Nainen, joka haluaa pitää ex-miehensä sukuninen naimisiinmennessä
Tällainen tilanne on eräällä tuttavallani. Parisuhteen nainen on se, kumpi osapuolista haluaa ennen kaikkea naimisiin ja se tuntuu olevan hänelle tärkeää. Mutta nainen on ollut jo kerran aiemmin naimisissa ja haluaa pitää ex-miehensä sukunimen myös tässä uudessa avioliitossa. Kyllä itse sanoisin akalle, että mene vaan sitten naimisiin sen exäsi kanssa, sillä minä en ainakaan alttarille astele.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Onko lapset exän nimellä?
Mitä väliä?
Hain äskettäin passia ja minulta kyseltiin tyttären ja hänen lastensa sukunimiä, kolme harvinaista nimeä. Jos lapsia haluaisin ehkä säilyttää saman nimen.
Sinä mieluusti heittäisit urasi romukoppaan vain jotta saisit uuden puolison nimen? Toisella kierroksella on jo uraa tehty ja nimenvaihdossa saavutukset "nollaantuu", kun ei googlaamalla löydy nimelläsi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapset exän nimellä?
Mitä väliä?
Jotkut haluavat olla saman nimisiä lastensa kanssa, joillekkin sillä ei ole väliä. Makuasioita. Ehkä tälle kyseiselle naiselle se on tärkeää, vaikkei sinulle olisikaan. Ihmiset ovat erilaisia. Yritä nyt vaan hyväksyä se.
Vierailija kirjoitti:
Sinä mieluusti heittäisit urasi romukoppaan vain jotta saisit uuden puolison nimen? Toisella kierroksella on jo uraa tehty ja nimenvaihdossa saavutukset "nollaantuu", kun ei googlaamalla löydy nimelläsi mitään.
Nyt on niin sakeaa settiä, että... 😆
Nimen vaihtaminen naimisiin mennessä on ylipäänsä naurettavaa. Se ei itse asiassa edes kuulu perinteisesti suomalaiseen kulttuuriin vaan on 1900-luvulla apinoitu aatelissukujen tapa. Itse kukin pääsee helpommalla, kun menee hautaan samannimisenä kuin on syntynytkin.
Entinen kansanedustaja Kirsi Ojansuu valitsi liittää uuden aviomiehensä sukunimen ensimmäisen aviomiehen sukunimeen. Hän on nyt Kirsi Ojansuu-Kaunisto.
Tyttönimellään häntä ei kukaan edes pystyisi googlettamaan, kun kaikki vähänkin näkyvä ura on tehty Ojansuuna ja nyt myöhemmin Ojansuu-Kaunistona.
Jos uuden miehen sukunimi on Lötjönen niin kyllä mieluummin olisin vaikka Lahti
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri tuosta syystä pidin tyttönimeni. Miksi se nimen vaihtaminen aiemmin sitten oli niin helppoa?
Onko lapsia aiemmasta suhteesta? Tässä mielessä ihan ymmärrettävää, että käytännön kyistä pitää nimen ainakin niin kauan kun lapset pieniä.
Järkevä ihminen pitänee oman nimensä niin säästyy tällaiselta.
Vierailija kirjoitti:
No kai sulla joku oma nimikin on, ettei tarvitse miesten nimiä käyttää?
Minulla lapset pyysivät säilyttämään saman nimen kuin heillä joten nimeni on muotoa ex-nyx. Yleensä käytän vain jälkimmäistä mutta virallisesti kaksoisnimi
Hirvittävän noloa jotenkin. Jos sen nimen on jo kerran vaihtanut niin eiköhän se onnistu ihan samalla kaavalla toisenkin kerran.
Lähinnä ihmettelen nykymaailmassa, että miksi nainen ylipäätään vaihtaisi sukunimen. Ellei nyt sitten inhoa sitä omaa sukunimeään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla lapset pyysivät säilyttämään saman nimen kuin heillä joten nimeni on muotoa ex-nyx. Yleensä käytän vain jälkimmäistä mutta virallisesti kaksoisnimi
Siis kahden eri aviomiehen nimet? Apua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai sulla joku oma nimikin on, ettei tarvitse miesten nimiä käyttää?
Useimmilla se "oma nimi" on isän nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri tuosta syystä pidin tyttönimeni. Miksi se nimen vaihtaminen aiemmin sitten oli niin helppoa?
Koska silloin ei mahdollisesti vielä ole tehty "nimeä", jolloin vaihto on helppo
Jos on vaikka ollut 30 v tuolla sukunimellä ja aiemman liiton lapsetkin on, niin ymmärrän, jos vaihtaminen ei houkuta. Tyttönimikin voi tuntua kaukaiselta, jos sitä ei ole vuosikymmeniin käyttänyt.
Kertoo paljon, että kumpaa avioliittoa arvostaa enemmän, ensimmäistä vai toista.