Myöhästyin töistä 2 min ja sain huomautuksen
Onko teistä ok? En ole koskaan ennen myöhästynyt yhdestäkään työpaikasta kertaakaan. Tässä työssä olen ollut viitisen vuotta ja nyt kävi niin, että leimasin sisään 2 min aamuliukuman jälkeen. Ja tuli pomolta huomautus myöhästymisestä. Kyseessä ei ole mikään sairaala, jossa leikkaus myöhästyisi takiani tai paloasema, jossa paloauto ei pääsisi lähtemään koska myöhästyin pari minuuttia ja talo palaa poroksi.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no onpa omituista, jos jo viisi vuotta ollut samassa työssä eikä tosiaan ole tapana myöhästellä.
Kellokorteista sen verran, että käsittääkseni suurimmassa osassa työpaikkoja on käytössä jonkinlanen työajan seuraaminen, olen ajatellut aina, että se on työnantajan velvollisuus. Piti ihan googlata asia, ja juu, työaikalaissa lukee, että työnantajan on kirjattava tehdyt työtunnit, ja se on tietekin helppoa toteuttaa jonkinlaisella kulkukortilla (aiemmin kellokortti, nykyään kai pikemminkin kulkukortti, joka hoitaa saman asian)
Meillä nuo ainakin kirjataan ihan itse ja projektikohtaisesti, jotta tunnit voidaan laskuttaa asiakkailta todellisen määrän mukaan. Esimies vaan muodollisesti hyväksyy ne. Osoittaa aikamoista epäluottamusta työntekijää kohtaan, jos itsenäisessä asiantuntijatyössä kyylätään tuolla tavoin. Työn luonne on niin eri, kuin vaikka jossain sairaalassa tms.
minä olen itsenäisessä asiantuntijatyössä, aina ollut kulkukortti, josta tiedot menee suoraan palkanlaskentaan. Tosin niitä voi käydä itse muuttamassa, jos on tarpeen tai kirjautunut väärin, ei se ole minusta mitenkään epäluottamuslause. Toki eri asia, jos käy paljon asiakkailla, eihän tuollainen sellaiseen sovi
Yleensä itsenäisessä asiantuntijatyössä on myös etämahdollisuus, kuinka tuo systeemi taipuu siihen? Lisäksi ei tarvitse olla edes fyysisiä käyntejä asiakkaan luona, vaan riittää, että on useampia projekteja, joissa eri tilaajat ja laskutus työtuntien mukaan. Mistä kellokortti tietää mitä projekteja päivän aikana on edistetty ja kuinka kauan kutakin?
No olisit sanonut, että ajatuksissasi unohdit leimata, mutta kävelit heti takaisin leimaamaan, mutta valitettavasti meni kaksi minuuttia yli kuitenkin.
Vastauksesta ei ilmennyt mistä työpaikasta on kyse, mutta jos työhösi kuuluu esimerkiksi asiakaspalvelua ja paikka aukeaa klo 8, asiakkaita tai puheluita voi alkaa tulla klo 8:00 eikä vasta 8:02.
Jos tästä on kyse, tavallaan ymmärrän esimiestä siinä, että sen parin minuutin takia voi mennä tärkeä asiakas sivusuun.
Ap itse sanoi että tuli aamuliukuman viimeisellä hetkellä. Eli tulet aina viimetippaan. Muut tulleet jo klo 7-8 ja sä tuut vasta klo 9. Ei ihme ettö esimies ärsyyntyy. Ihan oikeutettua antaa huomautus. Olisin antanut varoituksen.
Vierailija kirjoitti:
No olisit sanonut, että ajatuksissasi unohdit leimata, mutta kävelit heti takaisin leimaamaan, mutta valitettavasti meni kaksi minuuttia yli kuitenkin.
En tajunnut valehdella. Enkä ihan periaatteen vuoksi aio valehdella myöskään.
Ap
Meillä on aamuliukuma 7-9.30. Ennen seitsemää ei ala työaika juosta. Sinänsä huono aamuvirkuille.
Valoja päälle ap kirjoitti:
2 min liukuman ulkopuolella myöhässä on myöhässä, ei sillä ole väliä enää kuinka paljon. Voisi kuvitella että teilläkin liukuma on vähintään tunnin. Esihenkilösi on vain tehnyt työtään kun on asiasta huomauttanut, ota opiksesi ja pysy liukuman sisällä. Alla vielä esimerkki havainnollistamaan tapahtunutta.
Työpaikka: "täällä ei saa polttaa"
AP: No yhet henkoset vaan
Esimies: Ei hyvä, älä polta enää täällä
AP: Mitä?! Siis vaan yhdet henkoset, en ees koko röökiä! Onko tästä huomauttaminen muka ok? *vauva.fihin ihmettelemään tätä suurta vääryyttä* :O
Meillä ei ole mitään esihenkilöitä töissä.
On vain esimiehiä, "pomoja".
Vierailija kirjoitti:
Ap itse sanoi että tuli aamuliukuman viimeisellä hetkellä. Eli tulet aina viimetippaan. Muut tulleet jo klo 7-8 ja sä tuut vasta klo 9. Ei ihme ettö esimies ärsyyntyy. Ihan oikeutettua antaa huomautus. Olisin antanut varoituksen.
Miksi esimies ärsyyntyisi siitä, että tulen aamuliukuman lopulla eli yleensä klo 8:40? Teen itsenäistä työtä. Saan työn parhaiten tehtyä, jos saan aamulla nukkua mahdollisimman pitkään ja tehdä työt mahdollisimman myöhään, koska aivoni ovat parhaimmillaan myöhään. Minun työhön ei vaikuta milloin muut tulevat eikä muiden työhön milloin minä tulen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei viesti mennyt kaikille, ollut yleinen huomautus, että muistattehan olla työajan alkaessa paikalla?
Olen kyllä. Sähköposti tuli vain minulle ja oli osoitettu vain minulle ja siinä oli eritelty myöhästymisen päivämäärä. Pomo näköjään tutkailee aktiivisesti kellokorttiraportteja.
Ap
Pomosi on mulkvisti. Yhdestä tuollaisesta kokemusta, oli joutunut vastantahtoaan yt-neuvottelujen jälkeen ryhmäesimieheksi alalle, josta ei ymmärtänyt mitään. Katsoi että kyttääminen oli parempi strategia kuin luottaa kokeneisiin alaisiinsa. Olin kerran tulossa töihin ja bussi hajosi kesken matkan pysäkille ja jouduin odottamaan seuraavaa. Soitin esimiehelle, että tulen olemaan myöhässä tuosta syystä, enkä tiedä milloin minuutilleen ehdin perille (kyseessä tstotyö jossa ei välttämätöntä olla minuutilleen paikalla). Esimies tokaisi siihen että tulethan sitten niin nopeasti kuin pääset :D reps, ikäänkuin voisin sen korvaavan bussin tuloon itse jotenkin vaikuttaa. Monta muutakin pahempaa esimerkkiä olisi antaa ko. henkilön toimintatavoista. Sittemmin sai aika paljon palautetta toiminnastaan ja jotain alkoi mennä jakeluun kun vähensi sitä. Mutta tuokin aika oli riittävan hirveää, onneksi pystyi vaihtamaan työpaikkaa.
Ai että oikein riittävän hirveää jos pomo pyytää myöhästymään mahdollisimman vähän? No hui kamala. Missäköhän ihme kultakupolissa sitä taas ollaan oikein töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vastauksesta ei ilmennyt mistä työpaikasta on kyse, mutta jos työhösi kuuluu esimerkiksi asiakaspalvelua ja paikka aukeaa klo 8, asiakkaita tai puheluita voi alkaa tulla klo 8:00 eikä vasta 8:02.
Jos tästä on kyse, tavallaan ymmärrän esimiestä siinä, että sen parin minuutin takia voi mennä tärkeä asiakas sivusuun.
On meillä asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, mutta en ole missään aspassa töissä, jossa luvattaisiin vastata puhelimeen klo 9:00. Vaan vastaan yhteydenottoihin kun ehdin, meillä on ollut puhe että hyvä tapa on pyrkiä vastaamaan samana päivänä. Ap
Minut on myös viimeksi pomo haukkunut kun tulin sisäiseen palaveriin kaksi minuuttia myöhässä eikä palaveri ollut vielä edes alkanut. Tämä pomo on kuitenkin tunnetusti kusipää. Näiden esiintymistiheys on valitettavasti nousussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tullut ylemmältä taholta ilmoitus, että kaikista myöhästymisistä pitää antaa huomautus, kun teillä on aika hyvä tuo liukuma-aika kuitenkin.
Itse koen, että liukuma on huono. Olisin työssä parhaimmillani, jos aloittaisin sen klo 11 ja tekisin iltaan asti. Mutta oli meidän liukumasta mitä mieltä tahansa, niin miksi ihmeessä ylempi taho käskisi jostain pienistä myöhästymisistä antamaan huomautuksia? Ymmärrän, jos myöhästymisistä muodostuu tapa, niin niihin kannattaa puuttua tai jos myöhästyy vaikka kaksi tuntia. Ap
Siksi että työpaikalla jokaisella pitää olla samat säännöt. Jos sitä liukumaa on jo muutenkin sovittu kolme tuntia aamuisin niin mielestäni ei ole kohtuutonta vaatia että sen puitteissa oikeasti pitää tulla töihin, muuten saa huomautuksen. Ja se sama huomautus tulee heti rajan ylityksestä, oli se sitten kaksi minuuttia tai kaksi tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Minut on myös viimeksi pomo haukkunut kun tulin sisäiseen palaveriin kaksi minuuttia myöhässä eikä palaveri ollut vielä edes alkanut. Tämä pomo on kuitenkin tunnetusti kusipää. Näiden esiintymistiheys on valitettavasti nousussa.
He odottivat myöhässä olleita?
Eli myöstyit enemmän kun 2 min jos liukuman jälkeenkin olit vielä 2 min myöhässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tullut ylemmältä taholta ilmoitus, että kaikista myöhästymisistä pitää antaa huomautus, kun teillä on aika hyvä tuo liukuma-aika kuitenkin.
Itse koen, että liukuma on huono. Olisin työssä parhaimmillani, jos aloittaisin sen klo 11 ja tekisin iltaan asti. Mutta oli meidän liukumasta mitä mieltä tahansa, niin miksi ihmeessä ylempi taho käskisi jostain pienistä myöhästymisistä antamaan huomautuksia? Ymmärrän, jos myöhästymisistä muodostuu tapa, niin niihin kannattaa puuttua tai jos myöhästyy vaikka kaksi tuntia. Ap
Siksi että työpaikalla jokaisella pitää olla samat säännöt. Jos sitä liukumaa on jo muutenkin sovittu kolme tuntia aamuisin niin mielestäni ei ole kohtuutonta vaatia että sen puitteissa oikeasti pitää tulla töihin, muuten saa huomautuksen. Ja se sama huomautus tulee heti rajan ylityksestä, oli se sitten kaksi minuuttia tai kaksi tuntia.
Omalla työpaikallani se samat säännöt kaikille tarkoittaa käytännössä täyttä vapautta työaikojen ja työntekopaikan suhteen, toki palaverit (kaikissa etämahdollisuus) yms huomioiden. Samoin voisi käytännön järjestelyjen kannalta olla monessa muussakin paikassa, mutta etenkin kunnallisella ihmeen nihkeää. Parantaa kuitenkin työhyvinvointia ja antaa joustoa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Eli myöstyit enemmän kun 2 min jos liukuman jälkeenkin olit vielä 2 min myöhässä
Kertoisitko omin sanoin, mitä ajattelet liukuman tarkoittavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla työpaikallani se samat säännöt kaikille tarkoittaa käytännössä täyttä vapautta työaikojen ja työntekopaikan suhteen, toki palaverit (kaikissa etämahdollisuus) yms huomioiden. Samoin voisi käytännön järjestelyjen kannalta olla monessa muussakin paikassa, mutta etenkin kunnallisella ihmeen nihkeää. Parantaa kuitenkin työhyvinvointia ja antaa joustoa elämään.
Se on ihan ok jos näin on tosiaan päätetty ja kaikille työntekijöille kommunikoitu. Ap:n tapauksessa näin ei kuitenkaan selvästikään ole.
Meillä on paperilla että jokaisesta myöhästymisestä saa kirjallisen varoituksen ja 3 nnesta potkut. Toiset saavat noita varoituksia, toiset eivät saa vaikka myöhästyvät tämän tästä.
Kuulostaa siltä että susta halutaan eroon ja käytetään hyväksi kaikki mistä voi huomauttaa.