Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyy minunkin todeta. Lähihoitajan työ on kyllä surkeaa. Keskitytään kaikkeen muuhun kuin itse työhön. - juuri valmistuva.

Vierailija
21.07.2022 |

Mitään intohimoa tuohon on vaikea saada, siis työtä kohtaan. Se tosiaan on vain työtä, likaista ja kiireistä. Inhottavia työkavereita tai no, täytyy olla osa porukkaa, jos et ole niin pääset juorujen kohteeksi. Asiakkaita arvostellaan.
Johto huonoa, ei perehdytetä kunnolla. Opiskelijoille annetaan isoa vastuuta, lomakkeita on miljoonia ja vaatimuksia. Paljon täytyy tietää ja tavallaan ketään ei kiinnosta kun kysyy. On omahoidettavia, tilaustöitä, uusien perehdystä, omaisten tapaamisia, ruoanlaittoa jne. Itse asiakkaita kohtaan ei ehditä tekemään tärkeää hoitotyötä vaan asiat menevät säädöksien hoitamiseen.
Puolta porukkaa ei kiinnosta, istuvat juoriamassa. Ei vain toimi ja kaikki kärsii.

En tiedä kauan aion olla alalla.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se pähkinänkuoressa. Lisänä vielä kuuta taivaalta vaativat omaiset ja jatkuva vajaamiehitys. Itse työ olisi siedettävää ja asiakkaat jopa osa kivoja, mutta se kaikki muu...

Vierailija
2/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut kotipalveluyrittäjyyttä? Hoitoalan käyneenä voisit tehdä esim. omaishoitajan lomituksia, lapsiperheiden kotipalvelua, jne. Ei tarvitse sietää epämiellyttäviä työkavereita, saat itse määrittää työpäivien kulun (mihin aikaan aloitat työt, milloin pidät tauot, milloin lopetat työpäivän...). Suosittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ovat lähihoitajan työtä. Esimerkiksi ruoanlaittoa opetetaan ihan oppilaitoksessa osana tutkintoa. Sairaanhoitaja on sitten eri asia.

Vierailija
4/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko harkinnut kotipalveluyrittäjyyttä? Hoitoalan käyneenä voisit tehdä esim. omaishoitajan lomituksia, lapsiperheiden kotipalvelua, jne. Ei tarvitse sietää epämiellyttäviä työkavereita, saat itse määrittää työpäivien kulun (mihin aikaan aloitat työt, milloin pidät tauot, milloin lopetat työpäivän...). Suosittelen.

Vasta valmistun piakkoin mutta olen miettinyt.

Olen luonteeltani (ehkä valitettavasti) sellainen, etten kestä jos epäolennaisiin asioihin kiinnitetään huomiota. Minua ei kiinnosta esimerkiksi rupatella työkavereiden kanssa heidän elämästään kun tiedän, että töitä on nyt todella vielä jäljellä.

Voisimme yhdessä panostaa mutta yksin tai vähemmistön kanssa asiat eivät hoidu.

Voisimme käydä tuon kahvipöydän juorukerhon kanssa paljon sellaista työtä mitä tulisi tehdä, siinä ajassa kun päivitellään viime viikon rankkoja bileitä.

Toki, olen ymmärtäväinen ja hyvä ystävällinen työyhteisö on osa toimivaa organisaatiota mutta ei näin. Me olemme töissä. Pystyisimme niin paljon parempaan.

Epäilen, että alalla tuskin on me-henkeä monessakaan paikassa tällaisissa työasioissa vaan hoidetaan välttämättömät työt sinne päin (joskus ei niitäkään) ja lähdetään kotiin.

Olen siis päättänyt, että tulen tekemään töitä jatkossa itsenäisesti ja päätän omista työvuoroistani sekä keskityn omaan hommaani, asiakkaisiin ja muuhun työhön, toissijaiset asiat saavat jäädä.

Ystävällinen olen mutta heitä apua tarvitsevia vartenhan me siellä olemme, emme itseämme.

Vierailija
5/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap^

Vierailija
6/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä siis ongelma ole työkavereissa niinkään, en sano sitä. Ilmeisesti johdon puolelta asiat eivät suju ja työhön ei saada sitä kipinää mitä pitäisi. Ei ole motivaatiota.

Minä kyllä haluan todella auttaa ihmisiä ja pidän työnteosta mutta jokin tässä nyt mättää, kokonaisuus.

En tiennyt, että tällaista alalla todella on.

Ap

Vierailija
7/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ovat lähihoitajan työtä. Esimerkiksi ruoanlaittoa opetetaan ihan oppilaitoksessa osana tutkintoa. Sairaanhoitaja on sitten eri asia.

Nope. Kunnalla sh tekee vanhushuollossa ihan sitä samaa tiskaamista, pyykinpesua, takapuolen jynssäystä, lomakkeiden täyttöä, omahoitajuutta, omaisten kanssa neuvottelua ym. kuin lähihoitajat. He eivät vain normaalisti joudu olemaan yövuorossa.

Vierailija
8/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä siis ongelma ole työkavereissa niinkään, en sano sitä. Ilmeisesti johdon puolelta asiat eivät suju ja työhön ei saada sitä kipinää mitä pitäisi. Ei ole motivaatiota.

Minä kyllä haluan todella auttaa ihmisiä ja pidän työnteosta mutta jokin tässä nyt mättää, kokonaisuus.

Ap

On se vika työkavereissa ihan yhtä paljon kuin johdossa jos istuvat juoruamassa työnteon sijaan.

T: Kokenut hoitaja

Vierailija
9/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi pääsee kuka vaan. Työ sen mukaista, eli raskasta ja vittumaista. Sama kuin joku varastotyö on raskasta ja vittumaista, koska sinne pääsee kuka vaan. Jos haluat parempaa, mukavampaa duunia niin kouluttaudu.

Vierailija
10/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kyllä opeteltu meidän oppilaitoksessa ruoanlaittoa, siis lähihoitajana.

Muuten olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Aivan liikaa aikaa ja resursseja haaskataan esimerkiksi palavereihin ja kirjaamiseen erilaisiin ohjelmiin, se kaikki on pois siitä varsinaisesta työstä, eli potilaiden hoitamiselta. Myös erilaisia kuntoutuksia ja arviointia tehdään valtavasti asiantuntijoiden opastuksella, kiva sinällään, mutta kun potilaat on ilman ruokaa, pesua, lääkkeitä, ulkoilua. Ensin pitäisi saada ne perusasiat toimimaan.

Työyhteisöt on usein myrkyllisiä, niin kuin tosin varmasti usein muutenkin naisvaltaisilla aloilla. Uudet vielä jaksaa puhkua intoa, kokeneemmat taas ovat valitettavan usein kyynistyneet kun ovat nähneet vuosien myötä ettei mikään muutu, ainakaan parempaan suuntaan.

Kehno palkka, raskas vuorotyö josta harvoin saa kiitosta, kireä työyhteisön ilmapiiri, väkivalta ja eritteet, kokemus ettei työtään ehdi hoitaa juuri koskaan kunnollisesti, kaikki nämä syövät pidemmän päälle motivaatiota ja ihmiset uupuvat tai vaihtavat alaa. Jotkut jäävät, mutta alkavat yksinkertaisesti menemään sieltä, missä aita on matalin, sekin on surullista katseltavaa.

Vierailija
11/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman alan eri työpaikat voivat olla hyvin erilaisia.

Vierailija
12/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin lähdet tee blogi, jossa paljastat epäkohtia nimettömänä tai nimelläsi. Tällaisia asioita pitää nostaa rohkeasti yhteiskunnallisen keskustlun alle ja mitä usemapi sitä tekee, sitä enemmän ja nopeammin tulee muutoksia.

Vierailija
13/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä sihteereitä ole korkeammin koulutetuillakaan sotealan ammattilaisilla. Se vasta on resurssien tuhlausta.

Vierailija
14/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajaksi pääsee kuka vaan. Työ sen mukaista, eli raskasta ja vittumaista. Sama kuin joku varastotyö on raskasta ja vittumaista, koska sinne pääsee kuka vaan. Jos haluat parempaa, mukavampaa duunia niin kouluttaudu.

Tuo onkin suuri ongelma.

Lähihoitajaksi opiskelemaan pääsee lähes kuka hyvänsä, mutta itse työssä pärjää tai siihen soveltuu vain pieni osa valmistuneista. Työ on raskasta ja ajoittain vittumaistakin, eikä palkka nykyisellään kohtaa työn raskautta, kuten monilla miesvaltaisilla duunarialoilla.

Nykyinen lähihoitajien massakouluttaminen kriteereistä tinkimällä on tehnyt alalle vain hallaa. Mieluummin pitäisi nostaa alan palkkoja ylös ja lisätä näin alan vetovoimaa, sitten päästään hiljalleen poimimaan nimellisesti pätevistä alalle valmistuneista vain ne oikeasti hyvät hoitajat.

Vierailija
15/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kyllä opeteltu meidän oppilaitoksessa ruoanlaittoa, siis lähihoitajana.

Muuten olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Aivan liikaa aikaa ja resursseja haaskataan esimerkiksi palavereihin ja kirjaamiseen erilaisiin ohjelmiin, se kaikki on pois siitä varsinaisesta työstä, eli potilaiden hoitamiselta. Myös erilaisia kuntoutuksia ja arviointia tehdään valtavasti asiantuntijoiden opastuksella, kiva sinällään, mutta kun potilaat on ilman ruokaa, pesua, lääkkeitä, ulkoilua. Ensin pitäisi saada ne perusasiat toimimaan.

Työyhteisöt on usein myrkyllisiä, niin kuin tosin varmasti usein muutenkin naisvaltaisilla aloilla. Uudet vielä jaksaa puhkua intoa, kokeneemmat taas ovat valitettavan usein kyynistyneet kun ovat nähneet vuosien myötä ettei mikään muutu, ainakaan parempaan suuntaan.

Kehno palkka, raskas vuorotyö josta harvoin saa kiitosta, kireä työyhteisön ilmapiiri, väkivalta ja eritteet, kokemus ettei työtään ehdi hoitaa juuri koskaan kunnollisesti, kaikki nämä syövät pidemmän päälle motivaatiota ja ihmiset uupuvat tai vaihtavat alaa. Jotkut jäävät, mutta alkavat yksinkertaisesti menemään sieltä, missä aita on matalin, sekin on surullista katseltavaa.

Naulan kantaan. Kiitos tästä tiivistelmästä.

Mielestäni pahinta tässä on se, ettei tätä työtä pitäisi edes verrata varastohommiin tai jokaisen ei tulisi päästä alalle hoitamaan ihmisiä (ed. kommenttiin viitaten).

Tässä työssä pitäisi olla arvokkuttaa, ammattiylpeyttä ja yhteisöllisyyttä.

Tämä on kaikkea puuta. Siis arvokkuudella puhun ylipäätänsä, siis hoidamme ihmisiä, joten meidän hoitajien tulisi todella tehdä parhaamme. Tämän tulisi myös näkyä johdossa.

Minusta tuntuu välillä nykyään, että tämä on pelkkää bisnestä. Itse ihmisistä ja oikeista asioista ei välitetä vaan kaikesta muusta. Kyllä opetetaan, on teoriaa, kursseja, palavereita ja lomakkeita mutta käytännössä asiat eivät toimi.

Kunhan kaikki näyttää päällepäin ihan hyvältä ja saadaan jonkinlaista valtakunnallista näyttöä terveydenhuollosta säännöksineen.

Oikeasti asiat eivät toimi.

Ap

Vierailija
16/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut jos tekstini on vaikeasti ymmärrettävää ja kirjoitusvirheitäkin tulee.

Olen tehnyt tänään pitkän vuoron, kuudetta päivää kun tekijöitä jäi sairaslomalle.

Huomenna vapaa. Täällä tuuletun nyt.

Ap

Vierailija
17/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et tiennyt? Tälläkin palstalla on varmaan sata ketjua aiheesta, olisit lukenut ne ennen kuin hait kouluun. Mutta sinä et uskonut, pidit itseäsi parempana..

Vierailija
18/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo pää hajoaa? Mitä hait sinne kouluun? Joka paikassa on tietoa ammatin varjopuolista, ollut jo 15 vuotta. Miksi et ottanut selvää?

Vierailija
19/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan vaikka näin, etten itse toivo koskaan joutuvani hoidettavaksi isoon vanhusten yksikköön. Samaten toivon, etten koskaan saisi kehitysvammaista lasta, joka täytyy sijoittaa laitokseen asumaan.

T. alalta lähtenyt hoitaja

1. Sanoisin että asioiden korjaaminen lähtee palkkatason nostosta. Sillä saadaan sitä ammatillisesti kunnianhimoisempaa hoitaja ainesta pysymään ja palamaan takaisin alalle. Omina vuosinani parhaat lähti opiskelemaan muita aloja paremman tulotason ja kevyemmän työn perässä.

2. Seuraavassa vaiheessa hoitaja mitoitukset kuntoon kaikkialla ja kovat sanktiot yksiköille, mikäli niitä ei noudateta.

3. Kolmanneksi hoitajat mukaan yksiköiden päätöksentekoon entistä vahvemmin, ei vain jonkin todellisuudesta vieraantuneen ylihoitajan ominaisuudessa, vaan tavanomainen rivihoitaja aina vuodeksi kerrallaan täysivaltaisena jäsenenä mukaan tekemään yksiköiden toimintaa ohjaavia päätöksiä.

Vierailija
20/72 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa että esim Tampereelle yhteen amikseen haki lh linjalle yli 600 ihmistä ja 100 otettiin. Silti kaikki pääsi??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän