BMI 33.7 - vaatekoko 40/42
Olen BMI:n mukaan merkittävästi ylipainoinen. Myönnän, että olin vielä kolmikymppisenä yli 10 kg hoikempi, nyt olen iältäni yli neljänkymmenen. Tiedän siis, että ylipainoa on kertynyt, joka ei ole hyvä. Kuitenkin, nyt kesällä olen mielestäni kiinteytynyt ja hoikistunut. Housut ovat kokoa 42, paita kokoa 40 tai 42 (riippuu, mahtuuko rintavarustus paitaan). Vielä viime vuonna housujen koko oli 44.
BMI herättää lääkärissä käydessä keskusteluita painostani, ja painoa syytetään kaikista mahdollisista ongelmista. Kuitenkaan en ole silmiinpistävän lihava. Tunnen itseni hyvinvoivaksi ja urheilen joka päivä. Syön paljon kasviksia, täysjyväkuitua enkä juo, toki viikottain herkuttelen jollakin pienellä (esim. 50g suklaata tai pulla). Jaksan juosta, hyppiä ja tanssia vaikka koko illan.
Miksi ihmeessä BMI:ni on sitten niin hitsin korkea? Minulla on leveä lantio suhteessa vyötäröön mutta peppu on timmi ja hyvänkokoinen. Rinnat ovat F-kokoa. Vatsaa olen yrittänyt saada pienemmäksi, ja olenkin siinä onnistunut. Kun jännitän vatsalihaksia peilin edessä, näen lihasten muodot vatsassa. Toki siinä on rasvakerrosta jonkin verran päällä.
Ahdistaa vaan tuo BMI, ja kuinka korkealta se tuntuu suhteessa kroppani kokoon ja mittasuhteisiin. Jos näkisin itseni kokoisen naisen kadulla, arvioisin, että hänen BMI on varmasti alle 30. Kuitenkin, lääkäri kiinnittää huomion vain painoon ja tuohon BMI-lukuun. Toisaalta, sellaisissa tilanteissa kun paino ei ole tullut esille lääkärillä, on lääkäri suhtautunut minuun kuten normipainoiseen. Siis tilanteissa, kun ei ole vaikkapa jotain esitietolomaketta, jossa sitä erikseen kysyttäisiin ja näin ollen se ei nouse esille. Eli huoli painostani herää vasta tuon korkean BMI:n huomaamisen kautta, ei ulkoisen olemuksen pohjalta.
Yritän toki vielä laihduttaa, mutta BMI lannistaa minua, ja tämä lannistuneisuus ei ole hyväksi laihdutusurakalle. Olin jo todennut, että esim. selkäni läskit ovat liikunnan avulla kesällä hävinneet. Myös rintaliivien ympärys oli käynyt isoksi, eli en kuvittele asiaa. Sitten kävin vaa'alla ja huomasin, että paino ei ollut kuitenkaan laskenut. Ja taas ahdistuin, vaikka olisi pitänyt iloita.
Tuijotammeko me vääriä asioita, kun mietimme terveellistä vartaloa? Siis emmekö me huomioi tarpeeksi esim. yksilön vartalon rakennetta näissä asioissa? Ja joku varmasti tulee huutelemaan, että "ällöttää tää kehopositiivisuus, oot tolla BMI:llä läski", niin tiedoksi, että en pidä itseäni minään hoikkana. Mutta siis BMI antaa mielikuvan, että olisin ihan toivoton tapaus vaikka teen paljon töitä muutoksen eteen ja peilissä ja vaatteissa näkyy muutos parempaan. Mutta just se, että BMI leimaa minut "ikuiseksi läskiksi" tekee sen, että tekisi mieli vetää törppö jätskiä ja antaa vaan olla.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Mitat kertoo enemmän kuin vaatekoko. Vaikea uskoa että mahdut noin pieneen kokoon.
Tällä hetkellä on myös muodissa oversize-kokoiset vaatteet, ja kaupat ovat niitä täynnä. Itse käytän normaalisti kokoa 38 tai 40, mutta nyt on vaatteita sovittaessa mennyt päälle 34 tai 36, koska vaatteet ovat malliltaan niin isoja ja leveitä. On siis helppoa uskotella itselleen olevansa pienempi kuin oikeasti onkaan.
"Rinnat ovat F-kokoa"... anteeksi mitä? Enemmän merkitystä on sillä ympärysmitalla, jos se on 70 ja F, niin se on ihan eri juttu kuin 100F...
Vierailija kirjoitti:
Oletko lihaksikas?
Harvalla naisella on niin paljon lihaksia, että ne ihan oikeasti olisivat ylipainon syynä. Ja moni lihaksikas nainen on kevyt, esim. nyrkkeilijät Mira Potkonen ja Eva Wahlström ovat molemmat täyttä lihasta, ja silti he ottelevat alle 60-kiloisten sarjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitat kertoo enemmän kuin vaatekoko. Vaikea uskoa että mahdut noin pieneen kokoon.
Tällä hetkellä on myös muodissa oversize-kokoiset vaatteet, ja kaupat ovat niitä täynnä. Itse käytän normaalisti kokoa 38 tai 40, mutta nyt on vaatteita sovittaessa mennyt päälle 34 tai 36, koska vaatteet ovat malliltaan niin isoja ja leveitä. On siis helppoa uskotella itselleen olevansa pienempi kuin oikeasti onkaan.
No vartalonmyötäisiksi tarkoitetut, korkeavyötäröiset Levikset on minulla tällä hetkellä tuumakoko 31. En osaa sanoa, mitä kokoa se vastaa, mutta siitä voi arvioida hyvin kokoani sitten jos kaipaa tarkempaa tietoa. Ne meinaan napsahtavat aina takaisin alkuperäiseen kokoonsa pesun jälkeen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Rinnat ovat F-kokoa"... anteeksi mitä? Enemmän merkitystä on sillä ympärysmitalla, jos se on 70 ja F, niin se on ihan eri juttu kuin 100F...
80F
Ap
Ehkä sun läski on rinnoissa, yritä tehdä niitä kiinteyttäviä liikkeitä, selkäkin kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lihaksikas?
Harvalla naisella on niin paljon lihaksia, että ne ihan oikeasti olisivat ylipainon syynä. Ja moni lihaksikas nainen on kevyt, esim. nyrkkeilijät Mira Potkonen ja Eva Wahlström ovat molemmat täyttä lihasta, ja silti he ottelevat alle 60-kiloisten sarjassa.
Olen nähnyt Evan livenä ja hän on kyllä minuun verrattuna todella siro ja pieni. En itse tavoittele ihan niin pientä kokoa, mutta hatunnosto hänelle.
Ap
Luulet olevasi timmimpi kuin oletkaan. Mun vaatekoko on 38-40 ja bmi 23. Olen todennäköisesti sinua paljon pidempi. Laihdutettavaa olisi itsellänikin sellaiset 5 kiloa. Niin ja minä myös olen isorintainen. Tuolla bmi:llä et ole terveissä mitoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun läski on rinnoissa, yritä tehdä niitä kiinteyttäviä liikkeitä, selkäkin kiittää.
No rintani ovat siis niin iso ongelma minulle kokonsa puolesta. Lääkäri on ehdottanut pienennysleikkausta, sillä koko kroppani kärsii niiden koosta. Aina välillä luenkin jossain lääkärin tekstissä kommentteja isoista rinnoistani, vaikka lääkäri ei olisi sitä minulle itse sanonut. Huvittaa jotenkin, että ne on pantu merkille, kun en itse aina tiedä, mihin kaikkeen nämä asiat vaikuttavat.
Ap
Ohhoh. Mä olen kokoa 42/44. Mitat on 104/73/98, pituus 168 cm ja paino jossain 67-70 kg välillä. Läskiä löytyy käsistä ja reisistä. Jos sinulla on lihaksikkaat kädet ja reidet niin rasvasi on vyötäröllä ja se on sitä vaarallisinta läskiä. Laihduta.
Vierailija kirjoitti:
Luulet olevasi timmimpi kuin oletkaan. Mun vaatekoko on 38-40 ja bmi 23. Olen todennäköisesti sinua paljon pidempi. Laihdutettavaa olisi itsellänikin sellaiset 5 kiloa. Niin ja minä myös olen isorintainen. Tuolla bmi:llä et ole terveissä mitoissa.
Ok, itsekin tässä yritin jo ennakoiden kertoa, etten kuvittele olevani hoikka. Mutta tämä tekstini sisältö meni nyt 98% ohi ja keskitytään vaan naljailemaan...
Ap
Oma BMI on 27 ja käytän vaatekokoja 38/40. 165cm pitkä olen, vyötärön ympärys 93cm. Riippuu vähän miten paino asettuu ja onko lihasta. Jos mulla ois pienet rinnat niin olisin heittämällä normaalipainoinen, vaikka en edelleenkään mikään laiha.
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Mä olen kokoa 42/44. Mitat on 104/73/98, pituus 168 cm ja paino jossain 67-70 kg välillä. Läskiä löytyy käsistä ja reisistä. Jos sinulla on lihaksikkaat kädet ja reidet niin rasvasi on vyötäröllä ja se on sitä vaarallisinta läskiä. Laihduta.
Kerroinkin aloitustekstissä, että koko ajan laihdutan.
Ap
Jännä miten eri painoindekseillä on niin eri kokoisia ja mallisia kroppia. Olen 175cm ja 62 kg (eli painoindeksi noin 20) ja käytän 40-koon housuja. Minulla on suht leveä lantio, muttei nyt mikään överi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, itsekin tässä yritin jo ennakoiden kertoa, etten kuvittele olevani hoikka. Mutta tämä tekstini sisältö meni nyt 98% ohi ja keskitytään vaan naljailemaan...
Ap
No kyllähän sinä saatat tällä hetkellä olla melko tervekin, mutta ylipaino tuo hiljalleen ongelmia. Nivelrikkoa, verenkierron häiriöitä, hormonihöiriöitä.. Ja aikuisten reuma puhkeaa lähes aina ylipainoisille. Ja vaikea korona. Ei se ole vain keskivartalolihavuus, mikä aiheuttaa sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten eri painoindekseillä on niin eri kokoisia ja mallisia kroppia. Olen 175cm ja 62 kg (eli painoindeksi noin 20) ja käytän 40-koon housuja. Minulla on suht leveä lantio, muttei nyt mikään överi.
Mä oon 168cm ja 65kg ja käytän samaa kokoa. Mulla on leveät hartiat ja jonkun verran näkyvää lihasta, joihin paino keskittyy.
On täällä kyllä v-maista porukkaa! Miksi ette jätä vastaamatta asioihin, joihin ette voi kun v*ttuilla? Ai joo, no varmaan siksi, ettette voisi sitten vastata mihinkään. Hävetkää ääliöt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jauha paskaa. Kaikki lääkärit väittävät minun olevan normaalipainoinen, vaikka olen BMI:n mukaan selkeästi ylipainoinen, koska satun näyttämään hoikalta. Sinä et näytä hoikalta vaan läskiltä. Lääkärit arvioivat aina painon silmämääräisesti eivätkä välitä varsinaisista lukemista.
Et tainnut ihan ymmärtää kirjoittamaani. Eli yksikään lääkäri ei ole nostanut esille painoani silmämääräisyyden vuoksi. Vaan nimenomaan tilanteissa, joissa paino on pitänyt kirjoittaa johonkin erikseen jostakin syystä, rutiiniasian takia.
Ap
Sä et näyttänyt ymmärtävän. Lääkärit pitävät selvästi numeerisesti ylipainoisia normaalipainoisina, jos nämä edes vähän näyttävät hoikilta. Lääkärit aina puheissaan vähättelevät painoa. Sinä olet jäätävä läski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No kyllähän sinä saatat tällä hetkellä olla melko tervekin, mutta ylipaino tuo hiljalleen ongelmia. Nivelrikkoa, verenkierron häiriöitä, hormonihöiriöitä.. Ja aikuisten reuma puhkeaa lähes aina ylipainoisille. Ja vaikea korona. Ei se ole vain keskivartalolihavuus, mikä aiheuttaa sairauksia.
Niin ja siksipä pyrin laihduttamaan. Mutta aloitukseni pointti oli, että kun koko ajan tuijotetaan jotakin lukua, niin se on todella epämotivoivaa, ja saattaa olla syy miksi niin moni lopulta vain luovuttaa kun ei pääse "ihannelukuun". Aloitus taisi olla liian pitkä, kun se meni melkein kaikilta ohi.
Ja kyllä, tällä hetkellä verenpaine, sokeriarvot, kolesteroli kaikki yhtä hyvät kuin oli kaksikymppisenä..
Ap
Olet ihan oikeassa, että ihmiset saattavat arvioida painon ihan metsään. Kun sanon painavani hieman alle 50 kiloa ja olevani noin 170 cm pitkä, mua pidetään automaattisesti tosi hoikkana. Kuitenkin mun entinen poikaystävä esimerkiksi arvioi mun painoksi 65 kiloa, kun meillä tuli joskus asiasta puhetta.