Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin alkaa sijoittamaan vaikka 300 eurolla kuukaudessa, koska asuntolainaa on jäljellä enää 20 000 euroa. Pääsen eläkkeelle 11 vuoden kuluttua. Mihin siis sijoittaisin?
Mitä suuria rikastumisia tuossa ei ole odotettavissa, mutta jos edes onnistunut sijoittamaan rahat niin, että sijoituksesi säilyttävät reaaliarvonsa, niin sinulla on 11 ensimmäisen eläkevuoden aikana käytettävissäsi nykyistä 300 euroa vastaava summa ylimääräistä rahaa eläkkeen päälle joka kuukausi. Ei se ole ihan mitätön summa.
Ja jos oletetaan sijoitukselle (osakkeille hyvin maltillinen) 5 %:n reaalituotto, niin sinulla on 11 ensimmäisen eläkevuoden aikana käytettävissäsi nykyistä 510 euroa vastaava summa ylimääräistä rahaa eläkkeen päälle joka kuukausi. Tähän tuottoon pääseminen vaatii kuitenkin sijoittamista osakkeisiin. Hajautuksen vuoksi suosittelen osakeindeksirahastoja. Ja tuotto ei ole tietenkään täysin varmaa, vaan aina on riski rahojen menettämisestä (tosin hyvällä hajautuksella riski on hyvin pieni).
Oletuksena tässä oli siis se, että sijoitat 11 vuoden ajan (joka eläkeikään on jäljellä) joka kuukausi summan, joka vastaa nykyistä 300 euroa.
7 vuotta sitten päätin sijoittaa parempaan asumiseen. Myytiin rivari, otettiin 100 000 lainaa ja rakennettiin omakotitalo, jonka arvo on nyt noussut. Arvo on yli 300 000. Eli sen puoleen olen jo sijoittanut. Olen lyhentänyt lainaa 1500 eurolla kuussa nyt pari vuotta. 20000 enää jäljellä. Jos jatkan lyhennyksiä samaan tahtiin, vuoden päästä minun pitäisi sijoittaa 1500 euroa johonkin joka kuukausi. Tämä stressaa...Tulen kohta perimään 30 hehtaaria metsää, josta myös saa vähän tuloja jossakin vaiheessa. Varsinaiset tuotot tulevat vasta pojillemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin alkaa sijoittamaan vaikka 300 eurolla kuukaudessa, koska asuntolainaa on jäljellä enää 20 000 euroa. Pääsen eläkkeelle 11 vuoden kuluttua. Mihin siis sijoittaisin?
Olet noin 30 vuotta jäljessä aloittamisen suhteen 300 eurolla. parempihan tuo on kuin ei mitään mutta ei ihmeitä kannata odottaa saavansa kasaan.
Turha alapeukuttaa. Noin se vaan on 11 vuotta x 12 kk x 300 e = 39,600 e.
Onhan se toki raha sekin, mutta ei sillä kovin isoa eläkettä taio itselleen.
Olet ilmeisesti olettanut, että sijoitukset eivät tuota mitään. Jo 5 %:n reaalituotto-oletuksella (vuodessa) 300 euroa kasvaa 11 vuodessa 513 euroksi. Kyllä se on ihan mukava lisä eläkkeen päälle.
Noin en suinkaan olettanut, vaan en jaksanut alkaa olettaa mitään :). Hyvä kuitenkin että havainnollistit ja oletti 5%, mutta ei 513e / kk eläkkeen päälle ole mikään valtava raha. Toki päälle.
itse olen säästänyt jo useamman vuoden ja alkaa oleen eläkerahat hyvin koossa kohta.
M46
Tämän ketjun perusteella päätin nostaa kk-summan, jonka olen pistänyt sivuun, elokuusta alkaen 150e aiempaa suuremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Aloitin vuonna 1999 eläkevakuutuksen.
En tekisi enää, sillä kun juuri katsoin, olen työntänyt sinne rahaa vähän yli 42.000 e, vakuutuksen arvo on noin 60.000 e eli vuosituotto aika heikko. Toki, voi miettiä niinkin, että jos sinne ei olisi pakkosäästänyt, olisi rahat menneet jonnekin muualle.Yksiön ostin lisäksi, että vuokratulot. Saatan ostaa toisenkin.
Edit ja täsmennys. En siis kenelläkään suosittele reilu 20-v sitten tekemääni eläkevakuutusta. Silloin ne oli pinnalla. Nykyisin ei kukaan järkevä tee sellaista. Sama on työntää rahaa suoraan osakkeisiin tai jopa rahastoihin mieluummin kuin johonkin pankin hallinnoimaan vakuutukseen, josta ei rahojaan pois saa.
Pankit ei taida enää niitä edes kaupata. Itsellä vuodelta 2007 eläkesopimus ja se on sellanen arpalippu, josta saa jotain työeläkkeen päälle sitten aikanaan, koska säästämistä sinne ei kannata katkaista, mutta niitä rahastoja voi vaihtaa pankin sivuilla, joten mahdollista on saada tuottoja enemmän kuin säästösumma on. Vähn samanlaista hoitamista kuin salkussakin, nykyään kun ei toimi enää se, että osta ja unohda. Kahdesti olen vaihtanut säästösopimukseen kohdetta ja nyt kohteita on kolme joista yksi alkuperäinen kohde.
Harrastakaa osakepoimintaa, älkääkä sijoittako mihinkään rahastoihin. Esim. Timon lista on tuottanut indeksiin nähden 7,32% ylituottoa per vuosi 29.8.2006 alkaen. Eilen julkaistiin tuorein Timon Lista ja listan kolme kovimman nousupotentiaalin omaavaa firmaa ovat:
Aspocomp +55%
Tulikivi +51%
Martela +51%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet noin 30 vuotta jäljessä aloittamisen suhteen 300 eurolla. parempihan tuo on kuin ei mitään mutta ei ihmeitä kannata odottaa saavansa kasaan.
Turha alapeukuttaa. Noin se vaan on 11 vuotta x 12 kk x 300 e = 39,600 e.
Onhan se toki raha sekin, mutta ei sillä kovin isoa eläkettä taio itselleen.
Olet ilmeisesti olettanut, että sijoitukset eivät tuota mitään. Jo 5 %:n reaalituotto-oletuksella (vuodessa) 300 euroa kasvaa 11 vuodessa 513 euroksi. Kyllä se on ihan mukava lisä eläkkeen päälle.
Noin en suinkaan olettanut, vaan en jaksanut alkaa olettaa mitään :). Hyvä kuitenkin että havainnollistit ja oletti 5%, mutta ei 513e / kk eläkkeen päälle ole mikään valtava raha. Toki päälle.
Olennaista tuossa onkin juuri "päälle". Jos normieläke riittää juuri peruselämiseen, niin tuolla summalla saa kuitenkin elämäänsä jo kohtuullista luksusta, esim. matkan joka toinen kuukausi.
omistusasunto on säästettty ja eläketilillä yli 100K
mies 49v
Vierailija kirjoitti:
Harrastakaa osakepoimintaa, älkääkä sijoittako mihinkään rahastoihin. Esim. Timon lista on tuottanut indeksiin nähden 7,32% ylituottoa per vuosi 29.8.2006 alkaen. Eilen julkaistiin tuorein Timon Lista ja listan kolme kovimman nousupotentiaalin omaavaa firmaa ovat:
Aspocomp +55%
Tulikivi +51%
Martela +51%
yhtä nopeesti nämä osakesijotukset syö eläkesijoitukset kun tuo, en lähtisi ikinä laittaan eläkerahojani jonkin timon listan mukaan, ehkä vähän voi pelata jos haluaa mutta perusrahoja nounou
Enpä ole kovin säästänyt. Ehkä tässä hoitajan työssä on nähnyt parin kymmenen vuoden aikana niin lukemattomia kertoja, että ihmiset säästää eläkepäiviä varten ja sitten kun se aika koittaa niin sairastutaan heti ja ne kaikki matkat sun muut suunnitelmat loppuvat siihen. Ja lähes kaikki sanovat samaa; elä nyt ja nauti. Ja varsinkin nykyisessä maailman tilanteessa.
Monet täälä luulee elävänsä iloisena ja terveenä eläkepäivillään mutta todellisuudessa te säästätte vaan siihen laitospaikkaan ja hoitokuluihin ja lääkkeisiin uppoaa loputkin teidän säästöistä.
Olen ainut lapsi ja perin vanhempani. Säästössä noin 80 000€.
Ennustaja kirjoitti:
Monet täälä luulee elävänsä iloisena ja terveenä eläkepäivillään mutta todellisuudessa te säästätte vaan siihen laitospaikkaan ja hoitokuluihin ja lääkkeisiin uppoaa loputkin teidän säästöistä.
Useimmat kuitenkin elävät ainakin 75-80-vuotiaaksi siinä kunnossa, että jaksavat matkustella ja tehdä muuta mukavaa. Tosin rämä ei koske tupakoijia. Heillä on selvästi toinen jalka haudassa viimeistään 70-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ennustaja kirjoitti:
Useimmat kuitenkin elävät ainakin 75-80-vuotiaaksi siinä kunnossa, että jaksavat matkustella ja tehdä muuta mukavaa. Tosin rämä ei koske tupakoijia. Heillä on selvästi toinen jalka haudassa viimeistään 70-vuotiaana.
Tosin syöpä voi tulla kelle vaan eikä se katso ikää.
Keski-ikäisenä on jo aivan liian myöhässä ellei pistä tosi isoja summia syrjään. Eläkkeellä voi olla vaikka 40 vuotta.
Itse olen säästänyt jostain 16 vuotisesta saakka ja säännöllisesti parikymppisestä lähtien.
Arvelisin että 800 000 euron pääoma riittää eläkkeeksi, kun saa osinkoja samalla.
Vierailija kirjoitti:
En, koska ylimääräistä rahaa ei ole, pieni palkka ja iso asuntolaina pitävät siitä huolen.
No mutt onhan sulla sitten se asunto, enemmän asunto pitää arvonsa kuin raha tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole kovin säästänyt. Ehkä tässä hoitajan työssä on nähnyt parin kymmenen vuoden aikana niin lukemattomia kertoja, että ihmiset säästää eläkepäiviä varten ja sitten kun se aika koittaa niin sairastutaan heti ja ne kaikki matkat sun muut suunnitelmat loppuvat siihen. Ja lähes kaikki sanovat samaa; elä nyt ja nauti. Ja varsinkin nykyisessä maailman tilanteessa.
Näin itse vakavasti sairaana voin vaan sanoa, että rahalla todennäköisesti saa parempaa hoitoa, tai tehoavaa hoitoa, jota ei Suomessa ole tarjolla.
Ainoa varma eläke on oma säästämä eläke. Siksi aloitin eläke säästämisen jo nuorena. Silloin en ihan ymmärtänyt, miten tärkeä päätös se oli. Maailma oli kovin naiivi ennen muinoin, tähän päivään verrattuna.
En sen kummemmin, koska jos rahat joskus loppuvat, poistatan itseni.