Kotimaisilla firmoilla menee vissiin liiankin hyvin, kun tarjouspyyntöihin ei vastata?
Sekä minä että puolisoni olemme viime aikoina joutuneet laittamaan tarjouspyyntöjä niin työmielessä kuin vapaa-ajallakin eri firmoille, ja surkeaa on ollut asiaan palaaminen. Esim. puoliso laittoi tarjouspyynnön kesäkuun alussa, yksi firma vastasi seuraavana päivänä, toinen kahden viikon päästä. Loput kolme eivät ole vastanneet mitään. Itse yritin varata aikaa hierojalle, nyt on mennyt viikko eikä sähköpostiini ole kilahtanut vastausta vieläkään. Jätin myös viime kuun puolivälissä kyselyn erääseen yksityisen omistamaan kahvilaan tilojen vuokraamisesta, mitään ei ole kuulunut sieltäkään.
Niin että aika kivasti näyttää menevän ilman asiakkaitakin, ei kannata siis käyttää rahaa ainakaan kotimaassa.
Kommentit (244)
Onpa hämmentävä ketju. Jos palvelujen tarjoajan asenne on tuo niin en ihmettele, että miksi konkursseja tulee. Vuonna 2022 oli todella vaikea saada vastauksia tarjouspyyntöihin ja ymmärrän sen, että kiirettä piti. Mutta yrittäjät kusee omille nilkoilleen, kun ei vastata mitään. Esimerkiksi me tehtiin silloin alakertaan lattiaremontti eikä isot firmat vastanneet yhtään mitään. Varmaan urakka oli liian pieni. Nyt remontoidaan loput ja kysyttiin suoraan pienyrittäjältä, joka teki jo aiemman remontin. Tässä taloustilanteessa varmaan niille isoillekin firmoille kelpaisi nyt pienempikin remontti..
Ja tottakai esimerkiksi isommat remontit kilpailutetaan. Ei kai kukaan ilman kilpailutusta tilaa sokkona esimerkiksi kylppäriremonttia?
Voisitteko ystävällisesti te tarjouksia pyytäviä ihmisiä moittivat yrittäjät, kertoa meille, miten asiakkaan pitää toimia, jotta hänelle selviäisi, paljonko joku tuote ja/tai palvelu maksaa eri firmoissa. Hintataso on usein vaihteleva. Pitäisikö vain lähettää kysely, että paljonko tuotteet/palvelut maksavat? Vastaisitteko sitten?
Olen omissa hommissani pyytänyt kokonaishintaisia tarjouksia tarkalla urakkarajauksella tyyliin sv-järjestelmän syöksytorven liitos olemassa olevaan sv-kouruun ja edelleen sv-kaivon asennus siten, että se osuu tuohon uuteen syöksytorveen. Lisäksi olen pyytänyt lisätyölle "noin tasolla" tuntihintaa. Toki muutakin kyseisessä tp:ssä on ja niitä tarjouspyyntöjäkin on useampia. Olen saanut vastauksia, tosin en kaikilta. Merkillepantavaa on, että ensi vuoden vuosikorjauksia ajatellen en ole kaikille tänä vuonna urakoiville pyyntöä lähettänyt enkä aikeissa lähettää. Syitä voidaan miettiä, eikä se syy ole useinkaan työn tai materiaalien laadussa eikä hinnassa. Olen ensi vuodelle urakoitsijat valinnut tällä "puitesopimusmallilla", tosin urakoitsija ei tiedä että hänellä olisi puittari, eikä tuo siis ole mikään puittari vaan ihan jos on hyväksi havaittu urakoistija, niin se otetaan. Ne vaan pikkusälätkin sitten tilataan siltä kuka a) onnistuu tarjouksensa tekemään ja b) tekee työn onnistuneesti. Pari vuotta sitten hankin kotiini astianpesukoneen firmasta, joka toimitti niin ikään pyykinpesukoneen viisi vuotta sitten. Kun vastasivat kokonaishintaiseen turnkey-tarjouspyyntööni, tein kotiini sekä toiseen kohteeseen tp:n ja tilasin vajaalla kymppitonnilla erilaisia, ymmärtääkseni high-end, kodinkoneita. Lisäksi ostin ohi tp:n ihan listahinnalla muutaman kympin härpäkkeitä.
Toki sen pyöräkorjaamon sivuilla oli sähköpostikin että en ymmärrä miksi jos ei sitä käytäkään