Myöhästyin töistä 2 min ja sain huomautuksen
Onko teistä ok? En ole koskaan ennen myöhästynyt yhdestäkään työpaikasta kertaakaan. Tässä työssä olen ollut viitisen vuotta ja nyt kävi niin, että leimasin sisään 2 min aamuliukuman jälkeen. Ja tuli pomolta huomautus myöhästymisestä. Kyseessä ei ole mikään sairaala, jossa leikkaus myöhästyisi takiani tai paloasema, jossa paloauto ei pääsisi lähtemään koska myöhästyin pari minuuttia ja talo palaa poroksi.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että tuo on totta. Jos on, niin ehkä sua yritetään jostain muusta syystä savustaa ulos.
Uskon että on totta. Itselleni kävi samoin, paitsi etten saanut huomautusta mutta tilinauhassa luki myöhästynyt 3 min... tms.
Myöhästyin kun yksi bussivuoro ei kulkenut lainkaan, oli kuulema mennyt rikki kesken matkan.
Nauroin esimiehelle, että mitä ihmettä, koskaan ei tilinauhassa moista. Vaan enpä koskaan ole myöhästynyt.
On kuulema vakio, kun joillekin kertyy myöhästymisiä aikalailla kuukaudessa. En tiedä pitikö edes paikkansa.
Käytössä on siis kulkukortti jota jotkut sanoo kellokortiksi.
Ei näistä asema hattuun nousseista pomoista tarvitse välittää. Elämä jatkuu miellytitpä sinä sitä tai et. Jätät kokonaan huomiotta koko tyypin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyistä työnantajaasi kiinnostaisi se, ettet ole myöhästynyt mistään muusta työpaikasta kertaakaan?
No ei kai, se vain kertoo minusta ihmisenä. Olen sentään 44-vuotias. Ja moitteeton myöhästymishistoria.
Kyllä yllätyin huomautuksesta. Teen itsenäistä asiantuntijatyötä ja enpä tiennyt, että yhden kerran kun kaksi minuuttia myöhästyy niin saa haukut. Minulla on yli tunnin työmatka, ja yksi busseista jäi tulematta, siksi myöhästyin.
Ap
Ei ole sun syy että myöhästyit. Sille et voi mitää jos bussi ei tule tai jos bussi hajoaa kesken matkan. Pomo on mulkero ja typerys jos ei ymmärrä asiaa. Varmaan moni pomo toivoisi ettei autoihin voisi vikoja koskaan, julkiset ei koskaan myöhästy /jätä tulematta ja muutenkin että maailma toimisi niinkuin haluavat mutta maailma ei toimi niin. Mulla oli 2kk auto rikki enkä 2kk päässy töihin.Pomo ei sanonut mitään muutakuin että sitten tulet töihin kun saat auton kuntoon koska sille asialle ei mahtanut mitään. Asun maalla mistä ei töihin pääse julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
no onpa omituista, jos jo viisi vuotta ollut samassa työssä eikä tosiaan ole tapana myöhästellä.
Kellokorteista sen verran, että käsittääkseni suurimmassa osassa työpaikkoja on käytössä jonkinlanen työajan seuraaminen, olen ajatellut aina, että se on työnantajan velvollisuus. Piti ihan googlata asia, ja juu, työaikalaissa lukee, että työnantajan on kirjattava tehdyt työtunnit, ja se on tietekin helppoa toteuttaa jonkinlaisella kulkukortilla (aiemmin kellokortti, nykyään kai pikemminkin kulkukortti, joka hoitaa saman asian)
Meillä nuo ainakin kirjataan ihan itse ja projektikohtaisesti, jotta tunnit voidaan laskuttaa asiakkailta todellisen määrän mukaan. Esimies vaan muodollisesti hyväksyy ne. Osoittaa aikamoista epäluottamusta työntekijää kohtaan, jos itsenäisessä asiantuntijatyössä kyylätään tuolla tavoin. Työn luonne on niin eri, kuin vaikka jossain sairaalassa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin kuuluu mennä aina 15min ennen vuoron alkua. Siinä ehtii sitten kaiken työhön liittyvän valmistelemaa.
Ei meillä ole mitään työvuoroja. Vaan toimistotyöaika, jossa aamuliukuma klo 6-9 ja iltapäiväliukuma klo 15-18. Ja työn valmisteluasiat on osa työtä, ne tehdään kyllä ihan työajalla. Vai tarkoitatko, että valmistelisin vaikka kokouksen aamulla omalla ajallani?
Ap
Jos olit menossa 9, niin olisi pitänyt olla siellä 8:45. Työhön liittyvät valmistelut, joka alalla vähän erilaiset. Itsellä se on kahvin haku ja koneen käynnistys.
En edelleenkään ymmärrä mitä tarkoitat. Teen asiantuntijatyötä. Koneen avaan työajalla. Meillä on kellokorttikone, joka on käytävämme ovensuussa. Kun aamulla tulee töihin, ja astuu käytävään mennäkseen työhuoneeseen, niin käytävän oven vieressä heti on se leimauslaite, johon leimataan. Sitten kävellään työhuoneeseen, avataan kone, aletaan tehdä töitä. Jos menen työpaikalle klo 8:45, niin silloinhan leimaan silloin kellokortin. Ap
No sitten olet vain yksinkertaisesti hieman hidas kaikilla tavoin, jollet ehdi tuon 3h liukuman sisällä töihin. Typerää valittaa täällä jos itse mokailee.
Itse olen aina 15min ennen aiottua aloitusaikaa töissä, vaikka saan tehdä sen 7,5h mihin aikaan vuorokaudesta vain.
Vierailija kirjoitti:
Joskus aikoinaan myöhästyin myymälän avaamisesta kun oli kelloja siirretty yöllä ja nukuin pommiin. Pomo sitten soitteli että milloin meinasin avata liikkeen. Katsoin kelloa ja totesin että reilun puolen tunnin päästä. Oli ajanut ohi ja avannut liikkeen puolestani. Oli aika ASAP siirtyminen liikkeeseen. Mutta ei tullut toruja, oma nolostuminen riitti...
pomosi oli normaali toisin kuin ap:n narsisti pomo.
Kellokortti ei sovi asiantuntijatyöhön. Vaikka se onkin monissa yrityksissä käytössä niin sitä ei yleensä käytetä työajan kyttäämiseen. Hyvästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyistä työnantajaasi kiinnostaisi se, ettet ole myöhästynyt mistään muusta työpaikasta kertaakaan?
No ei kai, se vain kertoo minusta ihmisenä. Olen sentään 44-vuotias. Ja moitteeton myöhästymishistoria.
Kyllä yllätyin huomautuksesta. Teen itsenäistä asiantuntijatyötä ja enpä tiennyt, että yhden kerran kun kaksi minuuttia myöhästyy niin saa haukut. Minulla on yli tunnin työmatka, ja yksi busseista jäi tulematta, siksi myöhästyin.
Ap
Miksi itsenäisessä asiantuntijatyössä edes on joku kellokorttisysteemi, vaihtaisin työpaikkaa välittömästi. En ole koskaan urallani törmännyt tuollaiseen.
Siksi koska on työnantajan vastuu seurata työntekijöiden työaikaa, riippumatta työstä. Toki kellokortti ei ole ainoa mahdollinen tapa toteuttaa sitä, mutta usein se helpoin ja varsinkin silloin jos samassa työpaikassa on työntekijöitä myös toisen tyyppisissä tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin kuuluu mennä aina 15min ennen vuoron alkua. Siinä ehtii sitten kaiken työhön liittyvän valmistelemaa.
Ei meillä ole mitään työvuoroja. Vaan toimistotyöaika, jossa aamuliukuma klo 6-9 ja iltapäiväliukuma klo 15-18. Ja työn valmisteluasiat on osa työtä, ne tehdään kyllä ihan työajalla. Vai tarkoitatko, että valmistelisin vaikka kokouksen aamulla omalla ajallani?
Ap
Jos olit menossa 9, niin olisi pitänyt olla siellä 8:45. Työhön liittyvät valmistelut, joka alalla vähän erilaiset. Itsellä se on kahvin haku ja koneen käynnistys.
En edelleenkään ymmärrä mitä tarkoitat. Teen asiantuntijatyötä. Koneen avaan työajalla. Meillä on kellokorttikone, joka on käytävämme ovensuussa. Kun aamulla tulee töihin, ja astuu käytävään mennäkseen työhuoneeseen, niin käytävän oven vieressä heti on se leimauslaite, johon leimataan. Sitten kävellään työhuoneeseen, avataan kone, aletaan tehdä töitä. Jos menen työpaikalle klo 8:45, niin silloinhan leimaan silloin kellokortin. Ap
No sitten olet vain yksinkertaisesti hieman hidas kaikilla tavoin, jollet ehdi tuon 3h liukuman sisällä töihin. Typerää valittaa täällä jos itse mokailee.
Itse olen aina 15min ennen aiottua aloitusaikaa töissä, vaikka saan tehdä sen 7,5h mihin aikaan vuorokaudesta vain.
Hidas? Lähden aina töihin 7:35 bussilla. Kaksi vaihtoa. Yleensä olen kellokorttikoneen luona 8:40. Nyt yksi busseista jäi vuoro välistä eikä bussi tullut, niin myöhästyin. Ei minua kiinnosta mennä aamukuudeksi töihin, koska olen iltavirkku ihminen, jonka paras työvire on aika myöhään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voiko tätä kirjallista huomautusta vaatia siten että siinä perustellaan myöhästymisen ajallinen määrä?
tietäisikö juristit, liiton edustaja, työsuojeluvaltuutettu?Mitä tarkoitat myöhästymisen ajallisen määrän perustelemisella?
Ap
Joo, mä laittaisin vastineeseen että"2min koska oli liikenne-este jota ei voinut ennakoida". Pomon vastauksena ei voi olla että "tule aiemmalla". Aiempi voi tulla 1,5 tuntia aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no onpa omituista, jos jo viisi vuotta ollut samassa työssä eikä tosiaan ole tapana myöhästellä.
Kellokorteista sen verran, että käsittääkseni suurimmassa osassa työpaikkoja on käytössä jonkinlanen työajan seuraaminen, olen ajatellut aina, että se on työnantajan velvollisuus. Piti ihan googlata asia, ja juu, työaikalaissa lukee, että työnantajan on kirjattava tehdyt työtunnit, ja se on tietekin helppoa toteuttaa jonkinlaisella kulkukortilla (aiemmin kellokortti, nykyään kai pikemminkin kulkukortti, joka hoitaa saman asian)
Meillä nuo ainakin kirjataan ihan itse ja projektikohtaisesti, jotta tunnit voidaan laskuttaa asiakkailta todellisen määrän mukaan. Esimies vaan muodollisesti hyväksyy ne. Osoittaa aikamoista epäluottamusta työntekijää kohtaan, jos itsenäisessä asiantuntijatyössä kyylätään tuolla tavoin. Työn luonne on niin eri, kuin vaikka jossain sairaalassa tms.
minä olen itsenäisessä asiantuntijatyössä, aina ollut kulkukortti, josta tiedot menee suoraan palkanlaskentaan. Tosin niitä voi käydä itse muuttamassa, jos on tarpeen tai kirjautunut väärin, ei se ole minusta mitenkään epäluottamuslause. Toki eri asia, jos käy paljon asiakkailla, eihän tuollainen sellaiseen sovi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei viesti mennyt kaikille, ollut yleinen huomautus, että muistattehan olla työajan alkaessa paikalla?
Olen kyllä. Sähköposti tuli vain minulle ja oli osoitettu vain minulle ja siinä oli eritelty myöhästymisen päivämäärä. Pomo näköjään tutkailee aktiivisesti kellokorttiraportteja.
Ap
Pomosi on mulkvisti. Yhdestä tuollaisesta kokemusta, oli joutunut vastantahtoaan yt-neuvottelujen jälkeen ryhmäesimieheksi alalle, josta ei ymmärtänyt mitään. Katsoi että kyttääminen oli parempi strategia kuin luottaa kokeneisiin alaisiinsa. Olin kerran tulossa töihin ja bussi hajosi kesken matkan pysäkille ja jouduin odottamaan seuraavaa. Soitin esimiehelle, että tulen olemaan myöhässä tuosta syystä, enkä tiedä milloin minuutilleen ehdin perille (kyseessä tstotyö jossa ei välttämätöntä olla minuutilleen paikalla). Esimies tokaisi siihen että tulethan sitten niin nopeasti kuin pääset :D reps, ikäänkuin voisin sen korvaavan bussin tuloon itse jotenkin vaikuttaa. Monta muutakin pahempaa esimerkkiä olisi antaa ko. henkilön toimintatavoista. Sittemmin sai aika paljon palautetta toiminnastaan ja jotain alkoi mennä jakeluun kun vähensi sitä. Mutta tuokin aika oli riittävan hirveää, onneksi pystyi vaihtamaan työpaikkaa.
Kaverini on lakimiehenä valtiolla. On ollut jo 20 vuotta siinä hommassa. Hänellä on kellokortti myös.
Valtion korkeimmissa viroissa ei ole, mutta noissa itsenäisissä asiantuntijatehtävissä on.
Jos on tullut ylemmältä taholta ilmoitus, että kaikista myöhästymisistä pitää antaa huomautus, kun teillä on aika hyvä tuo liukuma-aika kuitenkin.
Emma K. kirjoitti:
Olisit lopputilin ansainnut.
Sä se osaat olla aina yhtä inhottava, piikikäs,vitt**pää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voiko tätä kirjallista huomautusta vaatia siten että siinä perustellaan myöhästymisen ajallinen määrä?
tietäisikö juristit, liiton edustaja, työsuojeluvaltuutettu?Mitä tarkoitat myöhästymisen ajallisen määrän perustelemisella?
Ap
Joo, mä laittaisin vastineeseen että"2min koska oli liikenne-este jota ei voinut ennakoida". Pomon vastauksena ei voi olla että "tule aiemmalla". Aiempi voi tulla 1,5 tuntia aiemmin.
Vastasin pomon meiliin, että myöhästymisen syy oli se, että yksi busseista jätti tulematta.
Pomo ei vastannut siihen enää mitään. Ap
2 min liukuman ulkopuolella myöhässä on myöhässä, ei sillä ole väliä enää kuinka paljon. Voisi kuvitella että teilläkin liukuma on vähintään tunnin. Esihenkilösi on vain tehnyt työtään kun on asiasta huomauttanut, ota opiksesi ja pysy liukuman sisällä. Alla vielä esimerkki havainnollistamaan tapahtunutta.
Työpaikka: "täällä ei saa polttaa"
AP: No yhet henkoset vaan
Esimies: Ei hyvä, älä polta enää täällä
AP: Mitä?! Siis vaan yhdet henkoset, en ees koko röökiä! Onko tästä huomauttaminen muka ok? *vauva.fihin ihmettelemään tätä suurta vääryyttä* :O
Olet töissä jossain natsileirillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinä olet typerys , ei ap.