Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

BMI 33.7 - vaatekoko 40/42

Vierailija
24.07.2022 |

Olen BMI:n mukaan merkittävästi ylipainoinen. Myönnän, että olin vielä kolmikymppisenä yli 10 kg hoikempi, nyt olen iältäni yli neljänkymmenen. Tiedän siis, että ylipainoa on kertynyt, joka ei ole hyvä. Kuitenkin, nyt kesällä olen mielestäni kiinteytynyt ja hoikistunut. Housut ovat kokoa 42, paita kokoa 40 tai 42 (riippuu, mahtuuko rintavarustus paitaan). Vielä viime vuonna housujen koko oli 44.

BMI herättää lääkärissä käydessä keskusteluita painostani, ja painoa syytetään kaikista mahdollisista ongelmista. Kuitenkaan en ole silmiinpistävän lihava. Tunnen itseni hyvinvoivaksi ja urheilen joka päivä. Syön paljon kasviksia, täysjyväkuitua enkä juo, toki viikottain herkuttelen jollakin pienellä (esim. 50g suklaata tai pulla). Jaksan juosta, hyppiä ja tanssia vaikka koko illan.

Miksi ihmeessä BMI:ni on sitten niin hitsin korkea? Minulla on leveä lantio suhteessa vyötäröön mutta peppu on timmi ja hyvänkokoinen. Rinnat ovat F-kokoa. Vatsaa olen yrittänyt saada pienemmäksi, ja olenkin siinä onnistunut. Kun jännitän vatsalihaksia peilin edessä, näen lihasten muodot vatsassa. Toki siinä on rasvakerrosta jonkin verran päällä.

Ahdistaa vaan tuo BMI, ja kuinka korkealta se tuntuu suhteessa kroppani kokoon ja mittasuhteisiin. Jos näkisin itseni kokoisen naisen kadulla, arvioisin, että hänen BMI on varmasti alle 30. Kuitenkin, lääkäri kiinnittää huomion vain painoon ja tuohon BMI-lukuun. Toisaalta, sellaisissa tilanteissa kun paino ei ole tullut esille lääkärillä, on lääkäri suhtautunut minuun kuten normipainoiseen. Siis tilanteissa, kun ei ole vaikkapa jotain esitietolomaketta, jossa sitä erikseen kysyttäisiin ja näin ollen se ei nouse esille. Eli huoli painostani herää vasta tuon korkean BMI:n huomaamisen kautta, ei ulkoisen olemuksen pohjalta.

Yritän toki vielä laihduttaa, mutta BMI lannistaa minua, ja tämä lannistuneisuus ei ole hyväksi laihdutusurakalle. Olin jo todennut, että esim. selkäni läskit ovat liikunnan avulla kesällä hävinneet. Myös rintaliivien ympärys oli käynyt isoksi, eli en kuvittele asiaa. Sitten kävin vaa'alla ja huomasin, että paino ei ollut kuitenkaan laskenut. Ja taas ahdistuin, vaikka olisi pitänyt iloita.

Tuijotammeko me vääriä asioita, kun mietimme terveellistä vartaloa? Siis emmekö me huomioi tarpeeksi esim. yksilön vartalon rakennetta näissä asioissa? Ja joku varmasti tulee huutelemaan, että "ällöttää tää kehopositiivisuus, oot tolla BMI:llä läski", niin tiedoksi, että en pidä itseäni minään hoikkana. Mutta siis BMI antaa mielikuvan, että olisin ihan toivoton tapaus vaikka teen paljon töitä muutoksen eteen ja peilissä ja vaatteissa näkyy muutos parempaan. Mutta just se, että BMI leimaa minut "ikuiseksi läskiksi" tekee sen, että tekisi mieli vetää törppö jätskiä ja antaa vaan olla.

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin lääkäri ihmetteli, kun olen painoindeksin mukaan lievästi ylipainoinen. Vyötäröni kuitenkin on keskiarvoa pienempi. Kukaan ei uskoisi mun painavan näin paljon mitä painan ja olen saanut painostani monilta ihmettelyitä, koska näytän kuulemma paljon hoikemmalta. Mullakin on isot reisilihakset ja löytyy lihasta muualtakin. Ei painoindeksi kerro aina kaikkea (etenkin jos oot aktiivisesti liikkuva ihminen) vaan se mitä peilissä näkyy. Musta noi painoindeksit ei ole yhtään toimivia, jos olet himoliikkuja.

Tämä on ihan eri asia kuin mistä AP puhuu. Mua samoin lääkärit pitävät hoikkana, vaikka en sitä BMIn mukaan ole. Olen oikeasti lihaksikas. AP:ta puolestaan lääkäri pitää lihavana ja uskoo tämän vaivojen johtuvan lihavuudesta.

Vierailija
42/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täällä kyllä v-maista porukkaa! Miksi ette jätä vastaamatta asioihin, joihin ette voi kun v*ttuilla? Ai joo, no varmaan siksi, ettette voisi sitten vastata mihinkään. Hävetkää ääliöt!

Kiitos!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä saa ahdettua itsensä muutaman numeron liian pieniin vaatteisiin, jos haluaa. Töissä usein ihmettelen, että miksi joidenkin naisten pitää änkeä päälleen aivan ylitiukat työhousut, jotka eivät jousta milliäkään. Omat työhousuni ovat kokoa 40 ja painoindeksi 19,5..

Meillä on työpaikan puolesta vaatteet. Ne housut on melkein kaikilla tosi kireän näköiset, mutta mun päällä kuin lökäpöksyt (mahtuis 50% paksummat reidet) vaikka pienin koko käytössä. Painoindeksi 22.

Itse aloitukseen. Omasta mielestäni on mahdollista että tietyllä ruumiinrakenteella painoa voi olla enemmän ilman että henkilö olisi tosi lihavan näköinen. Ylipainoa voi silti olla mutta vähemmän kuin painoindeksi antaa ymmärtää.

Vierailija
44/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vissiin tosi erikoinen kroppa. Oon 175cm ja mun täytyis painaa 103kg että ois toi bmi. Jos muhun lisäis nyt ton reilu 30kg nii olisin kyllä armoton läski. En ymmärrä miksi yrität selitellä sitä että sulla on selvästi vääristynyt kehonkuva.

Vierailija
45/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti😂

Mun bmi on 28 eli 10 kg ylipainoa ja käytän kokoa 40-42. Olen kapeavartaloinen 100-90-100

Minun BMI on 23 ja käytän kokoa 40-42 ja vartalon mitat on 96-77-94

Vierailija
46/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin lääkäri ihmetteli, kun olen painoindeksin mukaan lievästi ylipainoinen. Vyötäröni kuitenkin on keskiarvoa pienempi. Kukaan ei uskoisi mun painavan näin paljon mitä painan ja olen saanut painostani monilta ihmettelyitä, koska näytän kuulemma paljon hoikemmalta. Mullakin on isot reisilihakset ja löytyy lihasta muualtakin. Ei painoindeksi kerro aina kaikkea (etenkin jos oot aktiivisesti liikkuva ihminen) vaan se mitä peilissä näkyy. Musta noi painoindeksit ei ole yhtään toimivia, jos olet himoliikkuja.

Aivan, siis muistan jo joskus ihan teininä ei kukaan meinannut uskoa, kuinka paljon painan kokooni nähden. Tai pitäisikö sanoa muotoon nähden. Olenkin aina sitten hävennyt sanoa painoani ääneen, koska se on herättänyt ihmettelyä "ei voi olla totta, että painat muka niin paljon".

Ihanaa, kun tänne eksyi heti kaikki läskiksi haukkujat. Kun haluni oli just kuulla mielipiteitä eikä loukkauksia.

Ap

Oot näemmä niitä naisia, jotka oikeasti uskoo ton läpän. Varmaan kuvittelet myös kavereidesi pitävän sua kauniina (Eiku sä oot kaunis!)

Vierailija
47/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lihaksikas?

Harvalla naisella on niin paljon lihaksia, että ne ihan oikeasti olisivat ylipainon syynä. Ja moni lihaksikas nainen on kevyt, esim. nyrkkeilijät Mira Potkonen ja Eva Wahlström ovat molemmat täyttä lihasta, ja silti he ottelevat alle 60-kiloisten sarjassa.

Niinpä. Mä olen entinen painonnostaja ja käyttänyt anabolisia steroideja aikanaan. Mahdun xs/s kokoisiin vaatteisiin.

Vierailija
48/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä mahdutte noin "pieniin" kokoihin? Ahdatteko itsenne niihin? Olen bmi:täni 21 ja käytän samoja kokoja kuin te (eli noin kokoa 40, yläosissa joskus 38). 

Vierailija
49/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan eri asia kuin mistä AP puhuu. Mua samoin lääkärit pitävät hoikkana, vaikka en sitä BMIn mukaan ole. Olen oikeasti lihaksikas. AP:ta puolestaan lääkäri pitää lihavana ja uskoo tämän vaivojen johtuvan lihavuudesta.

Olen siis käynyt useammalla eri lääkärillä. Eli toinen katsoo BMI:tä ja heti kavahtaa. Toinen ei edes ajattele painoni liittyvään mihinkään terveyshuoleen. Se BMI on se peikko.

Mutta taidatkin olla jankkaaja, niin en enää kanssasi jankkaa.

Ap

Vierailija
50/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lihaksikas?

Harvalla naisella on niin paljon lihaksia, että ne ihan oikeasti olisivat ylipainon syynä. Ja moni lihaksikas nainen on kevyt, esim. nyrkkeilijät Mira Potkonen ja Eva Wahlström ovat molemmat täyttä lihasta, ja silti he ottelevat alle 60-kiloisten sarjassa.

Olen nähnyt Evan livenä ja hän on kyllä minuun verrattuna todella siro ja pieni. En itse tavoittele ihan niin pientä kokoa, mutta hatunnosto hänelle.

Ap

Mut näemmä kuvittelet, että sulla on enemmän lihasta kuin ammattiurheilijalla. Ei ole.

Vierailija
51/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulikin keskustelu, jossa kaikki kehuvat omaa kroppaansa ja haukkuvat minut läskiksi.

Hohhoijaa... taidan poistua takavasemmalle. Jääkää te missit kiillottamaan kruunujanne.

Ap

Vierailija
52/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis käynyt useammalla eri lääkärillä. Eli toinen katsoo BMI:tä ja heti kavahtaa. Toinen ei edes ajattele painoni liittyvään mihinkään terveyshuoleen. Se BMI on se peikko.

Mutta taidatkin olla jankkaaja, niin en enää kanssasi jankkaa.

Ap

Joo, mutta hoikannäköisillä ylipainoisilla lääkärit viis veisaavat BMI-numerosta. Niin se vain menee.

Vierailija
53/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies lihoi yli 20kg ja käytti samankokoisia vaatteita kuin aikaisemmin. Ei uskonut vaikka kerroin että löysemmät vaatteet olisivat paremmat. Kuulema hänen kokonsa oli edelleen M. Eipä ollut. Vaatteiden ei pidä olla kuin makkarankuori ihoa vasten.

Vierailija
54/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekoot on jotenkin outoja. Käytän yläosissa kokoa (X)XS vaikka rinnanympärykseni on 88cm. Sehän vastaa kokoa M. Alaosani mittojen mukaan kokoa xs kuitenkin. Ilmeisesti johtuu siitä että ostan vain vaatteita "peruskaupoista" kuten H&M? Tai sitten hartiat ovat kapeat. Kerran tilasin joustamattoman mekon brittikaupasta koossa S, puristi ikävästi rinnan kohdalta.

Vierailija
55/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä mahdutte noin "pieniin" kokoihin? Ahdatteko itsenne niihin? Olen bmi:täni 21 ja käytän samoja kokoja kuin te (eli noin kokoa 40, yläosissa joskus 38). 

Mitat?

Vierailija
56/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen vaan ruumiinrakenteelta sellainen, että persiiseen ei ole kertynyt kovin paljoa ylimääräistä ja jalat on sopusuhtaiset, joten "pieni" alaosa menee, koko 40 siis. Yläosa on 38 tai 40 (M / L) riippuen vaatteen leikkauksesta ja siitä miten väljä haluan sen olevan. Isot rinnat on, joten yläosa on yleensä tuo isompi, joskus jopa kokoa 42. Tiedän että mulla kilot on vyötäröllä, mutta on mulla vähän lihastakin kaiken alla. Makkarankuoria en käytä, ne ahdistavat.

- BMI 27

Vierailija
57/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulet olevasi timmimpi kuin oletkaan. Mun vaatekoko on 38-40 ja bmi 23. Olen todennäköisesti sinua paljon pidempi. Laihdutettavaa olisi itsellänikin sellaiset 5 kiloa. Niin ja minä myös olen isorintainen. Tuolla bmi:llä et ole terveissä mitoissa.

Ok, itsekin tässä yritin jo ennakoiden kertoa, etten kuvittele olevani hoikka. Mutta tämä tekstini sisältö meni nyt 98% ohi ja keskitytään vaan naljailemaan...

Ap

No kyllähän sinä saatat tällä hetkellä olla melko tervekin, mutta ylipaino tuo hiljalleen ongelmia. Nivelrikkoa, verenkierron häiriöitä, hormonihöiriöitä.. Ja aikuisten reuma puhkeaa lähes aina ylipainoisille. Ja vaikea korona. Ei se ole vain keskivartalolihavuus, mikä aiheuttaa sairauksia.

Niin ja siksipä pyrin laihduttamaan. Mutta aloitukseni pointti oli, että kun koko ajan tuijotetaan jotakin lukua, niin se on todella epämotivoivaa, ja saattaa olla syy miksi niin moni lopulta vain luovuttaa kun ei pääse "ihannelukuun". Aloitus taisi olla liian pitkä, kun se meni melkein kaikilta ohi.

Ja kyllä, tällä hetkellä verenpaine, sokeriarvot, kolesteroli kaikki yhtä hyvät kuin oli kaksikymppisenä..

Ap

Olet vähän niin kuin eräs mun tuttu. Hän halusi minut tsemppaamaan laihdutuksessaan, koska olen ammatiltani tanssija ja elän tosi kurinalaista elämää. Olin ihan äimän käkenä, kun hän paljasti painavansa yli 90 kiloa noin 165 pituisena. Hän ei edes näyttänyt mitenkään erityisen tukevalta ja jos mua olisi pyydetty arvioimaan hänen painonsa, olisin sanonut max. 75 kiloa.

Vierailija
58/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.quora.com/What-does-it-mean-if-your-BMI-marks-you-as-obese-…

Kuvassa Arnold Schwarzeneggerin BMI on 33,4 ja hän on lihaksikas. Olen ihan varma, että yksikään "en ole lihava vaan lihaksikas" -mamma ei näytä tuolta.

Vierailija
59/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:n mitat oli?

Vierailija
60/122 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen että mahdut sen kokoisiin vaatteisiin. Olet varmaan x-mallinen.

Mä olen 167 cm ja 65 kg ja kapealanteinen ja leveäharteinen ja käytän kokoa 42. Monesti on vaikeaa ostaa housuja, kun ne on tehty vartalolle, jossa on tosi iso peppu ja reidet ja kapea vyötärö. Ilmeisesti ap sattuu sitten sopimaan täydellisesti siihen suomalaiseen vartalotyyppiin, jolle vaatteet mitoitetaan. Yritän tällä sanoa, että ehkä vaatekoko ei kerro tässä kovin paljon, vaan numeeriset mitat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi