Mitä se terveellinen syöminen käytännössä on? Tarkoitus olisi laatia minulle viikon
ruokavalio, mikä sisältää aamupalan, lounaan, päivällisen, välipalan ja iltapalan. Yhteensä kaloreita 1500 kcal.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen laittanut ruokavalioni remonttiin ja jättänyt liialliset herkut pois. Tietysti syön edelleenkin herkkuja tietyissä määrin, mutta en enää joka viikonloppu vedä naamariin sipsipussia ja dippiä kera kokispullon:D Vaihdoin maustetut rahkat ja jogurtit turkkilaiseen/kreikkalaiseen jogurttiin ja laitan päälle marjoja. Olen myös alkanut syömään enimmäkseen kasvisruokaa. Teen jääkaappiin kulhoon ison salaatin josta riittää pariksi-kolmeksi päiväksi ja on helppo ottaa ruoan kanssa tai laittaa vaikka pitaleivän väliin.
Teen yleensä aamupalaksi vihersmoothien tai puuron marjoilla ja banaanilla. Iltapalaksi otan jogurttia marjoilla ja leipää. Syön kaksi lämmintä ruokaa päivässä, usein jonkinlaista wokkia ja näin kesällä uusia perunoita ja kalaa tai jotain kasvispihviä/pyörykkää. Pieneksi välipalaksi saatan pilkkoa kurkkua ja porkkanaa dipattavaksi hummukseen tai laittaa maapähkinävoita riisikakun päälle. Myös omenalohkot maapähkinävoin kanssa ovat hyviä.
Eihän tämä mun ruokavalio varmasti täydellinen ole, mutta paljon parempi kuin ennen.
Hyvältä toi muuten vaikuttaa, mutta tuollainen napostelu kertoo, ettet kuitenkaan syö ravitsevaa ruokaa ruoka-aikana.
Unohdin näköjään kertoa etten tosiaan syö noita välipaloja läheskään joka päivä. En normaalina päivänä napostele, mutta jos on sellainen tilanne että alkaa olla nälkä eikä oikeaa ruokaa ole vielä saatavilla niin nuo ovat ihan hyviä vaihtoehtoja. Ennen kun saatoin vetää vaikka keksejä paketista.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen lautasmallin mukaan jokaisella aterialla pitää juoda maitoa ja syödä leipää. Se ei ole terveellistä.
Kannattaisi päivittää tietonsa nykyisistä pohjoismaisista ravitsemussuosituksista, jotka ovat olleet voimassa vuosikausia 😂
Tai ottaa selvää hyvästä ravinnosta ilman mitään "suosituksia"
Vierailija kirjoitti:
Aamupala, kreikkalainen jogurtti, siemeniä, vadelmia ja kananmuna. Pikakahvia.
Lounas, kalaa, kalkkunaa tai kanaa ja kasviksia oliiviöljyllä
Välipala kourallinen manteleita
Päivällinen, kuten lounas
Ateriat syödään klo 12-20 välillä.
Ajoissa nukkumaan ja reipas aamulenkki kävellen. Ja kolme kertaa viikossa sauvakävelyä. Ja keksit elämääsi muuta sisältöä kuin ruoka.
Eihän syödä. Ei kaikki halua pätkäpaastoilla.
Laskeeko joku tosiaan kaloreita. En ole koskaan laskenut. Olen terve ja energiaa on tehdä kaikkea. Olen kohta 47 vuotias. Riittää kun ei syö herkkuja joka viikko eli ei syö sokerisia tuotteita. Syö sen sijaan vihanneksia ja hedelmiä välipaloina. Minä syön usein päivälliseksi perunaa, kalaa tai kanaa ja vihanneksia. Melko sama ruoka valio minulla ollut viimeiset 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen laittanut ruokavalioni remonttiin ja jättänyt liialliset herkut pois. Tietysti syön edelleenkin herkkuja tietyissä määrin, mutta en enää joka viikonloppu vedä naamariin sipsipussia ja dippiä kera kokispullon:D Vaihdoin maustetut rahkat ja jogurtit turkkilaiseen/kreikkalaiseen jogurttiin ja laitan päälle marjoja. Olen myös alkanut syömään enimmäkseen kasvisruokaa. Teen jääkaappiin kulhoon ison salaatin josta riittää pariksi-kolmeksi päiväksi ja on helppo ottaa ruoan kanssa tai laittaa vaikka pitaleivän väliin.
Teen yleensä aamupalaksi vihersmoothien tai puuron marjoilla ja banaanilla. Iltapalaksi otan jogurttia marjoilla ja leipää. Syön kaksi lämmintä ruokaa päivässä, usein jonkinlaista wokkia ja näin kesällä uusia perunoita ja kalaa tai jotain kasvispihviä/pyörykkää. Pieneksi välipalaksi saatan pilkkoa kurkkua ja porkkanaa dipattavaksi hummukseen tai laittaa maapähkinävoita riisikakun päälle. Myös omenalohkot maapähkinävoin kanssa ovat hyviä.
Eihän tämä mun ruokavalio varmasti täydellinen ole, mutta paljon parempi kuin ennen.
Hyvältä toi muuten vaikuttaa, mutta tuollainen napostelu kertoo, ettet kuitenkaan syö ravitsevaa ruokaa ruoka-aikana.
Jotkut tykkää syödä pienempiä määriä kerralla. Silloin tulee niitä välipalojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tykkää syödä pienempiä määriä kerralla. Silloin tulee niitä välipalojakin.
Ei välpalaton syöminen tarkoita isoja annoksia. Jotkut vain haluavat jauhaa pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni terveellinen ruokavalio tarkoittaa sitä, että päivän kokonais kalorimäärä vastaa omaa kulutusta ja siitä löytyy oikeassa suhteessa hyvänlaatuista hiilihydraattia, proteiiniä, rasvaa ja kuitua.
Itse pidän hyvänä lähteenä
Hiilihydraatti:
-Kaurahiutaleet
-Riisi
-Pasta
-Peruna
-RuisleipäProteiini:
-Raejuusto
-Mantelit, saksanpähkinät ym
-Kala
-Kananmuna
-JuustoRasva
-Oliiviöljy
-Avokado
-Mantelit, ymTuoreita (huom ei pakaste/säilyke) kasviksia ja hedelmiä niin saa kuitua)
Tosta puuttuu liha, voi ja kerma.
Joo toki tiedän sen! Itsellä tulee päivän kaloeit niin nopeesti täyteen, että jotain on pitäny jättää pois ja se on sitten ollut liha, kerma ja voi. Jos joku haluu niitä syödä niin siitä vaan! Tää oli mulle sopiva ruokamalli. Oleellisin pointti on että proteiini, hiilarit ja rasva tulee oikeassa suhteessa ja ne on laadukkaita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni terveellinen ruokavalio tarkoittaa sitä, että päivän kokonais kalorimäärä vastaa omaa kulutusta ja siitä löytyy oikeassa suhteessa hyvänlaatuista hiilihydraattia, proteiiniä, rasvaa ja kuitua.
Hiilihydraatti:
-Kaurahiutaleet
-Riisi
-Pasta
-Peruna
-RuisleipäProteiini:
-Raejuusto
-Kala
-Kananmuna
-JuustoRasva
-Oliiviöljy
-Avokado
-Mantelit, ymTuoreita (huom ei pakaste/säilyke) kasviksia ja hedelmiä niin saa kuitua)
Joo toki tiedän sen! Itsellä tulee päivän kaloeit niin nopeesti täyteen, että jotain on pitäny jättää pois ja se on sitten ollut liha, kerma ja voi. Jos joku haluu niitä syödä niin siitä vaan! Tää oli mulle sopiva ruokamalli. Oleellisin pointti on että proteiini, hiilarit ja rasva tulee oikeassa suhteessa ja ne on laadukkaita!
Mikä tekee niistä "laadukkaita"?
Jätät parhaat ravinnot kuitenkin syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatti:
-Kaurahiutaleet
-Riisi
-Pasta
-Peruna
-RuisleipäProteiini:
-Raejuusto
-Kala
-Kananmuna
-JuustoRasva
-Oliiviöljy
-Avokado
Mikä tekee niistä "laadukkaita"?
Jätät parhaat ravinnot kuitenkin syömättä.
Laadukkaalla meinaan sitä, että (toki joidenkin mielestä tällä ei ole mitään merkitystä ja joidenkin mielestä paljonkin merkitystä ja varmasti on tieteellistä tutkimusta tehty aiheesta)
Jos syöt vaikka 200g hiilaria päivässä niin otatko sen ruisleivästä vai juomalla cokista?
Kumpi on "laadukkaampaa" hiilaria?
Tai jos syöt 100g rasvaa päivässä niin otatko sen uppopaistetuista munkeista ja snägärin makkarapeeunoista vai lohesta ja avokaadoista? Kumpi on "laadukkaampaa" rasvaa?
Proteiinin kohdalla joo, myönnetään, varmasti kanan/lihan proteiini on "laadukkaampaa" kuin vaikka raejuuston, mutta niinkuin sanottu tää on mun valinta, oon ollut siihen tyytyväinen ja proteiini on kuitenki vain yksi kolmesta ravintoaineesta ja jos se nyt on mulla vähän B-luokkaa niin olkoot.
Suomalaisen lautasmallin mukaan jokaisella aterialla pitää juoda maitoa ja syödä leipää. Se ei ole terveellistä.
Kannattaisi päivittää tietonsa nykyisistä pohjoismaisista ravitsemussuosituksista, jotka ovat olleet voimassa vuosikausia 😂