Onko miniäni lapsellinen vai ilkeä?
Hän on alle 40, äitinsä esikoinen, poikani kuopus joten olen yli 10 vuotta vanhempi - ja huonompi.
Olivat tuossa jonkun päivän. Äitini siivoaa koko ajan, ei olisi pölyä hyllyn päällä. Äitini laittaa hyviä ruokia. Äitini on hoikka ja hölkkää , laihduttaisit niin pilvet paranisivat.
Äiti laulaa kirkkokuorossa, matkusti ennen koronaa ja nyt taas on pari reissua jo tilattu. Äidillä on itse kerättyjä luonnontuotteita 600 litran pakastin täynnä ja hilloja kellari täynnä. ( Sinkku, jäänyt hiljan eläkkeelle).
Äiti puhuu kolmea kieltä, hassua ihan kun on joku joka ei ymmärrä englantia. Äiti ei ikinä ostaisi Prismasta edes sukkaparia.
Ikävää että olen niin erilainen ja 15 vuotta vanhempi. Onko niin että joidenkin on vaikea hyväksyä ja kestää erilaisia ihmisiä?
Kommentit (272)
Tavatessani miniäni ensimmäistä kertaa hän sanoi, että minun ei tarvitse auttaa muuttosiivouksessa, koska hän on saamassa avukseen ystävättärensä, joka on minua parempi siivoamaan. Minä olin vain tyytyväinen. Villasukkia minun ei kannata, tehdä, kun miniän mummo on niin taitava. Hänen äitinsä tekee ruuat valmiiksi, jos olen lapsenlikkana, kun olen niin huono kokki. Lista on loputon. Omasta mielestäni olen aika taitava monessa asiassa, mutta pitäköön miniä mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö kaikki ajatella pahimman kautta? Ehkä miniä juttelee sinulle äitinsä asioita, koska hän on ainoa suurinpiirtein ikäisesi ihminen, jonka tuntee.
Ehkä hän näkee, että olet apea/yksinäinen/tylsistynyt ja ehdottaa äitinsä esimerkin kautta tekemisiä, jotka voisivat piristää sinua. Tekee sen toki kömpelösti, mutta oikeaa tapaa voi olla vaikea löytää, varsinkin jos olette luonteeltanne kovin erilaisia.
Eikö lopulta ole ihan hieno juttu, että miniä arvostaa omaa äitiään? Tuntuuko sinusta, että poikasi arvostaa sinua? Jos ei, onko jotain mitä voisit tehdä tilanteen muuttamiseksi? Jos kyllä, mitä voit tehdä tilanteen varmistamiseksi?
Niinpä.
Mietin setä vertailleeko tyttö vai kertooko juttuja.
Onko tulkinta aapeen omassa päässä, että tytön äiti tekisi paremmin!
Meidän äiti on juuri sellainen, että kun kehuu muita, niin se tarkoittaa hänelle, että se muu on parempi kuin hän itse.
Ehkä minussakin samaa vikaa. Tulkitsen toisen kehun itseltäni pois. Kummallistahan se on. Minä haluan ja tarvitsen itse ne kehut!Vaikka alkuperäinen tarkoitus ei ole ollut vertailla vaan kehua sitä toista. Ei verrata.
Miten on aapee?
Tulkintaasi vai puheessaan vertailu?
No jos kertoo äitinsä olevan hoikka ja sitten kehottaa anoppiaan laihduttamaan? Aika erikoisia juttuja miniällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö kaikki ajatella pahimman kautta? Ehkä miniä juttelee sinulle äitinsä asioita, koska hän on ainoa suurinpiirtein ikäisesi ihminen, jonka tuntee.
Ehkä hän näkee, että olet apea/yksinäinen/tylsistynyt ja ehdottaa äitinsä esimerkin kautta tekemisiä, jotka voisivat piristää sinua. Tekee sen toki kömpelösti, mutta oikeaa tapaa voi olla vaikea löytää, varsinkin jos olette luonteeltanne kovin erilaisia.
Eikö lopulta ole ihan hieno juttu, että miniä arvostaa omaa äitiään? Tuntuuko sinusta, että poikasi arvostaa sinua? Jos ei, onko jotain mitä voisit tehdä tilanteen muuttamiseksi? Jos kyllä, mitä voit tehdä tilanteen varmistamiseksi?
Niinpä.
Mietin setä vertailleeko tyttö vai kertooko juttuja.
Onko tulkinta aapeen omassa päässä, että tytön äiti tekisi paremmin!
Meidän äiti on juuri sellainen, että kun kehuu muita, niin se tarkoittaa hänelle, että se muu on parempi kuin hän itse.
Ehkä minussakin samaa vikaa. Tulkitsen toisen kehun itseltäni pois. Kummallistahan se on. Minä haluan ja tarvitsen itse ne kehut!Vaikka alkuperäinen tarkoitus ei ole ollut vertailla vaan kehua sitä toista. Ei verrata.
Miten on aapee?
Tulkintaasi vai puheessaan vertailu?No jos kertoo äitinsä olevan hoikka ja sitten kehottaa anoppiaan laihduttamaan? Aika erikoisia juttuja miniällä.
Ap satuilee. Surkea itsetunto ja kateus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmettelen minäkin miten joku ei osaa englantia. Tai kahta kieltä.
Ap on todennäköisesti käynyt kansakoulun ja kansalaiskoulun. Noissa ei opetettu kieliä. Jos hän olisi mennyt oppikouluun niin siellä olisi oppinut edes jotain.
Tämä meidän peruskoulumme kun ei ole kovin vanha ilmiö. Noin 60- vuotiaat eivät ole sitä kokeneet.Peruskoulun ovat kyllä kokeneet suurin osa kuuskymppisistä.
Olen syntynyt -66 ja ehdin käydä ensimmäisen luokan kansakoulua. Kakkosluokalla siirryttiin jo peruskoulun opetukseen. Tuskin ovat 60-vuotiaat käyneet peruskoulua.
Minä olen syntynyt 1960 ja viimeinen ikäluokka Helsingissä joka ei käynyt peruskoulua koska se tuli vikana Helsinkiin.
Mieheni on synrynyt 1958 Itä-Suomessa ja kävi jo viisi vuotta peruskoulua. Pohjoisessa aloitettiin tätäkin aiemmin.
No ei huonommin, koska peruskoulujärjestelmään siirtyminen toteutettiin asteittain pohjoisesta alkaen vuodesta 1972 alkaen.
Miehesi on mennyt peruskouluun 7-vuotiaana vuonna -65? Ja käynyt jo 5 vuotta peruskoulua ennen vuotta -72?
Vierailija kirjoitti:
Tavatessani miniäni ensimmäistä kertaa hän sanoi, että minun ei tarvitse auttaa muuttosiivouksessa, koska hän on saamassa avukseen ystävättärensä, joka on minua parempi siivoamaan. Minä olin vain tyytyväinen. Villasukkia minun ei kannata, tehdä, kun miniän mummo on niin taitava. Hänen äitinsä tekee ruuat valmiiksi, jos olen lapsenlikkana, kun olen niin huono kokki. Lista on loputon. Omasta mielestäni olen aika taitava monessa asiassa, mutta pitäköön miniä mielipiteensä.
Ahaa, tylsää.
Tuossa tuntee itsensä äkkiä turhaksi. Vähentäisin varmaan yhteydenpidon minimiin. En kokonaan katkaisisi yhteyksiä, mutta pienimmällä mahdollisella jatkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän pysty mitään kommentoimaan, kun en ole varma, ymmärsinkö mitään ap:n kirjoittamaa oikein.
No kyllä tuon nyt ymmärsi, että miniän äiti on sen 10-15 vuotta AP:ta vanhempi ja tämä on ilmeisesti yksi syy arvostella anoppia. En kyllä osaa kuvitella, että joku täyspäinen nelikymppinen alkaa kylässä, siis anoppilassa ollessaan kertoa oman äitinsä päivittäisestä pölynpyyhinnästä... Aika outo miniä.
Miniän äiti on se nuorempi ja reippaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän pysty mitään kommentoimaan, kun en ole varma, ymmärsinkö mitään ap:n kirjoittamaa oikein.
No kyllä tuon nyt ymmärsi, että miniän äiti on sen 10-15 vuotta AP:ta vanhempi ja tämä on ilmeisesti yksi syy arvostella anoppia. En kyllä osaa kuvitella, että joku täyspäinen nelikymppinen alkaa kylässä, siis anoppilassa ollessaan kertoa oman äitinsä päivittäisestä pölynpyyhinnästä... Aika outo miniä.
Minä ymmärsin aloituksen niin, että ap on yli 10 vuotta minäänsä vanhempi. Oma poika on äitinsä kuopus jaminiä on oman äitinsä esikoinen. Miniä on siis reilusti miestään vanhempi, mutta jostain syystä puhuu vielä aika lapsellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Päätit sitten kuitenkin yrittää?
Suoraan sanoen, ei ois kannattanut.
Vierailija kirjoitti:
Hän on alle 40, äitinsä esikoinen, poikani kuopus...
Sukurutsa?
Miniä kuulostaa sekä lapselliselta että ilkeältä, varmaan on myös jossain määrin huono itsetunto kun noin pitää päteä. Taitaa olla myös jollain tavalla edelleen kiinni äidissään. Olisiko esikoisena joutunut kilpailemaan äidin huomiosta ja siitä juontaa tuo ihailu? Itse olen jonkin verran nuorempi ja on vaikea kuvitella että jaksaisin höpistä äidistäni tuolla tavalla. Hyvin outoa jos miniä ei muka huomaa että vertailee loukkaavalla tavalla. Jos ei oikeasti huomaa niin täytyy olla tosi yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, tylsää.
Tuossa tuntee itsensä äkkiä turhaksi. Vähentäisin varmaan yhteydenpidon minimiin. En kokonaan katkaisisi yhteyksiä, mutta pienimmällä mahdollisella jatkaisin.
Niin olen tehnytkin. Nuo eivät ole syynä. En vain osaa keskustella miniäni kanssa, tunnen itseni noloksi, kun ajatukseni harhailevat toisen selittäessä ostoksiaan tai viimeisen loman hotellia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, tylsää.
Niin olen tehnytkin. Nuo eivät ole syynä. En vain osaa keskustella miniäni kanssa, tunnen itseni noloksi, kun ajatukseni harhailevat toisen selittäessä ostoksiaan tai viimeisen loman hotellia.
Eli se ei puhukaan sukulaisistaan vaan ihan normaaleista puheenaiheista.
Ei jestas, ap:n kansakoulussa nyt ei tainnut olla matikkaa. Olet miniää 10 vuotta vanhempi ja miniän äitiä vaan 15 vuotta vanhempi. Saiko miniän äiti hänet siis 5-vuotiaana? Sellaista sepustusta aloitus ettei mikään ihme jos miniän täytyy vääntää anopille kaikki rautalangasta.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli sellaisella tavalla sekava ja vaikeasti ymmärrettävä, että vaikuttaa siltä, että sen kirjoittaja kuvittelee muiden olevan ikäönkuin hänen ajatustensa sisällä, tietävän, mitä hänellä on mielessä ilman, että sitä täytyy kommunikoida muille. Sellaiset ihmiset voivat yhtäkkiä alkaa puhua jotakin ihan tyhjästä ja olettaa, että muut tietävät, mistä he puhuvat, eivät ikäänkuin käsitä, että muut ovat erillisiä ihmisiä, jotka eivät lue heidän ajatuksiaan. Sellainen tapa kommunikoida näkyy varmaan muutenkin ja johtaa väärintulkintoihin ja oletuksiin siitä, mitä toinen ihminen puheillaan tarkoittaa ja ehkä myös martyyrimäisiin loukkaantumisiin. Olisiko tämä syynä siihen, että ap kokee miniän tarkoittavan puheillaan jotain salaisia asioita rivien välistä?
Nämä henkilöt puhuvat myös muista ihmisistä muille ihmisille aivan kuin kaikki tuntisivat juuri ne samat ihmiset kuin puhuja itse. Tyyliin "Tuire ja Ilpo ostivat uuden veneen" ja itse on ihan että kiva heille, nevöhööd. Liittyy ilmeisesti aivojen ikääntymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kumpikin ehkä vähän omituisia. Miksi miniä puhuu äidistään koko ajan ja toisaalta sinä et osaa pitää puoliasi.
Minä taas tiedän että on monia muitakin 75 v jotka eivät niin eri kielillä pysty puhumaan ja ymmärtämään.
Teille on opetettu sekä ruotsia että saksaa ja koulun jälkeen on ollut semmoset 60 vuotta aikaa oppia telkkarista rallienglanti.
Ruotsia ja saksaa (vaihtoehtoisesti englantia) opetettiin oppikoululaisille. Kaikki nykyiset 7-kymppiset ei käyneet oppikoulua, vaan kansa- ja kansalaiskoulun eli jatkokoulun. Ei siellä kieliä opetettu. Olen siis 69-vuotias ja minun ikäisiäni on paljon sellaisia, jotka eivät osaa koulupohjalta mitään vierasta kieltä. Entinen mieheni kävi ammattikoulun, eikä hänelle opetettu siellä edes ruotsia. Vasta ammattiopistossa opetettiin englantia, siitäkin vain perusteet ja ammattiin liittyvät sanastot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kumpikin ehkä vähän omituisia. Miksi miniä puhuu äidistään koko ajan ja toisaalta sinä et osaa pitää puoliasi.
Minä taas tiedän että on monia muitakin 75 v jotka eivät niin eri kielillä pysty puhumaan ja ymmärtämään.
Teille on opetettu sekä ruotsia että saksaa ja koulun jälkeen on ollut semmoset 60 vuotta aikaa oppia telkkarista rallienglanti.
Ruotsia ja saksaa (vaihtoehtoisesti englantia) opetettiin oppikoululaisille. Kaikki nykyiset 7-kymppiset ei käyneet oppikoulua, vaan kansa- ja kansalaiskoulun eli jatkokoulun. Ei siellä kieliä opetettu. Olen siis 69-vuotias ja minun ikäisiäni on paljon sellaisia, jotka eivät osaa koulupohjalta mitään vierasta kieltä. Entinen mieheni kävi ammattikoulun, eikä hänelle opetettu siellä edes ruotsia. Vasta ammattiopistossa opetettiin englantia, siitäkin vain perusteet ja ammattiin liittyvät sanastot.
Ruotsia tai saksaa opetettiin jo kansakoulussa.
Ja sen jälkeen on ollut 60 vuotta aikaa opetella englanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, tylsää.
Eli se ei puhukaan sukulaisistaan vaan ihan normaaleista puheenaiheista.
Jos ainoa puhe matkakohteesta liittyy hotelliin tai ostosten hinta, en koe niitä kiinnostavina. Enkä ymmärrä jatkuvaa vertailua sukulaisista. Meistä jokainen pyrkii elämään itselleen parasta elämää. Miniän sisar on vaatemyyjänä ja hänen miehensä passauttaa itseään kuin murkku. Kun tyttäreni on kolmen lapsen yksinhuoltaja ja lähihoitaja, hänen elämänsä täytyy olla onnetonta. Jos asiat olisivat toisinpäin, lapset toisivat varmaankin elämään sisältöä. Ja vaikka työ lähihoitajana on raskasta, en kyllä itse arvottaisi niitä eri arvoisiksi. Minusta kaikki työ on arvokasta jo sinänsä.