Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te useamman lapsen äidit selviätte? Minun ainokainen vie kaikki mehut

Vierailija
23.07.2022 |

Minulla on vain yksi lapsi. Alunperin haaveilin kahdesta, mutta tämä on osoittautunut niin rankaksi, että enpä tiedä Lapsi on todella rakas ja ihana, mutta vie minulta aivan kaiken ajan ja energian, teen koko ajan ja hoidan koko ajan ja silti joka päivä jotain jää hoitamatta kun ei ehtinyt. Koko ajan pitää olla silmät selässäkin ja ihan perustarpeissa kuten syömiset, juomiset, leikit, ulkoilut, nukkumiset, vaatteiden pesut ja vaihdot ja puhtaudessa eli kylvyt sun muut suihkut tuntuu olevan niin valtavasti tekemistä että vaikka tauotta koko ajan tekee niin silti ei meinaa ehtiä kaikkea. Eka hengähdystauko on kun lapsi vihdoin suostuu nukahtamaan yöunille. Silloin olen niin väsynyt, että käyn itse pikasuihkussa, syön leivän ja kaadun sänkyyn kaikkeni antaneeni. Yöt sitten pitää hoitaa monet yöheräämiset, käyttää lapsi yöllä vessassa kun usein herää kerran yössä käymään. Ja sama rumba alkaa joka aamu kuin nakutettu klo 7 kun lapsi ponkaisee sängystä ylös. Teen osapäiväisesti töitä, paitsi nyt olen lomalla, mutta mitään energiaa työlle ei tunnu olevan edes.

Ja lapsia on vain yksi! Miten ihmeessä te 2-6 lapsen äidit selviätte?! En voi käsittää miten voi ehtiä käyttää esim kylvyssä tuplamäärän lapsia, kun en meinaa aina ehtiä edes tätä yhtä.

Kommentit (388)

Vierailija
301/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta en ymmärrä miten ihmiset pesevät lapsensa jos heitä ei laiteta suihkuun eikä kylpyyn. Tottakai joka ikinen päivä käydään suihkussa pesemässä kasvot ja vartalo. Kerran viikossa suihku? Muuten lavuaaripesuja? Mahtaa siinä leikki-ikäisillä pylly haista ja kutista ja korvantaukset olla likaiset :D

302/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään...

Rannekellot halvalla - www.vuodenmies.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme ja puolivuotias viihtyy vaikka kuinka kauan noiden palikoiden ja junaradan rakentamisen parissa. Käy vaan kertomassa, mikä linna nyt tuli tai minkä mutkan rata tekee, kun mennään mummolaan. En muista, että olisi koskaan mitään kaaosta esim uloslähtemisessä tai päikkyyn menemisestä. ja iltapesun ja -sadun on isä aina hoitanut.

Neljävuotias osaa käydä itse pissalla vessassa. Pukee itse, pesee kädet itse, syö itse samaa ruokaa kuin aikuiset. Ei heräile normaalisti öisin. Keksii itse leikkejä ja muuta ohjelmaa. Minun neljävuotiaani voi leikkiä yksin hiekkalaatikossa sisäpihalla, koska näen hänet ikkunasta.

Jos nämä ei kuulosta tutulta, niin lapsesi ei ole ikätasoinen.

Sen sijaan minun lapseni menee usein pahantekoon kotona sisällä kun silmä välttää, mitä kaikki lapset eivät ilmeisesti tee. Keksii semmoistakin ohjelmaa. Se on meillä ongelma. Muistuttaa Vaahteramäen Eemeliä. Hän ei sitten kylläkään ulkona ala ihan heti kiusata ja lyödä toisia, kuten taas eräät muut lapset näyttävät tekevän.

Vierailija
304/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksinhuoltaja?

En ole, mutta mies ei ei juuri viitsi osallistua asioihin. Se ei kuitenkaan ole nyt tämän aloituksen aihe.

Ap

No ei ole ihme, että et jaksa, jos puoliso ei osallistu lapsen hoitamiseen. Ei kenenkään ole tarkoitus jaksaa yksin.

Mutta onhan toisaalta yksinhuoltajiakin. Jotenkin hekin selviää.

Ap

Joo, kyllä, mut silloin sitä velttoilevaa, välinpitämätöntä äijänkuvatusta ei ole siinä ärsyttämässä. Toki teet hänellekin sapuskaa, ripustelet ja viikkaat pyykkejään? Todellisuudessa sulla on siinä kaksi lasta vaatimassa.

Ei ihme, että väsyttää.

Vierailija
305/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nykypäivänä laiskoja. Siinä suurin syy. Some ja muu hömppää vie keskittymiskyvyn ja ajan. Ole läsnä, niin huomaat kuinka asiat etenevät ja tulevat tehdyksi ihan itsekseen lapsen hoidon ohessa.

Ja ennen negat kommentteja, olen kahden lapsen totaali yh, alkaen ennen nuoremman syntymää. Kyllä sitä vaan pärjää kun asenne on kohdillaan.

Vierailija
306/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta en ymmärrä miten ihmiset pesevät lapsensa jos heitä ei laiteta suihkuun eikä kylpyyn. Tottakai joka ikinen päivä käydään suihkussa pesemässä kasvot ja vartalo. Kerran viikossa suihku? Muuten lavuaaripesuja? Mahtaa siinä leikki-ikäisillä pylly haista ja kutista ja korvantaukset olla likaiset :D

Pikkupesut tulee tehdä päivittäin, sisältäen alapesut. Mitään tarvetta ei ole kenenkään lotrata suihkussa päivittäin, jos iho ei ole likaantunut näkyvästi tai hiki haise.

Korkean hygieniatason maissa iho-ongelmat ovat todellisuutta. Ensin pestään oma, luonnollinen rasva suojaavine bakteereineen veks, ja sit lotrataan öljyjä ja voiteita.

Tyhmää.

Vierailija
307/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksinhuoltaja?

En ole, mutta mies ei ei juuri viitsi osallistua asioihin. Se ei kuitenkaan ole nyt tämän aloituksen aihe.

Ap

No ei ole ihme, että et jaksa, jos puoliso ei osallistu lapsen hoitamiseen. Ei kenenkään ole tarkoitus jaksaa yksin.

Mutta onhan toisaalta yksinhuoltajiakin. Jotenkin hekin selviää.

Ap

Joo, kyllä, mut silloin sitä velttoilevaa, välinpitämätöntä äijänkuvatusta ei ole siinä ärsyttämässä. Toki teet hänellekin sapuskaa, ripustelet ja viikkaat pyykkejään? Todellisuudessa sulla on siinä kaksi lasta vaatimassa.

Ei ihme, että väsyttää.

Ja se mieslapsi uuvuttaa enemmän kuin yksikään lapsi jostain syystä.

Vierailija
308/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.

Ap

Kaikki kolme yhtä aikaa suihkuun. Tai pienin istuu kylpyammeessa siinä vieressä kun suihkutat vuorotellen kaksi muuta. Minulla tosin on vaan kaksi lasta, mutta ei 3- ja 5-vuotiaiden suihkuttelu yhdessä ole lainkaan vaikeaa, eikä kumpikaan niistä ole täystuho jota ei voi hetkeksikään jättää silmistään. 1v toki on, ja kyllähän tuommoisen kombon nukkumaan laitto yksin vaatisi rautaiset hermot ja toimivat rutiinit, että se sujuu.

Mulla on vain kaksi lasta, mutta ikäeroa alle 1v10kk. Miehen panos oli mitätön ja hän muuttikin omaan asuntoon kun kuopus n. 8kk. Rimaa on pakko laskea, mutta 95% päivistä sitä aina jotenkin selvitään. Sitten on niitä päiviä, kun tuntuu että pakka leviää ihan täysin. Kerran itkin ja jouduin soittamaan isälleni voisiko viedä lapset edes tunniksi ulos koska tuntui etten jaksanut enää yhtään. Ilmeisesti hän ymmärsi etten turhan päiten soittele ja totesi että lähtee heti ja 30min menee. On siis ollut ainoa kerta kun oli pakko soittaa. 

Kylvetys ja pesu: yritän että pesen itseni toisella kertaa ja lapset toisella. Usein, kun olen suihkussa lapset haluavat mukaan tai pelkkä nuorempi. He ovat 2v ja 4v. Jos pesen pelkät lapset, homma ei ole vaikea. Molemmilla on oma amme ja loiskivat siellä, molemmat harjoittelevat itsenäistä saippuan levittämistä. Sitten jompi kumpi nousee ensin ja pesen hiukset/huuhtelen saippuat ja kuivaan ja kylpytakissa odottelemaan. Jos toinen ei vielä halua pois, voin harjata hiuksetkin, pukea yövaatteet ym.

Unirutiinit: tätä odotin todella kauhulla kun jäin yksin. Mullahan oli aika pienet lapset, 8kk ja juuri 2v täyttänyt. Lapsilla oli kova läheisyyden tarve, lasten ehdoilla olen mennyt lähinnä koska se on toiminut meillä hyvin. Illalla siis 1930 alkaa iltapala, klo 20 siirrytään vessaan iltapesuille, 2030 ollaan rauhoittumassa sängyissä. Lapset saavat nukkua mun lähellä / tulla nukahtamaan kyljessä jos haluavat. Näin mun ei siis tarvitse kuin odotella että nukahtavat. Mahdollisen sadun jälkeen lueskelen kännykältä s-posteja, hoidan lasten vaatetilauksia, ruokatilauksia tms. Jos joku on nukahtanut viereen, ennen kuin menen itse nukkumaan siirrän lapset omille paikoilleen. Jos lapset ovat päivällä päässeet nukahtamaan esim. autoon, ilta on huomattavasti vaikeampi. Perusilta ilman päiväunia ei (enää) ole vaikea. Jos lapset eivät ole väsyneitä, he tietysti yrittävät kiljua pomppia riehua jne. Tämän taltuttaminen yksin on hankalampaa, saatan odottaa reilun puoli tuntia että olisivat väsyneempiä. Klo 22 loppuu odottaminen viimeistään jolloin sitten suutun sen verran, että päät pysyy tyynyissä. Usein kun toiselle tekee selväksi että nyt nukutaan, toinenkin säikähtää sen verran että sekoilu loppuu.

Mulla on varmaankin (95% varma olen) itsellä adhd ja mun ajantaju on olematon. Yhtäkkiä on voinut mennä 2h enkä tiedä mihin. Tavaroita katoaa non-stop ja kaikkien päiväkodin vaatimien vaatteiden ja asioiden muistaminen on tuskaa. Isä näkee lapsia joka viikko, yleensä useamman kerran mutta ns. omilla ehdoillaan. Lapse eivät yövy isällään. 

Joudun joustamaan siivoamisesta, iltaisin olen usein niin loppu etten jaksa enää kerätä leluja paikoilleen, samoin pahimmillaan pyykit jää koneeseen tms. Olen myös miettinyt asian niin, ettei lapsilla tarvitse joka päivä esim lomallakaan olla jotain superhauskaa, vaan joskus on päiviä kun me käydään kaupassa, apteekissa, hakemassa kissoille ruokaa, siivotaan vaatekaappia jne., toisina päivinä lähdetään risteilylle, tehdään retkiä, tavataan tuttuja jne. On meidän arki kun työt taas alkaa melkoista minuuttipeliä ja härdelliä. Ei tässä paljoa hengähtää ehdi ja lapset herättää välillä vieläkin öisin myös, meillä ollut oksennustaudit ym. 

Vierailija
309/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen wanhaan oli piikoja ja lapsenlikkoja.

He hoisivat lapset ruokaa ja asuntoa vastaan.

Nyt on hoitajista verot ja sotut eli sairaan kallis systeemi. Ei kannata palkata.

Lastenlikkojen verotus tulisi poistaa kokonaan, se olisi iso apu perheille.

Samalla työllistyisi nuoria, vaikkakin hanttipalkalla.

Myös perheverotus tulee saada suomeen.

Vierailija
310/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

LähihoitajaTarja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siellä päiväkodissa sitten pärjätään, kun samassa ryhmässä on 21 lasta ja yleensä vain kaksi aikuista, toisinaan kolme, niiden kaikkien kanssa? Miten yksi aikuinen hoitaa 7-11 alle kouluikäistä lasta yksinään joka päivä? Päiväkodeissa on päivittäin 3 ruokailua, 2 ulkoilua, päiväunet, 4-6 vessailua ja pesulla käyntiä, retket, jumpat, askartelut, leikit, siivoukset, riitojen selvittelyt, kiipeilyt, karkailut, itkut, huudot, lyömiset, piiloilut, kiukuttelut sun muut ihan samalla tavalla kuin kotonakin. Lapsia vaan paljon enemmän. Samoja lapsia ne on sielläkin ja joukossa riehuminen yltyy. Kuvitellaanko, että päiväkodeissa henkilökunta on joitakin taikureita?

Parin tonnin kuukausipalkalla sitä "hirveää älämölöä" päivästä toiseen. Kun joku kasvaa viimein isoksi ja siirtyy seuraavaan laitokseen, aina mukaan tulee uusia pieniä, ja homma alkaa joka vuosi alusta. Joku salaisuus niillä varmaan on, miten tekevät sen työn. Vai siksikö siellä ei enää haluta olla töissä ja on krooninen, koko maan laajuinen henkilöstöpula?

Meillä päiväkodeissa kuitenkin on turvalliset puitteet, aidat ja pihat+ paljon virikkeitä. Ja ruoka tulee valmiina ja joku muu siivoaa paikat ja vie astiat pesuun. Ja aina toisia aikuisia joihin voi tukeutua kun tulee yllätyksiä, ja niitähän tulee.

Ymmärrän kuitenkin yksinään lapsen kanssa elävän uupumuksen. Tsemppiä! Helpottaa ajan myötä mutta tulee uusia haasteita. 🧡

Kuulisin mielelläni, mitä nämä "turvalliset puitteet" ja "paljon virikkeitä" käytännössä ja aivan konkreettisesti ovat. Koko nykyinen varhaiskasvatus on täynnä tällaisia ympäripyöreitä lausumia, joiden sisältöä ei avata kattavasti ja rehellisesti. Se, että jossakin on aita ei tee paikasta "turvallista". Kysymys edellä (eri) oli miten homma oikeasti hoidetaan, kun yhden aikuisen vastuulla on monta lasta. Eli selvitettävä konkreettisesti, miten meinaat "aina" "tukeutua" johonkin toiseen, kun et pärjää. Eihän ne kaikki aikuiset voi jatkuvasti olla nojaamassa toisiinsa. Nyt ei sydänmerkit oikein vakuuta.

Tässä ketjussa puhutaan konkretiasta. Varhaiskasvatuksen ammattilaiselta odottaisi huomattavasti asiantuntevampaa ja kattavampaa vastausta, kuinka tilanteet käytännössä hoidetaan. Ei mitään tyhjiä mantroja, joiden merkitystä ja sisältöä ei edes itse kykene itselleen avaamaan.

Vierailija
311/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko sitä lastentekoa vähän miettiä ennen kuin alkaa projektiin johon omat voimavarat eivät riitä. En voi muuta sanoa kuin että nykynaiset ovat kyllä heikkoa tekoa. Entiseen aikaan lapsia tehtiin kymmenen ja ei valitettu palstoilla että on raskasta.

Vierailija
312/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää valittajia. Itse olen ollut kolmen lapsen yksinhuoltaja ihan 24 h vrk. 

Lapsilla ei ollut isovanhempia, joitten luona he joskus olisivat voineet olla. 

Lasten isä häipyi kuvioista, eikä lapsiinsa pitänyt mitään yhteyttä.

En voi ymmärtää miten mukavuuden haluisia nykyisin äidit ovat. 

Ennen oli isoja perheitä ja äidit jaksoivat valittamatta, oli kanto vesi ja puilla lämpiävä hella.

Että sellaista.

Vierailija
313/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi peset lapsen joka päivä??? Eikai se lapsen ihokaan kestä jatkuvaa puunaamista. Lapset muutenkin on aikuisiin verrattuna melko puhtaita muutenkin. Ei hikoile samalla tavalla, kuin ehkä vasta murrosikäisenä.

Vierailija
314/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se helpottaa siinä neljän viiden vuoden jälkeen. Aika kuluu nopeasti. T. Yhden lapsen vanhempi

Vierailija
315/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen wanhaan oli piikoja ja lapsenlikkoja.

He hoisivat lapset ruokaa ja asuntoa vastaan.

Nyt on hoitajista verot ja sotut eli sairaan kallis systeemi. Ei kannata palkata.

Lastenlikkojen verotus tulisi poistaa kokonaan, se olisi iso apu perheille.

Samalla työllistyisi nuoria, vaikkakin hanttipalkalla.

Myös perheverotus tulee saada suomeen.

Piikoja ei enää ole, koska ei ole enää köyhiä maalaistyttöjä, jotka muuttavat kaupunkiin toisten nurkkiin. Eikä perheissä ole kiinnostusta majoittaa ylimääräisiä eikä tilaa, kuka haluaa asua toisen perheen keittiön nurkassa?

"Lastenlikat" saavat paremman elämän käymällä koulua.

Vierailija
316/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta apn kysymykseen vastaisin näin:

Itsestäni tuntui ihan samalta silloin, kun oli ensimmäinen lapsi. En ihan tosissani voinut käsittää, kuinka monen kanssa kotona pärjäisi, vaikka olen kasvatusalalla ja päiväkodissakin töissä.

Kun vuosia kului, kasvoin myös itse ja ymmärsin monta asiaa. Kasvoin äitiyteen ja tajusin, et ensimmäisen lapsen kohdalla opettelen itsekin ja toisen kohdalla osasin jo paremmin. Lisäksi lapset oikeasti ovat erilaisia. Toiset vaativat aikuiselta äänekkäästi ja puuduttavasti huomiota, kun toiset leikkivät rauhassa itsekseen pitkiäkin aikoja. Jotkut ystäväni lapset ovat aidosti totelleet lähes kaikkea 5-vuotiaiksi asti ja sitten vasta alkaneet kapinoida. Minua tämä on hymyilyttänyt, koska oma lapseni on aina ollut vauhdikas rajojen rikkoja. Kun kasvaa itsekin, huomaa, ettei se ole kiinni vain kasvatuksesta ja siitä, mitä äiti tekee.

Nyt minulla on siis kaksi alle kouluikäistä lasta ja toivon kolmatta. Käytännössä pärjätään vaikka näin: opetan lapset leikkimään välillä yksin. Kuvittelin esikoisen pikkulapsi vuosina, että minun täytyisi koko ajan huomioida häntä ja keskeyttää omat hommani hänen takiaan. Nytkin keskeytyksiä tulee, mutta toistuvasti sanon, et nyt äiti tekee tämän homman loppuun ja sitten ehdin lukea tms. Vähitellen he oppivat. Päivälevolle laitan molemmat tunniksi eri huoneisiin kuuntelemaan pikku kakkosen äänikirjoja. Pienemmällä on Time timer, että tietää, kauanko siellä pitää olla. Kahden kanssa helpottaa nyt jo, kun heillä on seuraa toisistaan.

Suomessa on vallalla yksin pärjäämisen kulttuuri. Toivottavasti sinä et ajattele, että pitäisi yksin pärjätä ja kysyt vaikka leikkipuisto saa kaveriperheeltä, voisiko he joskus ottaa lapsesi kylään, ja sinä sitten joskus heidän lapsensa. Siinä pääset näkemään, miten kahden kanssa menisi :) voimia ja halauksia! Teet tosi hyvää työtä!

Vierailija
317/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.

Ap

Liukuhihnalla: Toinen pesee yhden lapsen kerrallaan, toinen on kahden muun kanssa sillä aikaa.

Jos lasten isää ei kiinnosta lastenhoito, käske hänen hommata sinulle apua.

318/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö lapsesi käy päiväkodissa?

319/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että Suomessa koetaan sika raskaaksi lasten kasvattaminen. Olen asunut Etelä Amerikassa Kolumbiassa, Ecuadorissa, Boliviassa ja Uruguayssa monta vuotta ja siellä lasten hoitoa/kasvatusta sujuu ihan kuin luonnostaan vaikka olisi kuinka monta lasta perheessä. Äidit on huolehtimassa lapsistaan 24/7. Perheen isä ei osallistu mitenkään lasten hoitoon eikä kotiaskaresiin,  lasten kasvatukseen kyllä. Siellä tämä käytäntö on normaali eikä kukaan näe sitä pahana. 

Kukaan äiti ei koe olleensa uupunut johtuen lasten hoidosta ja kodin huollosta. Enkä tarkoittanut mitään pahaa, vain halusin kommentoida....

Vierailija
320/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä0304 kirjoitti:

Olen huomannut, että Suomessa koetaan sika raskaaksi lasten kasvattaminen. Olen asunut Etelä Amerikassa Kolumbiassa, Ecuadorissa, Boliviassa ja Uruguayssa monta vuotta ja siellä lasten hoitoa/kasvatusta sujuu ihan kuin luonnostaan vaikka olisi kuinka monta lasta perheessä. Äidit on huolehtimassa lapsistaan 24/7. Perheen isä ei osallistu mitenkään lasten hoitoon eikä kotiaskaresiin,  lasten kasvatukseen kyllä. Siellä tämä käytäntö on normaali eikä kukaan näe sitä pahana. 

Kukaan äiti ei koe olleensa uupunut johtuen lasten hoidosta ja kodin huollosta. Enkä tarkoittanut mitään pahaa, vain halusin kommentoida....

Suomessa äitiydelle asetetut vaatimukset on eri stratosfäärissä. Tämä on lisäksi erittäin lapsivihamielinen ja äitivihamielinen maa.