Jos saan tukia 1350e työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa, niin mikä järki minun on ottaa vastaan "paskaduunia" jossa bruttopalkka 1600e?
Netto käytännössä sama, paitsi että työmatkoihin menee...eli miinukselle mennään.
Paskaduunikokemuksella pääsee vain toisiin paskaduuneihin; tämä tiedoksi kaikille "no meet sinne vähäks aikaa, ja sit etenet johtajaks 7000e palkalla" -harhaisille.
Eläkkeen kertyminen ei kelpaa syyksi, koska se jää näillä palkoilla alle takuueläkkeen...varsinkin, kun olen jo yli 30 eikä eläkekertymää juuri ole vielä.
Joten, miksi mennä? Että jään taloudellisesti miinukselle, ja menetän 8h + matkat joka päivä?
Kommentit (596)
Töistä saa ystäviä, kokemusta ja osaamista. Kun kokemusta ja osaamista karttuu pääsee parempiin töihin ja voit esimerkiksi parin kolmen vuoden päästä tienata jo 4000€. Moni "paskaduuni" voi muuttua mielenkiintoiseksi jos on halua kehittyä ja kehittää. Itse aloitin työt myyjänä, siirryin vastuullisempiin myyntiöihin, josta myyntipäälliköksi ja nyt olenkin jo yrityksessä osakkaana ja johtajana. Aikaa kului viisi vuotta ja työtehtävät kolmessa eri yrityksessä. Palkkakehitys 1400€ -> 6000€ Ei ole ollut helppoa ja tuuriakin matkassa.
Jos jäät työttömäksi, tulet saamaan tuota samaa pientä rahaa ajasta ikuisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tukia maksetaan liikaa.
Tuet on mitoitettu kustantamaan vain aivan minimaalisen toimeentulon, ei se mitään juhlaa ja kaviaarinsyöntiä ole. Itse saan toimeentulotukea ja jos yhtään mitään kalliimpaa haluaa hankkia, sanotaan vaikka joku 300-400e ostos, tyyliin kodinkone, elektroniikkaa tai jotain välineitä harrastuksiin, niin siihenkin pitää säästää useita kuukausia niin että laittaa osan tuesta jemmaan.
Se, että AP:lla on noinkin iso summa johtuu varmaankin siitä, että AP asuu pääkaupunkiseudulla, jossa vuokra on korkea. Tästä ei voi vetää johtopäätöstä että tuet olisi liian suuret, ainoastaan sen, että vuokratasot on noussut ylikorkeiksi. Itse esimerkiksi asun 526€/kk kämpässä ja saan vuokran jälkeen sen ~510€ toimeentulotuen perusosan, eli noin tonnin kuussa tukia.
Jos työnantaja ei pysty maksamaan palkkaa joka kilpailisi edes tonnin tukien kanssa, ei kyllä voida sanoa että tuet olisivat liian suuret, pikemminkin työnantajan palkanmaksukyky ei ole riittävä.
Toinen iso ongelma on tukijärjestelmän joustamattomuus, kenenkään ei kannata ottaa esimerkiksi 2 viikoksi tai kuukaudeksi työpaikkaa vastaan, koska siitä seuraa karensseja ja tukien menetys mahdollisesti useaksikin kuukaudeksi. Siksi kannattaisikin ottaa perustulo käyttöön. Jos saisi perustuloa, jonka päälle voisi vapaasti tienata rahaa töistä, useat työttömät voisivat ottaa vastaan matalapalkkaistakin työtä, koska KAIKKI on plussaa. Jos saisit vaikka työsopimuksen, missä et edes tee kauheasti työtunteja kuussa mutta saat vaikka 600€/kk lisää perustulon päälle, olisi se jo todella kannattavaa.
Rehellisesti sanottuna en voi ymmärtää miksi perustuloa ei ole yritetty ajaa läpi politiikassa tämän enempää. Tämä hyödyttäisi niin valtiota, nykyisiä tuensaajia ja työnantajia. Esim Kokoomuksessa monet varmasti iloitsisivat, kun nyt saisivat ihmisiä töihin sen verran matalilla palkoilla, että ennen kukaan ei olisi harkinnutkaan ottavansa kyseistä työpaikkaa.
Oletko hakenut harkinnanvaraista toimeentulotukea esim. kodinkoneiden hankintaan? Kannattaa ainakin hakea vaikka ei saisikaan, tiedän henkilön joka haki ja sai pyykinpesukonetta varten tietyn summan ja loput sai kirkon diakoniasta. Kyseessä henkilö joka on aina osannut hyödyntää kaikki ylimääräiset tuet ja auttavat tahot. Kaikki eivät tiedä mihin heillä on oikeus ja sitten on näitä jotka hyödyntää tuet muidenkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ap kertoa mistä tuo summa 1350 koostuu. Kysyn ja ihmettelen, että voiko olla edes totta, että tuollaisia summia maksetaan sos.avustuksia. Ei ihme että Suomi on kohta konkurssissa.
Itse en ole ikinä mitään sos.tukia saanut, enkä käsitä mistä tuo ap:n summa oikein koostuu.
Tai sentään lapsilisää taisin saada lapsena.Työmarkkinatuki, asumistuki ja perustoimeentulotuki.
Vuokra, sähkölasku, kotivakuutuslasku ja julkisen terveydenhuollon menot kun on maksettu, niin mulle jää perustoimeentulotuen osa 520e (elokuusta lähtien 540e) käteen
ap
Joo joo, mutta paljonko ne on eriteltynä. Mikä ihmeen perustoimeentulotuki, paljonko vuokra ym. Et vastannut kysymykseen.
Miksi tämä sama aloitus toistuu täällä säännöllisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan hallituksen on pakko leikata tukia. Työt kutsuvat.
En kyllä ymmärrä, miten ihminen saa päivät kulumaan jossain kaupungin vuokrakämpässä?
No kuule, ei tuota mitään vaikeuksia, kun on useita harrastuksia. Ja pääseehän tästä kämpästä ulos koska tahansa. Ei tämä mikään vankila ole (eikä myöskään kaupungin vuokrakämppä).
Harrastuksena palstoilla notkuminen, juu. Ei yksityinen tollasille luusereille vuokraa, älä selitä
Vierailija kirjoitti:
Luuserin harrastus
Missä saa noin paljon tukea? Mä saan reilusti vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miten ihminen saa päivät kulumaan jossain kaupungin vuokrakämpässä?
No kuule, ei tuota mitään vaikeuksia, kun on useita harrastuksia. Ja pääseehän tästä kämpästä ulos koska tahansa. Ei tämä mikään vankila ole (eikä myöskään kaupungin vuokrakämppä).
Harrastuksena palstoilla notkuminen, juu. Ei yksityinen tollasille luusereille vuokraa, älä selitä
Uskottele noin itsellesi kaikin mokomin, ettei sun maailmankuvasi pahasti järky ja polla kokonaan hajoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskottele noin itsellesi kaikin mokomin, ettei sun maailmankuvasi pahasti järky ja polla kokonaan hajoa.
Sanottiin vaan miten asiat ovat, ei ole mitään syytä kenenkään uskotella itselleen mitään, jonkun palstatrollin jutuista.Tärähtänyt tyyppi esittää et jonkun maailman kuva voisi järkkyä jonkun palstanotkuijan kommenteista. Pikkasen rajaa nyt.
Eri
Kuka andyspiritille nyt maksaa sähköt? Kun kirjoitit että alat kohta itse maksamaan sähköt.ja saat lisää? Aika käsittämätön asia nyt kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kerro, on kysytty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kerro, on kysytty
Puhuu p.skaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kerro, on kysytty
Niinpä tietysti.
Miksei voi lähteä opiskelemaan vielä aikuisena?
Ajatelkaas jos kaikki evakot olisi sotien jälkeen sanoneet että "ei myö tehä ennää mittää, kela saa maksaa myös naisten hammeet."
Itse evakkosukua olen.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaas jos kaikki evakot olisi sotien jälkeen sanoneet että "ei myö tehä ennää mittää, kela saa maksaa myös naisten hammeet."
Itse evakkosukua olen.
Ajatelkaas kun kaiken maailman Wahlroosit ois sanonut, että mulla on enemmän rahaa kuin voin elämäni aikana käyttää, se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Eli työssä tuntipalkka olisi noin 10 euroa/tunti. Mikä työ se on, joku harjoittelijan paikka? Kärryjen kerääminen ostarilla?
Minulla on lapsetkin kesätöissä paremmalla tuntipalkalla. Opiskele ammatti!
No esim. Ravintola-alalla tarjoilijan alkupalkka (ainakin ilman alan koulutusta) on 8 e/tunti ensimmäisen puolen vuoden ajan. Sitten nousi 10 e/tunti. Että revippä siitä, mulla tulee 60 h/3 viikkoa sopimuksella tilille n. 750 e kuukaudessa. Paljon paremmin tienaisin tuilla, ja aionkin nyt lopettaa työt koska ihan saman verran tai enemmänkin tienaan kelarottana. Suomessa ei paskaduunit kannata, työnteko kannattaa vain jos on melkein 3000 e kuukausipalkka.
Vierailija kirjoitti:
1. Provohaluja sekä 2. Mielenterveysongelmaisia riittää.
Tämä on kokoomuksen nuoriso-osaston trolli, joka toistuu säännöllisesti. He haluavat niputtaa kaikki työttömät samaan ryhmään, jotta voisivat saada siitä ammattitaitosimmasta päästä ilmaistyövoimaa. Ammattitaitoisia työttömiä on ihan siinä missä täystumpeloita "en ole ikinä ollut työttömänä" -tyyppejä. Työttömän suurin este saada töitä on se, että on työttömänä. Sama hakemus, mikä vetoaa toiseen työantajaan, ei vetoa toiseen. Kokemusta on omalta työttömyysajalta, kunnes löytyi se, jolle minä olin täydellinen ja olen hyvä työntekijä. Moni "en ole koskaan ollut työtön" -tyyppi, ei pystyisi samaan kuin minä, ei edes lähelle sitä.
Minulla on sukulainen, melkein viisikymppinen mies joka ei ole ikinä tehnyt päivääkään töitä.
Nuorena opiskelu ei kiinnostanut, makasi mielummin sohvalla ja rämpytti kitaraa.
Kävi kuitenkin amiksen, mutta ei halunnut tehdä töitä.
Nyt viimeisen viiden vuoden aikana on puhunut, kuinka harmittaa hukkaan heitetty elämä.
Ei ole ollut ikinä rahaa, ei omaisuutta, ei varaa matkusteluun ym kivaan.
Eniten tuntuu harmittavan, ettei ollut varaa tyttären harrastuksiin, ei vaatteisiin eikä sosiaaliseen elämään.
Nyt on myöhäistä, kukaan ei palkkaa elämätapatyötöntä edes matalapalkkahommiin.
Hän elelee puolisonsa kanssa kaupungin vuokrayksiössä, ja laskee edelleen mitä on varaa ostaa kaupasta.
Ei omista edes älypuhelinta, ei ole varaa ostaa.