Sosiaalietuuksiin jo toinen indeksikorotus tänä vuonna
Eduskunta hyväksyi aiemmin keväällä lakialoitteen, jonka myötä kansaneläkkeeseen sidottuja sosiaalietuuksia korotetaan elokuussa noin 3,5 prosenttia.
Kesken vuotta tehtävä indeksikorotuksen tarkistus on poikkeuksellinen, sillä yleensä sosiaalietuuksien korotukset tehdään alkuvuodesta. Viime tammikuussa sosiaalietuuksiin tehtiin 2,1 prosentin korotus, eli kyseessä on jo toinen tänä vuonna tehtävä indeksikorotus.
Oma palkkani nousi tänä vuonna noin 2% eikä lisää ole tulossa. Näinkö valtio näyttää palkansaajille mallia kohtuullisista korotuksista?
Ei tämä maailma niin toimi että palkat jäävät jälkeen sosiaalietuuksista.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joita surettaa nämä "massiiviset korotukset" kannattaa muistaa, että niitä ei tehdä tuhansien eurojen tuloista vaan muutamien satasten tulosta ja ovat kooltaan euroista muutamiin kymppeihin. Omakin korotukseni on 9e/kk josta menee 11% veroja. Muuta ei ole tälle vuodelle tulossa. Se saa kattaa sen että sähkölaskuun tuli 60% korotus ja ruoka on kallistunut 10-30%.
Se on 9e/kk enemmän kuin mitä minä palkansaajana olen saanut, lisäksi kaikista tuloistani maksan yli 30% veroa. Silti ihan yhtälailla minun sähkölaskuni ja ruokani on kallistunut.
Työmarkkinatuki on 680 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei saa muita tukia. Syksyllä ja talvella tullaan irtisanomaan paljon porukkaa, kun kulutusta vähennetään ja maksetaan sähköä ja ruokaa.
Sitä suuremmalla syyllä tukia pitäisi ennemminkin pienentää kuin nostaa, jos niitä saava porukka vielä kasvaa niin se kassa tyhjenee entistä nopeammin.
Siis eläkkeitä pitäisi pienentää. Moni saa eläkettä 1600 netto eli saman mitä tienaa kaupassa 40 viikko työtunnilla
Niin?Eläkeläiset ovat sen eläkkeen eteen tehneet vuosikymmeniä töitä.
Älä viitsi olla lapsellinen. Ette te niitä eläkkeitä ole tienanneet, vaan laskut maksaa seuraava sukupolvi.
Kenenkähän verorahoilla sinunkin päivähoitosi, koulutuksesi, terveydenhoitosi ym. on maksettu? Eläkeläiset ovat tehneet pitkät työurat, joten veroja on maksettu pitkät pennit. Eräänä päivänä olet itsekin eläkeläinen, valmistaudu hyvissä ajoin siihen, että nuoremmat syyllistää ja haukkuu kaikesta.
Verot ja eläkemaksut on 2 täysin eri asiaa.
Ja nyt maksetaan 33 miljardin eläkkeiden lisäksi niitä teidän eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia ja terveydenhoitoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja teitä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Noita lukuja löytyy ihan esim. Thl:n sivuilta esim. hoitokotimenot ja eläkeläisten terveydenhoito.
Olen ollut jo 10 vuotta eläkkeellä, pääsin 65 vuotiaana. En ole hoitokodissa, en ole käynyt lääkärissä, en ajellut Kelatakseilla, en saa mitään tukiakaan, joten ei kaikki eläkeläiset saa tuota sinun maksamaa 6500 etuutta vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joita surettaa nämä "massiiviset korotukset" kannattaa muistaa, että niitä ei tehdä tuhansien eurojen tuloista vaan muutamien satasten tulosta ja ovat kooltaan euroista muutamiin kymppeihin. Omakin korotukseni on 9e/kk josta menee 11% veroja. Muuta ei ole tälle vuodelle tulossa. Se saa kattaa sen että sähkölaskuun tuli 60% korotus ja ruoka on kallistunut 10-30%.
Se on 9e/kk enemmän kuin mitä minä palkansaajana olen saanut, lisäksi kaikista tuloistani maksan yli 30% veroa. Silti ihan yhtälailla minun sähkölaskuni ja ruokani on kallistunut.
Työmarkkinatuki on 680 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei saa muita tukia. Syksyllä ja talvella tullaan irtisanomaan paljon porukkaa, kun kulutusta vähennetään ja maksetaan sähköä ja ruokaa.
Sitä suuremmalla syyllä tukia pitäisi ennemminkin pienentää kuin nostaa, jos niitä saava porukka vielä kasvaa niin se kassa tyhjenee entistä nopeammin.
Siis eläkkeitä pitäisi pienentää. Moni saa eläkettä 1600 netto eli saman mitä tienaa kaupassa 40 viikko työtunnilla
Älä viitsi olla lapsellinen. Ette te niitä eläkkeitä ole tienanneet, vaan laskut maksaa seuraava sukupolvi.
Kenenkähän verorahoilla sinunkin päivähoitosi, koulutuksesi, terveydenhoitosi ym. on maksettu? Eläkeläiset ovat tehneet pitkät työurat, joten veroja on maksettu pitkät pennit. Eräänä päivänä olet itsekin eläkeläinen, valmistaudu hyvissä ajoin siihen, että nuoremmat syyllistää ja haukkuu kaikesta.
Ja nyt maksetaan 33 miljardin eläkkeiden lisäksi niitä teidän eläkeläisten hoitokotimaksuja 5 miljardia ja terveydenhoitoa 6500 / 1 eläkeläinen vuodessa ja teitä on miljoona kuusisataa tuhatta.
Katsos elämä on sen verran kummallista touhua, että jos joskus olet ollut saavana osapuolena, olet joskus myös maksavana osapuolena. Ei kannata kantaa tuollaista katkeruutta ja kateutta toisia kohtaan mukanaan, myrkytät vain oman elämäsi. Katkera ja kateellinen ihminen ei oikeasti ole mikään mukava otus
Älä sinä ole kateellinen työttömille ensi talvena, kun sen sähkölämmitteisen omakotitalosi sähkölasku on 300 sijaan 900.
Viime talven sähkölasku pitää kertoa kolmella.
Onneksi ei ole sähkölämmitteistä asuntoa.
Ja muista, jos kaadut niin siivouspalvelu maksaa.
Nyt on onni, että me nuoret olemme olleet työkokeilussa ja sähkölämmitteiset talot on eläkeläisten ongelma.
Ikinä ei tulla ostamaan noita sähkölämmitteisiä asuntoja ja ne ketkä sellaisessa vuokralla asuu muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan kirjoitti:
Työtön saa 25 euroa enemmän työttömyysrahaa ensi kuussa. Onpas iso korotus. Ei merkkaa mitään niille työttömille jotka ei polta röökiä ja juo viinaa ammatikseen. Ne jotka taas polttaa ja juo alkoholia usein niin saavat pullon viinaa enemmän sillä korotuksella. Ehkä käy onni ja niiltä lähtee henkikin ennemmin tai kuolevat syöpään tai viinaan ja silloin rahaa säästyy valtiolta.
Tämä on aika iso ajatusvirhe: "Ei merkkaa mitään tuo 25€".
Itse käyn töissä ja kyllä se minulle merkkaisi.Nettolisäys 25€/kk = 300€/vuosi.
Laita nyt ihmeessä hyvä mies se talteen, jos sillä ei ole merkitystä.
Vuoden päästä voit esim ostaa uuden pesukoneen, käydä lomareissulla, ostaa melko läjän vaatteita, ihan vaikka mitä!
Säästän joka kuukausi työttömyysrahasta 70 euroa. Työtön saa pesukoneeseen rahaa hakemalla täydentävää toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille jää muutama satanen, korotus on varmaan edelleen pieni. Asumiseenhan kaikki menee. Tuskin kannattaa kadehtia kauheasti.
Niin asuntojen vastikkeet ovat nousseet kohisten, kun sähkö ja muut kulut ovat nousseet. Asumiseen se menee palkkatuloillaan itsensä elättävänkin raha, mutta mitään kompensaatiota ei valtiovallalta tule. On epätasa-arvoista, että vain yksi porukka hyötyy kaikesta.
Voit muuttaa vuokralle jos koet ettei rahkeet riitä asuntokeinotteluun. Lisäksi suomen sosiaalietuudet on euroopan pohjaa ja pitäisi puhua kymmenien prosenttien korotuksista (mikä silti olisi joku satanen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita lukuja löytyy ihan esim. Thl:n sivuilta esim. hoitokotimenot ja eläkeläisten terveydenhoito.
Olen ollut jo 10 vuotta eläkkeellä, pääsin 65 vuotiaana. En ole hoitokodissa, en ole käynyt lääkärissä, en ajellut Kelatakseilla, en saa mitään tukiakaan, joten ei kaikki eläkeläiset saa tuota sinun maksamaa 6500 etuutta vuodessa.
Ne menot jaetaan kaikkien eläkeläisten kesken ja ne on Thl laskenut. Lonkkaleikkaus maksaa 14000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut ei saa mitään mutta nämä sohvalla makaajat saavat sähkön ym:n ilmaiseksi ja sitten pitää tukiakin korottaa enemmän kuin muilla ryhmillä. Ihan varmasti ei palkat nouse tuota tahtia.
Minä olen pitkäaikaistyötön ja saan pelkän työmarkkinatuen ja sillä maksetaan sähkölasku joka on talvella 400-500e.
Varmasti saat muutakin tukea, ainakin asumiseen, tai sitten puolisollasi on korkeat ansiot.
En saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Miehen tulot noin 1000e, joskus alle.
Suomalainen sosiaalijärjestelmä on aivan huippu. Ei mikään ihme että muiden maiden työttömät kadehtii meitä. Ihmettelen vain miten tuota korotusta perustellaan kun sähkölasku, vuokra, lääkemenot ei ole työttömälle sen suuremmat kuin ennenkään. Työllinen taas maksaa kaiken itse eikä saa rahaa yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan kirjoitti:
Työtön saa 25 euroa enemmän työttömyysrahaa ensi kuussa. Onpas iso korotus. Ei merkkaa mitään niille työttömille jotka ei polta röökiä ja juo viinaa ammatikseen. Ne jotka taas polttaa ja juo alkoholia usein niin saavat pullon viinaa enemmän sillä korotuksella. Ehkä käy onni ja niiltä lähtee henkikin ennemmin tai kuolevat syöpään tai viinaan ja silloin rahaa säästyy valtiolta.
Vuoden päästä voit esim ostaa uuden pesukoneen, käydä lomareissulla, ostaa melko läjän vaatteita, ihan vaikka mitä!
Olen eri, mutta tuo 25 € ei taida kattaa hintojen nousua. Ainakin minulla on mennyt keskimäärin n. 30 € enemmän ruokakauppaan nyt kesällä kuin viime talvena. Eli ei sitä säästöön saa, vaan rahaa on entistäkin vähemmän korotuksesta huolimatta.
Toki se on parempi kuin ei mitään ja itse olen iloinen ja kiitollinen tuostakin korotuksesta.
Monelta tuntuu menevän aloituksen pointti täysin ohi. Missään vaiheessa ei esitetty väittämää, että työttömät hilloaisivat tästä korotuksesta tolkuttomasti ja elo olisi amarylliksillä tanssimista. Esitettiin vain se huomio, että näin työssäkäyvän silmin se tuntuu epäreilulta, että meidän korotukset eivät yllä suhteessa samalle tasolle, vaikka yhtä lailla kaiken kallistuminen koskee myös meitä. Suurimpana kärsijänä tässä ovat varsinkin ne joille auto on töiden takia pakollinen, pienituloiset ja yksineläjät.
Tästä joku voi toki tulla vinkumaan, että menot täytyy osata suhteuttaa kuluihin, mutta kun siitäkään ei ole kyse. Suomessa tavallisen palkansaajan elämä ei ole mitenkään luksusta, etenkään edellä mainituilla ryhmillä. Arki vaatii suunnittelua ja budjetointia, eikä tosiaankaan rahat riitä kaikkeen mitä halausi saati tarvitsisi. Mikä pointti lopulta on käydä töissä jos kohta ei ole edes varaa siihen luksukseen, että perjantaina ruokakaupasta voi ostaa sitä mitä haluaa syödä viikonloppuna, eikä sitä mihin on varaa?
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen sosiaalijärjestelmä on aivan huippu. Ei mikään ihme että muiden maiden työttömät kadehtii meitä. Ihmettelen vain miten tuota korotusta perustellaan kun sähkölasku, vuokra, lääkemenot ei ole työttömälle sen suuremmat kuin ennenkään. Työllinen taas maksaa kaiken itse eikä saa rahaa yhtään enempää.
Perustelu onkin se, että ruuan yms hinta on noussut myös.
Sanon vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan kirjoitti:
Vuoden päästä voit esim ostaa uuden pesukoneen, käydä lomareissulla, ostaa melko läjän vaatteita, ihan vaikka mitä!Säästän joka kuukausi työttömyysrahasta 70 euroa. Työtön saa pesukoneeseen rahaa hakemalla täydentävää toimeentulotukea.
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea joten pesukoneet ostetaan itse.
Sanon vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan kirjoitti:
Vuoden päästä voit esim ostaa uuden pesukoneen, käydä lomareissulla, ostaa melko läjän vaatteita, ihan vaikka mitä!Säästän joka kuukausi työttömyysrahasta 70 euroa. Työtön saa pesukoneeseen rahaa hakemalla täydentävää toimeentulotukea.
Ei saa, jos taloyhtiössä on pesutupa. Vaikka olisi sairas ja rajoituksia liikkumisessa ja pesutupa matkan päässä, niin ei saa.
Tarkistin äsken Kelan omatiedoista ensi kuun tulevan kansaneläkkeeni korotuksen. Näkyi olevan bruttona reilu 3 euroa. Veroprosentti on 11,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kateellisia työttömälle jolla on varaa syödä 2 päivän välein (jos hyvin käy).
Ehjiä vaatteita ei ole ollut vuosiin. T: työtön mutta en omasta halusta...
Miten tämä voi olla mahdollista? Ymmärrän sen siinä tilanteessa jos on paljon velkaa tms laskuja tolkuton määrä... Mutta muuten kyllä en. Koska toimeentulotuesta pitäisi jäädä käteen yli 500 euroa se perusosa, ja esim kuntoutustuesta vielä enemmän.
Se on mahdollista niin että kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea.
Ei työmarkkinatuella ostella vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Monelta tuntuu menevän aloituksen pointti täysin ohi. Missään vaiheessa ei esitetty väittämää, että työttömät hilloaisivat tästä korotuksesta tolkuttomasti ja elo olisi amarylliksillä tanssimista. Esitettiin vain se huomio, että näin työssäkäyvän silmin se tuntuu epäreilulta, että meidän korotukset eivät yllä suhteessa samalle tasolle, vaikka yhtä lailla kaiken kallistuminen koskee myös meitä. Suurimpana kärsijänä tässä ovat varsinkin ne joille auto on töiden takia pakollinen, pienituloiset ja yksineläjät.
Tästä joku voi toki tulla vinkumaan, että menot täytyy osata suhteuttaa kuluihin, mutta kun siitäkään ei ole kyse. Suomessa tavallisen palkansaajan elämä ei ole mitenkään luksusta, etenkään edellä mainituilla ryhmillä. Arki vaatii suunnittelua ja budjetointia, eikä tosiaankaan rahat riitä kaikkeen mitä halausi saati tarvitsisi. Mikä pointti lopulta on käydä töissä jos kohta ei ole edes varaa siihen luksukseen, että perjantaina ruokakaupasta voi ostaa sitä mitä haluaa syödä viikonloppuna, eikä sitä mihin on varaa?
Kannattaisikohan tuossa nyt miettiä korotuksia euroina eikä prosentteina? Jos palkka on vaikka 3000 €, niin 3,5 % korotus olisi 105 €, tuissa se on se parisen kymppiä. Eli vastaava parin kympin lisä tuohon kolmeen tonniin olisi joku 0,6-0,7 %:n korotus. 105 € korotus työmarkkinatukeen olisi runsaan 15 % korotus.
Kummilla me maksetaan, euroilla vai prosenteilla?
Kun hinnat ovat nousseet niin olen alkanut kuluttamaan vähemmän Ostan ruokaa vähemmän ja suunnittelen päivä ruuat tarkemmin ettei rahaa mene ylimääräistä. Kuljen paljon fillarilla joten bensaan menee enintään 50 euroa kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on esim. kansalaisopistojen toimistoissa, vesilaitoksella, sähkölaitoksella, sairaaloissa, museoissa, hautausmaiden toimistoissa, sivistyskeskusessa, sosiaalitoimistossa jne. toimistotöissä, he näkevät asiakkaiden tiedot.
Työttömät näkevät asiakkaiden nimen, osoitteen, puhelinnumeron, henkilötunnuksen ja muut tiedot esim. sairaalan osastolla potilaiden terveystiedot.
Joka asiakastietokäynnistä jää jälki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan tuossa nyt miettiä korotuksia euroina eikä prosentteina? Jos palkka on vaikka 3000 €, niin 3,5 % korotus olisi 105 €, tuissa se on se parisen kymppiä. Eli vastaava parin kympin lisä tuohon kolmeen tonniin olisi joku 0,6-0,7 %:n korotus. 105 € korotus työmarkkinatukeen olisi runsaan 15 % korotus.
Kummilla me maksetaan, euroilla vai prosenteilla?
Oletetaan että tuilla elävä asuu pienessä yksiössä jossa sähkölasku on 20€ kuussa, kun taas palkansaajan sähkölasku omakotitalossa on 200€. Molempien sähkölasku nousee prosenteissa saman verran, sanotaan vaikka että 200%. Jos molemmat saavat saman euromääräisen korotuksen niin miten mielestäsi käy?
Tuilla elävä ei maksa sähköstään centtiäkään kun taas palkansaaja maksaa sen kaiken itse.
Älä viitsi valehdella.
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea joten sähkölasku maksetaan itse.
Uskomatonta, että verrataan palkkoja sosiaalietuuksiin. Nimenomaan palkathan ovat aina olleet sidottuja indeksiin, kun sosiaalietuudet eivät. Esim. kansaneläke nousee 24e. Kuinka töissä käyvä ihminen kadehtii pieneläkeläistä.
Nyt on onni, että me nuoret olemme olleet työkokeilussa ja sähkölämmitteiset talot on eläkeläisten ongelma.