Onko meidän perheessä jotain vikaa, kun 2 x 2500 € bruttotulot riittää ihan hyvään elintasoon?
Ollaan tulojen puolesta varmaan alempaa keskiluokkaa, mutta rahat riittävät ihan hyvin normaaliin elämiseen. Asutaan omistusasunnossa (kerrostalo), omistetaan vaatimaton mökki, ajellaan suht uudella autolla joka kuitenkin edullisempaa merkkiä. Kummallakaan ei ole ennestään esim. perittyä omaisuutta eikä ole tulossakaan, köyhistä perheistä molemmat aikuiset. Velkaa toki on, opinto-, asunto- ja autolainaa, mutta nämä on mitoitettu niin että rahat riittää elämiseen ja säästämiseen.
Kokkaillaan melko tavallista arkiruokaa ja grillaillaan tms. sitten viikonloppuisin. Ei osteta kallista jos ei halvintakaan. Ei hirveästi sisusteta eikä juuri matkustella kotimaan ulkopuolella, kun ei kiinnosta ja mökillä on mukavampaa. Ei ole kalliita harrastuksia, kun lenkkeily ja leffat riittää. Vaatteet ostetaan mieluiten hyvälaatuisina, mutta ei mitään merkkituotteita. Lasten (2 kpl) teini-ikäistyessä rahaa menee selvästi enemmän, mutta liikkumavaraa jää silti. Säästöön jää rahaa joka kuukausi, rahastoihin tottakai.
Tätä palstaa ja lehtiä lukiessa meidän pitäisi olla nyt hädissään hintojen noususta ja normaalioloissakin valittaa verotuksesta ja siitä, kuinka työtä tekemällä ei Suomessa rikastu. Vaan minä olen ihan tyytyväinen tähän elintasoon enkä ymmärrä, miksi pitäisi olla yhtään mitään enempää. Omaan lapsuuteen verrattuna meidän perhe on jopa rikas.
Mikäs meissä on vikana, kun rahat riittää ihan hyvin?
Kommentit (139)
Kannattaa opetella nauttimaan siitä mitä on eikä kadehtia sitä mitä ilman on.
Monilla ongelma on se, että jo lapsuuden perheessä on totuttu korkeaan elintasoon , jota niillä omilla tuloilla ei sitten saakaan, mikäli vanhemmat ei rajoita aikuisia lapsiaan enää.
Se mikä on hyvä elimtaso niin kukin määrittelee itse. Itse olen oikein tyytyväinen elintasooni. Saan kùussa rahaa 1600e nettona. 2 lasta asuu vuoroviikot mun luona. Asun maalla rivitalossa (järvi vieressä),on auto,ps5,hyvä kotiteatteri ym. Olen saanut ostettua kaiken mitä olen halunnutkin ja rahaa jää säästöön joka kuukausi. Lasten kanssa tulee reissailtua huvipuistoissa ym. Yksin ollessani käyn vain töissä ja ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ehkä asu pääkaupunkiseudulla? Täällä ovat asunnot niin kalliita että noilla tuloilla tekisi kyllä tiukkaa omistusasunnon ostaminen.
Olisi kiva kuulla minkä hintaisen asunnon ja vielä mökinkin olette onnistuneet ostamaan? Miten paljon maksatte velkaa kuukaudessa?
Asunto maksoi n. 180 000 euroa koska asutaan ns. huonommalla alueella. Mökille tuli hintaa 70 000 euroa. Yhteensä maksetaan näistä lyhennyksiä ja kuluja kuukausittain n. 2000 €. AP
Siis onko teidän BRUTTOtulot oikeasti 2500 euroa? Tuosta jäänee käteen jotain 1800 euroa kuussa, eli yhteensä 3600 euroa. Onko oikeasti pankki antanut lainaa niin, että noihin menee yli puolet nettotuoista kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista asuu jossain muualla kuin Helsingissä ja hyvästä syystä. Ellei tulot ole todella kovat, ei siellä omistusasunnossa asumisessa ole mitään järkeä. Rikkaat sitten asia erikseen.
Vuokralla asumisessa ei ole järkeä. Siinä kerryttää muiden varallisuutta omansa sijaan. vuokralla asumisesta nen kannattaa vain muutama käki Sossu ja kela kuittaa vuokran.
Koti, jossa asuu on vain kuluerä joka ei tuota mitään. Mitä luulet, että esim aloittajalla jää käteen tuosta 180000e, kun hän sen joskus realisoi?
Miksi hänen pitäisi se realisoida? Ihmisen pitää kumminkin niin jossain asua. Koti ei ole sijoitus siinä mielessä..Kun laina on lyhennetty, asumiskustannukset tippuvat pelkkään hoitovastikkeeseen. Monin paikoin nämä ovat pari sataa kuukaudessa. Toki jotain remppaa voi joskus tulla, mutta ne toisaalta nostaa asunnon arvoa jos sitä haluaa ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista asuu jossain muualla kuin Helsingissä ja hyvästä syystä. Ellei tulot ole todella kovat, ei siellä omistusasunnossa asumisessa ole mitään järkeä. Rikkaat sitten asia erikseen.
Vuokralla asumisessa ei ole järkeä. Siinä kerryttää muiden varallisuutta omansa sijaan. vuokralla asumisesta nen kannattaa vain muutama käki Sossu ja kela kuittaa vuokran.
Jos olisin kärsivällinen, voisin ostaa asunnon muualta sillä ajatuksella, että sijottaisin siinä rahaa itselleni ja sitten tulevaisuudessa voisin myöhemmin ostaa asunnon täältä Aurinkolahdesta. Mutta muutamankin vuoden tyytyminen tuntuu ajatuksena ihan kamalalta. Paljon kamalammalta kuin tuhansien eurojen tuhlaaminen vuokraan. Muita etuja kuin taloudellinen etu en omassa asunnossa näe, sillä ihan yhtä lailla vuokrakotikin tuntuu omalta kodilta.
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on hyvä elimtaso niin kukin määrittelee itse. Itse olen oikein tyytyväinen elintasooni. Saan kùussa rahaa 1600e nettona. 2 lasta asuu vuoroviikot mun luona. Asun maalla rivitalossa (järvi vieressä),on auto,ps5,hyvä kotiteatteri ym. Olen saanut ostettua kaiken mitä olen halunnutkin ja rahaa jää säästöön joka kuukausi. Lasten kanssa tulee reissailtua huvipuistoissa ym. Yksin ollessani käyn vain töissä ja ruokakaupassa.
Elämänlaatu muualla kuin pääkaupunkiseudulla olisi monille pienipalkkaisessa ammatissa oleville huomattavasti parempi. Kannattaa harkita muuttoa kun nyt työvoimasta on pulaa kaikkialla Suomessa. Miksi nesti myös kunnalliset palvelut toimivat paremmin muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että esim. ulkomaille matkustelu,mökkeily ei mua kiinnosta. Jos joskus tekisi mieli mennä mökille niim vuokraisin mökin. Ostamaan en alkaisi kun kotona viihdyn parhaiten niin mökki jäisi todella vähälle käytölle. Ihmisille on eri asiat tärkeitä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koti, jossa asuu on vain kuluerä joka ei tuota mitään. Mitä luulet, että esim aloittajalla jää käteen tuosta 180000e, kun hän sen joskus realisoi?
Miksi hänen pitäisi se realisoida? Ihmisen pitää kumminkin niin jossain asua. Koti ei ole sijoitus siinä mielessä..Kun laina on lyhennetty, asumiskustannukset tippuvat pelkkään hoitovastikkeeseen. Toki jotain remppaa voi joskus tulla, mutta ne toisaalta nostaa asunnon arvoa jos sitä haluaa ajatella.
Monin paikoin nämä ovat NYT pari sataa kuukaudessa. Mikään ei enää tule olemaan niin halpaa kuin tänään. Niin ja me kaikki vanhenemme joskus emmekä esim voi asua siinä omassa kodissa kuolemaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ehkä asu pääkaupunkiseudulla? Täällä ovat asunnot niin kalliita että noilla tuloilla tekisi kyllä tiukkaa omistusasunnon ostaminen.
Olisi kiva kuulla minkä hintaisen asunnon ja vielä mökinkin olette onnistuneet ostamaan? Miten paljon maksatte velkaa kuukaudessa?
Asunto maksoi n. 180 000 euroa koska asutaan ns. huonommalla alueella. Mökille tuli hintaa 70 000 euroa. Yhteensä maksetaan näistä lyhennyksiä ja kuluja kuukausittain n. 2000 €. AP
Siis onko teidän BRUTTOtulot oikeasti 2500 euroa? Tuosta jäänee käteen jotain 1800 euroa kuussa, eli yhteensä 3600 euroa. Onko oikeasti pankki antanut lainaa niin, että noihin menee yli puolet nettotuoista kuussa?
Laskin mukaan vastikkeet, lämmityskulut, sähkön, muut juoksevat kulut jne. Lainanlyhennykset vain osa summasta. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin kärsivällinen, voisin ostaa asunnon muualta sillä ajatuksella, että sijottaisin siinä rahaa itselleni ja sitten tulevaisuudessa voisin myöhemmin ostaa asunnon täältä Aurinkolahdesta. Mutta muutamankin vuoden tyytyminen tuntuu ajatuksena ihan kamalalta. Paljon kamalammalta kuin tuhansien eurojen tuhlaaminen vuokraan. Muita etuja kuin taloudellinen etu en omassa asunnossa näe, sillä ihan yhtä lailla vuokrakotikin tuntuu omalta kodilta.
Tässä tilanteessa se taloudellinen hyöty rupeaa tuntumaan kun indeksit paukkuu ja vuokrat nousee. Tähän saakka korotukset ovat olleet pitkän aikaa hillittyjä. kun ei ole ollut inflaatiota.
Kyllä on, esim se että ap ei tajua että se eläminen maksetaan niillä NETTOtuloilla. 3600 euroa on aika paljon vähemmän kuin 5000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienemmillä paikkakunnilla 180 000 on kalliimmasta päästä.
Asutaan isommassa kaupungissa, ei kuitenkaan pääkaupunkiseudulla, mutta valittiin ns. neukkukuutio lähiöstä hinnan vuoksi. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hänen pitäisi se realisoida? Ihmisen pitää kumminkin niin jossain asua. Koti ei ole sijoitus siinä mielessä..Kun laina on lyhennetty, asumiskustannukset tippuvat pelkkään hoitovastikkeeseen. Toki jotain remppaa voi joskus tulla, mutta ne toisaalta nostaa asunnon arvoa jos sitä haluaa ajatella.
Monin paikoin nämä ovat NYT pari sataa kuukaudessa. Mikään ei enää tule olemaan niin halpaa kuin tänään. Niin ja me kaikki vanhenemme joskus emmekä esim voi asua siinä omassa kodissa kuolemaan asti.
Kannattaa muistaa että myös vuokrat nousevat - ei nekään tällä tasolla tule pysymään. Luuletko ,että vuokranantajan ottaa takkiinsa kustannusten nousun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämänlaatu muualla kuin pääkaupunkiseudulla olisi monille pienipalkkaisessa ammatissa oleville huomattavasti parempi. Kannattaa harkita muuttoa kun nyt työvoimasta on pulaa kaikkialla Suomessa. Miksi nesti myös kunnalliset palvelut toimivat paremmin muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla.
Mun koti on täällä. Mun perhe, ystävät, läheiset, harrastukset, jne. Jättäisin tämän kaiken minkä takia? Enevien rahavarojen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskin mukaan vastikkeet, lämmityskulut, sähkön, muut juoksevat kulut jne. Lainanlyhennykset vain osa summasta. AP
Teillä ei ole varaa mökkiin. Elätte nyt yli varojenne eli teillä on liikaa kiinteitä kuluja tuloihin nähden.
Ap todennäköisesti osaa käyttää rahaa viisaasti tuhlaamatta joka välissä.
Esim itse ajoin vloppuna mökiltä kotiin ja neljän tunnin ajomatkan aikana onnistuin tuhlaamaan 80 euroa joista 40 e ruokaan ja 40 e humpuukiin.
Jos olisin tehnyt eväsleivät ja muistanut käydä lähtiessä vessassa, olisin todennäköisesti säästänyt koko 80 euroa . Mutta koska piti pysähtyä tein heräteostoksia ja päädyin menemään syömään ym. Ja kun tämä rahankäyttömalli toistuu 3krt viikossa niin voi suoraan sanoa että kuussa menee helposti 800 euroa vähintään aivan turhiin asioihin.
Olisinpa kuin ap.
Eli asumiseen ja mökkiin menee enemmän kuin toisen nettotulot, lisäksi auton kulut 200-300€ /kk, vakuutukset myös satasia kk, ilmeisesti neljän hengen ruuat, vaatteet, liikkuminen, hygieniatarvikkeet jne. Täytyy myöntää että hyvin vedätte kun noin 1500€ elätte hyvää elämää ja siitä vielä säästätte, rahastoon toki voi säästää 10€ kerrallaan.
Ihana tuo luokkayhteiskunta, jossa elätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vohoi kuule, ei koti ole pelkkä kuluerä. Me olemme ottaneet sijoituslainaa jossa osa asunnostamme on velan panttina. Sijoituslainan korot saa vähentää verotuksessa kokonaan toisin kuin asuntolainan korot. Kuukausittainen kassavirta kattaa heittämällä korot ja osan lyhennyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Me askarrellaan lasten kanssa teille mitalit ja laitetaan postiin.
Minäkin alan hommiin, teen sinulle mitalin aamuköntsästäni, se luovutetaan sinulle inhottavan luonteesi takia! Tulossa on.