Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummi opettaa lasta salaa rukoilemaan

Vierailija
21.07.2022 |

Sanokaahan, mitä mieltä olette? 1v 3kk vanha lapseni on ollut nyt pari kertaa mummin hoidossa muutaman tunnin ajan. Kotona huomasin että mummi on opettanut lasta laittamaan kädet ristiin ja sanomaan Amen. Mummi kyllä tietää, ettemme ole uskovaisia eikä lastakaan ole kastettu. Siksi tuntuu vähän hassulta. Ihan harmitontahan tuo tavallaan on, mutta tekee mulle epämukavan olon. Mitä ajatuksia teissä herää? En yhtään tiedä mikä olisi kohtuullista. Voihan lapsen kanssa leikkiä mitä vaan, miksei myös rukoilemista, eli olenko ihan tiukkis kun toivoisin ettei tällaisia opetettaisi lapselle, etenkään meidän vanhempin selän takana... miten ottaisitte asian mummin kanssa puheeksi?

Kommentit (708)

Vierailija
321/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi yksi vuotias ei vielä edes tietoisesti ymmärrä mitä käsien ristiminen tarkoittaa. Todennäköisesti pitänyt käsiä niin vain huvin vuoksi. Mun molemmat lapset on vastasyntyneestä asti ristinneet kädet haha 😆 @:-) kristitty no kukaan ei ole täydellinen ja ihmisten kategorioihin laittaminen on epäinhimillistä.

mutta ota nyt iisisti mummon kans. Kaikessa on aina ääripäät ja parasta on suhtautua neutraalisti asioihin mistä ei itse välitä. Se myös antaa tulevaisuudessa mallia lapsellesi, että et pidä mummoa huonona hänen uskontonsa takia.

Vierailija
322/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu mummi. Haluaa ettei lapsi pala ikuisessa helvetin tulessa niin kuin te.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemuksia lapsuudesta. Iltarukous luettiin joka ilta. "Levolle laske luojani..". Se antoi lapsena turvallisuuden tunnetta. Ei minusta sen takia tullut uskovaista. Olin keski-ikäinen, kun elämääni tuli erittäin ahdistava vaihe. Minun oli valittava elämä tai kuolema. Silloin rukoilin Jumalaa ja pyysin, että saisin apua. Omituinen juttu tapahtui. Koko se hirvittävä painolasti otettiin pois. Meille kotiin tuli kuin auringon valo. Siitä asti olen rukoillut joka päivä Isä meidän rukousta. Yhteys korkeinpaan voimaan oli löytynyt. Ajattelen, että pienillä lapsilla on tämä yhteys automaattisesti jokaisella. Uskon mummon rukouksen antavan lapselle turvallisuuden tunnetta. Kyllä asiasta pitäisi kuitenkin kysyä vanhemmilta.

Vierailija
324/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kokemuksia lapsuudesta. Iltarukous luettiin joka ilta. "Levolle laske luojani..". Se antoi lapsena turvallisuuden tunnetta. Ei minusta sen takia tullut uskovaista. Olin keski-ikäinen, kun elämääni tuli erittäin ahdistava vaihe. Minun oli valittava elämä tai kuolema. Silloin rukoilin Jumalaa ja pyysin, että saisin apua. Omituinen juttu tapahtui. Koko se hirvittävä painolasti otettiin pois. Meille kotiin tuli kuin auringon valo. Siitä asti olen rukoillut joka päivä Isä meidän rukousta. Yhteys korkeinpaan voimaan oli löytynyt. Ajattelen, että pienillä lapsilla on tämä yhteys automaattisesti jokaisella. Uskon mummon rukouksen antavan lapselle turvallisuuden tunnetta. Kyllä asiasta pitäisi kuitenkin kysyä vanhemmilta.

Mummolle ei kuulu uskonnon opettaminen toisen lapselle. Se että hän toimii noin vanhemmilta salaa on henkistä väkivaltaa lasta kohtaan.

Vierailija
325/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole turvallisessa tilassa, kun mummo rukoilee.

Vierailija
326/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä omituisen ymmärtäväisiä vastauksia.

Mitä jos mummo opettaisi suomalaisten muinaisuskontojen rituaaleja, rukoilemaan Allahia muslimiksi kääntyneenä tms.?

Olisiko ok? Jos eli olisi, niin mikä on ero?

Mitä omituista on uskonnollisuuden ymmärtämisellä? Maailmassa suurin osa ihmisistä kuuluu johonkin uskontoon, ajattelitko salata tämän asian lapselta? 

En ole ajatellut salata yhtään mitään. Kaikista uskonnoista olisi hyvä tietää perusasiat.

Tunnustuksellinen opetus, tai johonkin uskontoon liittyvien rituaalien opetus lapselle on väärin.

Hyvä. Onko mielestäsi väärin opettaa lapselle ihmisoikeuksien kunnioitusta? Niihin kuuluu oleellisesti uskonnonvapaus, eli vapaus harjoittaa uskontoaan. Tämän vapauden kunnioittamisen opetus on hieman vaikeaa, jos se ei tapahdu käytännössä.

Se että tuputat vanhemmilta salaa vieraalle lapselle omaa uskontoasi ei ole uskonnon harjoittamista.

???

Mi-tä et taas-kaan ym-mär-rä?!?

No vastaa ole hyvä, mitä se sitten on.

Törkeää käytöstä, lapsen rajojen rikkomista, asiatonta, vanhempien ylikävelyä, ahdistelua, henkistä väkivaltaa.

Yksiselitteisesti täysin tuomittavaa toimintaa.

No onhan se myös uskonnon harjoittamista.  Siitähän tässä juuri keskustellaan, ja sen vaikutuksesta lapseen.

No ei todwllakaan ole. Se on oman uskonnon opettamista. Ei harjoittamista.

Tuollainen käytös rikkoo lapsen.

Onpa teillä hauraita lapsia.

Vierailija
327/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sen mummon pitäisi opettaa lapselle, että vanhemmat olisivat tyytyväisiä?

Woke-juttuja varmaan.

Vierailija
328/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummolle ei kuulu uskonnon opettaminen toisen lapselle. Se että hän toimii noin vanhemmilta salaa on henkistä väkivaltaa lasta kohtaan.

Mummosta ilmoitus valtakunnan syyttäjälle.

Vierailija
329/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun me eläämme kristillisessä maassa ja kultturimme perustuu kristinuskoon, ei kai tuossa mitään vaarallista ole. Ne ovat vanhoja tapoja, joita saa noudattaa jos haluaa. Kamalaa on kyllä kun lapsi ei saa oman mummonsa kanssa olla kohta. Eri ikäluokalla on eri tavat, se on vaan  rikkautta tuntea mummon tavat. Oma historia  on parasta tunnustaa.

Vierailija
330/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä omituisen ymmärtäväisiä vastauksia.

Mitä jos mummo opettaisi suomalaisten muinaisuskontojen rituaaleja, rukoilemaan Allahia muslimiksi kääntyneenä tms.?

Olisiko ok? Jos eli olisi, niin mikä on ero?

Mitä omituista on uskonnollisuuden ymmärtämisellä? Maailmassa suurin osa ihmisistä kuuluu johonkin uskontoon, ajattelitko salata tämän asian lapselta? 

En ole ajatellut salata yhtään mitään. Kaikista uskonnoista olisi hyvä tietää perusasiat.

Tunnustuksellinen opetus, tai johonkin uskontoon liittyvien rituaalien opetus lapselle on väärin.

Hyvä. Onko mielestäsi väärin opettaa lapselle ihmisoikeuksien kunnioitusta? Niihin kuuluu oleellisesti uskonnonvapaus, eli vapaus harjoittaa uskontoaan. Tämän vapauden kunnioittamisen opetus on hieman vaikeaa, jos se ei tapahdu käytännössä.

Se että tuputat vanhemmilta salaa vieraalle lapselle omaa uskontoasi ei ole uskonnon harjoittamista.

???

Mi-tä et taas-kaan ym-mär-rä?!?

No vastaa ole hyvä, mitä se sitten on.

Törkeää käytöstä, lapsen rajojen rikkomista, asiatonta, vanhempien ylikävelyä, ahdistelua, henkistä väkivaltaa.

Yksiselitteisesti täysin tuomittavaa toimintaa.

No onhan se myös uskonnon harjoittamista.  Siitähän tässä juuri keskustellaan, ja sen vaikutuksesta lapseen.

No ei todwllakaan ole. Se on oman uskonnon opettamista. Ei harjoittamista.

Tuollainen käytös rikkoo lapsen.

Onpa teillä hauraita lapsia.

Lapset ovat hauraita. Groomaaminen rikkoo heidät.

Vierailija
331/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun me eläämme kristillisessä maassa ja kultturimme perustuu kristinuskoon, ei kai tuossa mitään vaarallista ole. Ne ovat vanhoja tapoja, joita saa noudattaa jos haluaa. Kamalaa on kyllä kun lapsi ei saa oman mummonsa kanssa olla kohta. Eri ikäluokalla on eri tavat, se on vaan  rikkautta tuntea mummon tavat. Oma historia  on parasta tunnustaa.

Jos mummo ei osaa käyttäytyä asiallisesti niin sitten ei voi olla tekemisissä. Hänhän siinä valitsee.

Vierailija
332/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään ole uskovainen, mutta ei tuossa ole mitään lasta vahingoittavaa. Voi vain tuoda turvan tunnetta lapselle. Minun isä opetti meidät lukemaan iltarukouksen, vaikka itse oli melkoinen sekopää monella tapaa.

Vierailija
333/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä selvennän, etten missään nimessä ole laittamassa mummiin välejä poikki! Pikemminkin epäröin sitäkin, kannattaako koko aihetta edes ottaa esiin mummin kanssa, onko sen arvoinen aihe edes. Itselleni vain tuli epämukava olo ja mietin, onko kyse vain omasta ongelmastani.

Varmaankin annan vain olla ja koetan suhtautua asiaan kulttuurikasvatuksena.

Kiitos taas asiallisesti kommentoineille.

Ap

Äitinä ottaisin puheeksi lasta hoitavan ihmisen (kuka vaan) kanssa, jos jokin vaivaisi minua.

Mummona haluaisin, että äiti ottaisi puheeksi, jos jokin vaivaisi häntä.

Miksi asiasta ei voisi puhua? Jos olette niin läheisiä, että pieni lapsi on yökylässä, silloin pitäisi olla turvallista keskustella.

Äitinä soisi ettei näin ilmiselvää asiaa edes tarvitsisi vääntää.

Uskonnon opettaminen toisen lapselle salaa on täysin yksiselitteisen väärin.

No, jos omistaisin lapseni ja lapsi olisi itseni jatke, ja yrittäisin tehdä hänestä samanlaisen, en veisi häntä hoitoon kellekään, jolla on eri ajatuksia kuin minulla. En siis vahingoittaisi lastani viemällä esimerkiksi vieraalle mummolle.

Kyllä äidin sellaisessa tapauksessa kannattaisi hoitaa lapsensa itse, eikä antaa edes isän hoidettavaksi. Tynnyriin vaan.

Itse en ehkä edes haluaisi hoitaa, jos olisin äidin mielestä "vieras" ihminen lapselle. (Uskontoefektistä riippumatta.)

Vierailija
334/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään ole uskovainen, mutta ei tuossa ole mitään lasta vahingoittavaa. Voi vain tuoda turvan tunnetta lapselle. Minun isä opetti meidät lukemaan iltarukouksen, vaikka itse oli melkoinen sekopää monella tapaa.

Kyllä on. Se että lapsen kanssa on vieraalla ihmisellä salaisuuksia vanhemmilta salaa on sairasta. Nimenomaan horjuttaa turvallisuuden tunnetta ja rikkoo lapsen rajat.

Vierailija
335/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kristityksi kastettu ja minulla on vakaumus. Silti ajattelen, että ei ole ok toimia vanhempien selän takana eikä sitä vastoin, mikä kotona on käytäntö.

Jos mummi itse tapaa rukoilla, hän voi kertoa omasta uskostaan ja toiminnastaan lapselle ilman, että mitään tuputtaa. Kuuluu mielestäni normaaliin keskusteluun.

Meillä on tuttavina myös eri tavoin uskovia sekä ihan ateisteja, ja tästäkin on lasten kanssa keskusteltu. Että on myös ihmisiä, jotka eivät usko Jumalaan ja että siihenkin jokaisella on oikeus.

Vierailija
336/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän suurin osa näistä hihhuleiden inhoamisista johdu näistä "käännyttäjistä", jotka ovat valmiita tuomitsemaan muut. Sukat on hällä makkaralla ja hiukset on hällä nutturalla.Musta puku häntä koristaa ja etusormeaan heristää.

Kaikki uskonnot pyrkivät samaan. Se on mielenrauha, onnellisuus ja tasapaino.

Vierailija
337/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viet noin pienen lapsen yökylään ja sinua vaivaa jokin asia hoitajassa, niin olet aika itsekäs, jos et asiaa ota esille ja pyri sitä ratkomaan. Selkeästi asia vaivaa sinua ja silti annat vain asian olla. Kyseessä on lapsesi!

Miten itse suhtautuisit, jos mummo alkaisi sinulle opettamaan rukoilua? Et varmaankaan hyväksyisi asiaa, mutta nythän kärsijänä on vain vaikutusaltis lapsesi...

Uskomatonta! (pun intended)

Vierailija
338/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä selvennän, etten missään nimessä ole laittamassa mummiin välejä poikki! Pikemminkin epäröin sitäkin, kannattaako koko aihetta edes ottaa esiin mummin kanssa, onko sen arvoinen aihe edes. Itselleni vain tuli epämukava olo ja mietin, onko kyse vain omasta ongelmastani.

Varmaankin annan vain olla ja koetan suhtautua asiaan kulttuurikasvatuksena.

Kiitos taas asiallisesti kommentoineille.

Ap

Äitinä ottaisin puheeksi lasta hoitavan ihmisen (kuka vaan) kanssa, jos jokin vaivaisi minua.

Mummona haluaisin, että äiti ottaisi puheeksi, jos jokin vaivaisi häntä.

Miksi asiasta ei voisi puhua? Jos olette niin läheisiä, että pieni lapsi on yökylässä, silloin pitäisi olla turvallista keskustella.

Äitinä soisi ettei näin ilmiselvää asiaa edes tarvitsisi vääntää.

Uskonnon opettaminen toisen lapselle salaa on täysin yksiselitteisen väärin.

No, jos omistaisin lapseni ja lapsi olisi itseni jatke, ja yrittäisin tehdä hänestä samanlaisen, en veisi häntä hoitoon kellekään, jolla on eri ajatuksia kuin minulla. En siis vahingoittaisi lastani viemällä esimerkiksi vieraalle mummolle.

Kyllä äidin sellaisessa tapauksessa kannattaisi hoitaa lapsensa itse, eikä antaa edes isän hoidettavaksi. Tynnyriin vaan.

Itse en ehkä edes haluaisi hoitaa, jos olisin äidin mielestä "vieras" ihminen lapselle. (Uskontoefektistä riippumatta.)

Lapsen huoltaja päättää siitä kuka opettaa mitä lapselle ja koska ja miten.

Se että perheen ulkopuolinen ihminen ei hahmota rajoja on aina vakava asia.

Ja kyllä sinä olet lapselle vieras ihminen jos et ole huoltaja. Olet perheen ulkopuolinen jolle ei ikinä kuulu huoltajan oikeuksia.

Vierailija
339/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tuosta noin pienelle mitään vaaraa on. Ei kai mummin tarvitse nukuttaa lasta? Kannattaa vältellä niitä tilanteita, jos ette halua mummia loukata.

Vierailija
340/708 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tuosta noin pienelle mitään vaaraa on. Ei kai mummin tarvitse nukuttaa lasta? Kannattaa vältellä niitä tilanteita, jos ette halua mummia loukata.

Mummo loukkaa lasta ja tämän perhettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi