Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotimaisilla firmoilla menee vissiin liiankin hyvin, kun tarjouspyyntöihin ei vastata?

Vierailija
21.07.2022 |

Sekä minä että puolisoni olemme viime aikoina joutuneet laittamaan tarjouspyyntöjä niin työmielessä kuin vapaa-ajallakin eri firmoille, ja surkeaa on ollut asiaan palaaminen. Esim. puoliso laittoi tarjouspyynnön kesäkuun alussa, yksi firma vastasi seuraavana päivänä, toinen kahden viikon päästä. Loput kolme eivät ole vastanneet mitään. Itse yritin varata aikaa hierojalle, nyt on mennyt viikko eikä sähköpostiini ole kilahtanut vastausta vieläkään. Jätin myös viime kuun puolivälissä kyselyn erääseen yksityisen omistamaan kahvilaan tilojen vuokraamisesta, mitään ei ole kuulunut sieltäkään.

Niin että aika kivasti näyttää menevän ilman asiakkaitakin, ei kannata siis käyttää rahaa ainakaan kotimaassa.

Kommentit (230)

Vierailija
141/230 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä näin hyvin tiedetään miten yritystä pitää pyörittää niin miksi ette ole itse perustaneet yritystä? Kenties siksi että ette halua olla tekemisissä asiakkaiden kanssa?

Teen yrityksille markkinointia, sisällöntuotantoa, asiakaspalvelua ja brändäystä. Eli just sitä, miten viestitään asiakkaille ja mitä kannattaa välttää. Oman yrityksen perustamiseksi tarvitaan muutakin kuin hyvä idea ja rahaa. Asiakkaat eivät halua työskennellä yritysten tai yrittäjien kanssa, joiden viestintä on epäselvää tai huonoa, eikä uudelleen palkata yrittäjää, jonka kanssa on huonoja kokemuksia.

Näin me teemme itsekin asiakkaina. Vai palaatko asiakkaana yritykseen tai yrittäjän luo, joka kohteli sinua huonosti, välinpitämättömästi tai teki huonoa laatua? Itselleni hyväkään laatu ei korvaa sitä, jos yritys/yrittäjä kohtelee minua kuin Pirun lähettämää maanvaivaa, kun yritän tehdä heidän kanssaan yhteistyötä.

Vierailija
142/230 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykset niputetaan tässä tosi isosti yhteen lokeroon, vaikka yrityksiä ja yrittäjiä on moneen junaan.

En ole koskaan jäänyt ilman tarjousta tai vastausta yrityksistä joita olen lähestynyt.

Nykyään olen itsekin yrittäjä, ja yhteydenottoihin vastaan saman työpäivän aikana.

Kiire on, koska olen yksinyrittäjä, mutta silti olen päättänyt alusta asti että joka ikinen työpäivä pidän 45min-1h puhtaasti asiakkaiden viestien vastaamiseen. Jos olen nopea, tai yhteydenottoja vähän, menee vähemmän aikaa. Koska olen tehnyt tätä jo vuosia, minulla on koneella vakiovastauksia valmiina kaikkiin vakiokysymyksiin joita tulee useammin kuin kerran viikossa. Vastaaminen on siis valtaosaan viestejä todella helppoa.

Se on tietenkin n. tunti vähemmän laskutettavaa joka päivä, mutta se on mahdollistanut sen, että töitä on jatkuvasti, eikä viestejä ei kerry jonoksi asti.

Asiakkaat ovat tyytyväisiä, minä olen tyytyväinen, ja kysyntää riittää.

Asia on tietenkin täysin eri jos oman yrityksen pyörittäminen ei mahdollista tätä.

Ja kovin usein se ei sitä tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/230 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan sama kokemus muutaman vuoden takaa kun olin myymässä autoa pois. Laitoin tarjouspyynnön muutamaan eri paikkaan sekä sen huollosta että myynnistä, ja sain vain yhden vastauksen molempiin. Mikään suurempi merkkiliike ei vaivautunut ottamaan yhteyttä, huolto hoitui mallikkaasti pienessä firmassa ja myynnin hoiti niin ikään vähän pienempi ulkolaisten omistama yritys. Kyllä ainakin minulla meni usko kotimaisiin firmoihin, ajattelin että ette taida tarvita ainakaan minun rahojani.

Itse tiedustelin auton tuulilasin korjausta useasta eri liikkeestä, jotka mainostivat verkkosivuillaan, että pyydä tarjous ja olemme sinuun yhteydessä.

Sain tarjouksen ainoastaan yhdeltä firmalta sähköpostiin.

Vierailija
144/230 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä näin hyvin tiedetään miten yritystä pitää pyörittää niin miksi ette ole itse perustaneet yritystä? Kenties siksi että ette halua olla tekemisissä asiakkaiden kanssa?

Teen yrityksille markkinointia, sisällöntuotantoa, asiakaspalvelua ja brändäystä. Eli just sitä, miten viestitään asiakkaille ja mitä kannattaa välttää. Oman yrityksen perustamiseksi tarvitaan muutakin kuin hyvä idea ja rahaa. Asiakkaat eivät halua työskennellä yritysten tai yrittäjien kanssa, joiden viestintä on epäselvää tai huonoa, eikä uudelleen palkata yrittäjää, jonka kanssa on huonoja kokemuksia.

Näin me teemme itsekin asiakkaina. Vai palaatko asiakkaana yritykseen tai yrittäjän luo, joka kohteli sinua huonosti, välinpitämättömästi tai teki huonoa laatua? Itselleni hyväkään laatu ei korvaa sitä, jos yritys/yrittäjä kohtelee minua kuin Pirun lähettämää maanvaivaa, kun yritän tehdä heidän kanssaan yhteistyötä.

Yrityksiä on erilaisia. Jos ala on sellainen missä on kova kilpailu/pitää puskea itseään esiin somessa ym. ei tuota yritystä voi verrata esim. vanhanliiton kirvesmieheen.

Esimerkkinä olen kotoisin pieneltä kylältä lähellä isoa kaupunkia. Kylällä on ollut pari kirvesmiestä jotka (nykyään aikusia lapsia mukana) aina rakentaneet "kaiken" kylällä. Ennen olivat muuallakin töissä, nykyään paljon uusia taloja/asuinalueita ko. kylän lähelle, ja koko ajan töitä riittää. Ei noilla edes ole mitään somea/nettisivuja, liekö sähköpostiakaan, puhelimella sovitaan hommat.

Vierailija
145/230 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. Mies laittoi tarjouspyynnön kahdelle suomalaiselle firmalle ja yhdelle virolaiselle firmalle. Virolainen firma hoiti homman, suomalaisista ei kuulunut pihahdustakaan.

Vierailija
146/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Tunnettu firma ei vaivautunut antamaan tarjousta vesirännien uusimisesta.

Onneksi oman kylän pikkufirma tuli ja teki homman.

Vierailija
147/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelle kaltaisellesi on yllätys, että asiakas ei osta brändiä vaan hyvintehdyn juhlakampauksen, kunnolla muuratun uunin tai sujuvan keittiöremontin järkevällä hinnalla. Asiakkaaksi ei palata, jos ei ole jo oltu asiakkaana ja jos asiakkaita on jo nyt riittävästi, niin miksi viestiä toistuvasti, että kiitos ei, en ota sinua uudeksi asiakkaaksi. Monelle yrittäjälle uuden asiakkaan tuo vanha asiakas, joka suosittelee yrittäjää ja tietää, miten tähän saa parhaiten yhteyden.

Asiakkaana en halua maksaa siitä, että yrittäjä viettää työaikaansa puhelimessa setvien muiden tarjouksia. Jos haluaa kivan asiakaskokemuksen, niin ottaa yhteyttä brändättyyn firmaan, jossa jokaiselle on aikaa, mutta jossa sieltä tilauksen tehnyt maksaa myös työstä, joka tehdään potentiaalisten asiakkaiden kanssa ennen sopimusta.

Vierailija
148/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika normaalia. Itse yrittäjänä olen lähettänyt tarjouspyyntöjä yrityksille, ihan kohtuuhintaisista laitteista. Ei, ei vaan vaivauduta vastaamaan. Yksi vastasi kerran, että heillä löytyy, pyysin avaimet käteen tarjousra. Loppui yhteydenpito. Itse kun saan tarjouspyyntöjä vastaan kahden päivän sisään, oli kyseessa muutaman kympin juttu tai hieman isompi kokonaisuus. Kyllä omat tuotteet aika hyvin pystyy hinnoittelemaan jos osaa.

Nyt kannattaisi yrittäjien herätä.

Vierailija
149/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa tiedän, ja olen ollut yrittäjä jo 10 vuotta sotealalla. Suomalainen on myös nihkeä maksamaan ostamistaan palveluista, kuten lastenhoidosta. Eräskin perhe maksoi vasta sitten kun soitti seuraavaa keikkaa, toinen perhe hoidatti lapsensa meillä pari kuukautta ja sain perittyä vain pienen murto-osan maksusta kun tuli laskun aika. Oli rahat loppu ja vaikka mitä selitystä. Ei se lastenhoitajakaan työtään ihan hyvästä sydämestä tee, jollain ne laskutkin täytyy maksaa. 

Tämä on alalla outo piirre. Moni mieltää, että lastenhoito ei maksa oikeastaan mitään eli heille tulee sairasta lasta /toipilasta kotiin hoitamaan koulutettu ammattilainen, mutta perhe on valmis maksamaan saman summan kuin MLL:n hoitajalle. Hämmennys on suuri, kun kerrotaan hinta, koska eihän nyt lapsen kanssa olemisesta tuollaista summaa tarvitse maksaa! Sama mummopalvelun kanssa, oletuksena on, että mummo tekee työtä silkasta lapsirakkaudesta ja siksi, että ei ole omia lapsenlapsia. Kun kerrotaan, että vastuusta pitää maksaa, niin saa kuulla, että ei elokuvalippukaan maksa kuin muutaman kympin, pitääkö muka lasten hoitamisesta maksaa enemmän.

Meillä kyselyihin vastataan samantien, mutta todella usein kysyjä ei koskaan palaa varsinaisen tilauksen kanssa, vaikka kohtelemme ystävällisesti, brändi on kunnossa ja jokaista potentiaalista asiakasta arvostetaan.

Vierailija
150/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kapasiteettia ja lisää työntekijöitä en palkkaa.

Vierailija
151/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätys kirjoitti:

Tämä on aika normaalia. Itse yrittäjänä olen lähettänyt tarjouspyyntöjä yrityksille, ihan kohtuuhintaisista laitteista. Ei, ei vaan vaivauduta vastaamaan. Yksi vastasi kerran, että heillä löytyy, pyysin avaimet käteen tarjousra. Loppui yhteydenpito. Itse kun saan tarjouspyyntöjä vastaan kahden päivän sisään, oli kyseessa muutaman kympin juttu tai hieman isompi kokonaisuus. Kyllä omat tuotteet aika hyvin pystyy hinnoittelemaan jos osaa.

Nyt kannattaisi yrittäjien herätä.

Herätä mihin? Ylitöihin? Palkkaamaan lisää väkeä? Kouluttamaan motivoitumattomista työttömistä osaajia?

Vai paiskimaan yksinään tai sukulaispojan kanssa niska hiessä töitä, koska niitä on pitkä lista ja tilauksia tullaan tekemään työmaalle. Esimerkiksi ilmalämpöpumppujen asentajalla ei tänäkään vuonna ole ollut kesälomaa, mutta eihän se yrittäjä sellaista tarvitse, sehän on yhteiskunnan loinen.

Vierailija
152/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Mies laittoi tarjouspyynnön kahdelle suomalaiselle firmalle ja yhdelle virolaiselle firmalle. Virolainen firma hoiti homman, suomalaisista ei kuulunut pihahdustakaan.

Meillä on virolainen vakiraksamies, jolla on joka vuosi uusi firma ja edulliset hinnat.

Vierailija
153/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta oli, kun lähettelin tarjouspyyntöjä kuukauden päähän olevan työtarpeeseen, ja vihdoin kun eräs yrittäjä viikon päästä vastasi, oli toteamus, että siihen nyt on aikaa, kattellaan uudestaan lähempänä...... :D ei kyllä kiinnosta perään soitella, kun toisilta tuli selkeä tarjous, ja sovittu arviointikäynnit.

Mikäs siinä jos tulee töitä ovista ja ikkunoista, ja voi valita olla sitoutumatta, kuin Tinderissä ikään 🤭

Vierailija
154/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä ainakin syy on se että tekijöitä on liian vähän mutta uusia ei saa palkata. Ja nyt kesälomakaudella porukkaa on max. kolmasosa normaalista vähästä. Tehdään parhaamme mutta ihmeellisyyksiin ei pysty näillä resursseilla

Jos noin on, niin kyseleville asiakkaille on siitä syytä mainita. Ette voi tehdä niin että jätätte vain vastaamatta.

Vierailija
155/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, että suomalaiset firma ei vastaa sähköposteihin. Pitää aina soittaa perään, riippumatta siitä kuinka isosta hommasta on kyse.

Sen takia ostetaan paljon tavaraa muualta, kun asiakaspalvelu on ihan eri luokkaa.

Tosin, niin se on meilläkin töissä. Työkaverit ei yleensä viitsi lukea sähköposteja ja vastata niihin. Minä viitsin ja vastailen samana päivänä, kun asiakkaalla on joku ongelma. Noita asiakkaiden maileja muille on ikävä lukea, kun lähetetään aina 1-2 viikon välein uudestaan sähköposti, voisiko joku vastata. :( Lopulta sitten se tulee minulle, vastaan siihen heti, ja asia selviää.

Vierailija
156/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee hyvin. Emme tee töitä yksityisasiakkaille lainkaan. Tosin vastaamme kyllä heillekin että kiitos, mutta ei kiitos, aina, paitsi lomalla, jolloin firma on kiinni. Pomo vilkaisee tärkeimmät postit ja vastaa niihin lomankin aikana, muttei lue sähköpostia joka päivä. Meidän alalla on tällä hetkellä tekijän markkinat. Rakennussuunnittelu.

Vierailija
157/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 kk eteenpäin on tilauskirja täynnä, sen jälkeen pidän kyllä loman. Pyrin kyllä vastaamaan kaikille tiedustelijoille, että valitettavasti en voi ottaa uusia toimeksiantoja vastaan. Teen 4 päivästä viikkoa, siitä en tingi.

Vierailija
158/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä ainakin syy on se että tekijöitä on liian vähän mutta uusia ei saa palkata. Ja nyt kesälomakaudella porukkaa on max. kolmasosa normaalista vähästä. Tehdään parhaamme mutta ihmeellisyyksiin ei pysty näillä resursseilla

Jos noin on, niin kyseleville asiakkaille on siitä syytä mainita. Ette voi tehdä niin että jätätte vain vastaamatta.

Meillä harkittiin maksullista vastauspalvelua eli asiakas maksaa esim. 40 snt/minuutti siitä, että meillä vastataan hänen kyselyihinsä näin kesäloma-aikaan. Jos emme voi jättää vastaamatta, niin on vain reilua, että kyselijää laskutetaan.

Vierailija
159/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohi aiheen,

Mutta nuo "tarjouspyyntö"-asiakkaat on kaikista pahimpia. Poikkeuksia on, mutta 99% seuraavat asiat pätee heihin:

1. Kuvitellaan että se oma urakka/tilaus on "suuri lahja" minkä perässä kaikki firmat ovat. Totuus usein on se, että jonkun yksittäisen "pikkurempan" sijasta firmalla on jo monta isompaa urakkaa jonossa odottamassa.

2. Ei ole tajua mitä työ vaatii/mitä materiaalit maksaa jne. Tuo on ihan ok (ei kaikki ole ammattilaisia!) mutta on selvää että yrittäjällä harvoin on aikaa alkaa rautalangasta vääntämään tarjouspyyntöä pikkutarkasti että jos eritys pitää/ei pidä vaihtaa se maksaa x ja jos haluaa parkettia hinta on x ja kaakelilla x jne. koska noissakin on isoja eroja jo samojen tuotteiden välillä.

3. Usein "tarjous-asiakkaat" on lähinnän hinnan perässä, ja/tai olettavat että kun kontakti on saatu niin (tyhmiinkin) kysymyksiin vastaillaan 24/7 kuin parempaa tekemistä ei olisi.

4. Saatetaan ajatella että homma on "ihan helppo" tai "pieni", vaikka se voi olla vaikea/iso.

(Vähän kuin aiemmin tuo että latvojen tasaus ei ole tasaus jos leikataan yli 3cm. En ole kampaaja, mutta pitkähiuksisena paljon käyttänyt noita leikkaus/tasauspalveluja, ja "tasaus" on ns. välileikkaus sen normaalin leikkauksen ylläpitämisessä.

Jos hiuksia leikataan 10cm niin oletus on että edellisestä käynnistä on lähes vuosi (hiukset kasvaa n.1cm/kk) ja luonnollisesti silloin malli on pahemmin ylikasvanut/kaksihaaraisia enemmän jne. =työ on isompi mitä 3kk aiemmin käynyt jolla edellisestä käynnistä lyhyempi aika.)

Ja olematta ylimielinen on todettava, että nyt on monella alalla työntekijän markkinat. Työvoimapulaa on, +ammattikouluista ei enää valmistu niin hyviä tekijöitä mitä ennen. Tuohon on parikin syytä, ensinnäkin yleinen osaaminen on laskenut (ennen ns. kotoa opittiin ja tehtiin, eli vasara pysyi valmiiksi kädessä) ja toisekseen koulutusta on karsittu paljon "käsityötä" pois/ei niin seurata opiskelua vaan pääsee läpi "mitään oppimatta".

Useimmilla ammattilaisilla ne työ menee puskaradion kautta, on hommassa paikassa A ja siellä ollessa asiakkaan naapuri/sukulainen/kaveri tmv. pyytää hommiin jne. + vanhat asiakkaat/tutut soittelee kun uusia hommia tarjolle. Jos on "koko ajan" töissä, niin aidosti aikaa vastailla "tarjouspyyntöihin" ei monella ole, eikä aikaa ottaa uusia töitä.

Hyvin huomaa, että olet työtön joka unelmoi työstä ja palkasta.

Elät vanhoissa kuvitelmissa. Nykyisin parhaimmista tekijöistä kilpaillaan ja saat todella olla melkein sukua tai ystävän ystävä, jos meinaat saada hyvän yksityisyrittäjän paikalle. Aikaa on rajallisesti ja töitä kyllä riittää.

Silloin hän tekee liian halvalla.

Mutta, se on totta että on vaikeaa saada edes tarjousta. Peltikaton maalaus, hinta noin 6000-9000e, hommaan menee noin 5 miestyöpäivää. Ei kiinnosta ketään. Yksikin tuli viimeksi paikalle, mutta ei viitsinyt koskaan antaa tarjousta. Olen aina homman kuitenkin tilannut, tuo nyt vaan tarvii tehdä 5-10 vuoden välein. Viimeksi tuli vain yksi tarjous, ja kävi hyvä säkä, että maalit on pysyneet katossa jo vuoden! Sitä edellisellä kerralla tuli pari tarjousta ja valitsin kalliimman, mutta eipä maalit pysyneet ja oli perävalotakuu. Heti ensimmäisenä talvena tuli maaliliuskoja alas katolta. Ei ollut varaa heti teettää uudestaankaan. :/

Ränneistä sama juttu, ja vasta kolmas osasi ne asentaa niin, etteivät lumet vieneet niitä mukanaan seuraavana talvena. Niilläkin perävalotakuu. Ihme juttu, että verottajaa ei kiinnostanut, että teetin kolmena kesänä putkeen ränniremontin samaan taloon. Ehkä tietävät, että se on normaalia Suomessa.

Vierailija
160/230 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelette yrittäjän näkökulmasta, kumman keikan ottaisitte:

Otsikko: Hirsimökin pystytys

Moikka,

Virtasen Matille teit keväällä Purokujalle 15 neliön hirsisen saunamökin Kiukaalan mökkipaketiista. Olen hänen serkku ja ajattelimme samalaisen teettää omalle mökille. Vähän isommalla terassilla että 4hlön palju mahtuu myös, 15neliötä ajateltu myös terassin kooksi.

Kiirettä varmaan pitää näin kesällä, mutta jos ensi kesälle ehtisi?

Vs.

Otsikko: TARJOUSPYYNTÖ

Hei,

Meillä on mökki johon olemme miettineet uutta saunaa. Olemme ajatelleet hirttä, mutta lautaakin vielä pohdimme. Haluaisimme tietää kokonaisarvion hinnasta. Lauteiden materiaaleja emme vielä ole päättäneet, suosittelisitko haapaa vai vaahteraa?

Lattia ei saa olla liukas, pieniä lapsia saunomassa välillä. Kaakeleita ajttelimme, mutta jos kallista niin muovimattokin käy! Serkkupojan metsästä saisimme tuppeen sahattua kuusihirttä, mutta onkohan liian pihkaista? Saisikohan tuon jotenkon käsiteltyä tai maalattua niin ettei pihka valu? Ensi viikolla voisi jo aloittaa, ehdin loppuviikosta vertailla saamamme tarjouspyynnöt, ja päätämme perjantaina minkä toimijan valitsemme.

Kuule ei hajuakaan, kerropa sinä. Vihjaat varmaan, että ensimmäinen koska toisessa on älytön aikatauluvaade mutta mistä maallikko voi tietää kuinka ylimalkainen tai tarkka tulee tarjouspyynnön olla? Materiaalithan vaikuttavat hintaan, samoin saunamökissä varuatelutaso. Pitääkö ennestään olla tuttu Virtasen Matti jonka saunaan verrata ettei vaan tule kerrottua liikaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi