Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajo-opettaja väitti että ajan hyvin, inssi 3x hylätty ja tutvon mukaan ajoni on "kömpelöä ja keskeneräistä"

Vierailija
21.07.2022 |

Vaihdoin autokoulua kolmen penkin alle menneen inssin jälkeen.

Perusajaminen sujuu jo oikein hyvin, mutta heti kun tapahtuu jotain vähänkin yllättävää, alan sekoilla.
Minulla oli jo ekaan inssiin mennessäni olo, etten vielä osaa kunnolla.

Opettajani väitti muuta. Hän ei juurikaan neuvonut minua, ajelin lähinnä itsenäisesti menemään tunnista toiseen. Sitten vasta inssissä sain tutvolta palautetta kaikista niistä asioista, joita en osaa vielä.

Kolmannen penkin alle menneen inssin jälkeen päätin vaihtaa autokoulua. Nyt tuntuu, kuin jokin uusi maailma olisi avautunut. Uusi ope neuvoo minua ihan koko ajan, jatkuvasti. Kävi ilmi, että olen opetellut monia asioita ihan väärin ja nyt pitää sitten lihasmuistia muovata. Kävi ilmi, että en ole vieläkään valmis inssiin vaan tarvitsen lisätunteja.

Kuitenkin minulla on nyt tuo iso rahanmeno ja monet hylsyt painamassa takaraivossa, ja olen menettänyt uskoni siihen, että voin oppia ajamaan. Miten pääsisin tästä suosta ja voisin aloittaa "puhtaalta pöydältä" nyt kun viimeinkin olen hyvässä opetuksessa?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina se vika on muissa 😂😂

Itse asiassa jos opettaja ei osaa opettaa niin, että oppilas sen sisäistää, ei vika ole automaattisesti oppilaassa.

Vierailija
22/49 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan uteliaisuuttani mukava tietää, paljonko kolme kertaa inssissä hylätyllä on jo nyt ikää? Olen muuten siinä käsityksessä että ajokortti myönnetään sellaisille, jotka hallitsevat auton ajon myös yllättävissä ja vähän kiperissäkin tilanteissa. En tiedä, olenko väärässä, kun minulla on ollut ajokortti vasta 57 vuotta!

Olen 35-vuotias, en istu melkein koskaan auton kyydissä, en tällä hetkellä omista pyörää (kävelen kaikkialle), en omista mopoa jne. Eli menen autojen sekaan "täytenä ummikkona".

En päästäisi itseänikään vielä ajamaan haastaviin paikkoihin. Voisin ajella motarilla mielelläni, olen ajellut monta ajotuntia jo ihan ongelmitta lähiöissä, keskustassakin.

Mutta ehdottomasti pitää hallita auto myös yllättävissä tilanteissa. Ja pystyä ajamaan paineen alaisena. On osittain myös tuurista kiinni, millaisia tilanteita inssissä tulee vastaan. Mutta se sitten kertookin, onko kuski valmis vielä liikenteeseen. Jos ei noista tilanteista selviä itsenäisesti, niin sitten ei vielä ole valmis. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin kyllä ihan selvästi, että en ole lahjakas kuski :) 

Huono kuski + huono ajo-opettaja, sehän tässä se ihana yhtälö juuri onkin. 

Ap

Vierailija
24/49 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 10 tuntia on ihan liian vähän jos ei ole ennestään kokemusta ajamisesta esim. mopoautolla. Aiemmin minimi oli 20 ajotuntia.

Vierailija
25/49 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pakollinen tuntimäärä on juuri ja juuri riittävä jollekin kokeneelle mopoautokuskille, jolla on jo kokemusta liikenteessä ajosta, muut voi varautua ajamaan reilusti enemmän.

Suosittelen ajolupaa sen pakollisen määrän rinnalle. Poljin ja lupa eivät hirveitä maksa. Nykyään näkyy todella paljon sitä yhtä lisäpeiliä auton matkustajan puoleissa sivupeilissä. Se on merkki, että perheessä on ajo-opettelija.

Vierailija
26/49 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa jos opettaja ei osaa opettaa niin, että oppilas sen sisäistää, ei vika ole automaattisesti oppilaassa.

Eri oppilaat oppivat eri tavoilla. Sama opetustapa ei sovi kaikille, eikä sama opettaja ole kaikille se paras. 

Jos ei opi, ei vika ole välttämättä kummassakaan, vaan siinä, että juuri tuon opettajan opetustyyli ei sovi juuri tuolle oppilaalle. Vaihtamalla saattaa parantua.

Itse muuten en oppinut autokoulun pakollisessa teoriaopetuksessa mitään. Ne luennot olivat ihan ajanhukkaa. En muutenkaan opi luennoilla mitään, kirja pitää olla.

Vierailija
27/49 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohdukseksi voin kertoa, että ajokortin on saanut moni sellainenkin joiden ei olisi sitä koskaan pitänyt saada taitojensa tai asenteensa puolesta.

Kuten esimerkiksi minä. Kävin autokoulun tuppukylässä ja inssin aikaan muut liikkeellä olevat autot pysty laskemaan kahden käden sormilla. Ei, en ole ajanut kakkosvaiheen jälkeen. Suuri kynnys mennä takaisin rattiin, etenkin kun nykyään asun kaupungissa muttei ole mitään kaupunkiajokokemusta.

Ota muutama ajotunti jostain lähiautokoulussa. Se on rentoa, kun sulla on jo kortti eli ei tarvi sitä suorittaa, mutta saat ajovarmuutta. Näin minä tein, kun en ollut 10 vuoteen ajanut. Ajoin myös tuppukylässä kortin, no okei oli se pikkukaupunki. Mut sit muutin Helsinkiin enkä ollu 10 vuoteen ajanut. Ei olisi ollut turvallista muutoin liikenteessä.

Vierailija
28/49 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tutvo?? Tutva olisi tutkinnon valvoja

Tutkinnon vastaanottaja

Ei ole. Sellaista ei ole olemassa. Tollot.

Vierailija
29/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen päivitys, että pääsin nyt neljännellä yrittämällä vihdoin läpi!! Mahtava helpotus. 

Vielä mukavampaa on, että en päässyt läpi rimaa hipoen: rivissä oli useampia nelosia. Juttelin koko inssin ajan tutvon kanssa ja ajaminen oli paaaaljon rennompaa jo. Kyllä tässä tapauksessa autokoulun vaihtaminen teki ihmeitä.

Oli melkein nöyryyttävää ja vähän hämmentävääkin aina tulla omista kehityskohteista tietoiseksi vasta inssissä. Nyt tämän toisen autokoulun ajotunnit tuntuivat jokainen vähän kuin inssiltä itsessään. Ystävälliset, mutta kriittiset ja vaativat opettajat, kuten olla pitää. 

AP

Vierailija
30/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohdukseksi voin kertoa, että ajokortin on saanut moni sellainenkin joiden ei olisi sitä koskaan pitänyt saada taitojensa tai asenteensa puolesta.

Juu ja näitä näkee lähes päivittäin tuolla liikenteessä.

Vierailija
31/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuisiko joku kaveri tai sukulainen lähtemään sun kanssa harjoittelemaan parkkeeraamista jos se kerran on se mihin kosahti? Saisitko autokoulusta sellaisia kartioita lainaan joiden väliin pujotella ettei sentään naapurien autot ole vaarassa? Jostain syystä jotkut autokoulunopet ei opeta parkkeeraamista. Itse tein taskuparkin kerran, ja kun se onnistui tsägällä, niin sitä ei enää harjoiteltu. Onneksi inssissä ei pyydetty tekemään, vaan ihan normaali nokka edellä ruutuun. Siitäkin sanottiin, että saa käydä tarkistamssa jos haluaa. Olisi saanut korjata jos ei ole ruudussa. Tämä Tampereella.

Vierailija
32/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulun sisälläkin opettajien taso vaihtelee ja henkilökemiatkin merkitsee paljon. Se on kuitenkin tavallaan aika intiimi tilanne tuntitolkulla kahdestaan autossa. Opettajan pitää pystyä luomaan rento ja luonteva mutta ammattimainen ilmapiiri. Minun ensimmäinen opettaja oli todella outo, töksäyttelevä, perui ja siirteli tunteja ja vei heti todella vaikeisiin paikkoihin ja vaikutti ärtyneeltä kun en osannut. Vaihdoin saman koulun toiseen opettajaan ja oli kuin eri maailma. Rauhallista, huumorintajuista ja johdonmukaista opetusta ja aina tunnit silloin kun oli sovittu.

Vierailija
33/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon! Kannattaa antaa palautetta ekaan autokouluun, itse pyytäisin palauttamaan osan koulumaksusta, opetus ollut ihan luokatonta.

Vierailija
34/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero oli ihan valtava. Eka autokoulu oli iso ketju, jossa ei oikein tieto kulkenut ja monia asioita sain selville ihan vahingossa ja viime hetkellä. Ajo-ope oli parikymppinen, kokematon, rento mutta liiankin rento. Tosiaan, lähinnä ajelin itsenäisesti.

Ekaan inssiin menin hirveässä stressissä sen takia, että ajo-ope ilmoitti _inssiä edeltävänä iltana klo 20_ että mun pitäisi vielä suorittaa nämä ja nämä kaksi teoriatuntia. Kyllä, omalla vastuullani on selvittää nämäkin asiat ja myönnän, että oli siinä kohtaa vähän liikaakin kaikkea muuta elämässä meneillään, mutta myös heidän nettisysteeminsä näytti hämäävästi, että olen suorittanut kaikki pakolliset teoriat.

On kyllä opettajankin asia pitää minut kartalla tuollaisesta. Niinpä tein hirveässä kiireessä niitä vikoja oppitunteja sitten netissä ja jouduin juoksemaan osan matkaa inssipaikalle, että ehdin. 

Tämä toinen autokoulu on pieni, paikallinen ketju, minulla oli pari eri opettajaa ja molemmat olivat todella kokeneita, mukavia, aktiivisia ja selvästi kiinnostuneita siitä, että pääsen inssistä läpi ja opin ajamaan. 

Ap

Vierailija
35/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörit noissa autokouluissa ikuisesti, sen tason oppilaasta taitaa olla kyse...

Olikos se nyt niin, että vähän yli puolet pääsee inssin ekalla läpi.

Se 10 tuntia jotka uudistettu tutkinto vaatii ennen inssiä on monelle ihan liian vähän (olettaen, että ap ei ole käynyt vielä lisätunteja.)

ope merkkaa paljon + jos ei ole luontaista taipumusta ajamiseen, niin tarvii lisää. Missä kaupungissa kävit inssin?

Älä lannistu, harjoitus tekee mestarin.

Helsingissä. Kaikki inssit keskusta-alueella. 

Autokoulun aikana ei opetettu ollenkaan ryömittämistä (vasta uusi ajo-ope alkoi opettaa sitä minulle), taskuparkin ja peruuttaen parkin olen tehnyt kerran. Kaksi ekaa inssiä jysähti pysäköintiin. Niin hassulta kuin se kuulostaakin.  

En ole lahjakas kuski, mutta ajo-open olisi pitänyt heti tajuta määrätä minulle lisätunteja eikä väittää, että osaan ajaa, kun en mielestäni osannut. Nyt uudessa koulussa olen oppinut parissa tunnissa jo ihan hirveän paljon.

Ap

Mitä on ryömitys? Nyt multa puuttuu jotain osaamisesta.

Vierailija
36/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä autossa ajamisessa on niin mahdotonta, että tarvitset jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa? Kyllähän sitä olettaa, että autokouluun menevät ihmiset tietävät perusliikennesäännöt ja autokoulussa opetellaan sen auton liikkeelle saaminen yms. sekä tarvittaessa lisää erilaisia liikennemerkkejä, jos on vielä itselle vieraita.

Mitä niin yllättävää liikenteessä aina tapahtuu inssiesi aikana, että epäonnistut?

Vierailija
37/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä autossa ajamisessa on niin mahdotonta, että tarvitset jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa? Kyllähän sitä olettaa, että autokouluun menevät ihmiset tietävät perusliikennesäännöt ja autokoulussa opetellaan sen auton liikkeelle saaminen yms. sekä tarvittaessa lisää erilaisia liikennemerkkejä, jos on vielä itselle vieraita.

Mitä niin yllättävää liikenteessä aina tapahtuu inssiesi aikana, että epäonnistut?

Helppo sanoa, jos itse on luontaisesti hyvä kuski ja/tai taustalla on jo pitkään kokemusta.

Itselläni (ja parilla kaverillani, joita olen aiheesta jututtanut) suurin ongelma oli se, että kun itse auton käsittely vie niin paljon omaa huomiota ennen kuin se iskostuu selkärankaan, ei jää riittävästi energiaa huomioida liikennettä. Ajaminen ei ole rakettitiedettä - teoriakokeen pääsin heittämällä läpi ekalla kerralla, ei mitään ongelmia sen suhteen - mutta teoria ja sen soveltaminen käytännössä ovat kaksi ihan eri asiaa.

Uuden, kokemattoman kuskin näkökulmasta, jota vielä kaiken lisäksi jännittää, liikenteessä on tosi paljon samaan aikaan huomiosta kilpailevia asioita ja ajo-openi mukaan on tyypillistä, että huomio kiinnittyy ns. vääriin asioihin aluksi ja sitten jää jotain tärkeätä huomaamatta.

Tässä tulee ihmisten erilainen oppimiskyky vastaan, samoin silmän, käden ja aivojen koordinaatio, joka itselläni ei ole muutenkaan mikään kummoinen. Tarvitsin aika paljon toistoja jo ihan siihen, että kytkin, jarru, vaihteet, kaasu, nopeusmittarien seuraaminen, peilien tarkkailu, auton ulottuvuuksien hahmottaminen sujuivat automaatiolla ja itsevarmasti - ja vasta sen jälkeen hyvin opetelluista liikennesäännöistä alkaa olla jotain iloa. 

Ei pyörällä ajaminenkaan alussa ole helppoa. Useimmilla meillä siitä on vain niin pitkä aika, ettei edes osaa ajatella, millaista alku oli.

Ja tässä siis puhun sellaisen kuskin näkökulmasta, jolla ei ole minkäänlaisia luontaisia lahjoja tai taipumusta ajamiseen, ja joka joutuu opettelemaan "mutkan kautta". Olen siis tosi onnellinen, että tämä onnistunut inssi onnistui ihan kirkkaasti, eikä rimaa hipoen.

Ap

Vierailija
38/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon :)

Ja ei. Jos ajaminen olisi heti helppoa, ei niin moni saisi hylsyä ekoilla yrittämillä.

Vierailija
39/49 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en päästäis sya ikinä liikenteeseen

Vierailija
40/49 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörit noissa autokouluissa ikuisesti, sen tason oppilaasta taitaa olla kyse...

Hahhhhahhhaaa! Ja kuinkas sitten kävikään