BMI 33.7 - vaatekoko 40/42
Olen BMI:n mukaan merkittävästi ylipainoinen. Myönnän, että olin vielä kolmikymppisenä yli 10 kg hoikempi, nyt olen iältäni yli neljänkymmenen. Tiedän siis, että ylipainoa on kertynyt, joka ei ole hyvä. Kuitenkin, nyt kesällä olen mielestäni kiinteytynyt ja hoikistunut. Housut ovat kokoa 42, paita kokoa 40 tai 42 (riippuu, mahtuuko rintavarustus paitaan). Vielä viime vuonna housujen koko oli 44.
BMI herättää lääkärissä käydessä keskusteluita painostani, ja painoa syytetään kaikista mahdollisista ongelmista. Kuitenkaan en ole silmiinpistävän lihava. Tunnen itseni hyvinvoivaksi ja urheilen joka päivä. Syön paljon kasviksia, täysjyväkuitua enkä juo, toki viikottain herkuttelen jollakin pienellä (esim. 50g suklaata tai pulla). Jaksan juosta, hyppiä ja tanssia vaikka koko illan.
Miksi ihmeessä BMI:ni on sitten niin hitsin korkea? Minulla on leveä lantio suhteessa vyötäröön mutta peppu on timmi ja hyvänkokoinen. Rinnat ovat F-kokoa. Vatsaa olen yrittänyt saada pienemmäksi, ja olenkin siinä onnistunut. Kun jännitän vatsalihaksia peilin edessä, näen lihasten muodot vatsassa. Toki siinä on rasvakerrosta jonkin verran päällä.
Ahdistaa vaan tuo BMI, ja kuinka korkealta se tuntuu suhteessa kroppani kokoon ja mittasuhteisiin. Jos näkisin itseni kokoisen naisen kadulla, arvioisin, että hänen BMI on varmasti alle 30. Kuitenkin, lääkäri kiinnittää huomion vain painoon ja tuohon BMI-lukuun. Toisaalta, sellaisissa tilanteissa kun paino ei ole tullut esille lääkärillä, on lääkäri suhtautunut minuun kuten normipainoiseen. Siis tilanteissa, kun ei ole vaikkapa jotain esitietolomaketta, jossa sitä erikseen kysyttäisiin ja näin ollen se ei nouse esille. Eli huoli painostani herää vasta tuon korkean BMI:n huomaamisen kautta, ei ulkoisen olemuksen pohjalta.
Yritän toki vielä laihduttaa, mutta BMI lannistaa minua, ja tämä lannistuneisuus ei ole hyväksi laihdutusurakalle. Olin jo todennut, että esim. selkäni läskit ovat liikunnan avulla kesällä hävinneet. Myös rintaliivien ympärys oli käynyt isoksi, eli en kuvittele asiaa. Sitten kävin vaa'alla ja huomasin, että paino ei ollut kuitenkaan laskenut. Ja taas ahdistuin, vaikka olisi pitänyt iloita.
Tuijotammeko me vääriä asioita, kun mietimme terveellistä vartaloa? Siis emmekö me huomioi tarpeeksi esim. yksilön vartalon rakennetta näissä asioissa? Ja joku varmasti tulee huutelemaan, että "ällöttää tää kehopositiivisuus, oot tolla BMI:llä läski", niin tiedoksi, että en pidä itseäni minään hoikkana. Mutta siis BMI antaa mielikuvan, että olisin ihan toivoton tapaus vaikka teen paljon töitä muutoksen eteen ja peilissä ja vaatteissa näkyy muutos parempaan. Mutta just se, että BMI leimaa minut "ikuiseksi läskiksi" tekee sen, että tekisi mieli vetää törppö jätskiä ja antaa vaan olla.
Kommentit (122)
Osahan ei osaa ollenkaan arvioida muiden painoa. Mieheni äiti kysyi mieheltäni paljonko hän veikkaa tämän painavan ja mieheni oli vastannut, että varmaan n. 75 kg. Minä arvasin 95 kg kun mieheni tätä minulta kotona kysyi. Vastaus - 96 kg. Mieheni oli ollut tästä aivan äimänä, minä en. Anoppini on siis n. 165 cm ja kyllä hänestä näkee, että ylimääräistä on.
Yksi kaverinikin pyysi arvelemaan painoaan, oikea vastaus oli 92 kg, minä heitin 85 kg koska halusin veikata vähän alakanttiin kohteliaisuussyistä ja hän oli riemuissaan tästä - "niinpä, kukaan ei koskaan usko! En näytä näin painavalta!" juu etpä... Onpa hirveä ero muutenkaan parilla kilolla ettei kannattaisi ehkä iloita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen että mahdut sen kokoisiin vaatteisiin. Olet varmaan x-mallinen.
Mä olen 167 cm ja 65 kg ja kapealanteinen ja leveäharteinen ja käytän kokoa 42. Monesti on vaikeaa ostaa housuja, kun ne on tehty vartalolle, jossa on tosi iso peppu ja reidet ja kapea vyötärö. Ilmeisesti ap sattuu sitten sopimaan täydellisesti siihen suomalaiseen vartalotyyppiin, jolle vaatteet mitoitetaan. Yritän tällä sanoa, että ehkä vaatekoko ei kerro tässä kovin paljon, vaan numeeriset mitat.No näin isopeppuisena/-reitisenä ja kapeavyötäröisenä täytyy sanoa, että ei, ei ne housut sovi ollenkaan. Sitten kun ne mahtuvat reisistä, jää vyötärölle ainakin 10 senttiä ylimääräistä.
Mä olen inverted hourglass, ehkä voisi sanoa V-mallinen ja mulla on sellainen ongelma housuissa, että kun ne sopii lantiosta, jää reidet lörpöttämään. Eli lantio on leveä, mutta reidet kapeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mybodygallery.com/ Tuolta saa ehkä peiliä realistisempaa kuvaa siitä, miltä vartalo mainitsemillasi mitoilla näyttää. Omalla kohdallani koen sen ainakin vaikeaksi nähdä. Kannattaa kyllä uskoa sitä BMI:tä, ellet ole AMMATTIurheilija. Mikään tunti-päivässä-liikunta ei kasvata nelikymppiselle naiselle niin isoja lihaksia, että se BMI:ssä vaikuttaisi.
Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Minulla on 15kg matkaa normaalipainoon, BMI n. 29. Olin kolme-neljä vuotta sitten vielä normaalipainoinen, hoikimmillani muistaakseni noin bmi 21. Olin laihduttanut ihan tarkoituksella silloin ja tarkkailin itseäni hyvin tiiviisti. Kyllästyin kaloreiden laskemiseen, työkuviot heittivät häränpyllyä, tuli korona, blablabla. Nyt peilistä katsoo tämä BMI29. Mutta: en tavallaan itse näe sitä. Toki sivulta katsoessa alavatsa vähän pömpöttää ja reidet ovat löllöt. Mutta omat silmäni sanovat, että paino on tullut sen verran tasaisesti (?) etten näytä mielestäni lihavalta. Esimerkiksi vyötärönympärykseni on noin 85cm, monet vanhat vaatteet mahtuvat hyvin päälle jne. Mutta JOSSAINHAN se kaikki läski on. Salakavalasti vaan käsivarsissa, tisseissä, selässä, reisissä, pohkeenympäryksessä... onhan sitä, kun puristelemaan rupeaa. Laihdutus käynnissä siis täälläkin.
Tuolla ei ole leveäharteisia Y-kroppaisia naisia. Olemme kai maailman vähemmistö vartalonmalleissa? Minulla ovat ympärysmittaan nähden pienet rinnat. Olen ollut harteikas jo todella hoikkana teininä. Yläosa on aina ostettava hartioiden koon mukaan. Siispä minulla on paita kokoa 46 ja housut kokoa 42. Tiedän, että pitää laihduttaa juuri vatsan alueelle syntyneen kuvun vuoksi.
Kun minä kokeilen vatsaani niin erotan sieltä kyllä vatsalihakset kovana. Ne eivät näy kun on tullut läskikupu koronavuosina päälle. Olen ollut etänä ja elänyt suurimman osan ajasta ihan urheiluvaatteisillani.
Se eriparikropassa ärsyttää, ettei voi ostaa sadepukua tai pyjamaa kokonumeron perusteella. Ostin yhden sadepuvun kokoa 46 ja housut olivat hervottomat ja yritin pienentää niitä ompelemalla leveän kuminauhavyötärön ja lopulta vielä vyönlenkit ja hankkimaan vyön siihen. Hyvä puoli on, että fleeceväliasu jne mahtuvat päälle. Jos voisin valita niin ostaisin osan erikseen.
Minä pärjäsin koulussa todella hyvin kuulantyönnössä. En tiedä oliko hartioista hyötyä kun en osannut ollenkaan tekniikkaa. Olen vain kuulantyöntäjän näköinen. Minulle on sanottukin siitä ilkeästi, että näytän DDR:n naiskuulantyöntältä tai mörssäriltä kun leikkautin lyhyen tukan.
Olisi ihanaa olla normaali- tai siroyläosainen ja valita mikä kampaus hyvänsä ilman, että tuntemattomatkin haukkuisivat! Sen lisäksi paidat eivät heiluisi vyötärön kohdalta tyhjinä säkkeinä eikä niitä tarvisi yrittää kuroa jollain ohuella vyöllä kasaan kun haluaa keventää vaikutelmaa.
Täälläkin leveäharteinen (mutta hoikka). On pyydetty malliksi 3 kertaa ja eräs mies sanoi, että näytän kilpauimarilta :D Muuten ei haittaa hartioista
Vierailija kirjoitti:
Oma BMI on 27 ja käytän vaatekokoja 38/40. 165cm pitkä olen, vyötärön ympärys 93cm. Riippuu vähän miten paino asettuu ja onko lihasta. Jos mulla ois pienet rinnat niin olisin heittämällä normaalipainoinen, vaikka en edelleenkään mikään laiha.
Näin me ollaan erilaisia. Oma BMI myös 27, vyötärönympärys 84 cm ja vaatekoko h&mssä 44-46, muiden pikamuotimerkkien vaatteet ei oikeastaan edes mahdu päälle, esim. Zarassa mahtuisi XXL, mitä siellä ei paljoa edes ole.
Läski näköjään poistattelee viestejä, jotka eivät ole mieleisiä :D
Vaatekoko on objektiivisesti suhteessa vartalon mittoihin, ei painoon. Koossa 42 mitat ovat 96-80-104. Ap voi ottaa mittanauhan. Jos nuo mitat pitävät paikkansa, hän tosiaankin on varsin tiivis paketti.
Täällä on kyselty mittojani. Minulla on kotona vain sellainen kova puinen raksamittanauha, joten sillä on mahdoton mitata ympärysmittaa. Olen arvioinut ympärysmittaani ja sen muutoksia tosiaan sellaisista vaatteista, jotka eivät juurikaan jousta. Esim. koon 40 kankaiset housut (jotka eivät ole venyvää matskua) menevät jalkaan, mutta ovat juuri sellaiset makkarankuoret, että istuminen ei tunnu mukavalta.
Meinasin jo postata kuvan itsestäni, mutta pelkäisin, että joku tuttu jostakin pöydän kulmasta tai vaatteesta tunnistaa. Etsin siis netistä mahdollisimman paljon oman kokoisen ja muotoisen näköistä ihmistä. Tässä kuva. Siitä poiketen minulla on noin kolme kertaa suuremmat rinnat kuin mallilla.
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-a07db1e100c8e5ba463f829102a7f8fe…
Ja joku täällä syyttelee kommenttien poistattamisesta, niin en ole yhtäkään kommenttia ilmiantanut.
Lisäksi, en ole väittänyt olevani omasta mielestäni kaunis, sitäkin joku täällä lällätteli. Mieheni mielestä olen kaunein, se riittää minulle.
P.S. On muuten kiva, kun täällä lynkkauspalstalla en ole enää ihminen vaan yleisesti vain "läski".
Ap... eiku anteeksi LÄSKI
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyselty mittojani. Minulla on kotona vain sellainen kova puinen raksamittanauha, joten sillä on mahdoton mitata ympärysmittaa. Olen arvioinut ympärysmittaani ja sen muutoksia tosiaan sellaisista vaatteista, jotka eivät juurikaan jousta. Esim. koon 40 kankaiset housut (jotka eivät ole venyvää matskua) menevät jalkaan, mutta ovat juuri sellaiset makkarankuoret, että istuminen ei tunnu mukavalta.
Meinasin jo postata kuvan itsestäni, mutta pelkäisin, että joku tuttu jostakin pöydän kulmasta tai vaatteesta tunnistaa. Etsin siis netistä mahdollisimman paljon oman kokoisen ja muotoisen näköistä ihmistä. Tässä kuva. Siitä poiketen minulla on noin kolme kertaa suuremmat rinnat kuin mallilla.
Ja joku täällä syyttelee kommenttien poistattamisesta, niin en ole yhtäkään kommenttia ilmiantanut.
Lisäksi, en ole väittänyt olevani omasta mielestäni kaunis, sitäkin joku täällä lällätteli. Mieheni mielestä olen kaunein, se riittää minulle.
P.S. On muuten kiva, kun täällä lynkkauspalstalla en ole enää ihminen vaan yleisesti vain "läski".
Mittaa langan avulla. Voit sillä puisella mitalla sitten mitata langan.
Minun mittani ovat 95-80-95 ja BMI noin 24. Kokoni on 38/40 yleensä. Ajatus siitä, joku voisi noin paljon lihavampana mahtua seuraavaan kokoon on aika naurettava, koska itsekin olen suht kiinteässä kunnossa saliharrastuksen myötä.
Alapeukkujen laulaessa otan tämän sosiaalisena kokeena, joka onnistui!
Ihmiset tuijottavat liikaa painoon ja BMI:hin ja määrittelevät toisen sitä kautta.
Katsokaa sitä vihaa, jota haluatte vyöryttää päälleni. Mitä tiedätte minusta? Vaatekokoni ja BMI:n.
Niinpä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap.
Oikea vastaus noille hörhöilijöille.
Onneksi oli asiallisiakin vastauksia.
Itsekin olen sellainen, ettei todellista painoani uskota, koska en näytä niin ylipainoiselta, kuin todelline painoni on.
Tietyllä puketumisellakin saa itsesnsä näyttämään vähän hoikemmalta.
Lisäksi minulla on kapeat kasvot, ylipaino ei näy kasvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tuijottavat liikaa painoon ja BMI:hin ja määrittelevät toisen sitä kautta.
Katsokaa sitä vihaa, jota haluatte vyöryttää päälleni. Mitä tiedätte minusta? Vaatekokoni ja BMI:n.
Niinpä.
Ap
No minua kiinnostaisi ne mittasi ihan uteliaisuudesta. Itselläni bmi 31 ja vaatekoko 46/48.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Ap
Minua ei painosi kiinnosta oikeastaan ollenkaan, mutta mittasi kiinnostaisivat. Harrastan ompelua ja olen itse tasan kokoa 40, siksi aihe kiinnostaa. Rinnanympärykseni on 91 cm, vyötärö 73 ja lantio 98.
Muutama juttu tuli mieleen.
1. Iso osa lääkäreistä ei ota painoa puheeksi, vaikka syytä olisi. Etenkin yksityisellä tuntuu olevan hiljaista tässä asiassa. Omakohtaista kokemusta on (kymmenien kilojen ylipaino).
2. Jos lääkäri ottaa painon puheeksi bmin kautta, se on täysin normaalia. Bmi toimii apuvälineenä, vaikka ei kaikkea kerrokaan. Kehon koon arviointi silmämääräisesti ei aina ole kovin luotettavaa (esim. vaatetus, istuva potilas).
3. Vaatekoot vaihtelevat hurjasti eri valmistajilla. Nykyään kokomitoitus on aiempaa suurempaa, jolloin esim. nykyinen koko 40 vastaa parin vuoden takaista kokoa 42. Käytämme myös vaatteita eri tavoin. Joku tykkää tyköistuvasta, toinen löysemmästä.
4. Jos tunnistat itsesi olevan ylipainoinen ja kerrot laihduttavasi, hieno juttu. Älä turhaan takerru yksittäisen lääkärin näkemykseen tai tuijota liikaa bmi-taulukkoa.
Varmaan aika monella jonka vartaloa olen pitänyt hyvännäköisenä, on normaalia korkeampi BMI. Yleensä syynä se että paino kertyy rintoihin ja takapuoleen, joten maha ei ole yhtä huomiota herättävä. Silloinkin tiedostan että ylimääräistä löytyy.
Äidilläni kertyy paino keskivartaloon. Käyttää isompaa vaatekokoa kuin muut saman verran painavat joilla kapeampi vyötärö.
Mun BMI on 24, ja käytän kokoa 40/42. Olen ihan keskimittainen, en mikään pitkä ja roteva..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Ap
Minua ei painosi kiinnosta oikeastaan ollenkaan, mutta mittasi kiinnostaisivat. Harrastan ompelua ja olen itse tasan kokoa 40, siksi aihe kiinnostaa. Rinnanympärykseni on 91 cm, vyötärö 73 ja lantio 98.
Olen eri, mutta koko 40/42. Ry 100, vyötärö 85, lantio 105.
Jostain vaatekaupasta kun katsoo mittoja, mun pitäisi ostaa kokoa 46/48 Aasiasta kun ostin paidan, se oli XXXL ja kuin makkarankuori
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vissiin tosi erikoinen kroppa. Oon 175cm ja mun täytyis painaa 103kg että ois toi bmi. Jos muhun lisäis nyt ton reilu 30kg nii olisin kyllä armoton läski. En ymmärrä miksi yrität selitellä sitä että sulla on selvästi vääristynyt kehonkuva.
Eihän sillä ole, jos lääkäritkin ovat silmämääräisesti arvioineet hänet hoikemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä mahdutte noin "pieniin" kokoihin? Ahdatteko itsenne niihin? Olen bmi:täni 21 ja käytän samoja kokoja kuin te (eli noin kokoa 40, yläosissa joskus 38).
Lyhyemmät mahtuu pienempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin lääkäri ihmetteli, kun olen painoindeksin mukaan lievästi ylipainoinen. Vyötäröni kuitenkin on keskiarvoa pienempi. Kukaan ei uskoisi mun painavan näin paljon mitä painan ja olen saanut painostani monilta ihmettelyitä, koska näytän kuulemma paljon hoikemmalta. Mullakin on isot reisilihakset ja löytyy lihasta muualtakin. Ei painoindeksi kerro aina kaikkea (etenkin jos oot aktiivisesti liikkuva ihminen) vaan se mitä peilissä näkyy. Musta noi painoindeksit ei ole yhtään toimivia, jos olet himoliikkuja.
Tämä on ihan eri asia kuin mistä AP puhuu. Mua samoin lääkärit pitävät hoikkana, vaikka en sitä BMIn mukaan ole. Olen oikeasti lihaksikas. AP:ta puolestaan lääkäri pitää lihavana ja uskoo tämän vaivojen johtuvan lihavuudesta.
Olen siis käynyt useammalla eri lääkärillä. Eli toinen katsoo BMI:tä ja heti kavahtaa. Toinen ei edes ajattele painoni liittyvään mihinkään terveyshuoleen. Se BMI on se peikko.
Mutta taidatkin olla jankkaaja, niin en enää kanssasi jankkaa.
Ap
Joo, mutta hoikannäköisillä ylipainoisilla lääkärit viis veisaavat BMI-numerosta. Niin se vain menee.
Ei, jos bmi on noin iso! Ehkä jos bmi on alle 30.
No näin isopeppuisena/-reitisenä ja kapeavyötäröisenä täytyy sanoa, että ei, ei ne housut sovi ollenkaan. Sitten kun ne mahtuvat reisistä, jää vyötärölle ainakin 10 senttiä ylimääräistä.