Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ip-lehdessä puhutaan "köysiradalta tippuneesta". Ettäkö ihan pisara pisaralta tippui?

Vierailija
25.07.2022 |

Joskus ihmettelen.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne se tippui??

Vierailija
2/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt varmasti kaikki lääkkeet otettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä omituisin aloitus ikinä.

Vierailija
4/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivälehtien ja HS:n toimittajien kielitajussa on viimeisen parin vuoden sisällä tapahtunut valtava romahdus.

Monissa aikakauslehdissä osataan edelleen kirjoittaa suomen kieltä. Se saattaa johtua siitä, että juttuja ei kirjoiteta kiireellä, tai siitä, että aikakauslehdissä tavoitteet ovat usein muutenkin erilaiset, eikä oman naaman tai mielipiteen julki tuominen ole useinkaan se artikkelin keskeisin asia.

Vierailija
5/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta mikä tässä on omituista? Täällähän on ollut paljon pitkiä ketjuja samasta aiheesta.

Vierailija
6/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta mikä tässä on omituista? Täällähän on ollut paljon pitkiä ketjuja samasta aiheesta.

Esim. tämä: https://www.vauva.fi/keskustelu/4730346/miksi-iltapaivalehtien-toimitta…

Vierailija
7/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei sitten ymmärtänyt jutun sisältöä.

Vierailija
8/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu mietin ihan samaa. Tuskin ihmisestä enää whjää saadaan jos tippui. Jos taas olisi pudonnut, niin olisi jonkinlainen nahdollusuus selvitä.

Vierailija
9/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitänyt itseäni aina vähän keskitasoa heikompana suomen kielessä. Silti toimittajien kielioppimokat on joskus aivan käsittämättömiä, mitä ei selitä kiirekään, sillä perusasiat pitäisi kyllä olla jo rutiinia kiireessäkin. Lauseet on joskus tämän tyylisiä "Julkkis oli tippui jostain", verbejä saattaa puuttua tai aikamuotoja on sekoitettu ihan huolellisesti, niin ettei välillä edes ymmärrä mitä tarkoitetaan.

Vierailija
10/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä ketjussa ei sitten oteta huomioon myös murretta; jossain päin Suomea käytetään aina sanaa tippui. Ymmärsin jutun ainakin erittäin hyvin.

Vierailija
11/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain murteessa sanotaan tippua, kun tarkoitetaan pudota.

Vierailija
12/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä ketjussa ei sitten oteta huomioon myös murretta; jossain päin Suomea käytetään aina sanaa tippui. Ymmärsin jutun ainakin erittäin hyvin.

Olen turkulainen ja täällä puhutaan tippumisesta, käytän sanaa itsekin puhuessani. Kirjakielellä kirjoittaessani käytän kuitenkin sanaa pudota. Mielestäni murre ja puhekieli eivät kuulu uutisjuttuihin.

Vierailija
13/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulleon ainakin normaalia puhua tippumisesta, esim. leipä tipahti lattialle, räystäät tippuu kun kevät tulee jne.

Vierailija
14/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohjois-suomesta, asunu savossa, lännessä, hämeessä ja nykyään helsingissä.

Ymmärsin uutisen täydellisesti, itsekin käytän ilmaisua tippui, tipahti kaikkialle. Putosi sana on mulle harvinainen mitä itse käytän.

Vierailija
15/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suojelusenkeli oli kuulemma mukana. Outoa ettei se enkeli suojellut putoamisesta.

Vierailija
16/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulleon ainakin normaalia puhua tippumisesta, esim. leipä tipahti lattialle, räystäät tippuu kun kevät tulee jne.

Tarkoitat siis räystäiden tippumisella sitä, että ne putoavat? Muutenhan tuo ei liity aiheeseen mitenkään.

Vierailija
17/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pohjois-suomesta, asunu savossa, lännessä, hämeessä ja nykyään helsingissä.

Ymmärsin uutisen täydellisesti, itsekin käytän ilmaisua tippui, tipahti kaikkialle. Putosi sana on mulle harvinainen mitä itse käytän.

No, sinua tuskin haittaavat toimittajien virheet, kun kirjoitat itsekin noin huonosti.

Vierailija
18/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n pointin: neste tippuu, kiinteä putoaa, mutta en jaksa välittää. Mikä tahansa voi mun mielestä myös "tipahtaa". 

Mahtavaa suomessa on nimenomaan kikkailla kuvailevilla sanoilla, joihin liittyy usein jonkinlainen oletus muodosta. Jos esimerkiksi jokin pehmeä ja kenties märkä asia (esim. pizzataikina) mätkähtää maahan , voi heittäytyä hurjan hauskaksi ja sanoa, että taikina kolahti lattialle. Wicked! 

Vierailija
19/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ajatellut, että tippuminen on sama asia kuin putoaminen. Hassua.

Vierailija
20/55 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat siis räystäiden tippumisella sitä, että ne putoavat? Muutenhan tuo ei liity aiheeseen mitenkään.

Tiedät varmaan, että asiayhteys vaikuttaa sanan merkitykseen.

Miten ymmärrät lauseen:

"Kuinka paljon maksaa kilo maksaa", vai ymmärrätkö sitä lainkaan?

Tai tämän: "Linja -auto suistui tieltä, kuusi loukkaantui."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme