Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te useamman lapsen äidit selviätte? Minun ainokainen vie kaikki mehut

Vierailija
23.07.2022 |

Minulla on vain yksi lapsi. Alunperin haaveilin kahdesta, mutta tämä on osoittautunut niin rankaksi, että enpä tiedä Lapsi on todella rakas ja ihana, mutta vie minulta aivan kaiken ajan ja energian, teen koko ajan ja hoidan koko ajan ja silti joka päivä jotain jää hoitamatta kun ei ehtinyt. Koko ajan pitää olla silmät selässäkin ja ihan perustarpeissa kuten syömiset, juomiset, leikit, ulkoilut, nukkumiset, vaatteiden pesut ja vaihdot ja puhtaudessa eli kylvyt sun muut suihkut tuntuu olevan niin valtavasti tekemistä että vaikka tauotta koko ajan tekee niin silti ei meinaa ehtiä kaikkea. Eka hengähdystauko on kun lapsi vihdoin suostuu nukahtamaan yöunille. Silloin olen niin väsynyt, että käyn itse pikasuihkussa, syön leivän ja kaadun sänkyyn kaikkeni antaneeni. Yöt sitten pitää hoitaa monet yöheräämiset, käyttää lapsi yöllä vessassa kun usein herää kerran yössä käymään. Ja sama rumba alkaa joka aamu kuin nakutettu klo 7 kun lapsi ponkaisee sängystä ylös. Teen osapäiväisesti töitä, paitsi nyt olen lomalla, mutta mitään energiaa työlle ei tunnu olevan edes.

Ja lapsia on vain yksi! Miten ihmeessä te 2-6 lapsen äidit selviätte?! En voi käsittää miten voi ehtiä käyttää esim kylvyssä tuplamäärän lapsia, kun en meinaa aina ehtiä edes tätä yhtä.

Kommentit (388)

Vierailija
281/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan ei tarvitse lähellekään joka päivä käyttää kylvyssä pientä lasta, iho siinä vain kärsii. Meillä kylvetettiin vauvana max. 2 krt viikossa, ei se vauva hikoile ja pylly ja kasvot kuitenkin pestiin monta kertaa päivässä. Ja jos on jo isompi niin otat mukaan suihkuun ja nopsaan suihkuttelet siinä lapsen kun itsesikin.

Puoliso mukaan kaikkeen tai pellolle.

Jos kaikki on ylivoimaista lapsen kanssa niin voi olla myös jonkinsortin nepsy kyseessä

Vierailija
282/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mielestäni todella tiukka kuri, mutta pakko sanoa etten ymmärrä yhtään tätä haarukka-ongelmaa. Mielestäni haarukka on juuri sellainen asia, josta lapsi voi ja saa itse päättää. Itse huolehtisin tuollaisessa tilateessa siitä, että lempihaarukka on aina puhtaana.

Ei kuri saa tarkoittaa sitä, että lapsen oman tahdon täytyy olla alisteinen vanhemman tahdolle, ja joka asiassa vanhempi määrää. Lapsella on saatava olla myös itsellinen tahto jonka vanhempi tekee toiminnallaan näkyväksi ja jota kunnioitetaan arjessa. Kuten esimerkiksi lempihaarukka. Lapselle voi hyvin viestiä, että haarukka pestään hänelle aina, sillä sen tiedetään olevan hänelle tärkeä, ja lapselle tärkeät asiat ovat vanhemmalle tärkeitä. Vanhempi näkee lapsen erillisenä ihmisenä, ja haluaa hänelle hyvää.

Ei kasvatus ole pelkää kurinpitoa, vaan myös lapsen tahdon ja identiteetin vahvistamista. Eikä lapsen kuuleminen hänelle tärkeissä asioissa ole sitä että vanhempi antaa periksi ja lapsi määrää, vaan myös vanhemman ja lapsen välillä pitää olla huomioonottamista ja toisen toiveiden arvostusta, ihan kuten kaikissa muissakin ihmissuhteissa.

Nyt tuntuu siltä että lapsi kokee oman tahtonsa olevan näkymätön, ja taistelee tullakseen ihmisenä näkyväksi. Itse rajaisin nyt selkeästi taistelut koskemaan oikeasti merkityksellisiä asioita, eli sellaisia jotka vaikuttavat lapsen kehitykseen ja turvallisuuteen.

Tuollaiset vetoketjuraivarit voi jättää omaan arvoonsa, ja kysyä ensi kerralla että auttaako äiti vai ei. Lapsi nostaa joka pikkuasiasta nyt metelin juuri siksi, että kokee olevansa näkymätön tyyppi, jonka yli ja ohi kävellään ja tehdään kaikki asiat. Kuten laitetaan vaan vetoketju kiinni mitään kysymättä. Raivokohtaus ei synny vetoketjusta, vaan siitä että taas äiti ohitti minut!

4v haluaa olla elämänsä agentti, iso lapsi, joka osaa ja pystyy. Hänelle täytyy antaa siihen mahdollisuus.

Jep. Mun 4v sais takuuvarmasti raivarit jos menisi vaan vetäisemään vetskarin kiinni mitään kysymättä. Toisaalta myös, jos yrittää liian kauan itse ja ei onnistu, se on tarkkaa että osaa just oikealla hetkellä tarjota apuaan. Yleensä paras on "laitetaanko yhdessä", lapsi kokee onnistumisen kokemuksen siinä :)

Ap:n lapsi vaikuttaa sellaiselle että kuormittuu normaalia enemmän päivähoidossa ja siksi räjähtelee kotona. Hän ehkä tarvitsisi lempeämpää otetta, ei niinkään tiukkaa kuria ja päiväohjelmaa. Se päivän runko, struktuuri ja ennakointi on olennaista, mutta aikataulu ei saa olla liian tiukka vaan pitää jättää aikaa toimia lapsen tahtiin, yrittää itse sitä vetoketjua ja valita se mieleinen haarukka, hassutella ja halia. Ymmärrän että se on vaikeaa jos pitää käydä töissä ja hoitaa yksin kaikki, silloin pakko vaan laskea rimaa kotitöiden suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.

Ap

Meillä mennään näin.

Itseltä vaatteet pois, muksut (1v taapero, 2v kaksoset, 5v)

Taapero Ikean muoviseen syöttötuoliin, loput riviin seisomaan ja heiltä vuorotellen pestään hiukset ja saippuoidaan iho, kuivaus jonossa ja vaatteet päälle. 5v toki osaa jo pukea itse.

Leikkivät pukeutumishuoneen lattialla sillä aikaa kun minä pesen itseni ja taaperon. Sitten jonossa hampaiden pesulle, pisulle ja nukkumaan.

Mitä taikoja teet, että saat lapset odottamaan rivissä ja liikkumaan jonossa pesulle ja nukkumaan? Kuulostaa nimittäin oikein hienolta. Jos minä yrittäisin, niin tapahtuisi varmaan lähinnä joku massiivinen räjähdys, jossa yksi lapsi päättää singota itsensä portaisiin, toinen hypätä kattoon, kolmas liukastua kylpyammeeseen ja neljäs jo viilettäisi nakuna pitkin pihaa.

Ap

Lapset kaipaavat rajoja! Aikuinen on se, joka asettaa ne rajat ja määrää, kuinka toimitaan. Lasta voi käskyttää ja myös komentaa, sillä lapsi ei aseta perheen rajoja eikä lasta tule pelätä, lapselle saa tulla paha mieli, jos hän käyttäytyy huonosti ja saa rangaistuksen. Vähitellen hän oppii luottamaan, että aikuisen sana pitää eikä aikuinen peräänny lapsen raivosta. Lapsi haluaa, että aikuinen on vahva ja määrätietoinen.

Vierailija
284/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa tosiaan tarkkana sen puolestatekemisen kanssa. Katson tässä juuri 13 vuotta täyttäneen lapsen ongelmia kun äiti on kaiken aina määrännyt, ja pyytämättä tehnyt. Toinen tapaus on nyt 16v lapsi joka ei poistu huoneestaan. Näissä molemmissa isoin ongelma on se että lapsi ei ole saanut kasvaa ikätasonsa mukaisesti yksilölliset piirteet huomioonottaen, vaan äiti on tyrannina toiminut ja tehnyt kaiken lapsensa puolesta. Myös siis ajattelutyön, ja oppimisen.

Vierailija
285/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää minulle miten käytetään illalla vaikka 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset kylvyssä ja suihkussa. Osa siis kylvyssä, osa suihkussa. Mutta varmaan pitää käyttää yksitellen, ei jotain melkein vielä vauvaa voi jättää ilman valvontaa kylpyyn. Ja mihin ne kaksi muuta laitetaan silloin kun yhtä pestään ja kaksi muuta on mallia täystuho.

Ap

No mulla on vain yksi lapsi. Kun itse kävin suihkussa, niin yksivuotiaana hän istui syöttötuolissa kylppärin avonaisen oven vieressä. Kolmivuotiaana katsoi jotain lastenohjelmaa olkkarissa. Viisivuotias voi vaikka leikkiä jotain ja osaisi myös tulla sanomaan, jos kolmivuotias pikkusisarus tekisi jotain hölmöä. Sinällään lapset voivat toimia tyhmästi ilman valvontaa ainakin 25-vuotiaiksi asti, jotkut vanhemmaksikin, ja ovat vanhemman vastuulla 18-vuotiaaksi. Mutta jossain vaiheessa ne täytyy laskea viideksi minuutiksi silmistä tai ei elämästä tule mitään. Aika olennainen raja on se, kun pystyy kertomaan lapselle, että menee suihkuun niin että tämä ymmärtää, ja lapsi osaa vastata että mene vaan, sekä osaa kävellä sinne suihkuun hakemaan tarvittaessa.

Eli lapsenhoito helpottuu aika nopeasti kun lapsi kasvaa. Isommat pystyvät myös kertomaan jos pikkusisarus on pulassa. Minusta hankalin ikä oli 1-2 vuotta, mutta vähän riippuu lapsesta.

Ajanpuutteeseen minulla ei ole ratkaisua, kun en itsekään ehdi mitään. Mutta ehkä sinulla ratkaisun avain on lapsen isä.

Vierailija
286/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höllää ap. Lapsen täytyy saada tehdä asioita itse ja päättää asioista ikätasoisesti itse. Aiheutat lapselle vahinkoa, jos et suostu missään kuuntelemaan lasta (esim haarukka). Vetoketju jos on vaikea, niin sanot että äiti auttaa alun ja vedä sinä loppu.

Tottakai lapsi kiukuttelee, kun jyräät surutta yli. Anna päättää niissä asioissa, missä hän voi päättää ja tehdä itse asioita. Muuten kasvatat huonoitsetuntoisen vässykän tai temperamenttisen kriminaalin.

Vierailija
287/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin onnistuu neljän lapsen ja kodin puhtaana pito. Mies toki apuna töiden jälkeen, mutta hoidan yleensä kotityöt päivällä, niin illat ehtii touhuta muuta. Kotityöt menee ihan siinä samalla, kun lastenhoitokin. Ei niiden kanssa tarvitse koko ajan leikkiä ja paljon touhuavat yhdessä.

Vierailija
288/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mulla on vain yksi lapsi. Kun itse kävin suihkussa, niin yksivuotiaana hän istui syöttötuolissa kylppärin avonaisen oven vieressä. Kolmivuotiaana katsoi jotain lastenohjelmaa olkkarissa. Viisivuotias voi vaikka leikkiä jotain ja osaisi myös tulla sanomaan, jos kolmivuotias pikkusisarus tekisi jotain hölmöä. Sinällään lapset voivat toimia tyhmästi ilman valvontaa ainakin 25-vuotiaiksi asti, jotkut vanhemmaksikin, ja ovat vanhemman vastuulla 18-vuotiaaksi. Mutta jossain vaiheessa ne täytyy laskea viideksi minuutiksi silmistä tai ei elämästä tule mitään. Aika olennainen raja on se, kun pystyy kertomaan lapselle, että menee suihkuun niin että tämä ymmärtää, ja lapsi osaa vastata että mene vaan, sekä osaa kävellä sinne suihkuun hakemaan tarvittaessa.

Eli lapsenhoito helpottuu aika nopeasti kun lapsi kasvaa. Isommat pystyvät myös kertomaan jos pikkusisarus on pulassa. Minusta hankalin ikä oli 1-2 vuotta, mutta vähän riippuu lapsesta.

Ajanpuutteeseen minulla ei ole ratkaisua, kun en itsekään ehdi mitään. Mutta ehkä sinulla ratkaisun avain on lapsen isä.

Näin se menee. Myös se oma suihkussakäynti voi odottaa siihen että lapset nukkuu. Minusta myös pahin aika oli 1-2v. Silloin lapsi haluaa tehdä niin paljon asioita mitä ei vielä osaa, että se raastoi hermoja.

Vierailija
289/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä meillä on neljäkin lasta ollut yhtä aikaa suihkussa. Vannaan vettä ja siinähän nuo touhuaa ja vuorotellen käyvät suihkun alla. Pystyn kyllä vanhemmat lapset jättämään suihkun ajaksi leikkimään tai katsomaan piirettyä. Jos ei ole mies kotona, niin joko käyn itse suihkussa lasten mentyä nukkumaan tai otan nuorimmat mukaan leikkimään sinne.

Vierailija
290/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höllää ap. Lapsen täytyy saada tehdä asioita itse ja päättää asioista ikätasoisesti itse. Aiheutat lapselle vahinkoa, jos et suostu missään kuuntelemaan lasta (esim haarukka). Vetoketju jos on vaikea, niin sanot että äiti auttaa alun ja vedä sinä loppu.

Tottakai lapsi kiukuttelee, kun jyräät surutta yli. Anna päättää niissä asioissa, missä hän voi päättää ja tehdä itse asioita. Muuten kasvatat huonoitsetuntoisen vässykän tai temperamenttisen kriminaalin.

Niinpä. Asetu ap lapsen asemaan. Miten paljon sua itseäsi kiukuttaisi, jos joku alkaisi sun kanssa tapella siitä millä haarukalla syöt tai tulisi pyytämättä tekemään sellaiset asiat, mitä haluaisit tehdä itse?

Vierailija
291/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on varsin nirso. Ei suostu syömään mitään valmisruokia. On mieluummin nälässä. Ja vaikka itkee mieluummin nälkää kuin syö muuta kuin jotain harvaa ja tiettyä asiaa.

Voi olla että on kurin kanssa ongelmia, vaikka omasta mielestäni meillä on jopa liian tiukka kuri.

Ap[/quote]

Älä kerro ruuan olevan valmisruokaa. Kaikenlaista soppaa ja soossia on kaupassa, ei vain maksalaatikkoa ja lihapullia. Laitat kotona kattilaan ja siitä sitten ääntä kohti.

Vierailija
292/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se haarukkatyyppi ole AP. Ärsyttää kun ihmiset ei voi lukea kunnolla ja kommentoi sitten sekoittaen ihmiset ja asiat. AP ei ole tänään kirjoittanut mitään eikä haarukoista muutenkaan mitään.

Vierailija
293/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Asetu ap lapsen asemaan. Miten paljon sua itseäsi kiukuttaisi, jos joku alkaisi sun kanssa tapella siitä millä haarukalla syöt tai tulisi pyytämättä tekemään sellaiset asiat, mitä haluaisit tehdä itse?

Alapeukutin, koska AP ei ole kirjoittanut mitään haarukoista vaan joku toinen.

Vierailija
294/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme ja puolivuotias viihtyy vaikka kuinka kauan noiden palikoiden ja junaradan rakentamisen parissa. Käy vaan kertomassa, mikä linna nyt tuli tai minkä mutkan rata tekee, kun mennään mummolaan. En muista, että olisi koskaan mitään kaaosta esim uloslähtemisessä tai päikkyyn menemisestä. ja iltapesun ja -sadun on isä aina hoitanut.

No sulla on käynyt tuuri. Olen nähnyt joskus noita tapauksia hiekkalaatikossa väkertämässä. Toisaalta myös niitä isoja lapsia, jotka rikkoo pienempien hiekkakakut ja ämpärit ja vielä kiusaavat niitä pikkulapsia. Oma on jotain siltä väliltä.

Vierailija
295/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko yksinhuoltaja?

En ole, mutta mies ei ei juuri viitsi osallistua asioihin. Se ei kuitenkaan ole nyt tämän aloituksen aihe.

Ap

No ei ole ihme, että et jaksa, jos puoliso ei osallistu lapsen hoitamiseen. Ei kenenkään ole tarkoitus jaksaa yksin.

Mutta onhan toisaalta yksinhuoltajiakin. Jotenkin hekin selviää.

Ap

Joo mutta heillä ei ole sitä taakkaa miehestä. Sekin vie yllättävän paljon voimia. Ainakin itselläni alkoi jossain vaiheessa olla jatkuva vitutus ja stressi kun lapsen isä vaan lusmuili. Jätin hänet, niin eipä enää vituta.

Vierailija
296/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 lasta, eivätkä kummatkaan suostuneet istumaan rattaissa eikä eka myöskään babysitterissä. Miksi ihmeessä olisin tehnyt asiasta valtataistelun? Kumpaakin kannoin liinassa kunnes alkoivat kävelemään. Kun isommalla alkoi kerho 3 vuotiaana, käveltiin sinne niin, että vauva nukkui vaunuissa. Jos 3v väsyi hän nousi seisomalaudalle. Kaikki aina kehui kilttejä ja rauhallisia lapsiani, mutta kukaan ei tiennyt " ennakoinnin" määrää. En jäänyt asioissa tahtojen taisteluun vaan keksin toisen keinon. Sitten kun sanoin esim vilkasliikenteistä tietä ylitettäessä " nyt pitää tulla seisomalaudalle" lapsi tuli, koska se oli hänen itsevalitsemansa vaihtoehto kaksosrattaille tms. Mun lapsien kanssa tämä toimi, kummatkin ovat herkkiä ja siirtymävaiheissa hitautta. En puskenut päälle ja hoputtanut vaan mentiin rauhassa ja selkeillä ohjeilla. Olin kotiäiti 6 vuotta, joten mihinkään päikkyyn ei tarvinnut juosta.

Vierailija
297/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin selviää 2 lapsen kanssa kun mies ymmärsi roolinsa vihdoin.

On hän kyllä sairastellut tässä niin sitten onkin äiti väsynyt kun huolehtii joka ikisen asian koiraa myöten..

Elämä helpottui kummasti kun aloitin työt ja lapset päiväkodin.

Loma onkin mennyt tosi kivasti vaikka alku oli hankala.

Tärkeintä mulla on ollut laskea rimaa. Ja välillä ruutuajat paukkuu. Kokonaisuus ratkaisee <3

Vierailija
298/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tosi paljon yksin lasten kanssa. Meillä on molemmilla omat vannat, niin saa kylpeä yhtä aikaa.

Minä myös kylvetin yhtäaikaa, lapsilla vähän yli vuoden ikäero.

Yleensäkin miksei ap voi ottaa lapsia yhtä aikaa suihkuun ? Ei kai se nyt voi olla niin vaikeeta, lattialle muovimatto mikä ei liu, pienimmälle vaikka pikku vati lattialle ja voi siinä istualleen pärskytellä , kun äiti auttaa isompia. Sitten suihkuttelee pienemmän.  Ja dei niitä lapsia tarvitse joka päivä hinkata joka paikasta elleivät ole ihan likaisia tai hikisiä.

Itse jouduin olemaan paljon yksin lasteni ( 3 ) kanssa. Mun luonne on myös sellainen, että

nopeesti opin tavat suoriutua kätevästi ja nopeasti asioista.

Vierailija
299/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon tosi paljon yksin lasten kanssa. Meillä on molemmilla omat vannat, niin saa kylpeä yhtä aikaa.

Minä myös kylvetin yhtäaikaa, lapsilla vähän yli vuoden ikäero.

Yleensäkin miksei ap voi ottaa lapsia yhtä aikaa suihkuun ? Ei kai se nyt voi olla niin vaikeeta, lattialle muovimatto mikä ei liu, pienimmälle vaikka pikku vati lattialle ja voi siinä istualleen pärskytellä , kun äiti auttaa isompia. Sitten suihkuttelee pienemmän.  Ja dei niitä lapsia tarvitse joka päivä hinkata joka paikasta elleivät ole ihan likaisia tai hikisiä.

Itse jouduin olemaan paljon yksin lasteni ( 3 ) kanssa. Mun luonne on myös sellainen, että

nopeesti opin tavat suoriutua kätevästi ja nopeasti asioista.

Lukekaa ihmiset edes aloitus ennen kuin kommentoitte! AP:lla on yksi lapsi. Ei kolmea.

Vierailija
300/388 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että nykyään ympäristö paineista liikaa vanhempia joka suuntaan. Pitää olla tietynlainen vanhempi , tehdä sitä, tätä ja tuota ja vaikka teet niin tai näin niin aina tekee jonkun mielestä väärin. Jo tämä paineistus tekee vanhemmuudesta vaikeaa. Olen todella onnellinen, että en ole saanut esikoista tämän suomen valtakaudella!

Ei se lastenhoito mitään rakettitiedettä ole. Perusjutut kuntoon, niin kyllä se arki siitä suttaantuu oli lapsia yksi tai viisi. Mun mielestä ihan kaiken perusta on se että koti ja ympäristö on turvallinen lapselle, että ei tarvi pelätä jos 2v on hetken erihuoneessa että siellä heti tapahtuisi joku onnettomuus. Olen ainakin huomannut että mitä enemmän lasta joutuu rajoittaa, sitä enemmän sillä on tarve mennä niiden rajojen ulkopuolelle. Tietyt raamit ja perusasiat kuntoon, niin näiden sisällä lapsi pystyy turvallisesti harjoitella elämää.

Meillä viisi lasta, ikähaitarilla 0-8v. Jos minun on tarve käyttää kaikki kylvyssä illalla yksin, laitan vauvan kantoliinaan jos se ei nuku, tai lattialle näköetäisyydelle. 8v ja 7v osaavat käydä itse pesulla. Katson vaan mukana että onnistuu pesut, ja tarvittaessa autan. Sit 4v ja 2v pesulle, pesen 4 vuotiaan ja 2v läträä vaikka omiaan hetken. Sit 2 vuotiaan pesu, kuivaus ja vaippa jalkaan. Isommat osaavat pukea itsekseen. Lopuksi käytän vauvan kylvyssä tarvittaessa, kun muut touhuavat ja leikkivät. Tässä nyt esimerkki.