Onko miniäni lapsellinen vai ilkeä?
Hän on alle 40, äitinsä esikoinen, poikani kuopus joten olen yli 10 vuotta vanhempi - ja huonompi.
Olivat tuossa jonkun päivän. Äitini siivoaa koko ajan, ei olisi pölyä hyllyn päällä. Äitini laittaa hyviä ruokia. Äitini on hoikka ja hölkkää , laihduttaisit niin pilvet paranisivat.
Äiti laulaa kirkkokuorossa, matkusti ennen koronaa ja nyt taas on pari reissua jo tilattu. Äidillä on itse kerättyjä luonnontuotteita 600 litran pakastin täynnä ja hilloja kellari täynnä. ( Sinkku, jäänyt hiljan eläkkeelle).
Äiti puhuu kolmea kieltä, hassua ihan kun on joku joka ei ymmärrä englantia. Äiti ei ikinä ostaisi Prismasta edes sukkaparia.
Ikävää että olen niin erilainen ja 15 vuotta vanhempi. Onko niin että joidenkin on vaikea hyväksyä ja kestää erilaisia ihmisiä?
Kommentit (272)
Voi hyvänen aika!
Miksi aloittaja otat miniän puheet vertailuna tai itsesi nälvimisenä? Miniähän vaan kertoo tarinoita omasta äidistään.
Ei sillä ole mitään tekemistä SINUN kanssasi.
Tuo sun suhtautumisesi kertoo äärimmäisen huonosta itsetunnosta ja omasta tyytymättömyydestäsi omaan elämääsi!
Olisitko sitten onnellisempi jos olisit nuorempi, laihempi, ahkerampi, siistimpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmettelen minäkin miten joku ei osaa englantia. Tai kahta kieltä.
Ap on todennäköisesti käynyt kansakoulun ja kansalaiskoulun. Noissa ei opetettu kieliä. Jos hän olisi mennyt oppikouluun niin siellä olisi oppinut edes jotain.
Tämä meidän peruskoulumme kun ei ole kovin vanha ilmiö. Noin 60- vuotiaat eivät ole sitä kokeneet.Peruskoulun ovat kyllä kokeneet suurin osa kuuskymppisistä.
Olen syntynyt -66 ja ehdin käydä ensimmäisen luokan kansakoulua. Kakkosluokalla siirryttiin jo peruskoulun opetukseen. Tuskin ovat 60-vuotiaat käyneet peruskoulua.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika!
Miksi aloittaja otat miniän puheet vertailuna tai itsesi nälvimisenä? Miniähän vaan kertoo tarinoita omasta äidistään.
Ei sillä ole mitään tekemistä SINUN kanssasi.Tuo sun suhtautumisesi kertoo äärimmäisen huonosta itsetunnosta ja omasta tyytymättömyydestäsi omaan elämääsi!
Olisitko sitten onnellisempi jos olisit nuorempi, laihempi, ahkerampi, siistimpi?
Toivottavasti sinä saat miniän, joka löytää, ja ääneen esittelee, kaikki erot, jotka sinussa on verrattuna hänen vanhempiinsa. Ehkä sitten kolahtaa. Ihmiset ovat vaan erilaisia, mutta ehkä sinä oletkin se SUPER, ahkera, viisas, hoikka ja pakastin täynnä terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kumpikin ehkä vähän omituisia. Miksi miniä puhuu äidistään koko ajan ja toisaalta sinä et osaa pitää puoliasi.
Minä taas tiedän että on monia muitakin 75 v jotka eivät niin eri kielillä pysty puhumaan ja ymmärtämään.
Teille on opetettu sekä ruotsia että saksaa ja koulun jälkeen on ollut semmoset 60 vuotta aikaa oppia telkkarista rallienglanti.
Saksaa luettiin enemmän ennen sotia. Taisi suurten ikäluokkien aikaan olla englanti jo pääasiallinen vieras kieli.
Mutta suurten ikäluokkien aikaan oli koulutus vähän erilaista, mutta sitä on turha selittää alle 50- vuotiaille.Saksaa lukivat vielä 50-luvulla syntyneetkin. Englanti vakiintui ekaksi pitkäksi kieleksi 60-luvulla syntyneillä.
Mikään ei ole estänyt opettelemasta kieliä koulun jälkeen. Osaa minunkin isäni puhua sujuvaa englantia vaikka koulussa luki vain saksaa ja ruotsia ja sai niistä monet ehdotkin.
Just sulla on kans paremmat vanhemmat, kai muistat alinomaa mainita huonommalle vanhukselle siitä. Aloitin 63 jotain opiskelua. Kielet olivat ruotsi ja englanti. Kaikille kieliopinnot uutta koska niitä ei tosiaan " kansakoulussa kolmannelta luokalta lähtien" opetettu.
Kyllä niitä opetettiin.
Kai kun olen kansakoulun käynyt tiedän ettei kansakoulussa kieliä opetettu.
Niin olen minäkin ja kummitätini oli kansakoulun opettaja.
Ruotsia ja englantia ja saksaa opetti.
Hyvänen aika, kansakoulun opet eivät itsekään osanneet kieliä, seminaarin käyneitä.
Nyt et edes tiedä mikä kansakoulu oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmettelen minäkin miten joku ei osaa englantia. Tai kahta kieltä.
Ap on todennäköisesti käynyt kansakoulun ja kansalaiskoulun. Noissa ei opetettu kieliä. Jos hän olisi mennyt oppikouluun niin siellä olisi oppinut edes jotain.
Tämä meidän peruskoulumme kun ei ole kovin vanha ilmiö. Noin 60- vuotiaat eivät ole sitä kokeneet.Peruskoulun ovat kyllä kokeneet suurin osa kuuskymppisistä.
Olen syntynyt -66 ja ehdin käydä ensimmäisen luokan kansakoulua. Kakkosluokalla siirryttiin jo peruskoulun opetukseen. Tuskin ovat 60-vuotiaat käyneet peruskoulua.
Minä olen syntynyt 1960 ja viimeinen ikäluokka Helsingissä joka ei käynyt peruskoulua koska se tuli vikana Helsinkiin.
Mieheni on synrynyt 1958 Itä-Suomessa ja kävi jo viisi vuotta peruskoulua. Pohjoisessa aloitettiin tätäkin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette kumpikin ehkä vähän omituisia. Miksi miniä puhuu äidistään koko ajan ja toisaalta sinä et osaa pitää puoliasi.
Minä taas tiedän että on monia muitakin 75 v jotka eivät niin eri kielillä pysty puhumaan ja ymmärtämään.
Teille on opetettu sekä ruotsia että saksaa ja koulun jälkeen on ollut semmoset 60 vuotta aikaa oppia telkkarista rallienglanti.
Saksaa luettiin enemmän ennen sotia. Taisi suurten ikäluokkien aikaan olla englanti jo pääasiallinen vieras kieli.
Mutta suurten ikäluokkien aikaan oli koulutus vähän erilaista, mutta sitä on turha selittää alle 50- vuotiaille.Saksaa lukivat vielä 50-luvulla syntyneetkin. Englanti vakiintui ekaksi pitkäksi kieleksi 60-luvulla syntyneillä.
Mikään ei ole estänyt opettelemasta kieliä koulun jälkeen. Osaa minunkin isäni puhua sujuvaa englantia vaikka koulussa luki vain saksaa ja ruotsia ja sai niistä monet ehdotkin.
Just sulla on kans paremmat vanhemmat, kai muistat alinomaa mainita huonommalle vanhukselle siitä. Aloitin 63 jotain opiskelua. Kielet olivat ruotsi ja englanti. Kaikille kieliopinnot uutta koska niitä ei tosiaan " kansakoulussa kolmannelta luokalta lähtien" opetettu.
Kyllä niitä opetettiin.
Hyvänen aika, kansakoulun opet eivät itsekään osanneet kieliä, seminaarin käyneitä.
Nyt et edes tiedä mikä kansakoulu oli.
Olen käynyt kansakoulun ja kummitätini oli kansakoulun opettaja.
Opetti ruotsia, saksaa ja englantia.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika!
Ei sillä ole mitään tekemistä SINUN kanssasi.Tuo sun suhtautumisesi kertoo äärimmäisen huonosta itsetunnosta ja omasta tyytymättömyydestäsi omaan elämääsi!
Oma lapsuudenkotini on keskiluokkainen koti kaupungissa. Puolison lapsuudenkoti on pieni maatila. Heillä oli lapsuudessa välillä todella tiukkaakin rahan kanssa. Ei tulisi mieleenkään puhua miten meillä toimittiin ja tehtiin, ei ole mitään tarvetta loukata vanhoja vanhempia, jotka ovat parhaansa yrittäneet.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä opetettiin.
Nyt et edes tiedä mikä kansakoulu oli.Olen käynyt kansakoulun ja kummitätini oli kansakoulun opettaja.
Nyt et enää muista mikä oli kansakoulu. Siellä ei luettu kieliä. Eikä matematiikkaa vaan laskentoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä opetettiin.
Nyt et edes tiedä mikä kansakoulu oli.Olen käynyt kansakoulun ja kummitätini oli kansakoulun opettaja.
Tuon ajan kielenopetus oli hieman toisenlaista kuin nykyään, lisäksi jos ei kieltä arjessa tarvinnut, niin kyllä kielitaito jäi olemattomaksi.
En ymmärrä yhtään mitään .Kenen äiti siivoaa, miniän? Sinun äiti?
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika!
Ainakin miniäni olisi. Ja ehkä poikanikun kun ei hänen tarvitsisi kuulla nalkutusta " sun äitis ja sun mauton kotis"
Kannataa vaan sanoa, että kasvattaa hän ei ole oikein osannut. Ja toivottavasti tuo ei periydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä opetettiin.
Tuon ajan kielenopetus oli hieman toisenlaista kuin nykyään, lisäksi jos ei kieltä arjessa tarvinnut, niin kyllä kielitaito jäi olemattomaksi.
Aijaa. Hyvin opin. Pääsin niillä ruotsin opeilla Stockmannille töihinkin jo teininä ja myöhemmin opin 9 kieltä lisää. Ei valittamista.
On se huonokäytöksinen, mutta todennäköisesti tahattomasti. Tunnen paljon tämän tyyppisiä ihmisiä. Tytärpuoleni vertaa minua koko ajan äitiinsä (tietysti äitiään ylistäen ja minua mollaten, mutta ei varmaan ymmärrä omien juttujensa aiheuttamaa harmitusta). Tai juuri kun olen kertonut parisuhdeongelmistani kavereille, he alkavat kertomaan kuinka paljon parempi mies heillä on. En ihan ymmärrä tuollaista käytöstä, ainakaan aikuisilta ihmisiltä. Voihan toki joki kalastella tuon avulla ihastelua tai huomiotakin?
Aloitus oli todella sekava, mutta tsemppaan ap:ta kuitenkin, miniäkään ei ihmeellisen viisaalta kuulosta, jos hänellä ei muuta puhuttavaa ole, kuin omasta äidistä joka asiassa mainitseminen ja tämän kehuminen kaiken tavoin... Itse en ole moista koskaan harrastanut omalle anopilleni, jonka kanssa tulen oikein hyvin toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika!
Olisitko sitten onnellisempi jos olisit nuorempi, laihempi, ahkerampi, siistimpi?Ainakin miniäni olisi. Ja ehkä poikanikun kun ei hänen tarvitsisi kuulla nalkutusta " sun äitis ja sun mauton kotis"
Ja mistä sinä tiedät, että hän nalkuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika!
Olisitko sitten onnellisempi jos olisit nuorempi, laihempi, ahkerampi, siistimpi?Ainakin miniäni olisi. Ja ehkä poikanikun kun ei hänen tarvitsisi kuulla nalkutusta " sun äitis ja sun mauton kotis"
Eli loppupeleissä kaikkein tyhmin teistä on poikasi, joka kuuntelee tuollaista juttua sekä itsestään että äidistään. Että osoita se syyttävä sormi sinne ja kysy jannulta, että miksi viitsii kuunnella moista sontaa.
Ei nyt liity varsinaiseen aiheeseen, mutta vanhempani ovat kumpikin 75 vuotiaita. Ovat käyneet pelkän kansakoulun, koska heidän vanhempiensa mielestä piti päästä äkkiä töihin ja opiskelu on turhaa. Joten aivan varmasti kaikki tuon ikäluokan ihmiset eivät puhu muuta kuin suomea.
Vanhempani ovat asuneet muutamia vuosia Ruotsissa, joten ruotsia puhuvat vähän. Englantia kyllä ymmärtävät (oppineet televisiota katsomalla), mutta eivät juurikaan puhu. Muuten kyllä seuraavat aikaansa, käyttävät tietokonetta, ovat somessakin.
Ei tuosta sepustuksesta mitään selvää saanut.
AP on nähtävästi kännissä jo aamusta koska ulosanti on niin heikkoa. Minä kun olen selvinpäin niin laitan aloituksen selkosuomelle että päästään keskustelemaan itse asiasta.
Miniäni on alle 40-vuotias. Hän on äitinsä esikoinen; minun poikani taas on kuopukseni. Joten olen yli 10 vuotta miniäni äitiä vanhempi - ja hänen mielestään myös huonompi.
Miniä ja poikani olivat vierailulla muutaman päivän. Joitakin miniän kommentteja, joita sain kuulla:
- "Äitini siivoaa koko ajan, ei olisi pölyä hyllyn päällä."
- "Äitini laittaa hyviä ruokia."
- "Äitini on hoikka ja hölkkää, laihduttaisit sinäkin niin polvet paranisivat."
Miniä kertoo että äiti laulaa kirkkokuorossa, matkusti ennen koronaa ja nyt taas on pari reissua jo tilattu. Äidillä on itse kerättyjä luonnontuotteita 600 litran pakastin täynnä ja hilloja kellari täynnä. (Äiti on sinkku, jäänyt hiljan eläkkeelle).
Miniä huomautti että on hassua kun on joku joka ei ymmärrä englantia; äitinsä puhuu kolmea kieltä.
Kerroin käyneeni Prismassa, miniän mukaan hänen äitinsä ei ikinä ostaisi Prismasta edes sukkaparia.
Ikävää että olen niin erilainen ja 15 vuotta hänen äitiään vanhempi. Onko niin että joidenkin on vaikea hyväksyä ja kestää erilaisia ihmisiä?