Sosiaalietuuksiin jo toinen indeksikorotus tänä vuonna
Eduskunta hyväksyi aiemmin keväällä lakialoitteen, jonka myötä kansaneläkkeeseen sidottuja sosiaalietuuksia korotetaan elokuussa noin 3,5 prosenttia.
Kesken vuotta tehtävä indeksikorotuksen tarkistus on poikkeuksellinen, sillä yleensä sosiaalietuuksien korotukset tehdään alkuvuodesta. Viime tammikuussa sosiaalietuuksiin tehtiin 2,1 prosentin korotus, eli kyseessä on jo toinen tänä vuonna tehtävä indeksikorotus.
Oma palkkani nousi tänä vuonna noin 2% eikä lisää ole tulossa. Näinkö valtio näyttää palkansaajille mallia kohtuullisista korotuksista?
Ei tämä maailma niin toimi että palkat jäävät jälkeen sosiaalietuuksista.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten hoitokotimaksuja maksetaan 5 miljardia verorahoista, eikö he voisi itse maksaa hoitonsa?
Sinä se et aio eläkkeelle jäädä tai sitten olet sen verran rahoissasi, että sinulla riittää pätäkkää eläkepäivillesi? Sen verran tahdikkaasti jaksat spämmätä näitä eläkkeet/eläkeläiset sitätätätota.
Noita lukuja löytyy esim. Thl:n sivuilta, ei ole keksittyjä.
Itse valitat työttömyyskorvauksista ja olet täysin tietämätön, että kun menet asiakkaaksi niin sinua palveleva voi olla työtön. Esim. työttömällä on sairaanhoitajan siniset työvaatteet, kun hän on sairaalan osastolla toimistotöissä ja saatat mennä kansliaan kysymään, missä huoneessa omaisesi on.
Ja mitä tällä on tekemistä eläkkeiden kanssa?
Kyllä se työtönkin on joku päivä eläkkeen varassa, jos tarpeeksi pitkään saa elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joita surettaa nämä "massiiviset korotukset" kannattaa muistaa, että niitä ei tehdä tuhansien eurojen tuloista vaan muutamien satasten tulosta ja ovat kooltaan euroista muutamiin kymppeihin. Omakin korotukseni on 9e/kk josta menee 11% veroja. Muuta ei ole tälle vuodelle tulossa. Se saa kattaa sen että sähkölaskuun tuli 60% korotus ja ruoka on kallistunut 10-30%.
Se on 9e/kk enemmän kuin mitä minä palkansaajana olen saanut, lisäksi kaikista tuloistani maksan yli 30% veroa. Silti ihan yhtälailla minun sähkölaskuni ja ruokani on kallistunut.
Työmarkkinatuki on 680 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei saa muita tukia. Syksyllä ja talvella tullaan irtisanomaan paljon porukkaa, kun kulutusta vähennetään ja maksetaan sähköä ja ruokaa.
Sitä suuremmalla syyllä tukia pitäisi ennemminkin pienentää kuin nostaa, jos niitä saava porukka vielä kasvaa niin se kassa tyhjenee entistä nopeammin.
Siis eläkkeitä pitäisi pienentää. Moni saa eläkettä 1600 netto eli saman mitä tienaa kaupassa 40 viikko työtunnilla
Niin?Eläkeläiset ovat sen eläkkeen eteen tehneet vuosikymmeniä töitä.
Te maksoitte liian vähän eläkemaksua. Siksi palkoista menee 25 miljardia vuodessa teidän eläkkeisiin ja vain 5 miljardia rahastosta. Rahasto olisi loppunut jo aika päivää sitten, jos eläkkeitä ei olisi maksettu nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Juuri näin. Juuri julkaistiin jossain laskelmia näistä ja nämä jotka ovat eläkkeensä ""ansainneet"" maksoivat vain 6% palkastaan maksuja versus tällä hetkellä maksetaan 25-30% eikä sillä omia kartuteta, vaan maksetaan näiden eläkkeitä, ilman eläkekattoja, jotka maksoivat aivan liian vähän. Ja sitten ihmetellään miksei lapsia synny kun mennään lamasta lamaan, inflaatio syö rahat ja loput kerää verottaja, sähkölaitos ja eläkeiläiset. Kiitti ja kuitti Suomi.
Ai sun mielestä eläkkellä ovat vain vuosikymmeniä sitten sinne jääneet?Tiedoksi sulle että suuri osa on maksanut näitä samoja eläkemaksuja ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia näitä ollaan aina innolla korottamassa, mutta sama ei koske julkisen sektorin matalapalkkatöitä, joita riittää?
Koska vasemmistohallitus. No, tulevana vuonna uusi hallitus ja uudet tuulet. Ja hyvä niin. Jospa tuettaisiin töissä käyviä, jotka rahoittavat tämän touhun. Ja voi sitä ulinaa jatkossa vasemmiston suusta.
Etköhän sinäkin öyhötä keskivertoälyllä tavispaikassa jollain tukialalla. Ei fiksut kirjoita noin hölmöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kateellisia työttömälle jolla on varaa syödä 2 päivän välein (jos hyvin käy).
Ehjiä vaatteita ei ole ollut vuosiin. T: työtön mutta en omasta halusta...
Sinulla on sitten varmaan matala painoindeksi? Vai miten on? Miten niin moni työtön on kuitenkin lihava? Työssäkäyvissä on monia aidosti kituuttavia, kun pitää elättää perhekin. Ei siinä syödä mitään muuta kuin hernekeittoa näillä hinnoilla.
Miten on niin vaikea tajuta, että työssäkäyvälle voi jäädä vähemmän käteen kuin sosiaalietuuksia saavalle??
Ehdot tt-tuen saamiselle ovat työssäkäyvälle ja työttömälle samat. Ihan tismalleen samat. Eli jos nyt saat vähemmän kuin joku työtön, niin oletko tsekannut, olisiko sullakin oikeus tt-tukeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille jää muutama satanen, korotus on varmaan edelleen pieni. Asumiseenhan kaikki menee. Tuskin kannattaa kadehtia kauheasti.
Niin asuntojen vastikkeet ovat nousseet kohisten, kun sähkö ja muut kulut ovat nousseet. Asumiseen se menee palkkatuloillaan itsensä elättävänkin raha, mutta mitään kompensaatiota ei valtiovallalta tule. On epätasa-arvoista, että vain yksi porukka hyötyy kaikesta.
Siis toimeentulotuesta jää osalle 300-350e josta menee vielä hankintakuluja ja jäävä osa on paljon pienempi. Palkka varmaan on silti isompi yleensä, ellet asu kalliisti, vuokralla ja minipalkka. Köyhät kärsivät eniten.
Uli uli. Mulle jää järkyttävien verojen jälkeen (joilla kustannan tämän toisten makaamisen) 1700e palkasta käteen ja yhdestä lapsesta enää lapsilisät (lapsia kolme). Siitä sitten pitää maksaa KAIKKI ihan itse. Asuminen, auton huollot, bensat (pakko olla työn takia), vakuutukset, lääkärit, lääkkeet (nämähän tulee kaikki ilmaiseksi tt-tukena), netit, puhelimet, omat ja lasten vaatteet ja muut tarvikkeet, jne. Mitäpä luulet jääkö aina edes tuota 300-350e? Jäämällä työttömäksi voisi laittaa auton pois, lämmittää kotia puilla, kerätä pakastin täyteen marjoja, juosta punaisten lappujen perässä, leipoa ja kokata kaikki itse.
No miksi ihmeessä sinä et jää työttömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joita surettaa nämä "massiiviset korotukset" kannattaa muistaa, että niitä ei tehdä tuhansien eurojen tuloista vaan muutamien satasten tulosta ja ovat kooltaan euroista muutamiin kymppeihin. Omakin korotukseni on 9e/kk josta menee 11% veroja. Muuta ei ole tälle vuodelle tulossa. Se saa kattaa sen että sähkölaskuun tuli 60% korotus ja ruoka on kallistunut 10-30%.
Se on 9e/kk enemmän kuin mitä minä palkansaajana olen saanut, lisäksi kaikista tuloistani maksan yli 30% veroa. Silti ihan yhtälailla minun sähkölaskuni ja ruokani on kallistunut.
Työmarkkinatuki on 680 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei saa muita tukia. Syksyllä ja talvella tullaan irtisanomaan paljon porukkaa, kun kulutusta vähennetään ja maksetaan sähköä ja ruokaa.
Sitä suuremmalla syyllä tukia pitäisi ennemminkin pienentää kuin nostaa, jos niitä saava porukka vielä kasvaa niin se kassa tyhjenee entistä nopeammin.
Siis eläkkeitä pitäisi pienentää. Moni saa eläkettä 1600 netto eli saman mitä tienaa kaupassa 40 viikko työtunnilla
Älä viitsi olla lapsellinen. Ette te niitä eläkkeitä ole tienanneet, vaan laskut maksaa seuraava sukupolvi.
Eläkeläiset ovat maksaneet veroja vuosikymmenet toisin kuin saamapuolella olevat,vuosia työttömänä roikkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten terveydenhoitoa maksetaan 6500 vuodessa / 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Eikö he voisi itse maksaa lääkärinsä ja lonkkaleikkauksensa?
Samalla voi työtönkin maksaa asumisensa ja ruokansa.Miksi tuhlata verorahoja luusereihin jotka ovat väärän ammatin valinneet eivätkä viitsi uudelleenkouluttautua vaan roikkuvat palkkatukitöissä .
Vain luuseri kutsuu muita luuseriksi. Oletko itse lyhyt mies ja asut valesokkelitalossa? Mene purkamaan pahaa oloasi muualle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten terveydenhoitoa maksetaan 6500 vuodessa / 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Eikö he voisi itse maksaa lääkärinsä ja lonkkaleikkauksensa?
Samalla voi työtönkin maksaa asumisensa ja ruokansa.Miksi tuhlata verorahoja luusereihin jotka ovat väärän ammatin valinneet eivätkä viitsi uudelleenkouluttautua vaan roikkuvat palkkatukitöissä .
Vain luuseri kutsuu muita luuseriksi. Oletko itse lyhyt mies ja asut valesokkelitalossa? Mene purkamaan pahaa oloasi muualle
Taidetaan siellä palkkatukityössä kahvitauolla kysyä lyhyiden miesten pituudet ja nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi olla lapsellinen. Ette te niitä eläkkeitä ole tienanneet, vaan laskut maksaa seuraava sukupolvi.
Kenenkähän verorahoilla sinunkin päivähoitosi, koulutuksesi, terveydenhoitosi ym. on maksettu? Eläkeläiset ovat tehneet pitkät työurat, joten veroja on maksettu pitkät pennit. Eräänä päivänä olet itsekin eläkeläinen, valmistaudu hyvissä ajoin siihen, että nuoremmat syyllistää ja haukkuu kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kateellisia työttömälle jolla on varaa syödä 2 päivän välein (jos hyvin käy).
Ehjiä vaatteita ei ole ollut vuosiin. T: työtön mutta en omasta halusta...
Miten tämä voi olla mahdollista? Ymmärrän sen siinä tilanteessa jos on paljon velkaa tms laskuja tolkuton määrä... Mutta muuten kyllä en. Koska toimeentulotuesta pitäisi jäädä käteen yli 500 euroa se perusosa, ja esim kuntoutustuesta vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkähän verorahoilla sinunkin päivähoitosi, koulutuksesi, terveydenhoitosi ym. on maksettu? Eläkeläiset ovat tehneet pitkät työurat, joten veroja on maksettu pitkät pennit. Eräänä päivänä olet itsekin eläkeläinen, valmistaudu hyvissä ajoin siihen, että nuoremmat syyllistää ja haukkuu kaikesta.
Verot ja eläkemaksut on 2 täysin eri asiaa.
Ja nyt maksetaan 33 miljardin eläkkeiden lisäksi niitä teidän eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia ja terveydenhoitoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja teitä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Työtön saa 25 euroa enemmän työttömyysrahaa ensi kuussa. Onpas iso korotus. Ei merkkaa mitään niille työttömille jotka ei polta röökiä ja juo viinaa ammatikseen. Ne jotka taas polttaa ja juo alkoholia usein niin saavat pullon viinaa enemmän sillä korotuksella. Ehkä käy onni ja niiltä lähtee henkikin ennemmin tai kuolevat syöpään tai viinaan ja silloin rahaa säästyy valtiolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut ei saa mitään mutta nämä sohvalla makaajat saavat sähkön ym:n ilmaiseksi ja sitten pitää tukiakin korottaa enemmän kuin muilla ryhmillä. Ihan varmasti ei palkat nouse tuota tahtia.
Minä olen pitkäaikaistyötön ja saan pelkän työmarkkinatuen ja sillä maksetaan sähkölasku joka on talvella 400-500e.
Varmasti saat muutakin tukea, ainakin asumiseen, tai sitten puolisollasi on korkeat ansiot.
Kyllä nyt pistetään bileet pystyyn, on niin hurja korotus!
"Työttömälle työnhakijalle maksettava työmarkkinatuki tai peruspäiväraha on elokuusta alkaen 35,72 euroa per päivä (nyt 34,50 per päivä).
Toimeentulotuen perusosa yksinasuvalle suurenee 18,15 euroa kuukaudessa ja yksinhuoltajalle 20,70 euroa kuukaudessa"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/178c9086-4422-4c3f-98cf-d910b3e2d1d8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut ei saa mitään mutta nämä sohvalla makaajat saavat sähkön ym:n ilmaiseksi ja sitten pitää tukiakin korottaa enemmän kuin muilla ryhmillä. Ihan varmasti ei palkat nouse tuota tahtia.
Minä olen pitkäaikaistyötön ja saan pelkän työmarkkinatuen ja sillä maksetaan sähkölasku joka on talvella 400-500e.
Varmasti saat muutakin tukea, ainakin asumiseen, tai sitten puolisollasi on korkeat ansiot.
Ei tarvitse puolisolla olla isoja ansioita, kun ei saa muita tukia.
Esim. 1000 netto kun saa puoliso niin ei saa muita tukia.
Irtisanotuilla on tosi vaikeaa ensi talvena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt maksetaan 33 miljardin eläkkeiden lisäksi niitä teidän eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia ja terveydenhoitoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja teitä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Noita lukuja löytyy ihan esim. Thl:n sivuilta esim. hoitokotimenot ja eläkeläisten terveydenhoito.
Sanon vaan kirjoitti:
Työtön saa 25 euroa enemmän työttömyysrahaa ensi kuussa. Onpas iso korotus. Ei merkkaa mitään niille työttömille jotka ei polta röökiä ja juo viinaa ammatikseen. Ne jotka taas polttaa ja juo alkoholia usein niin saavat pullon viinaa enemmän sillä korotuksella. Ehkä käy onni ja niiltä lähtee henkikin ennemmin tai kuolevat syöpään tai viinaan ja silloin rahaa säästyy valtiolta.
Tämä on aika iso ajatusvirhe: "Ei merkkaa mitään tuo 25€".
Itse käyn töissä ja kyllä se minulle merkkaisi.
Nettolisäys 25€/kk = 300€/vuosi.
Laita nyt ihmeessä hyvä mies se talteen, jos sillä ei ole merkitystä.
Vuoden päästä voit esim ostaa uuden pesukoneen, käydä lomareissulla, ostaa melko läjän vaatteita, ihan vaikka mitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos elämä on sen verran kummallista touhua, että jos joskus olet ollut saavana osapuolena, olet joskus myös maksavana osapuolena. Ei kannata kantaa tuollaista katkeruutta ja kateutta toisia kohtaan mukanaan, myrkytät vain oman elämäsi. Katkera ja kateellinen ihminen ei oikeasti ole mikään mukava otus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos elämä on sen verran kummallista touhua, että jos joskus olet ollut saavana osapuolena, olet joskus myös maksavana osapuolena. Ei kannata kantaa tuollaista katkeruutta ja kateutta toisia kohtaan mukanaan, myrkytät vain oman elämäsi. Katkera ja kateellinen ihminen ei oikeasti ole mikään mukava otus
Älä sinä ole kateellinen työttömille ensi talvena, kun sen sähkölämmitteisen omakotitalosi sähkölasku on 300 sijaan 900.
Viime talven sähkölasku pitää kertoa kolmella.
Onneksi ei ole sähkölämmitteistä asuntoa.
Ja muista, jos kaadut niin siivouspalvelu maksaa.
Koska vasemmistohallitus. No, tulevana vuonna uusi hallitus ja uudet tuulet. Ja hyvä niin. Jospa tuettaisiin töissä käyviä, jotka rahoittavat tämän touhun. Ja voi sitä ulinaa jatkossa vasemmiston suusta.