Miksi jotkut arastelee pitää vauvaa sylissä?
Sanovat, etteivät osaa, tai sanovat pelkäävänsä että vauva menee jotenkin rikki. Ei se mene rikki se vauva, jos nyt yhtään pitää kiinni.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaa väkisin tunkea vauvansa toisten ihmisten syliin tai antaa vieraiden koskea vauvaa? Korona-aika on edelleenkin. Ja kuka korvaa jos vauva kuolaa tai oksentaa jonkun päälle?
Turhaan vauhkoat, koska kukaan ei sinun syliisi vauvaa ole antamassa. Ei kukaan halua ottaa sellaista riskiä, että koronapaniikki tarttuu vauvaan. Tervejärkisille ihmisille vauvojen sylissä pitäminen on ihan normaalia eikä maailma siihen kaadu, jos vaatteille tulee puklua. Pesukoneet on keksitty.
https://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/09/10/article-2200807-14E2BF850000…
Ei se vauva niin helposti rikki mene.
Vauvan pitelyssä on ongelmana juuri se, että pelottaa ettei osaa, mutta myös se, että jotkut vauvat haisevat niin järkyttävän voimakkaasti puklulta, että se tarttuu vaatteisiin ja yököttää.
Enkä tiedä nauttiiko vauva tuntemattomien syleissä kiertelystä.
Vierailija kirjoitti:
Hui. Mitä lapselle kävi?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tajua, miksi sen vauvan pitäisi olla kenenkään sylissä?
Jotkut vauvat viihtyy vain sylissä. Oma poikani huusi lähes aina kun joutui hetken olemaan lattialla tai kopassa tms, vain pystyssä ja liikkeell oli tosi tyytyväinen. Kyllä siinä vaiheessa aika mielellään tyrkkää sen ihan kenen vaan syliin että saa hetken lepuuttaa käsiään...
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa olin kerran bussissa kun bussi kurvasi jyrkästi ja vaunut vauvoineen kaatui sivuttain nurin, koko bussillinen ihmisiä ryntäsi auttamaan. Ei sillekään tytölle mitään käynyt, säikähti vain. Bussikuski sai parilta matkustajalta aika torut (meni kyllä ihan liian kovaa sen kaarteen...)
Rohkeus pitää vauvaa vaatisi luottamusta omaan "primitiiviseen", seksuaaliseen puoleen; vauvan pitämistä aristelevilta se puoli on kehittymätön. Heistä tuntuu sietämättömältä aavistaa, että vauva vaatisi tunnetaitoja, joiden suhteen he itse siis ovat epäkypsiä... johtuen kehnosta äitisuhteestaan. Henkilö joka on varma seksuaalisuudestaan, on varma myös kyvystään pidellä vauvaa - toisena vaihtoehtona on "narsistinen"/"psykopaattinen" luonne, joka nauttii vauvan kehosta miettimättä, paljastaako vauvan mahdollinen tyytymättömyys heistä jotain ikävää.
Niin ja sitten osa ihmisistä ei vain ole sillä tavalla "motorisesti innokkaita", että tahtoisivat PITÄÄ vauvaa. Heille riittää katsella vierestä, siinä pystyy myös olemaan kontaktissa vauvaan.
Mielenkiintoista on myös, miksi joku tahtoisi antaa vauvansa vieraiden syliin.
Paskapuhetta tuo, ettei vauva muka mene rikki. Moni asia voi mennä vikaan. Jos päätä ei tue oikein, vauvan niska voi natkahtaa. Vauva voi myös tippua sylistä.
Minä en halua ottaa vauvoja syliin, koska minua pelottaa, että minä tapan sen vauvan vahingossa. Jonkun ihmisen elämän rakkaimman aarteen. En halua olla vastuussa siitä aarteesta sekunnin murto-osankaan ajan.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai nyt vieraiden, mutta kylään tulevat sukulaiset ja ystävät meillä ainakin haluavat pidellä lasta. Mitä pahaa siinäkin nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta tuo, ettei vauva muka mene rikki. Moni asia voi mennä vikaan. Jos päätä ei tue oikein, vauvan niska voi natkahtaa. Vauva voi myös tippua sylistä.
Minä en halua ottaa vauvoja syliin, koska minua pelottaa, että minä tapan sen vauvan vahingossa. Jonkun ihmisen elämän rakkaimman aarteen. En halua olla vastuussa siitä aarteesta sekunnin murto-osankaan ajan.
Aika paljon saa aikuinen perseillä, jos vauvan saa sylistä tippumaan. Jos siis puhutaan normaalit käsivoimat omaavasta terveestä ihmisestä, jolla esim. tule äkillisiä velttouskohtauksia lihaksiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Minua pelottaa että vauva putoaa. Etenkin se vaihe kun vauva siirtyisi vanhemmalta minulle olisi liian riskialtis ja pelottava.
Tämä. Pidin ja pidän vauvoista kovasti, mutta en koskaan uskaltanut pitää muiden lapsia sylissä enkä siten edes kysynyt tai tarjoutunut. Omankin kanssa olin alkuun hemmetin kömpelö. Nykyään roikkuu kyydissä mukana vaikka missä asennossa kummatkin lapset (alle 2v taapero ja 4kk vauva) ja ovat olleet muilla "harjoituskappaleina", eli olen tarjonnut syliin kuka nyt vaan haluaa ottaa. En siis tyrkyttänyt vaan kysynyt ja jos on vastattu, että ei, niin ei tartte. Tuli todettua, että on nuo vanhemmatkin sukulaiset (60+ ja omia lapsia) ihan yhtä kömpelöitä ja arkoja. Jos/kun ottavat vauvan syliin, niin pitää millilleen tietyssä asennossa antaa, etteivät pelkää pudottavansa.
Poikkeuksena tähän miehen vanhemmat, tai miehen äiti. Hänellä on aina ollut luontevaa vauvan pitely, ei pelkää eikä aristele. Samoin ei myöskään (lapseton) kälyni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Äitinä vauvaa saa kannella ihan tarpeeksi. Minä ainakin ilolla otan vastaan pienenkin hetken, jolloin saan antaa vauvan hetkeksi jollekin toiselle. Toki vain niin, että vauva pitelijä itse haluaa vauvaa pidellä. Tuskin on sellaista äiti, joka väkipakolla vauvan ventovieraiden syliin työntää.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään että
a) pudotan vauvan
b) vauva oksentaa tai ulostaa vaatteilleni
Yhdistelmä: jos vauva oksentaa ja sitten minä ihan vaistomaisesti heilautan/heitän/ en osaa kuvailla mitä sanaa haen mutta siis nopealla refleksinomaisella liikkeellä siirrän haisevaa maitoa suihkuavan vauvan itsestäni poispäin ennen kuin ehdin edes ajatella ja sitten vauva retkahtaisi tai putoaisi, niin olisihan se ihan järkyttävä tilanne!
Vierailija kirjoitti:
Koska jos vieras haluaa pidellä, siitä tulee hyvä mieli. Vieraalla tarkoitan siis kylässä käyvää ihmistä, joka on tuttu, en tuntematonta ihmistä.
Ja sitten se, että voi kerrankin itse olla pitämättä lasta sylissä, eli saa edes muutaman minuutin levähtää itsekseen.
t. kahden muksun mamma, jonka mielestä on kiva, kun sukulaiset/ystävät/tuttavat pitää lapsiani sylissä (omasta tahdostaan, ei pakotettuna)
Vierailija kirjoitti:
Joo ne jotka eivät ole "motorisesti innokkaita" ovat nimenomaan varovaisia luonteiltaan.
Mutta voi olla myös eloisa ja tietää, että on tapaturma-altis eli syytä olla varovainen.
Ehkä vauvan tarjoaminen syliin voi jonkun mielestä olla myös riski tai "ansa", jos hän pitää äitiä epäluotettavana tai jotenkin kierona. Syystä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Outo kysymys. Ilmeisesti sinulla ei ole lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai nyt vieraiden, mutta kylään tulevat sukulaiset ja ystävät meillä ainakin haluavat pidellä lasta. Mitä pahaa siinäkin nyt on?
Ketjussa aiheena on, miksi joku ei halua pitää sylissä. Sinun kohdallasi tilanne on ihan päin vastoin joten olet väärässä ketjussa.
Ei uskalla jos pudottaa tai muuta. Omaa lasta uskalsi sitten pitää luonnollisesti eikä pudottanut.