Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Ennustaja kirjoitti:
Monet täälä luulee elävänsä iloisena ja terveenä eläkepäivillään mutta todellisuudessa te säästätte vaan siihen laitospaikkaan ja hoitokuluihin ja lääkkeisiin uppoaa loputkin teidän säästöistä.
Jep. Ja kuten joku jo kirjoittikin, niin saatta myös Viikatemies viedä ennen eläkepäiviä. Siksi mieluummin käytän rahat nyt, kun niistä voin vielä nauttia. Viiniä, ruokaa, matkoja jne.
Mä elän nyt kirjoitti:
En varaudu mitenkään. Isä teki koko elämänsä palkkatöitä ja heti kun pääsi eläkkeelle, kuoli syöpään. Eläkerahat jäi valtiolle.
(Työ)Eläkerahat pitääkin ajatella vain kivana ehkä pikkasen epätodennäköisenä lisänä. Varsinainen varallisuus jonka voi käyttää itse tai jättää haluamalleen taholle valtion sijaan on kerrytettävä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että säästät, mutta toivottavasti teet sen sijoittamalla etkä pelkällä säästötilillä.
Tässä pieni laskelma esim. Nordenetin sijoituslaskurilla, jos sulla nyt on valmiiksi vaikka 5 000 euroa säästössä:
Kertasijoitus alussa: 5 000 €
Kuukausisäästösumma: 402 €
Vuotuinen tuoto-odotus: 5 % (oletus on 7 %, pessimistisesti pienensin vähän)
Sijoitusaika: 10 vuotta
Sijoituksen arvo sijoitusajan päättyessä: 81 152 €
Pelkkä talteen laitettu rahasumma (plus alun 5 000) olisi 10 vuoden kuluttua: 53 240 €
Voit itse pyöritellä lukuja täällä:
https://www.nordnet.fi/fi/palvelut/kuukausisaastaminen/sijoituslaskuriMiksi ihmeessä tämä postaus on saanut alapeukkuja?
Toivon tosissani ettei kukaan ole oikeasti "säästänyt" eläkerahojaan tai muutakaan tilille missä inflaatio syö niitä.
Vanha sanonta menee, laita rahasi tekemään töitä puolestasi. Sijoittaminen on se mikä kannattaa.
Ainakin vuoden 2022 alusta sijoittajille on tullut persnettoa niin pirusti. Tilillä pitämällä olisi ollut fiksumpaa.
Tilastoja voidaan aina tutkailla ja jälkiviisastella mutta mikään nousu millään aikavälillä ei ole taattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä keski-ikäinen, mutta kuukausisijoitan rahastoihin. En usko että nykyistä eläkejärjestelmää on enää olemassa kun pääsen eläkeikään 35+ vuoden kuluttua. Eläkeikäkin ehtii moneen kertaan varmasti nousta.
Eikä itseäni kiinnosta tehdä töitäkään niin pitkään.
Voin jäädä työelämästä pois aiemmin jos mulla on maksettu asunto/talo alla ja rahastoissa ja osakkeissa sen verran että voin myydä ja elää niillä rahoilla.
Suomalaiset on aivan liian passiivisia eläkesuunnittelussa ja sijoittamisessa.
Arvioit, että eläkejärjestelmää ei ole 35 v. kuluttua mutta rahastot ja osakkeet senkun vaan nousevat, niille siis ei voi koskaan mitään tapahtua? Mistä tälläiset arviot kumpuavat?
Kirjoitinkin että NYKYISTÄ eläkejärjestelmää ei välttämättä ole olemassa.
Jatkuvastihan nuo eläkeiät nousevat, ja varmasti tulevat vielä nousemaan ja eläkkeiden määrät muuttumaan.
Faktahan on, että nykyisellään meillä ei ole läheskään tarpeeksi veronmaksajia maksamaan nykyisiä tai tulevia eläkkeitä. Joku saattaisi kutsua tuota pyramidihuijaukseksi, kun osa ihmisistä systeemissä nauttii toisten maksamista rahoista ja mitä myöhemmin tulet mukaan, sen suuremmalla todennäköisyydellä jäät paitsi.
Ei sitä rahaa tyhjästä nyhjäistä. Joku muutoshan tuohon on tultava, eikä oikea ratkaisu välttämättä ole ulkomaisten työntekijöiden Suomeen rahtaaminen.
Jos katsoo esim. jenkkien S&P 500 indeksiä, niin menneinä vuosikymmeninä se on vain noussut, siis pitkässä mittakaavassa. Se on yksi mihin itse sijoitan. Hajautus, ajallinen ja maantieteellinen on se juttu.
Itse tse päätän mihin rahani laitan, ja milloin ne kotiutan. Teen itse omat taloudelliset päätökseni, enkä odota että joku viraston setä sanoo joku päiväettä nyt voit jäädä eläkkeelle tässä almuja.
Olisi ollut valtavan edullista mikäli väestö olisi kerryttänyt voimakkaasti "omaeläkkeitä". Ja voitaisiin pienentää vastaavasti lakisääteisiä eläkemaksuja. Nyt niihin kohdistuu jatkuva nostopaine jota ei oikein jaksaisi enää kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että säästät, mutta toivottavasti teet sen sijoittamalla etkä pelkällä säästötilillä.
Tässä pieni laskelma esim. Nordenetin sijoituslaskurilla, jos sulla nyt on valmiiksi vaikka 5 000 euroa säästössä:
Pelkkä talteen laitettu rahasumma (plus alun 5 000) olisi 10 vuoden kuluttua: 53 240 €
https://www.nordnet.fi/fi/palvelut/kuukausisaastaminen/sijoituslaskuriMiksi ihmeessä tämä postaus on saanut alapeukkuja?
Toivon tosissani ettei kukaan ole oikeasti "säästänyt" eläkerahojaan tai muutakaan tilille missä inflaatio syö niitä.
Vanha sanonta menee, laita rahasi tekemään töitä puolestasi. Sijoittaminen on se mikä kannattaa.
Ainakin vuoden 2022 alusta sijoittajille on tullut persnettoa niin pirusti. Tilillä pitämällä olisi ollut fiksumpaa.
Tilastoja voidaan aina tutkailla ja jälkiviisastella mutta mikään nousu millään aikavälillä ei ole taattua.
Juu ja taitaa olla Timon listakin olla vuonna -22 tukevasti miinuksella.
En varaudu millään tavalla mahdolliseen tulevaan eläkeikääni. Tuskin tulen elämään sinne asti tällä sairaushistorialla.
Eläkeikäni on 65 ja siihen on vielä aikaa 7 vuotta.
Ennustaja kirjoitti:
Tosin syöpä voi tulla kelle vaan eikä se katso ikää.
Tai olla tulematta, jolloin tarvot lähikaupan ja asuntosi väliä 25-30 vuotta perseaukisena. Ei kaikkia munia samaan koriin, on sijoittamisen perussääntöjä. Eläkekertymäni on hyvä mutta en täysin luota eläkelupaukseen, joten sijoitussalkun arvon tulee olla vähintään kuusinumeroinen nykyisellä rahan arvolla kun/jos jään eläkkeelle. Osa palkasta pitää tietysti törsätä nyt heti, jos maan kuve kutsuu tilaamatta ennen aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole mitään puolen vuoden puuhaa. Jos on pakko saada pikavoittoja, niin sijoittaa sitten ravikuponkiin.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Mä elän nyt kirjoitti:
En varaudu mitenkään. Isä teki koko elämänsä palkkatöitä ja heti kun pääsi eläkkeelle, kuoli syöpään. Eläkerahat jäi valtiolle.
(Työ)Eläkerahat pitääkin ajatella vain kivana ehkä pikkasen epätodennäköisenä lisänä. Varsinainen varallisuus jonka voi käyttää itse tai jättää haluamalleen taholle valtion sijaan on kerrytettävä itse.
Eli palkasta pidätetyt eläkkeet vuosikymmenien ajalta pitäis vaan kuitata pienenä mutta epätodennäköisenä "lisänä"? Voi herrajumala mitä ajatuksia. On kuitenkin hyvin todennäköistä että sairastuu vanhetessaan ja tulee vaivoja. Niistä säästöistä olis iloa eniten silloin kun on terve ja toimintakykyinen. Joku kehuskeli että säästämillään rahoilla voi ostaa laadukasta hoitoa. Rahalla voi ostaa vaikka kaikki maailman parhaimmat hoidot, mutta elämä voi jonkun sairauden kanssa olla silti elämäntasoa laskeva.
Ensimmäisen avioliitto oli ulkomaalaisen kanssa ja siihen aikaan sai sitä kautta sen maan kansalaisuuden. Joten saan sieltä ihan hyvän peruseläkkeen kun se aika koittaa ja muutan sinne. Ja Suomesta olen oikeutettu saamaan työeläkkeen. Niillä kyllä pärjää ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Pysyykö indeksirahastojen arvo korkealla, jos uusia indeksisijoittajia kokoajan tulee lusää? Sen vuoksiko täällä jatkuvasti mainostetaan niihin sijoittamista?
Indeksien taustalla ovat toki indeksiin kuuluvat yhtiöt ja niiden markkina-arvot pyrkivät kohoamaan mikäli niiden osakkeita ostetaan. Ei ole väliä ovatko ostajat vanhoja tai uusia omistajia.
Lisäksi vaikkapa kivijalkapankin OP Suomi indeksin markkina-arvo on alle promillen Helsingin pörssin markkina-arvosta. Indeksirahastot eivät liene kovin suuri markkinatekijä ns. passiivisena pääomien allokoijanakaan ainakaan siten, että indeksin yritykset saisivat olennaisesti kohtuutonta hyötyä. Epäilen että olisi lainkaan mittaustarkkuuden rajoissa.
Ennustaja kirjoitti:
Monet täälä luulee elävänsä iloisena ja terveenä eläkepäivillään mutta todellisuudessa te säästätte vaan siihen laitospaikkaan ja hoitokuluihin ja lääkkeisiin uppoaa loputkin teidän säästöistä.
Itse pyrin samaan kuin äitini. Ja silloin kaikkea muuta kuin kirjoittamaasi.
Ennustaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennustaja kirjoitti:
Useimmat kuitenkin elävät ainakin 75-80-vuotiaaksi siinä kunnossa, että jaksavat matkustella ja tehdä muuta mukavaa. Tosin rämä ei koske tupakoijia. Heillä on selvästi toinen jalka haudassa viimeistään 70-vuotiaana.
Tosin syöpä voi tulla kelle vaan eikä se katso ikää.
Ei tietty. Mutta eläkeikä kyllä nousee juuri sen takia, että ihmiset elävän pitempään.
Eli kaikkia niitä ikäviä tapauksia kohden on viisi tai kymmenen joilla muuten on asiat hyvin mutta taloudelliset huolet painavat. Siihen voi vaikuttaa tänään.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä ja säästän itselleni säännöllisesti eläkettä varten. Nyt salkku on n. 200 000 euron arvoinen, olen vähän vaille nelikymppinen. Enää ei tarvitsisi oikeastaan säästää edes lisää, sillä salkku kasvaa itsekseen ihan tarpeeksi siihen saakka että täytän 60v jolloin viimeistään aion jäädä pois työelämästä.
Hyvä huomio jota ei kyllin voi korostaa. Jossakin vaiheessa kärsivällisen sijoittajan taivalta sijoituspääoma alkaa tehdä työtä enemmän kuin ansio- tai yrittäjätuloista on syytä päälle edes laittaa. Toki joillekin pieni ahneus voi jäädä päälle. Mikään pakko ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä elän nyt kirjoitti:
Eli palkasta pidätetyt eläkkeet vuosikymmenien ajalta pitäis vaan kuitata pienenä mutta epätodennäköisenä "lisänä"? Voi herrajumala mitä ajatuksia. On kuitenkin hyvin todennäköistä että sairastuu vanhetessaan ja tulee vaivoja. Niistä säästöistä olis iloa eniten silloin kun on terve ja toimintakykyinen. Joku kehuskeli että säästämillään rahoilla voi ostaa laadukasta hoitoa. Rahalla voi ostaa vaikka kaikki maailman parhaimmat hoidot, mutta elämä voi jonkun sairauden kanssa olla silti elämäntasoa laskeva.
Niin no. Se vaan tuntuu oudolta ajatukselta, että rahaa tulisi jostakin tekemättä mitään. Ehkä siihen tottuu aikanaan :). Kiitos annoit ajateltavaa suhtautumisessa työeläketsydeemiin.
Sijoituspääoma toki tekee reaalista työtä ja helpompi ymmärtää.
En ymmärrä, mikä paniikki tässä olisi. Asuntolaina on pian maksettu ja pitää miettiä sitten, kun lapset muuttaa pois eli 4-6 vuoden sisällä.
Miettikää nyt ihan tosissanne tätä. Keskituloinen perhe, jossa nettotulot kuussa kahden lapsen lapsilisien kanssa 4800. Tästä summasta pitää maksaa noin 1000 Euroa asuntolainaa, maksaa kahden kasvavan lapsen ruuat, harrastukset, vaatteet, huvit jne. Hyvässä lykyssä ylläpidetään kahta autoa. Jo pelkästään lapset ja asuntolaina on 2000 Euroa/kk ja siihen hintaan lapset ei vielä tee mitään erityisen kallista. Useimpien harrastavien lasten kohdalla tuo 500 Euroa/kk/lapsi ei riitä. Lisäksi toisen auton ylläpito 300 Euroa/kk, vähän halvempi romu.
Eli käytännössä ilman töitä (ei tarvi kahta autoa), ilman lapsia ja asuntolainaa samaan elintasoon riittäisi 2500 Euroa nettona. Vähän heikommastakin eläkkeestä pitäisi tulla tuo summa kahdelle.
En ymmärrä tätä nuorten ja asuntolainojen ja lasten kulujen kanssa painivien paniikkia eläkeiästä. Oikeasti siinä vaiheessa talous on tiukemmalla kuin lähempänä eläkeikää tai edes eläkkeellä.
Useimmat eivät tiedä että silloin kun joutuu laitoshoitoon ( erityis tuettu palveluasumisnen )niitä on kahta laatua. Ara-tuettu ja ykstyisiä tajotaan ei ARA kelpoisille. Niistä sijoituksista on silloin tavallaan haittaa, kun joutuu kuitenkin yksityiseen hoivalaitokseen. Toinen varaton köyhempi vanhus saa imaiseksi kaiken hoivan ja lääkkeet. Ykstyinen vie kiaikki tulot myös sijoitustulot ja huomio myös puolison tulot ja sijotukset vaikuttaa kk-maksuun. tämä systeemi Pk-seudulla. Netistä löytyy hoitolaitokset ja aina siinä lukee että on tulo- ja omaisuusrajat niihin julkisiin, kunnan ylläpitämiin. Ei siis kannata säästää enää nykyisin.Joku jo eilen tästä sanoi. Ss ei ola sama kuin HUSin sairaalmaksu,jossa on vuosikatto. Hoitopaikat ovat nykyään hyviä.
Kannattaa hyödyntää trendit sijoittamisessa:
* Korona oli ja meni ja siitä hyötyi eniten Harvia.
* Nyt on energiakriisitrendi ja siitä hyötyy Tulikivi. Kun energian hinta 5-10 -kertaistuu, takkaa menee kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voit itse pyöritellä lukuja täällä.
Näissä laskureissa on se ongelma, että käytännössä harva onnistuu saamaan (5-7 %) tuottoja tuotoille kymmenen tai kymmenien vuosien ajan. Tuottoa tuotolle laskelmat perustuvat katkottomana ketjuun jossa ei ole epäjatkuvuuskohtia, eikä verotusta.
Olen yrittäjä ja säästän itselleni säännöllisesti eläkettä varten. Nyt salkku on n. 200 000 euron arvoinen, olen vähän vaille nelikymppinen. Enää ei tarvitsisi oikeastaan säästää edes lisää, sillä salkku kasvaa itsekseen ihan tarpeeksi siihen saakka että täytän 60v jolloin viimeistään aion jäädä pois työelämästä.