Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saan tukia 1350e työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa, niin mikä järki minun on ottaa vastaan "paskaduunia" jossa bruttopalkka 1600e?

Vierailija
21.07.2022 |

Netto käytännössä sama, paitsi että työmatkoihin menee...eli miinukselle mennään.

Paskaduunikokemuksella pääsee vain toisiin paskaduuneihin; tämä tiedoksi kaikille "no meet sinne vähäks aikaa, ja sit etenet johtajaks 7000e palkalla" -harhaisille.

Eläkkeen kertyminen ei kelpaa syyksi, koska se jää näillä palkoilla alle takuueläkkeen...varsinkin, kun olen jo yli 30 eikä eläkekertymää juuri ole vielä.

Joten, miksi mennä? Että jään taloudellisesti miinukselle, ja menetän 8h + matkat joka päivä?

Kommentit (596)

Vierailija
441/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työssä tuntipalkka olisi noin 10 euroa/tunti. Mikä työ se on, joku harjoittelijan paikka? Kärryjen kerääminen ostarilla?

Minulla on lapsetkin kesätöissä paremmalla tuntipalkalla. Opiskele ammatti!

No esim. Ravintola-alalla tarjoilijan alkupalkka (ainakin ilman alan koulutusta) on 8 e/tunti ensimmäisen puolen vuoden ajan. Sitten nousi 10 e/tunti. Että revippä siitä, mulla tulee 60 h/3 viikkoa sopimuksella tilille n. 750 e kuukaudessa. Paljon paremmin tienaisin tuilla, ja aionkin nyt lopettaa työt koska ihan saman verran tai enemmänkin tienaan kelarottana. Suomessa ei paskaduunit kannata, työnteko kannattaa vain jos on melkein 3000 e kuukausipalkka.

Vaihda alaa! Olen Amk:n opettaja ja meillä on jatkuvasti opiskelijoita, joilla on ikää 30-40 v.

Vierailija
442/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työssä tuntipalkka olisi noin 10 euroa/tunti. Mikä työ se on, joku harjoittelijan paikka? Kärryjen kerääminen ostarilla?

No esim. Ravintola-alalla tarjoilijan alkupalkka (ainakin ilman alan koulutusta) on 8 e/tunti ensimmäisen puolen vuoden ajan. Sitten nousi 10 e/tunti. Että revippä siitä, mulla tulee 60 h/3 viikkoa sopimuksella tilille n. 750 e kuukaudessa. Paljon paremmin tienaisin tuilla, ja aionkin nyt lopettaa työt koska ihan saman verran tai enemmänkin tienaan kelarottana. Suomessa ei paskaduunit kannata, työnteko kannattaa vain jos on melkein 3000 e kuukausipalkka.

Osittainen työttömyystuki? Kaverini tekee 3 päivää viikossa töitä, lisäksi saa työkkäristä jotain soviteltua päivärahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda alaa! Olen Amk:n opettaja ja meillä on jatkuvasti opiskelijoita, joilla on ikää 30-40 v.

Täydennän vielä että usein ns. lattiatasolla kokemusta saaneet ovat kysyttyä työvoimaa Amk-tutkinnon jälkeen. Näille ei tosiaan tarvitse selvittää mitä työnteko on.

Vierailija
444/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä jää vuokran jälkeen 550e nettona käteen.

Olin osa-aikaisena 20 tunnin työviikolla. Silloin vuokran jälkeen jäi käteen nettona 1300e.

Sitä voi tehdä jonkin aikaan, mutta näin kesällä haluan olla ansiosidonnaisella. Katsoo sitten lokakuun aikana.

Vierailija
445/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen palkat pitäisi kaikki nostaa kertoimella 1.5 

Muuten tätä hommaa ei saada järjestykseen millään.

Myös herrojen palkat nousisivat.  Prosenttiset palkankoroitukset pitäisi lakkauttaa.  Tuloerot ovat pahempia kuin tasainen köyhyys.

Vierailija
446/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et olis siipeilijä......

Vierailija
447/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta näille työnvieroksujille pitäisi järjestää joku työleiri, jossa oppisivat tekemään työtä.

Vastikkeetonta rahaa ei pitäisi antaa. Sossut ovat vuosikausia kehittäneet tukiviidakon, josta tullaan kyllä pääsemään eroon.

Aloittajan kandeis alkaa varautumaan, sen verran vaikeat ajat tulossa, ei sitä velkaakaan loputtomiin voida ottaa ja elättää noita työtävieroksuvia sossupummeja.Ja muutenkin tosi noloa, että tyyppi kehtaa oikein mainostaa laiskuttaan ja toisten työntuloksilla elämistään.

Vai oikein työleiri. . Pitäiskö jonkinlaista hihamerkkiä kans laittaa?

Kyllä, työleilrille vaan työntekoa oppimaan

Ja näillä toimilla sä ajattelet sullakin työn tai palkkauksen pysyvän samana, kun sieltä voidaan nostaa tilalle näitä "reformoituja", elämäniloisia työmuurahaisia?

Tuossa oli kysymys työteon oppimisesta, huom luetun ymmärtäminen

Mitä sä niille siellä opettaisit, aikataulutusta? Jos taas siihen liittyis millään muotoa ihan perinteiset työnantajat, niin silloin kyse on orjuudesta. Ja koska työnantajat ei oo koittaneet hyödyntää halpatyövoimaa niin paljon kuin mahdollista? Huom, öö, ymmärtäminen?

No mä en itse opettais kyl mitään. Olis hyvä vaan oppia ja ymmärtää, että jos ei nyt mitään sairauksia, vikoja tai vammoja ihmisellä ole, niin mitä tahansa työtä pitää elääkseen tehdä. Kaikki työ on arvokasta. Kukahan sen paskaduuninkin on keksinyt.No nykyajan kermaperseet. Ei viitsi ei jaksa ei hotsita. Just niin ku ap.

Paskaduunin keksi se, joka maksaa kokoaikatyöstä 1600 brutto. Osa-aikaisuus eri asia.

Vierailija
448/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen täysi-ikäinen on lähtökohtaisesti vastuussa omasta elatuksestaan. 

Vierailija
449/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valmistuin amk:sta 45-vuotiaana. Olin työttömänä seuraavan kesän, sen jälkeen en enää. En halua alaa sanoa tarkemmin muuta kuin tekniikka ja että olen nainen ja  että eläkeikä alkaa jo lähestyä, eli on tästä jonkin verran aikaa. 

Vierailija
450/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaas jos kaikki evakot olisi sotien jälkeen sanoneet että "ei myö tehä ennää mittää, kela saa maksaa myös naisten hammeet."

Itse evakkosukua olen.

Ajatelkaas kun kaiken maailman Wahlroosit ois sanonut, että mulla on enemmän rahaa kuin voin elämäni aikana käyttää, se riittää.

Miksi sitä pitäisi ajatella? Totuushan on se että toiset syntyvät kultalusikka suussa, toiset fiksuina tienaavat omaisuuksia ym.ym. Älytöntä kadehtia jotain wahlrooseja, kimiräikkösiä ym

Vierailija
451/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tärkeintä on että tekee työtä kansakunnan hyvinvoinnin eteen eikä jää loisimaan"

Ihana tuulahdus maalaisjärkeä muutaman vuosikymmenen takaa.

https://areena.yle.fi/1-50155934

Vierailija
452/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta näille työnvieroksujille pitäisi järjestää joku työleiri, jossa oppisivat tekemään työtä.

Vastikkeetonta rahaa ei pitäisi antaa. Sossut ovat vuosikausia kehittäneet tukiviidakon, josta tullaan kyllä pääsemään eroon.

Aloittajan kandeis alkaa varautumaan, sen verran vaikeat ajat tulossa, ei sitä velkaakaan loputtomiin voida ottaa ja elättää noita työtävieroksuvia sossupummeja.Ja muutenkin tosi noloa, että tyyppi kehtaa oikein mainostaa laiskuttaan ja toisten työntuloksilla elämistään.

Vai oikein työleiri. . Pitäiskö jonkinlaista hihamerkkiä kans laittaa?

Kyllä, työleilrille vaan työntekoa oppimaan

Ja näillä toimilla sä ajattelet sullakin työn tai palkkauksen pysyvän samana, kun sieltä voidaan nostaa tilalle näitä "reformoituja", elämäniloisia työmuurahaisia?

Tuossa oli kysymys työteon oppimisesta, huom luetun ymmärtäminen

Mitä sä niille siellä opettaisit, aikataulutusta? Jos taas siihen liittyis millään muotoa ihan perinteiset työnantajat, niin silloin kyse on orjuudesta. Ja koska työnantajat ei oo koittaneet hyödyntää halpatyövoimaa niin paljon kuin mahdollista? Huom, öö, ymmärtäminen?

No mä en itse opettais kyl mitään. Olis hyvä vaan oppia ja ymmärtää, että jos ei nyt mitään sairauksia, vikoja tai vammoja ihmisellä ole, niin mitä tahansa työtä pitää elääkseen tehdä. Kaikki työ on arvokasta. Kukahan sen paskaduuninkin on keksinyt.No nykyajan kermaperseet. Ei viitsi ei jaksa ei hotsita. Just niin ku ap.

Paskaduunin keksi se, joka maksaa kokoaikatyöstä 1600 brutto. Osa-aikaisuus eri asia.

Ei kun ne keksivät, jotka eivät viitsi, jaksa tai joita ei työteko hotsita.

Vierailija
453/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaas jos kaikki evakot olisi sotien jälkeen sanoneet että "ei myö tehä ennää mittää, kela saa maksaa myös naisten hammeet."

Itse evakkosukua olen.

Ajatelkaas kun kaiken maailman Wahlroosit ois sanonut, että mulla on enemmän rahaa kuin voin elämäni aikana käyttää, se riittää.

Miksi sitä pitäisi ajatella? Totuushan on se että toiset syntyvät kultalusikka suussa, toiset fiksuina tienaavat omaisuuksia ym.ym. Älytöntä kadehtia jotain wahlrooseja, kimiräikkösiä ym

Ei niitä pidäkään kadehtia, mutta jossain vaiheessa ajattelis sen rahan riittävän, että ei aktiivisesti tarvi keksiä keinoja kartuttaa omaa varallisuutta kurjistamalla muiden elämää.

Mitä taas tulee noihin lusikoihin, niin jos se työnteko on niin rikastuttavaa, erityisesti se kaikista huonoiten maksava työ, niin miten on kohtuullista että me evätään se "rikkaus" noilta perijöiltä, eikä verota koko perintöä?

Ja ennen kuin innostut, tekeehän nekin työtä toki, mutta sitä mitä ne haluaa, eikä niillä mitään pakkoa siihen oo.

Vierailija
454/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko ap kertoa mistä tuo summa 1350 koostuu. Kysyn ja ihmettelen, että voiko olla edes totta, että tuollaisia summia maksetaan sos.avustuksia. Ei ihme että Suomi on kohta konkurssissa.

Itse en ole ikinä mitään sos.tukia saanut, enkä käsitä mistä tuo ap:n summa oikein koostuu.

Tai sentään lapsilisää taisin saada lapsena.

Työmarkkinatuki, asumistuki ja perustoimeentulotuki.

Vuokra, sähkölasku, kotivakuutuslasku ja julkisen terveydenhuollon menot kun on maksettu, niin mulle jää perustoimeentulotuen osa 520e (elokuusta lähtien 540e) käteen

ap

Joo joo, mutta paljonko ne on eriteltynä. Mikä ihmeen perustoimeentulotuki, paljonko vuokra ym. Et vastannut kysymykseen.

Paljonko vuokra ja siitä asumistuki, sähkö - vakuutus - terv.huolto ja perustuki? En usko tuohon, mutta koita selittää kun täällä kerrat kehuskelet tuillasi.

Vierailija
455/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei ikipäivänä kannata mennä töihin matalapalkka-alalle. En tosin ole työkunnossakaan ja se ahdistaa, koska olen näin ollen sairas. Mutta kuntoutustuella saan takuueläkkeen ja asumistukea, sekä lapsilisän ja elarit vielä toisesta lapsesta ja toinen lapsi maksaa ruokarahaa. Eli yhteensä noin 2000 euroa. En valita.

Vierailija
456/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että nämä kuviot jokseenkin itseäni ihmetyttävät. Paljon törmää siihenkin, että osa-aikaista työtä hakevilla on todella tarkkaa, ettei tulot saa ylittää sitä rajaa, jonka jälkeen ansiosidonnaisesta miinustetaan. En käsitä, varsinkin kun tämä suhde ei ole 1:1, vaan sitä ansaittua rajan ylittävää rahaa saa käsittääkseni edelleen enemmän. Itsekin olen aiemmin ollut tilanteessa, jossa tein osa-aikaista työtä ja sain soviteltua päivärahaa. Ei todellakaan harmittanut jos ja kun tulorajat ylittyivät, mieluummin ansaitsin itse. Ja toisaalta silloin myös päivärahakauden päättyminen siirtyi aina edemmäs, ja työssäoloehtokin täyttyi, joten ei ollut sitäkään pelkoa, että ansiosidonnainen olisi kokonaan katkennut. Ja kai olen jotenkin outo, mutta minusta oli silloin(kin) kivempi elellä itse ansaitulla rahalla. Eikä se osa-aikatyö muutenkaan hukkaan mennyt, työllistyin samaan yritykseen kokoaikaisesti ja tällä hetkellä saan ihan ok liksaa, eikä työ itsessään ole mitenkään hassumpaa.

Sen ymmärrän, että toki voi tuntua älyttömältä lähteä töihin, jos tulotaso ei tuista poikkea. Kuitenkin näkisin tällöinkin sen työn väylänä parempaan. Karu totuus, mutta edelleenkin (parempia) töitä taitaa olla helpompi löytää, jos on jo töissä, joskus niitä voi löytää jopa siitä samasta yrityksestä. CV:ssa vuosia kestänyt töiden aktiivinen välttely voi näyttää vähemmän houkuttelevalta siinä vaiheessa, kun niitä töitä hakee.

Vierailija
457/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse evakkosukua olen.

Ei niitä pidäkään kadehtia, mutta jossain vaiheessa ajattelis sen rahan riittävän, että ei aktiivisesti tarvi keksiä keinoja kartuttaa omaa varallisuutta kurjistamalla muiden elämää.

Mitä taas tulee noihin lusikoihin, niin jos se työnteko on niin rikastuttavaa, erityisesti se kaikista huonoiten maksava työ, niin miten on kohtuullista että me evätään se "rikkaus" noilta perijöiltä, eikä verota koko perintöä?

Ja ennen kuin innostut, tekeehän nekin työtä toki, mutta sitä mitä ne haluaa, eikä niillä mitään pakkoa siihen oo.

Joo elämä on kaikinpuolin epäoikeudenmukaista.

Kaikkein eniten mua ärsyttää noi ötyrikkaat joilla on niin paljon omaisuutta,ettei ne koskaan tule tarvisemaan sitä, esim jotain sadan huoneen linnoja, kuten vaikkapa putlerilla, niin miks ne ei voi yhtään antaa köyhemmille, vaan kaikki pitää haalia itselle. Melkoista ahneutta maailma täynnä.

Suomalaisetkin rikkaat pakenevat ulkomaille Suomen verotusta pakoon, esim just toi Räikkönen, luulis että haluis kotimaataan tukea. Mutta eihän toki. Itselle kaikki tietenkin.

Vähän meni sivu aiheen, taisin sittenkin innostua.

Vierailija
458/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse evakkosukua olen.

Millä tavalla varakkaat kurjistavat muiden elämää? Päinvastoin, he maksavat veroja, perustavat yrityksiä, työllistävät ja kuluttavat. Ja vaurastumaan pystyy jokainen laittamalla rahansa töihin, eli sijoittamalla säännöllisesti ja pitkäjänteisesti.

Jos varakkaita - joiden joukkoon kuka tahansa siis pääsee oikeilla valinnoilla - liikaa kadehtii, kannattaa katsoa, mitä esim. on tapahtunut Venezuelassa. 

USA:ssa on tutkittu miljonäärejä, ja suurin osa (n. kahdeksan kymmenestä) on ensimmäisen sukupolven miljonääri, eikä ole perinyt mitään eli ei ole syntynyt kultalusikka suussa. Meillä tämä osuus on varmasti vielä suurempi, koska tuloerot Suomessa ovat maailman pienimpiä. Ja jonkinlaisia tuloeroja tarvitaan terveessä taloudessa.

Vierailija
459/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo...

Täytyy olla hyvin typerä jollei ymmärrä miksi pitäisi käydä palkkatöissä mikäli vain pystyy ja pääsee.

Millä mallilla nykyajan koulu on,  jolleivät lapset opi siellä edes sen vertoja? Tuskin noin typerää voi silti edes olla? Tuskin kovin moni on niin typerä. 

Vierailija
460/596 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä elämäntapatyöttömiä on aika pieni osa noista etuuksien saajista, että ei ne yksin mitään kaada.

Rahaahan on vaikka ja kuinka, se vaan on keskittynyt kovin pienelle osalle väestöä.

Tarkoittaako tämä, että heidän rahansa ovat sinun rahojasi? Tuo ei myöskään pidä paikkaansa siksi, että tuloerot ovat Suomessa maailman pienimpiä. Ja valtion budjetti on järkyttävästi alijäämäinen - mutta nykyhallitus viittaa sille kintaalla ja ottaa velkaa surutta.

Kuka enää haluaa tuottaa mitään, jos ei itse saa taloudellista palkkiota työstään? Kuulostaa sosialismilta: Kuubassa, Venezuelassa ja Pohjois-Koreassa raha vasta onkin keskittynyt minimaaliselle osalle väestöä.

En tarkoita, etteikö veroja pitäisi maksaa, mutta rajansa kaikella. Maassa, jossa on suunnilleen maailman korkein verotus ja pienimmät tuloerot, ei ole hirveästi kannustinta tuottaa yhteiseen kakkuun.

Uhrimentaliteetin ja kadehtimisen sijaan kannattaisi ottaa selvää, miten itse voi vaurastua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä