Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?

köyhä säästäjä
25.07.2022 |

Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.

Kommentit (684)

Vierailija
261/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että säästät, mutta toivottavasti teet sen sijoittamalla etkä pelkällä säästötilillä.

Tässä pieni laskelma esim. Nordenetin sijoituslaskurilla, jos sulla nyt on valmiiksi vaikka 5 000 euroa säästössä:

Kertasijoitus alussa: 5 000 €

Kuukausisäästösumma: 402 €

Vuotuinen tuoto-odotus: 5 % (oletus on 7 %, pessimistisesti pienensin vähän)

Sijoitusaika: 10 vuotta

Sijoituksen arvo sijoitusajan päättyessä: 81 152 €

Pelkkä talteen laitettu rahasumma (plus alun 5 000) olisi 10 vuoden kuluttua: 53 240 €

Voit itse pyöritellä lukuja täällä: 

https://www.nordnet.fi/fi/palvelut/kuukausisaastaminen/sijoituslaskuri

Miksi ihmeessä tämä postaus on saanut alapeukkuja?

Toivon tosissani ettei kukaan ole oikeasti "säästänyt" eläkerahojaan tai muutakaan tilille missä inflaatio syö niitä.

Vanha sanonta menee, laita rahasi tekemään töitä puolestasi. Sijoittaminen on se mikä kannattaa.

Sijoittaminen ei ole koskaan varmaa. Voit menettää myös rahasi. Tämän vuoksi neuvotaan sijoittamaan vain ylimääräistä rahaa. Aikaisemmat rahastojen tuotot eivät ole tae tuleville tuotoille. Näin lukee pankin ohjeissakin..

Näin minäkin ajattelen. Minulla ei ole ylimääräistä rahaa vaikka on muutamia kymmeniä tuhansia tilillä, ei minulla ole varaa niitä menettää. Siksi en sijoita. N39

Sioittaminen on riski bisnestä!

Vierailija
262/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyykö indeksirahastojen arvo korkealla, jos uusia indeksisijoittajia kokoajan tulee lusää? Sen vuoksiko täällä jatkuvasti mainostetaan niihin sijoittamista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä. Ei sitä tiedä olenko edes elossa enää. Nautin nyt elämästä.

264/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin 16v tuli mentyä työhön tuntipalkka oli 4,12mk kolme tiliä piti tehdä pankkiin että kehtasi mennä tilille .Kun kuvitteli että kaikilla muilla oli jo hirmu säätöt ja kun eläkelle jäi n15v sitten, oli tuntipalka 9,60€ vuosikorotuksineen.Aika hyvin on tulevaisuus turvattu ja isot hankinnat tuli tehtyä 90 lamassa käteisellä .

Vierailija
265/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että säästät, mutta toivottavasti teet sen sijoittamalla etkä pelkällä säästötilillä.

Tässä pieni laskelma esim. Nordenetin sijoituslaskurilla, jos sulla nyt on valmiiksi vaikka 5 000 euroa säästössä:

Pelkkä talteen laitettu rahasumma (plus alun 5 000) olisi 10 vuoden kuluttua: 53 240 €

Toivon tosissani ettei kukaan ole oikeasti "säästänyt" eläkerahojaan tai muutakaan tilille missä inflaatio syö niitä.

Vanha sanonta menee, laita rahasi tekemään töitä puolestasi. Sijoittaminen on se mikä kannattaa.

Sijoittaminen ei ole koskaan varmaa. Voit menettää myös rahasi. Tämän vuoksi neuvotaan sijoittamaan vain ylimääräistä rahaa. Aikaisemmat rahastojen tuotot eivät ole tae tuleville tuotoille. Näin lukee pankin ohjeissakin..

Näin minäkin ajattelen. Minulla ei ole ylimääräistä rahaa vaikka on muutamia kymmeniä tuhansia tilillä, ei minulla ole varaa niitä menettää. Siksi en sijoita. N39

Omapa on virheesi, mutta juuri tuollaisten ennakoluulojen viljeleminen ja sijoittamisen demonisoiminen ja rinnastaminen uhkapelaamiseen on pahinta mitä voit tehdä MUILLE. Sijoittaminen EI ole uhkapelaamista.  Sijoittaminen on fiksua toimintaa, jota kaikkien pitäisi tehdä oman taloudellisen tulevaisuutensa vuoksi. Sijoittaminen on varmin keino vaurastua mitä voit keksiä.

Vierailija
266/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyykö indeksirahastojen arvo korkealla, jos uusia indeksisijoittajia kokoajan tulee lusää? Sen vuoksiko täällä jatkuvasti mainostetaan niihin sijoittamista?

Ei. Indeksirahastojen arvo pysyy korkealla JOS indexissä mukana olevien yhtiöiden pörssiarvot pysyvät korkealla.

Vierailija
267/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin alkaa sijoittamaan vaikka 300 eurolla kuukaudessa, koska asuntolainaa on jäljellä enää 20 000 euroa. Pääsen eläkkeelle 11 vuoden kuluttua. Mihin siis sijoittaisin?

Vierailija
268/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inflaatio syö niitä sun tilillä makaavia rahoja parhaillaan.

Vierailija
269/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin alkaa sijoittamaan vaikka 300 eurolla kuukaudessa, koska asuntolainaa on jäljellä enää 20 000 euroa. Pääsen eläkkeelle 11 vuoden kuluttua. Mihin siis sijoittaisin?

Olet noin 30 vuotta jäljessä aloittamisen suhteen 300 eurolla. parempihan tuo on kuin ei mitään mutta ei ihmeitä kannata odottaa saavansa kasaan.

Vierailija
270/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inflaatio syö niitä sun tilillä makaavia rahoja parhaillaan.

Inflaatio niin,10 000€ ja vuoden päästä olet menettänyt lähes 800€

30000€ ja vuoden päästä olet 2400€ köyhempi noin niinkuin karkeasti laskien.

Vierailija
271/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä olettaa että eläkejärjestelmä romahtaa. Sen sijaan terveydenhuolto on jo osittain romahtanut ja tulee vielä huonontumaan. Ja ensimmäiseksi karsitaan eläkeläisten hoitoja. Kannattaa varautua maksamaan itse hammashoitonsa ja erikoislääkärikulut tutkimuksineen. Ruotsista on jo viitteitä että 60+ v syöpien hoidoista tingitään. Esim. eturauhas- ja rintasyöpäpotilaita hankkiutuu Tanskan yksityissairaaloihin hoitoon kun hermo ei kestä hoitojonoissa roikkumista.  Sama meno tulossa meillekin. Kannattaa siten pitää jemmassa ainakin 100 000 € hoitohin.  Verovarat ei vaan kaikkeen riitä ja on taloudellisempaa hoitaa nuoremmat. 

Vierailija
272/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla säästetty jotain 300 000+ € sijoituksissa sekä maksettu asunto, perintöäkin tulossa. Mieluummin jättäisin omaisuuden jälkipolville, mutta saa nähdä saako joskus itse eläkettä.

M45

Vierailija
273/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole mitään syytä olettaa että eläkejärjestelmä romahtaa."

Man delar inte den åsikten helt och hållet. Orsakerna är följande:

- De som är på pension är numerärt flest från de stora årskullarna som inte betalade sina egna pensioner, utan de dåvarande pensionärernas. Pensionsavgiften var 5 %

- De som nu betalar 25 % gör det åt dem som är på pension

- De som kommer efter är färre och de kanske inte vill betala nuvarande 50-åringars pensioner

- Nettobetalare strömmar ut ut Finland

- Fertiliteten är usel

- Invandringen av icke arbetsföra personer kompenserar allt detta. Befolkningen ökar. Kvalitetsförsämringen är ett faktum

- Ny statskuld på 40 Mrd. € är just taget av ihana Sanna som håller sig borta då det är frågan om Fortum, NATO, morgonmål och vad fan som helst som inte ser bra ut på Instagram

Själv konstaterade man att man inte kommer att delta i detta och emigrerade. Under hela den tiden har man endast sparat för sig själv och inte alla andra i hopp om att kanske någon gång få något.

De som trodde på Finland (bl.a. mina föräldrar)  och som nu är pensionerade utomlands har just blivit allmänt skatteskyldiga i Finland, utan att Finland skulle bjuda på något i utbyte. Tack, tack och mårjens för gott.

Vierailija
274/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi niin pieni eläke että juu. Olen hommannut sijoitusasunnon, tarkoitus oli hankkia niitä lisää jos vaikka pääsisin jäämään aiemmin pois työelämästä. Ei se onnistunut ja suunnitelmat muuttuivat muutenkin, en elä eläkeikään asti. Toivottavasti saisin nyt lainoja maksettua mahdollisimman paljon pois että kuka ikinä mut periikään, perisi muutakin kuin velkaa.

Velkaa ei voi periä.

Vierailija
275/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varautunut töiden loppumiseen ja että eläkettä ei tule. Tilillä on jotain 700 000 euroa pahan päivän varalle.

Niin varmasti. Kaikista typerintä pitää TILILLÄ 700 000 euroa. Se ei siellä tilillä ole turvassa, eikä tuota mitään. Esim pankin konkurssissa menettäsit 600 000 saman tien.  Lisäksi menetät vuosittain kymmenien tuhansien eurojen pääomatulot.

Mutta eipä niillä mielikuvituseuroilla tuottoja tosin saisikaan

Pankin konkurssi? Nykysuomessa? Et taida tietää mitään tästä: https://rvv.fi/talletussuojan-historia-suomessa

Vierailija
276/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En säästä. Ei sitä tiedä olenko edes elossa enää. Nautin nyt elämästä.

Siis et tiedä, oletko enää elossa? Näytät kuitenkin kirjoittelevan täällä.

Vierailija
277/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä suuria rikastumisia tuossa ei ole odotettavissa, mutta jos edes onnistunut sijoittamaan rahat niin, että sijoituksesi säilyttävät reaaliarvonsa, niin sinulla on 11 ensimmäisen eläkevuoden aikana käytettävissäsi nykyistä 300 euroa vastaava summa ylimääräistä rahaa eläkkeen päälle joka kuukausi. Ei se ole ihan mitätön summa.

Ja jos oletetaan sijoitukselle (osakkeille hyvin maltillinen) 5 %:n reaalituotto, niin sinulla on 11 ensimmäisen eläkevuoden aikana käytettävissäsi nykyistä 510 euroa vastaava summa ylimääräistä rahaa eläkkeen päälle joka kuukausi. Tähän tuottoon pääseminen vaatii kuitenkin sijoittamista osakkeisiin. Hajautuksen vuoksi suosittelen osakeindeksirahastoja. Ja tuotto ei ole tietenkään täysin varmaa, vaan aina on riski rahojen menettämisestä (tosin hyvällä hajautuksella riski on hyvin pieni).

Vierailija
278/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä suuria rikastumisia tuossa ei ole odotettavissa, mutta jos edes onnistunut sijoittamaan rahat niin, että sijoituksesi säilyttävät reaaliarvonsa, niin sinulla on 11 ensimmäisen eläkevuoden aikana käytettävissäsi nykyistä 300 euroa vastaava summa ylimääräistä rahaa eläkkeen päälle joka kuukausi. Ei se ole ihan mitätön summa.

Ja jos oletetaan sijoitukselle (osakkeille hyvin maltillinen) 5 %:n reaalituotto, niin sinulla on 11 ensimmäisen eläkevuoden aikana käytettävissäsi nykyistä 510 euroa vastaava summa ylimääräistä rahaa eläkkeen päälle joka kuukausi. Tähän tuottoon pääseminen vaatii kuitenkin sijoittamista osakkeisiin. Hajautuksen vuoksi suosittelen osakeindeksirahastoja. Ja tuotto ei ole tietenkään täysin varmaa, vaan aina on riski rahojen menettämisestä (tosin hyvällä hajautuksella riski on hyvin pieni).

Oletuksena tässä oli siis se, että sijoitat 11 vuoden ajan (joka eläkeikään on jäljellä) joka kuukausi summan, joka vastaa nykyistä 300 euroa.

Vierailija
279/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt 500€ kuukaudessa vuodesta 2006, ihan mukava potti kun vielä jatkan säästämistä reilu 10v. Asunto maksettu ei lainaa enemmänkin voisi säästää vaan haluan myös nauttia elämästä nyt.

Vierailija
280/684 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet noin 30 vuotta jäljessä aloittamisen suhteen 300 eurolla. parempihan tuo on kuin ei mitään mutta ei ihmeitä kannata odottaa saavansa kasaan.

Turha alapeukuttaa. Noin se vaan on 11 vuotta x 12 kk x 300 e = 39,600 e.

Onhan se toki raha sekin, mutta ei sillä kovin isoa eläkettä taio itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän