Ajo-opettaja väitti että ajan hyvin, inssi 3x hylätty ja tutvon mukaan ajoni on "kömpelöä ja keskeneräistä"
Vaihdoin autokoulua kolmen penkin alle menneen inssin jälkeen.
Perusajaminen sujuu jo oikein hyvin, mutta heti kun tapahtuu jotain vähänkin yllättävää, alan sekoilla.
Minulla oli jo ekaan inssiin mennessäni olo, etten vielä osaa kunnolla.
Opettajani väitti muuta. Hän ei juurikaan neuvonut minua, ajelin lähinnä itsenäisesti menemään tunnista toiseen. Sitten vasta inssissä sain tutvolta palautetta kaikista niistä asioista, joita en osaa vielä.
Kolmannen penkin alle menneen inssin jälkeen päätin vaihtaa autokoulua. Nyt tuntuu, kuin jokin uusi maailma olisi avautunut. Uusi ope neuvoo minua ihan koko ajan, jatkuvasti. Kävi ilmi, että olen opetellut monia asioita ihan väärin ja nyt pitää sitten lihasmuistia muovata. Kävi ilmi, että en ole vieläkään valmis inssiin vaan tarvitsen lisätunteja.
Kuitenkin minulla on nyt tuo iso rahanmeno ja monet hylsyt painamassa takaraivossa, ja olen menettänyt uskoni siihen, että voin oppia ajamaan. Miten pääsisin tästä suosta ja voisin aloittaa "puhtaalta pöydältä" nyt kun viimeinkin olen hyvässä opetuksessa?
Kommentit (49)
Otat inssiä kullista kiinni ja tyydytät hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörit noissa autokouluissa ikuisesti, sen tason oppilaasta taitaa olla kyse...
Olikos se nyt niin, että vähän yli puolet pääsee inssin ekalla läpi.
Se 10 tuntia jotka uudistettu tutkinto vaatii ennen inssiä on monelle ihan liian vähän (olettaen, että ap ei ole käynyt vielä lisätunteja.)
ope merkkaa paljon + jos ei ole luontaista taipumusta ajamiseen, niin tarvii lisää. Missä kaupungissa kävit inssin?
Älä lannistu, harjoitus tekee mestarin.Helsingissä. Kaikki inssit keskusta-alueella.
Autokoulun aikana ei opetettu ollenkaan ryömittämistä (vasta uusi ajo-ope alkoi opettaa sitä minulle), taskuparkin ja peruuttaen parkin olen tehnyt kerran. Kaksi ekaa inssiä jysähti pysäköintiin. Niin hassulta kuin se kuulostaakin.En ole lahjakas kuski, mutta ajo-open olisi pitänyt heti tajuta määrätä minulle lisätunteja eikä väittää, että osaan ajaa, kun en mielestäni osannut. Nyt uudessa koulussa olen oppinut parissa tunnissa jo ihan hirveän paljon.
Ap
Yksi mahdollisuus on suorittaa ajokoe jossain pienemmällä paikkanunnalla. Kai se on mahdollista. Ainakin yksi tuntemani ihminen on tehnyt ajotunnit Helsingissä ja inssin maaseudun pikkukaupungissa. Tähän tosin liittyi juuri tuohon saumaan osunut muutto pois Helsingistä.
Älä lannistu! Kortti on jo melkein taskussasi.
Jännitin hirveästi inssiä. Olen ikuisesti kiitollinen tutvalle, joka päästi minut läpi, vaikka ajoin epävarmasti. Ajamisen oppii käytännössä. Ajokokeessa pitää testata että yleensä pärjäilee.
Helsingissä ajokoe on haastava. Eräs miestohtori kertoi olleensa ainut autokouluporukastaan ajokokeen eka kerralla läpi saanut.
Vierailija kirjoitti:
Ajaminen ei ole rakettitiedettä. Suurin ongelma sinulla on oma pää. Vaihda autokoulua ja kerro "sekoilustasi". Haastattele autokoulun henkilöstöäja kysy voivatko auttaa jännityksessä ennen maksupäätöstä.
Ystäväni sai kortin, vaikka ei tänä päivänäkään ole aina varma saako liikkua vihreällä valolla. Lohdutukseksi sinulle.
Autokouluissa annetaan autolla ajosta kuva liian monimutkaisella prosessina. Se ei todellakaan ole rakettitiedettä.
Mene jonnekin kaverin mökille tai maalla asuvan kaverin luokse kylään. Ajat siellä suljetulla alueella rallia muutaman päivän. Peruutat, parkkeeraat, pujottelet, kiihdytät ja jarrutat jne. Peruskäsittely kuntoon ja sitten vasta liikenteen sekaan.
Ei se ajaminen ihmeellistä hommaa ole, mutta harjoitusta toki vaatii. Eikä siihen tarvitse opettajaa viereen, kun perusjutuista on joku haju. Sitten vaan treeniä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli toisinpäin. Autokoulu oli sitä mieltä, että tarvitsen lisätunteja. Pari tuntia otin ja sitten kyllästyä, menin inssiin: ekalla läpi. Mulla auttoi todennäköisesti eniten opettajan vaihto.
Itse sain ajokortin 1980-luvulla toisella yrityksellä muutaman lisätunnin jälkeen. Se tosin oli kuorma-autokortti.
Jälkeläiseni sai ajokortin ensimmäisellä yrittämällä minimitunneilla ja vielä autokoulusta, joissa suuri osa tunneista oli etänä ja ajotuntejakin ajettiin simulaattorilla. Autokoulusta suositeltiin lisätunteja, mutta itsepäinen lapseni piti päänsä ja se kannatti, ainakin taloudellisesti.
Nyt on autokoulu löytänyt lypsylehmän. Raha vaihtaa omistajaa. Koulutusta takana jo niin paljon, että kohta on maisterin paperit autolla ajossa, siis jos inssi päästää läpi.
Onhan. Googlaapa.
Tai jos ei muka ole, niin mikä sitten?