BMI 33.7 - vaatekoko 40/42
Olen BMI:n mukaan merkittävästi ylipainoinen. Myönnän, että olin vielä kolmikymppisenä yli 10 kg hoikempi, nyt olen iältäni yli neljänkymmenen. Tiedän siis, että ylipainoa on kertynyt, joka ei ole hyvä. Kuitenkin, nyt kesällä olen mielestäni kiinteytynyt ja hoikistunut. Housut ovat kokoa 42, paita kokoa 40 tai 42 (riippuu, mahtuuko rintavarustus paitaan). Vielä viime vuonna housujen koko oli 44.
BMI herättää lääkärissä käydessä keskusteluita painostani, ja painoa syytetään kaikista mahdollisista ongelmista. Kuitenkaan en ole silmiinpistävän lihava. Tunnen itseni hyvinvoivaksi ja urheilen joka päivä. Syön paljon kasviksia, täysjyväkuitua enkä juo, toki viikottain herkuttelen jollakin pienellä (esim. 50g suklaata tai pulla). Jaksan juosta, hyppiä ja tanssia vaikka koko illan.
Miksi ihmeessä BMI:ni on sitten niin hitsin korkea? Minulla on leveä lantio suhteessa vyötäröön mutta peppu on timmi ja hyvänkokoinen. Rinnat ovat F-kokoa. Vatsaa olen yrittänyt saada pienemmäksi, ja olenkin siinä onnistunut. Kun jännitän vatsalihaksia peilin edessä, näen lihasten muodot vatsassa. Toki siinä on rasvakerrosta jonkin verran päällä.
Ahdistaa vaan tuo BMI, ja kuinka korkealta se tuntuu suhteessa kroppani kokoon ja mittasuhteisiin. Jos näkisin itseni kokoisen naisen kadulla, arvioisin, että hänen BMI on varmasti alle 30. Kuitenkin, lääkäri kiinnittää huomion vain painoon ja tuohon BMI-lukuun. Toisaalta, sellaisissa tilanteissa kun paino ei ole tullut esille lääkärillä, on lääkäri suhtautunut minuun kuten normipainoiseen. Siis tilanteissa, kun ei ole vaikkapa jotain esitietolomaketta, jossa sitä erikseen kysyttäisiin ja näin ollen se ei nouse esille. Eli huoli painostani herää vasta tuon korkean BMI:n huomaamisen kautta, ei ulkoisen olemuksen pohjalta.
Yritän toki vielä laihduttaa, mutta BMI lannistaa minua, ja tämä lannistuneisuus ei ole hyväksi laihdutusurakalle. Olin jo todennut, että esim. selkäni läskit ovat liikunnan avulla kesällä hävinneet. Myös rintaliivien ympärys oli käynyt isoksi, eli en kuvittele asiaa. Sitten kävin vaa'alla ja huomasin, että paino ei ollut kuitenkaan laskenut. Ja taas ahdistuin, vaikka olisi pitänyt iloita.
Tuijotammeko me vääriä asioita, kun mietimme terveellistä vartaloa? Siis emmekö me huomioi tarpeeksi esim. yksilön vartalon rakennetta näissä asioissa? Ja joku varmasti tulee huutelemaan, että "ällöttää tää kehopositiivisuus, oot tolla BMI:llä läski", niin tiedoksi, että en pidä itseäni minään hoikkana. Mutta siis BMI antaa mielikuvan, että olisin ihan toivoton tapaus vaikka teen paljon töitä muutoksen eteen ja peilissä ja vaatteissa näkyy muutos parempaan. Mutta just se, että BMI leimaa minut "ikuiseksi läskiksi" tekee sen, että tekisi mieli vetää törppö jätskiä ja antaa vaan olla.
Kommentit (122)
Mulla on ihan sama juttu! Painoindeksi 29,10 eli lievä ylipaino tuon vanhan indeksin mukaan eikä kukaan koskaan ole ollut huolissaan kiloistani ulkonäön perusteella mutta itse kauhistun kun menen puntarille ja huomaan että 70 kg meni yli.
Olen siis tosi lyhyt (155 cm) ja nuorena varsinkin leveälanteinen mutta nyt vanhemmiten kun on tullut noin 10 kg 10 vuodessa, ne ovat asettuneet tosi nätisti vyötärön/rinnan seudulle niin ettei tuo lantion leveys paista enää ollenkaan niin voimakkasti esiin kuin ennen.
Ja vaatteet tosiaan 40/42 täälläkin. Yksi tuon koon ulkoilutakki on alkanut rinnasta kinnaamaan nyt keväällä mutta mahtuu vielä vetoketju kiinni.
https://www.mybodygallery.com/ Tuolta saa ehkä peiliä realistisempaa kuvaa siitä, miltä vartalo mainitsemillasi mitoilla näyttää. Omalla kohdallani koen sen ainakin vaikeaksi nähdä. Kannattaa kyllä uskoa sitä BMI:tä, ellet ole AMMATTIurheilija. Mikään tunti-päivässä-liikunta ei kasvata nelikymppiselle naiselle niin isoja lihaksia, että se BMI:ssä vaikuttaisi.
Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Minulla on 15kg matkaa normaalipainoon, BMI n. 29. Olin kolme-neljä vuotta sitten vielä normaalipainoinen, hoikimmillani muistaakseni noin bmi 21. Olin laihduttanut ihan tarkoituksella silloin ja tarkkailin itseäni hyvin tiiviisti. Kyllästyin kaloreiden laskemiseen, työkuviot heittivät häränpyllyä, tuli korona, blablabla. Nyt peilistä katsoo tämä BMI29. Mutta: en tavallaan itse näe sitä. Toki sivulta katsoessa alavatsa vähän pömpöttää ja reidet ovat löllöt. Mutta omat silmäni sanovat, että paino on tullut sen verran tasaisesti (?) etten näytä mielestäni lihavalta. Esimerkiksi vyötärönympärykseni on noin 85cm, monet vanhat vaatteet mahtuvat hyvin päälle jne. Mutta JOSSAINHAN se kaikki läski on. Salakavalasti vaan käsivarsissa, tisseissä, selässä, reisissä, pohkeenympäryksessä... onhan sitä, kun puristelemaan rupeaa. Laihdutus käynnissä siis täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä mahdutte noin "pieniin" kokoihin? Ahdatteko itsenne niihin? Olen bmi:täni 21 ja käytän samoja kokoja kuin te (eli noin kokoa 40, yläosissa joskus 38).
Mitat?
No siis 95-74-100, ei kai mitenkään erityisen hoikka tai paksukaan mistään kohdin? Oon mallia pyramidi eli levenen alaspäin. Ehkä olen vaan "höttöinen" verrattuna muihin täällä?
Nyt ei oikein täsmää. Sanoit aiemmin olevasi lyhyempi kuin kommentoija joka oli 176 cm pitkä eli painat vähintään 104 kiloa - mun on todella vaikea uskoa että vyötärösi olisi vain 74 cm.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan sama juttu! Painoindeksi 29,10 eli lievä ylipaino tuon vanhan indeksin mukaan eikä kukaan koskaan ole ollut huolissaan kiloistani ulkonäön perusteella mutta itse kauhistun kun menen puntarille ja huomaan että 70 kg meni yli.
Olen siis tosi lyhyt (155 cm) ja nuorena varsinkin leveälanteinen mutta nyt vanhemmiten kun on tullut noin 10 kg 10 vuodessa, ne ovat asettuneet tosi nätisti vyötärön/rinnan seudulle niin ettei tuo lantion leveys paista enää ollenkaan niin voimakkasti esiin kuin ennen.
Ja vaatteet tosiaan 40/42 tai M täälläkin. Yksi tuon koon ulkoilutakki on alkanut rinnasta kinnaamaan nyt keväällä mutta mahtuu vielä vetoketju kiinni.
Ja tuossa juuri ompelua varten mittailin itseäni, mitat rintsikat päällä ry 105, vy 90 ja ly 112. Muuten mulla rintsikoissa on A- tai B-kuppi! Nyt viimeiset 85B Cubuksesta.
Mua kiinnostaisi tietää, mitkä vaivat lääkäri ajatteli aiheutuvan ylipainosta?
Vierailija kirjoitti:
Vartalon ihottuma (olen atoopikko ollut aina) ja endometrioosi (joka ollut mulla kyllä normaalipainoisesta saakka)
Ap
Mun BMI on yli 40 ja vaatteet kokoa 38-52. Että en hirveesti johtopäätöksiä vetäisi siitä vaatekoosta.
Koon 38 mekko on sellainen kapeaolkaiminen levitettynä sateenvarjo mallinen kirpparilöytö 😁
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä saa ahdettua itsensä muutaman numeron liian pieniin vaatteisiin, jos haluaa. Töissä usein ihmettelen, että miksi joidenkin naisten pitää änkeä päälleen aivan ylitiukat työhousut, jotka eivät jousta milliäkään. Omat työhousuni ovat kokoa 40 ja painoindeksi 19,5..
Jos painoindeksillä 19,5 et mahdu pienempään kokoon kuin 40 niin etkö ymmärrä että sinun housusi kokonumero on mitoitettu päin prinkkalaa?
Ja miksi ihmeessä oletus että laittaa liian pienet vaatteet jos lihava käyttää kokoa 40? Koot vaihtelevat hyvin paljon eri vaatemerkeillä, mistä kertoo jo sinun työhoususi. Menepä käymään vaikka H&M:llä niin sieltä löytyy naisten puolelta esimerkiksi S-koon T-paitoja jotka menee oikein hyvin yli 100-kiloiselle naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä mahdutte noin "pieniin" kokoihin? Ahdatteko itsenne niihin? Olen bmi:täni 21 ja käytän samoja kokoja kuin te (eli noin kokoa 40, yläosissa joskus 38).
Mitat?
No siis 95-74-100, ei kai mitenkään erityisen hoikka tai paksukaan mistään kohdin? Oon mallia pyramidi eli levenen alaspäin. Ehkä olen vaan "höttöinen" verrattuna muihin täällä?
En usko noita mittoja. Sano vielä pituus ja paino niin lasketaan se painoindeksi uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitat?
En usko noita mittoja. Sano vielä pituus ja paino niin lasketaan se painoindeksi uudestaan.
Tämä ei siis ollut minun mittani, vaan tämän toisen postaajan. Joku tuolla ylhäällä meidät sekoitti.
Ap
Ja tämä keskustelu on aivan turha kun et kerro mittojasi tai pituuttasi
Niin, kuulostaa hieman turhalta tuoda asia kommentoitavaksi, jos et muita mittojasi jaa. Voit toki olla oikeassa, mutta ilman ympärysmittoja tai pituutta ja painoa kuulostat vain itselleen valehtelevalta pullukalta. Olen itse kokoa 36/38 163cm 57kg BMI 21.5. Se, että sinun BMI on yli 30 ja käytät vain numeroa paria isompia vaatteita, on kyllä erikoista. Toki, jos vaatteet on ostettu lindexiltä ym vanity sizing kaupoista jossa koko 40 on jo valtava, sitten voi pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mybodygallery.com/ Tuolta saa ehkä peiliä realistisempaa kuvaa siitä, miltä vartalo mainitsemillasi mitoilla näyttää. Omalla kohdallani koen sen ainakin vaikeaksi nähdä. Kannattaa kyllä uskoa sitä BMI:tä, ellet ole AMMATTIurheilija. Mikään tunti-päivässä-liikunta ei kasvata nelikymppiselle naiselle niin isoja lihaksia, että se BMI:ssä vaikuttaisi.
Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Minulla on 15kg matkaa normaalipainoon, BMI n. 29. Olin kolme-neljä vuotta sitten vielä normaalipainoinen, hoikimmillani muistaakseni noin bmi 21. Olin laihduttanut ihan tarkoituksella silloin ja tarkkailin itseäni hyvin tiiviisti. Kyllästyin kaloreiden laskemiseen, työkuviot heittivät häränpyllyä, tuli korona, blablabla. Nyt peilistä katsoo tämä BMI29. Mutta: en tavallaan itse näe sitä. Toki sivulta katsoessa alavatsa vähän pömpöttää ja reidet ovat löllöt. Mutta omat silmäni sanovat, että paino on tullut sen verran tasaisesti (?) etten näytä mielestäni lihavalta. Esimerkiksi vyötärönympärykseni on noin 85cm, monet vanhat vaatteet mahtuvat hyvin päälle jne. Mutta JOSSAINHAN se kaikki läski on. Salakavalasti vaan käsivarsissa, tisseissä, selässä, reisissä, pohkeenympäryksessä... onhan sitä, kun puristelemaan rupeaa. Laihdutus käynnissä siis täälläkin.
Tuolla ei ole leveäharteisia Y-kroppaisia naisia. Olemme kai maailman vähemmistö vartalonmalleissa? Minulla ovat ympärysmittaan nähden pienet rinnat. Olen ollut harteikas jo todella hoikkana teininä. Yläosa on aina ostettava hartioiden koon mukaan. Siispä minulla on paita kokoa 46 ja housut kokoa 42. Tiedän, että pitää laihduttaa juuri vatsan alueelle syntyneen kuvun vuoksi.
Kun minä kokeilen vatsaani niin erotan sieltä kyllä vatsalihakset kovana. Ne eivät näy kun on tullut läskikupu koronavuosina päälle. Olen ollut etänä ja elänyt suurimman osan ajasta ihan urheiluvaatteisillani.
Se eriparikropassa ärsyttää, ettei voi ostaa sadepukua tai pyjamaa kokonumeron perusteella. Ostin yhden sadepuvun kokoa 46 ja housut olivat hervottomat ja yritin pienentää niitä ompelemalla leveän kuminauhavyötärön ja lopulta vielä vyönlenkit ja hankkimaan vyön siihen. Hyvä puoli on, että fleeceväliasu jne mahtuvat päälle. Jos voisin valita niin ostaisin osan erikseen.
Minä pärjäsin koulussa todella hyvin kuulantyönnössä. En tiedä oliko hartioista hyötyä kun en osannut ollenkaan tekniikkaa. Olen vain kuulantyöntäjän näköinen. Minulle on sanottukin siitä ilkeästi, että näytän DDR:n naiskuulantyöntältä tai mörssäriltä kun leikkautin lyhyen tukan.
Olisi ihanaa olla normaali- tai siroyläosainen ja valita mikä kampaus hyvänsä ilman, että tuntemattomatkin haukkuisivat! Sen lisäksi paidat eivät heiluisi vyötärön kohdalta tyhjinä säkkeinä eikä niitä tarvisi yrittää kuroa jollain ohuella vyöllä kasaan kun haluaa keventää vaikutelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin lääkäri ihmetteli, kun olen painoindeksin mukaan lievästi ylipainoinen. Vyötäröni kuitenkin on keskiarvoa pienempi. Kukaan ei uskoisi mun painavan näin paljon mitä painan ja olen saanut painostani monilta ihmettelyitä, koska näytän kuulemma paljon hoikemmalta. Mullakin on isot reisilihakset ja löytyy lihasta muualtakin. Ei painoindeksi kerro aina kaikkea (etenkin jos oot aktiivisesti liikkuva ihminen) vaan se mitä peilissä näkyy. Musta noi painoindeksit ei ole yhtään toimivia, jos olet himoliikkuja.
Vyötärö. Jos on holkka vyötärö niin se tekee heti hoikemman vaikutelman vaikka muualla olisi ylimääräistä Toisin kuin itselläni. Minulla on omenavartalo ja vyötäröä ei ole. Jalat ovat kyllä hoikat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti😂
Mun bmi on 28 eli 10 kg ylipainoa ja käytän kokoa 40-42. Olen kapeavartaloinen 100-90-100
Nyt ei pidä ihan lukemat paikkaansa. Jos painoindeksi on 28 niin ylipainoa täytyy olla ainakin 20 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitat?
Kokoon 40 vaaditaan monissa taulukoissa 92cm rinnanympärys, vyötärö ja lantio sopivat myös aika lailla siihen. Siinä syy miksi et mahdu "pieniin" kokoihin. Luulisi että 38 menee myös ilman että näyttää ollenkaan ahtaalta jos materiaalinan se 95% puuvilla ja 5% elastiini.
Ei mun painoon ole kukaan kiinnittänyt huomiota ennen kuin kävin uniapneatutkimuksissa ja siellä valistettiin, että kuorsaus voi vähentyä, jos laihduttaisin. Rasva painaa kaulalla. Onhan tuossa myös silminnähtävä röllykkä kaulalla. Nyt BMI n. 35.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartalon ihottuma (olen atoopikko ollut aina) ja endometrioosi (joka ollut mulla kyllä normaalipainoisesta saakka)
Ap
Jos vaikka vaihtaisit lääkäriä? Kumpikaan noista ei johdu ylipainosta, eikä vaikuta niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun läski on rinnoissa, yritä tehdä niitä kiinteyttäviä liikkeitä, selkäkin kiittää.
No rintani ovat siis niin iso ongelma minulle kokonsa puolesta. Lääkäri on ehdottanut pienennysleikkausta, sillä koko kroppani kärsii niiden koosta. Aina välillä luenkin jossain lääkärin tekstissä kommentteja isoista rinnoistani, vaikka lääkäri ei olisi sitä minulle itse sanonut. Huvittaa jotenkin, että ne on pantu merkille, kun en itse aina tiedä, mihin kaikkeen nämä asiat vaikuttavat.
Ap
Rintojen pienennysleikkausta ei tehdä jos BMI on yli 30.