Onko miniäni lapsellinen vai ilkeä?
Hän on alle 40, äitinsä esikoinen, poikani kuopus joten olen yli 10 vuotta vanhempi - ja huonompi.
Olivat tuossa jonkun päivän. Äitini siivoaa koko ajan, ei olisi pölyä hyllyn päällä. Äitini laittaa hyviä ruokia. Äitini on hoikka ja hölkkää , laihduttaisit niin pilvet paranisivat.
Äiti laulaa kirkkokuorossa, matkusti ennen koronaa ja nyt taas on pari reissua jo tilattu. Äidillä on itse kerättyjä luonnontuotteita 600 litran pakastin täynnä ja hilloja kellari täynnä. ( Sinkku, jäänyt hiljan eläkkeelle).
Äiti puhuu kolmea kieltä, hassua ihan kun on joku joka ei ymmärrä englantia. Äiti ei ikinä ostaisi Prismasta edes sukkaparia.
Ikävää että olen niin erilainen ja 15 vuotta vanhempi. Onko niin että joidenkin on vaikea hyväksyä ja kestää erilaisia ihmisiä?
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmettelen
minäkin miten joku ei osaa englantia. Tai kahta kieltä.Tää 👏 jengi istuu peruskoulussa pakolliset 9 vuotta. Osa ei osaa kirjoittaa edes suomen kieltä, ei puhu eikä kirjoita englantia tai ruotsia, saati jotain kolmatta kieltä. Mitä ihmettä.
Osalla opiskelijoista on oppimisvaikeuksia.
T:ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ilkeitä miniöitä löytyy palstalta enemmänkin.
Muutama oikaisu ilkeilijöiden käsityksiin.
- Suomessa on valtava määrä ihmisiä,,jotka eivät ole käyneet peruskoulua. Peruskoulu-uudistus toteutettiin 70-luvulla pohjoisesta etelään, viimeisenä Helsingissä 1977. Näin ollen vielä 60-luvulla syntyneistäkään ei kaikki ole käynyt peruskoulua. Yli kuusikymppisistä erittäin harva on käynyt peruskoulua eli reipas miljoona suomalaista ei ole suorittanut peruskoulua.
- Appivanhempani ovat 76 ja 78 eikä kumpikaan osaa muita kieliä kuin sanan sieltä tai täältä. Ruotsia ymmärtävät hiukan, englantia eivät ole koskaan edes lukeneet.
- Aloitus ei ollut ehkä selkein mahdollinen mutta normaalilla hoksottimilla sen kyllä tajusi. En kehuisi kovin suureen,ääneen, jos ei omat aivot toimi.
Kielten opiskelu on ollut aina mahdollista. 78 v Äitini kävi koulunsa tyttölyseossa ja puhuu Saksaa, englantia ja ruotsia. Paremmin kuin moni peruskoulun käynyt
Koskaan yhteiskunnassa ei ole vielä tähän päivään mennessä ollut mielekästä eikä mahdollista, että koko ikäluokka koulutetaan korkeimmalla mahdollisella tasolla.
Se ei tee niistä matalammin koulutetuista huonompia ihmisiä.
Taidat olla aloittajan miniä, samanlainen ainakin olet.
Mahdollista toki, mutta ei kaikille kuitenkaan yhtä mahdollista kuin toisille. Esim. oma isäni ei mennyt opettajan suosituksesta huolimatta oppikouluun (eikä siten sitä tietä lyseoon), koska perheellä ei ollut rahaa. Älykäs hän selvästi on, mutta päätyi kuitenkin ammattiosaajaksi, hyväksi ja arvostetuksi sellaiseksi.
Kielten opiskelu on ollut kaikille mahdollista aina.
Eikö sinun ap kannattaisi kysyä poikasi kuopuksen miniältä suoraan, mitä hän haluaa teillä ollessaan syödä. Voi olla vaikka kuinka hieno perinneruoka teidän suvussanne tuo mummon kissanlihakeitto, mutta kyllä se minutkin yllätystarjoiluna eteen ilmestyessään saisi vähän vaivautuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinun ap kannattaisi kysyä poikasi kuopuksen miniältä suoraan, mitä hän haluaa teillä ollessaan syödä. Voi olla vaikka kuinka hieno perinneruoka teidän suvussanne tuo mummon kissanlihakeitto, mutta kyllä se minutkin yllätystarjoiluna eteen ilmestyessään saisi vähän vaivautuneeksi.
Komppaan tätä. Avoin keskustelu varmasti puhdistaisi ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmettelen
minäkin miten joku ei osaa englantia. Tai kahta kieltä.Tää 👏 jengi istuu peruskoulussa pakolliset 9 vuotta. Osa ei osaa kirjoittaa edes suomen kieltä, ei puhu eikä kirjoita englantia tai ruotsia, saati jotain kolmatta kieltä. Mitä ihmettä.
T:ope
Voi tyhmyyttä sellaiseksikin kutsua.
Minun piti monta kertaa lukea tuo alku "äitini tekee sitä ja tätä". Luulin, että aloittajan äiti on noin touhukas mummo, ja ihmettelin, että miten miniä siihen liittyy. Sitten valkeni, että miniän äidistä on kyse. Ja nämä ikäerot oli myös epäselviä, että keiden välillä oli se 10 vuoden ikäero.
Mutta minä ainakin ymmärsin, että miniä vain kertoilee, mitä äitinsä tekee, eikä vertaile, että minun äiti on parempi kuin anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmettelen
T:opeVoi tyhmyyttä sellaiseksikin kutsua.
Mikä on sinun diagnoosisi?
Vierailija kirjoitti:
Tämä teksti on kyllä Vauva-palstan parasta A-ryhmää:
"Hän on alle 40, äitinsä esikoinen, poikani kuopus joten olen yli 10 vuotta vanhempi - ja huonompi."
Hän on alle 40 eli miniästä on kyse.
Hän on äitinsä esikoinen, edelleen miniästä kyse.
Mutta sitten muuttuukin mielenkiintoiseksi: samassa lauseessa lukee, että onkin poikani kuopus. Eli tämä miniä on kirjoittajan pojan nuorin lapsi. Kirjoittaja on lisäksi yli 10 vuotta vanhempi kuin tämä miniä ja vielä huonompikin.
Ihan mahtavaa!
Silti itse ymmärsin tekstin sisällön.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Olet 10 vuotta vanhempi kuin nelikymppinen miniäsi?
Huonosti kirjoitettu - olen se huonompi ihminen, melkein 15 vuotta vanhempi kuin parempi äitihahmo.
Mikä äitihahmo? Sukulaisia te olette.
En ole sukua miniäni äidille.
Tässä on sulla ajatusvirhe. Ette ole verisukulaisia, mutta kyllä appivanhemmat ovat toistensa sukulaisia, lastensa ja tulevien lastenlastensa kautta. Ennen häissäkin puhuttiin kahden suvun yhdistymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hän on alle 40, äitinsä esikoinen, poikani kuopus joten olen yli 10 vuotta vanhempi - ja huonompi."
Mutta sitten muuttuukin mielenkiintoiseksi: samassa lauseessa lukee, että onkin poikani kuopus. Eli tämä miniä on kirjoittajan pojan nuorin lapsi. Kirjoittaja on lisäksi yli 10 vuotta vanhempi kuin tämä miniä ja vielä huonompikin.
Ihan mahtavaa!
-ohis
Mutta että anoppi on miniää 15 vuotta vanhempi, onko se paljon? Yleensä anoppi on vanhempikin, itse olen vävyäni 29 vuotta vanhempi. Onko miniä siis syntynyt, kun anoppi on ollut 15-vuotias? Kuinka nuori on sitten hänen kuopuksensa? Täh?
Onko tässä taas teinit aloittajina, jotka ovat olleet matikan tunnit puhelimella.
Hieman on sekavaa ap: n kertoma. Mutta selvisi että molemmat olette vielä kaukana niistä ihmisistä joiksi ehkä tulette elämänne aikana.
Miniä vaikuttaa olevan huomionhakuinen ja itsetunnoltaan heikko, siksi vertailu ja kehuskelu, ei omalla itsellä, vaan äidillä.
Sinä myöskään et ole löytänyt omaa ääntäsi tai uskalla/ osaa käyttää sitä. Oletko liian kiltti, annatko toisten nujertaa tai kävellä ylitsesi? Tämä myös viittaisi heikkoon oman arvon tuntoon. Tuo äänesi kuuluville, kasva sinä täyteen mittaasi, ei vastarannan kiiskenä tai nenäkkäänä toisen mielipiteen lyttääjänä vaan reiluna, toisia kunnioittavana aikuisena. Anna toisen myös säilyttää kasvonsa, huomaa hyvä heissä.
Muista myös, vaikka äiti oletkin, että et kilpaile pojastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonosti kirjoitettu - olen se huonompi ihminen, melkein 15 vuotta vanhempi kuin parempi äitihahmo.
Tässä on sulla ajatusvirhe. Ette ole verisukulaisia, mutta kyllä appivanhemmat ovat toistensa sukulaisia, lastensa ja tulevien lastenlastensa kautta. Ennen häissäkin puhuttiin kahden suvun yhdistymisestä.
No ei ole yhtään mitään sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavaa!
-ohisMutta että anoppi on miniää 15 vuotta vanhempi, onko se paljon? Yleensä anoppi on vanhempikin, itse olen vävyäni 29 vuotta vanhempi. Onko miniä siis syntynyt, kun anoppi on ollut 15-vuotias? Kuinka nuori on sitten hänen kuopuksensa? Täh?
Onko tässä taas teinit aloittajina, jotka ovat olleet matikan tunnit puhelimella.
Miehen äiti on miehen anoppia 15 vuotta vanhempi. Oliko vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vain surkea itsetunto ja olet kateellinen sekä miniälle että tämän äidille.
Kuulet kaiken mahdollisen vertailuna vaikkei se sitä ole.
Ihanko oikeasti luulet, että ollaan kateellisia ja heikko itsetunto, jos ei jonkun itsekehua ja ylistystä jaksa kuunnella 24/7.
Tunnistan ap. aloituksesta työkaverini, on todella rasistavaa seuraa, jos ei osaa muuta kuin kehua kuin itseä ja perhettään. Ei jaksa olla 5 minuuttia kayemmin hänen seurassaan.
Miniä voisi vähän katsoa ja valita anoppinsa itse. Tämä ap anoppi on syytön siihen että tämä miniä tuli ja tuppasi arvostelemaan. Karkotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavaa!
-ohisMutta että anoppi on miniää 15 vuotta vanhempi, onko se paljon? Yleensä anoppi on vanhempikin, itse olen vävyäni 29 vuotta vanhempi. Onko miniä siis syntynyt, kun anoppi on ollut 15-vuotias? Kuinka nuori on sitten hänen kuopuksensa? Täh?
Eikö tuossa selvästi kerrota, ap. olevan 15v vanhempi, miniän äitiä. Näin itse ymmärsin.
Vierailija kirjoitti:
Miniä voisi vähän katsoa ja valita anoppinsa itse. Tämä ap anoppi on syytön siihen että tämä miniä tuli ja tuppasi arvostelemaan. Karkotus.
Tässä on hyvä ohje.
Miksi miniät eivät valitse puolisoa, jolla on mielyttävät vanhemmat (äiti).
Itse huomasin jo ensitapaamisella, kuinka mukavan anopin tulen saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei nykyajan kylmässä ilmapiirissä, jossa ei nähdä omiakaan vanhempia kuin kerran vuodessa. On kaksi eri sukulaisuuden astetta: verisukulaisuus ja sukulaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei nykyajan kylmässä ilmapiirissä, jossa ei nähdä omiakaan vanhempia kuin kerran vuodessa. On kaksi eri sukulaisuuden astetta: verisukulaisuus ja sukulaisuus.
Ei ole anopit keskenään sukua. Ja nykyään ei ole pakko tavata epämiellyttäviä ihmisiä. Luojan kiitos!
Aloitus oli sellaisella tavalla sekava ja vaikeasti ymmärrettävä, että vaikuttaa siltä, että sen kirjoittaja kuvittelee muiden olevan ikäönkuin hänen ajatustensa sisällä, tietävän, mitä hänellä on mielessä ilman, että sitä täytyy kommunikoida muille. Sellaiset ihmiset voivat yhtäkkiä alkaa puhua jotakin ihan tyhjästä ja olettaa, että muut tietävät, mistä he puhuvat, eivät ikäänkuin käsitä, että muut ovat erillisiä ihmisiä, jotka eivät lue heidän ajatuksiaan. Sellainen tapa kommunikoida näkyy varmaan muutenkin ja johtaa väärintulkintoihin ja oletuksiin siitä, mitä toinen ihminen puheillaan tarkoittaa ja ehkä myös martyyrimäisiin loukkaantumisiin. Olisiko tämä syynä siihen, että ap kokee miniän tarkoittavan puheillaan jotain salaisia asioita rivien välistä?