itse. Hiukset voi myös laittaa nutturalle, jolloin hiusten latvat ei näy. On otettava mallia sodassa olleista pula-ajan kokeneista isovanhemmista.

Eläkeläisiä kuolee 5000 kuulaudessa ja nuoret laitetaan palkattomiin työkokeiluihin.

Kaupan alan ja palvelun alan alasajo etenee hyvää vauhtia ja tulemme olemaan esimerkki maa kulutuksen vähentämisessä ja ympäristön suojelussa sekä pankkisektorin romahduksessa.

Vierailija
334/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisiä kuolee 5000 kuulaudessa ja nuoret laitetaan palkattomiin työkokeiluihin.

Kaupan alan ja palvelun alan alasajo etenee hyvää vauhtia ja tulemme olemaan esimerkki maa kulutuksen vähentämisessä ja ympäristön suojelussa sekä pankkisektorin romahduksessa.

Lainojen maksu pankeille voi olla vähän hankalaa, kun työt loppuu.

Se on hyvä puoli ansiosidonnaisen leikkauksessa, että voi laittaa auton pois ja anoppi joka asuu 30 km päässä saa pärjätä yksin. Olisi tehnyt enemmän lapsia kuin yhden.

Vierailija
335/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä puoli ansiosidonnaisen leikkauksessa, että voi laittaa auton pois ja anoppi joka asuu 30 km päässä saa pärjätä yksin. Olisi tehnyt enemmän lapsia kuin yhden.

Edellinen hallitus halusi pelastaa nuoremman sukupolven anopeilta.

Vierailija
336/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Hallitus, ei tarvitse ajaa 30 km siivoamaan anopin kotia ja auttamaan. Sen sijaan saa jäädä kotiin katsomaan telkkaria ja syömään pullaa.

Vierailija
337/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä, kun elän nyt, enkä huomenna. Olen panostanut töissäkäyntiin ja työeläkkeeni kartuttamiseen. Moukkamaista tulla tänne retostelemaan rahoillaan ja maalaamaan piruja seinälle.

Vierailija
338/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Hallitus, ei tarvitse ajaa 30 km siivoamaan anopin kotia ja auttamaan. Sen sijaan saa jäädä kotiin katsomaan telkkaria ja syömään pullaa.

Kun sosiaaliohjaaja ehdottaa palaveria niin voi sanoa: ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois, laitoimme auton pois, emme voi osallistua, heippa.

Vierailija
339/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sosiaaliohjaaja ehdottaa palaveria niin voi sanoa: ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois, laitoimme auton pois, emme voi osallistua, heippa.

Kunnan kodinhoitajat hoitaa. Eläkeläisiä on vain miljoona kuusisataa tuhatta.

Vierailija
340/684 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En säästä, kun elän nyt, enkä huomenna. Olen panostanut töissäkäyntiin ja työeläkkeeni kartuttamiseen. Moukkamaista tulla tänne retostelemaan rahoillaan ja maalaamaan piruja seinälle.

Äänestätkö SDP:tä? Ainakin mielikuvissani voisit olla sdpläisen karikatyyri.