Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saan tukia 1350e työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa, niin mikä järki minun on ottaa vastaan "paskaduunia" jossa bruttopalkka 1600e?

Vierailija
21.07.2022 |

Netto käytännössä sama, paitsi että työmatkoihin menee...eli miinukselle mennään.

Paskaduunikokemuksella pääsee vain toisiin paskaduuneihin; tämä tiedoksi kaikille "no meet sinne vähäks aikaa, ja sit etenet johtajaks 7000e palkalla" -harhaisille.

Eläkkeen kertyminen ei kelpaa syyksi, koska se jää näillä palkoilla alle takuueläkkeen...varsinkin, kun olen jo yli 30 eikä eläkekertymää juuri ole vielä.

Joten, miksi mennä? Että jään taloudellisesti miinukselle, ja menetän 8h + matkat joka päivä?

Kommentit (596)

Vierailija
121/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli työssä tuntipalkka olisi noin 10 euroa/tunti. Mikä työ se on, joku harjoittelijan paikka? Kärryjen kerääminen ostarilla?

Minulla on lapsetkin kesätöissä paremmalla tuntipalkalla. Opiskele ammatti!

Sinulle tiedoksi, että useammankin ja työn ja ammatin lähtötuntipalkat ovat siinä kymmenen euron hujakoilla, joten ei se ammatin opiskelu automaattisesti tarkoita, että palkkataso nousisi.

Vierailija
122/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa, minkälaista elämää ap elät? Totesit, ettet tarvitse paljon rahaa etkä muutenkaan juokse sellaisten asioiden perässä, olet introvertti, et halua lapsia etkä käytä päihteitä. Ilmeisesti olet aika tyytyväinen elämääsi, vaikka katkeruutta ns. rikkaita kohtaan taidat tuntea. Mutta kerro lisää elämästäsi - se kiinnostaa oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa mikä on paskaduunia ja mikä ei? Tarkoittaako se fyysistä, likaista työtä vai pelkästään sitä, että siitä maksetaan huonoa palkkaa?

Matala palkka ja/tai fyysisesti raskas työ. Lisäksi työ sisällöltään rutiininomaista ja monotonista. Ei vaadi osaamista tai taitoa. Työ johon ei tarvita koulutusta ja jota ei arvosteta. 

Vierailija
124/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä logiikkaa, että tuilla joilla pysyy aikalailla vaan hengissä, niin jos töistä saa suurinpiirtein saman, niin miten ne tuet on silloin liian isot?

Vai onko tosiaan yrittäjät niin ylpeyttä vailla, että se on ihan ok ajatus niille että, "tuu töihin meille, se työ on tosin niin turhaa ja arvotonta, että sen johdosta sä ansaitset köyhyyden, mutta tuu nyt kuitenkin"? Tai muistelisin ainakin monesti puhuttaneen siitä kuinka ne on ylpeitä, kun työllistää yms.

Tuet ovat liian korkeat koska ne eivät kannusta ottamaan töitä vastaan. Leikkaamalla tukia töiden kannustavuus paranee, koska töiden suhteellinen kannattavuuskin paranee.

Ei kaikki saa isoja tukia.

Mä saan 2 lapsen äitinä 670e joten todellakin kannattaisi ottaa töitä vastaan. Harmi vaan ettei kukaan palkkaa.

Taisi taas unohtua iso liuta TALOUDEN muita tuloja mainitsematta...

Iso liuta muita tuloja?

Miehellä pieni palkka ja lapsilisät 199e.

noni. Tulihan sieltä. Näin se pikkuhiljaa kokonaisuus aukeaa. Eli et saa 670, vaan saatkin jo 869 € JA puolison tulot vielä talouteen päälle.

Vierailija
125/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä logiikkaa, että tuilla joilla pysyy aikalailla vaan hengissä, niin jos töistä saa suurinpiirtein saman, niin miten ne tuet on silloin liian isot?

Vai onko tosiaan yrittäjät niin ylpeyttä vailla, että se on ihan ok ajatus niille että, "tuu töihin meille, se työ on tosin niin turhaa ja arvotonta, että sen johdosta sä ansaitset köyhyyden, mutta tuu nyt kuitenkin"? Tai muistelisin ainakin monesti puhuttaneen siitä kuinka ne on ylpeitä, kun työllistää yms.

Tuet ovat liian korkeat koska ne eivät kannusta ottamaan töitä vastaan. Leikkaamalla tukia töiden kannustavuus paranee, koska töiden suhteellinen kannattavuuskin paranee.

Ei kaikki saa isoja tukia.

Mä saan 2 lapsen äitinä 670e joten todellakin kannattaisi ottaa töitä vastaan. Harmi vaan ettei kukaan palkkaa.

Taisi taas unohtua iso liuta TALOUDEN muita tuloja mainitsematta...

Iso liuta muita tuloja?

Miehellä pieni palkka ja lapsilisät 199e.

noni. Tulihan sieltä. Näin se pikkuhiljaa kokonaisuus aukeaa. Eli et saa 670, vaan saatkin jo 869 € JA puolison tulot vielä talouteen päälle.

Ei se puolison palkka ole minun tuki. Eli edelleenkin minun kannattaisi ottaa töitä vastaan ja otankin jos joku palkkaisi. Nyt elämme köyhyysrajan alapuolella.

Vierailija
126/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään kyllä ihmiskunnan kukoistuksen aikaa, kun se että ei kuole nälkään tai joudu nukkumaan sateessa on joidenkin mielestä riittävä korvaus kokopäivätyöstä 🎉

Vierailija
127/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärrä, miten niin tuo ei kerrytä työeläkettä? Mulla on lyhyet työjaksotkin kerryttäneet eläkettä, ei tietenkään satasia. Se on kuitenkin lisää siihen tulevaan työeläkkeeseen. Olen sitä sukupolvea, jolle ei työeläkettä edes kertynyt ensimmäisistä seitsemästä työssäolovuodesta.

Matalapalkkatyöstä on helpompi ponnistaa seuraavaan työpaikkaan kuin pitkäaikaistyöttömyydestä. Työpaikkoja pitää kuitenkin ihan itse etsiä, eikä odotella, että joku tulee tarjoamaan, harvoin niitä vaativampia ja paremmin palkattuja työtehtäviäkään työpaikan sisällä tullaan tarjoamaan, niitä pitää itse kysellä perään ja tarjoutua tekemään.

Työpaikka tarjoaa riippumattomuutta, et ole tilivelvollinen kelalle tai kenellekään muulle, voit rauhassa käyttää palkkasi kuten haluat. Jos tulosi ovat työsuhteessakin alhaiset, niin voit silti olla oikeutettu asumistukeen ja jopa toimeentulotukeen.

Työssä olet oikeutettu työterveyshuoltoon - ei sen tarkoitus olekaan hoitaa perussairauksiasi, mutta monia muita asioita saa sen kautta.

Ja onhan se status ihan eri luokkaa työsuhteisella ja työkokeilussa olevalla, koska jos et työllisty, niin sinut työllistetään.

Miksi luulet että kaikilla on työteveys?Ei ole eikä se hoida mitään"muita asioita".Tuosta palkasta kertyy toki eläkettä mutta sen määrä jää niin pieneksi että ikänsä kotona olleet saavat saman takuueläkkeenä.Se jos mikään on epäreilua.t.eri

Vierailija
128/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työntekoa voi ajatella noin materialistisesti ja pelkästään saamisperiaatteella. Ei pyramidejakaan rakennettu tuollaisella asenteella. Tai saksan autobahnoja. Kaikki ihmiskunnan suurimmat saavutukset on tehty orjatyöllä. Oletko varma, ettei sinulla ole nyt vähän asennevammaa? Ei työntekijä voi ajatella samoilla taloudellisilla periaatteilla kuin työnantaja. Ei järjestelmä sillä tavalla toimi.

Se järjestelmähän juuri se ongelma onkin, rahaahan on kyllä, mutta vaan liian pienellä osalla väestöä.

Ja nyt sitten mainostetaan kapitalismin ihanuutta ja kommunismin kauheutta. En mä mitään kommunismia ehdotakaan, mutta vain kuka voi kirkkain silmin sanoa, että kokonaisuudelle on parempi, että on vaikka kaks miljardööriä kuin että ois 1500 miljonääriä?

Ei pidä sitten ajatella kokonaisuutta jos se on niin epätasa-arvoinen. Kuka niitä töitä suostuisi ylipäänsä tekemään, jos niitä ei voisi teettää jollain muilla?

Sehän maksaisi maltaita jos rahalla pitäisi alkaa houkuttelemaan työntekijöitä. Näkeehän sen nyt esimerkiksi terveydenhuollossa. Siisti sisätyö, mutta työntekijöiden ahneus pilaa koko jutun. Juoksevat naapurimaissa parempien palkkojen perässä jne.

Sosiaaliturva on pidettävä sellaisella tasolla, että sen luoma turvallisuus houkuttelee maahan köyhemmistä maista halpatyöntekijöitä. Järjestelmä on siksi pidettävä myös työntekoon kannustavana, ahneus unohtaen. Kristilliset arvot, ahkeruus ja epäitsekkyys kunniaan. Keppi on aina porkkanaa helpompi valinta. Silloin ei kysellä mitä se maksaa, koska lasku tulee aina jälkikäteen, jollekin muulle.

Vierailija
129/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työntekoa voi ajatella noin materialistisesti ja pelkästään saamisperiaatteella. Ei pyramidejakaan rakennettu tuollaisella asenteella. Tai saksan autobahnoja. Kaikki ihmiskunnan suurimmat saavutukset on tehty orjatyöllä. Oletko varma, ettei sinulla ole nyt vähän asennevammaa? Ei työntekijä voi ajatella samoilla taloudellisilla periaatteilla kuin työnantaja. Ei järjestelmä sillä tavalla toimi.

Se järjestelmähän juuri se ongelma onkin, rahaahan on kyllä, mutta vaan liian pienellä osalla väestöä.

Ja nyt sitten mainostetaan kapitalismin ihanuutta ja kommunismin kauheutta. En mä mitään kommunismia ehdotakaan, mutta vain kuka voi kirkkain silmin sanoa, että kokonaisuudelle on parempi, että on vaikka kaks miljardööriä kuin että ois 1500 miljonääriä?

Ei pidä sitten ajatella kokonaisuutta jos se on niin epätasa-arvoinen. Kuka niitä töitä suostuisi ylipäänsä tekemään, jos niitä ei voisi teettää jollain muilla?

Sehän maksaisi maltaita jos rahalla pitäisi alkaa houkuttelemaan työntekijöitä. Näkeehän sen nyt esimerkiksi terveydenhuollossa. Siisti sisätyö, mutta työntekijöiden ahneus pilaa koko jutun. Juoksevat naapurimaissa parempien palkkojen perässä jne.

Sosiaaliturva on pidettävä sellaisella tasolla, että sen luoma turvallisuus houkuttelee maahan köyhemmistä maista halpatyöntekijöitä. Järjestelmä on siksi pidettävä myös työntekoon kannustavana, ahneus unohtaen. Kristilliset arvot, ahkeruus ja epäitsekkyys kunniaan. Keppi on aina porkkanaa helpompi valinta. Silloin ei kysellä mitä se maksaa, koska lasku tulee aina jälkikäteen, jollekin muulle.

Miksi sitä epäitsekkyyttä pitäisi vain duunareiden harjoittaa?

Vierailija
130/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Hoh hoijaa, taas sama aloitus...

ja p-a puhetta vielä

Vierailija
131/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet eivät ole liian suuria. Tukiensaajien pitää kyetä elämään kohtuullista elämää niillä rahoilla: maksaa asuminen ja ruoka + muu tarpeellinen. Olin valmistumisen jälkeen noin 8 kk työttömänä, eikä silloin tuki riittänyt siihen elintasoon, johon olin aiemmin tottunut ja jouduin käyttämään paljon säästöjäni. Jotta tuet olisivat riittäneet, minun olisi pitänyt muuttaa halvempaan asuntoon, mutta mielestäni se ei ollut kohtuullista, jos se paikka oli kotini ja uskoin työttömyyden kestävän vain hetken.

Koska työllisyys ei ole ikinä 100 %, eikä sen edes haluta olla sellaista, sillä silloin eivät myöskään työpaikat vaihtuisi, niin mielestäni on hyvä, että työttömänä ovat sellaiset, jotka eivät oikeasti halua mennä töihin. Koskaan kaikille ei ole töitä. Eikä ketään mielestäni saa pakottaa ottamaan sellaista työtä vastaan, mitä ei oikeasti halua. Olen lukenut tutkimuksesta, jonka mukaan paskassa työssä (en muista oikeaa käsitettä ja määritelmää) oleva voi henkisesti huonommin kuin jos hän olisi työtön.

Kun olin työtön, niin minulla oli päivärytmi, en kokenut tarvitsevani työyhteisöä (olen todella introvertti ja minulla on läheisiä), enkä todellakaan tarvinnut työn tuomaa sisältöä päiviini. Minulla oli ja on harrastuksia ja mielenkiinnonkohteita. Oikeasti työ estää minua tekemästä kaikkea sitä, mitä oikeasti haluaisin tehdä. Minulla ei ole aikaa ja aina jaksamista siihen kaikkeen.

Minulle työttömäksi heittäytymisessä on se vaikeaa, että en kestäisi sitä häpeää, joka siitä syntyisi. Tosin haluaisin oppia siitä pois. Palkkatyöt ovat oikaestaan suhteellisen uusi juttu, siis tässä mielessä kuin nykyään. Meidän on opetettu haluamaan tehdä töitä ja kapitalismi ja sen tuoma kulutushysteria innoittaa siihen. OIkeasti hyvin pienellä voi elää todella hyvää elämää. Se on vain se, että myös oikeastikin tärkeät asiat (harva työ on mielestäni oikeasti tärkeää) rahoitetaan työnteon kautta. Tyyliin terveydenhuolto. Ja siihen tarvitaan veroja.

Mutta muistakaa, että myös työtön maksaa veroja, tuesta ja kuluttamisellaan. Oikeasti ansiotuloverotus on pienempi osa valtion tuloista kuin arvolisäverotuksesta saadut tulot. Eli kuluttamalla ostamme valtiolle verotuloja.

Ja yhteiskuntaan voi myös osallistua muilla tavoin kuin työllä ja kuluttamisella!

Vierailija
132/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonopalkkaisista hikipajoista, missä teetetään palkatonta ylitöitä yms, kannattaa lähteä kaikkien menemään, sellaiset yritykset sietääkin mennä konkurssiin.

Jos työpaikkailmoituksissa maininta , etsitään ahkeraa, aikaansaavaa, joustoa työajoissa, suoritepalkka, mahdollisuus ylitöihin  tms.

Totuus: juokset hikipäässä nälkäpalkalla kusipäisten pomojen vahtiessa ja työkalenteri ylibuukattu ja liian vähällä työvoimalla yritys yrittää tulla toimeen. Ja suoritepalkka, monesti koe-aika paremmalla palkalla ja sen jälkeen liksa tippuu ja alat keikalla muka tienaamaan, yleensä niin paljon muuttujia, että  mihin voi itse vaikuttaa niin hyvin vähäistä,  eli nälkäpalkalla hirveästi töitä tiedossa.

Vierailija
133/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että on kunniallisempaa tienata itse elantonsa kuin loisia toisten tienaamilla rahoilla.

Mutta on järjen köyhyyttä rikastuttaa jotain toista ihmistä "kunnian" vuoksi, jos siitä itse ei konkreettisesti hyödy juuri mitenkään.

Miten sinä rikastutat jotakuta toimimalla vaikkapa kaupungin kadunlakaisijana?

Ohis, mutta eihän nykyisin katuja enää lakaista. Lakaisinkone tekee sen, ja ihminen istuu ohjaamossa.

Ja työn suorittamisesta maksetaan sille, joka on palkannut sen ihmisen sinne ohjaamoon. Tätä on taloudellinen toimeliaisuus ja kilpailukyvystä huolehtiminen.

Vierailija
134/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kumpi näyttää paremmalta cv:ssä, työttömänä vai töissä?

Vierailija
135/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti aikuisen ihmisen pitäisi tulla toimeen omillaan. Sosiaaliturva perustuu ajaukselle, että se on tukiverkko, joka ottaa vastaan, kun toimeentulo jostain syystä heikentyy - ja se olennainen juttu on se, että pyritään jälleen nousemaan omille jaloille. Mitä enemmän ihmiset valitsee tukien varassa elämisen sen sijaan että tekisivät töitä, sitä enemmän sosiaaliturvan kulut nousevat yhteiskunnalle ja sitä vähemmän siitä on apua avun varassa oleville. Jos tukien varassa eläminen on tietoinen valinta, niin ei ainakaan pitä valittaa siitä, että tuet eivät riitä "mihinkään". Hyvinvointisuomi, jonka perään usein haikaillaan rakennettin otsa hiessä, eikä ne työt yleensä olleet hyvin palkattuja unelmatöitä.

Vierailija
136/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kuin tämä yksi elämä. Kannattaa tehdä niin itsestä tuntuu parhaalta.

Vierailija
137/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama aloitus eilen.

Tämä sama aloitus tulee monta kertaa päivässä ja aina samoilla vastauksilla (kAIkKi tUEt pOIs!!1)

Vierailija
138/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä hauska että sitä mukaa mitä pienemmälle porukalle käytännössä kaikki rahat kasaantuu, niin sitä mukaa alkaa kaikenlaiset kriisitkin lisääntyä, mutta jostain syystä kenenkään mielestä mitään ei ole tarvi muuttaa.

Vierailija
139/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa joskus ajatella myös vähän pidemmällä tähtäimellä. Minäkin aloitin joskus paskapalkalla jossa nyt ei ollut oikein järkeä taloudellisesti juuri silloin kun melkein saman sai kotona ryyppäämälläkin. Sain kuitenkin jalkaa oven väliin firmaan ja nyt useamman vuoden jälkeen olen tuplannut palkkani. Aloitin 1500€/kk ja nyt palkkani on 3000€/kk. Kohta saa taas neuvotella lisää palkkaa kun uudet työkuviot alkaa.

Tai voihan sitä jäädä kotiin sen 1350€ kanssa. Ihan miten itse haluaa. Vapaa maa kun on, ainakin vielä hetken.

Vierailija
140/596 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli työssä tuntipalkka olisi noin 10 euroa/tunti. Mikä työ se on, joku harjoittelijan paikka? Kärryjen kerääminen ostarilla?

Minulla on lapsetkin kesätöissä paremmalla tuntipalkalla. Opiskele ammatti!

Itse mietin samaa. Mistä työstä maksetaan tänä päivänä 1600 e/kk?? Olisko kuitenkin osa-aikatyö mutta silloin saattaa olla oikeus soviteltuun työttömyysturvaan ja asumistukeen palkan päälle.