Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko meidän perheessä jotain vikaa, kun 2 x 2500 € bruttotulot riittää ihan hyvään elintasoon?

Vierailija
19.07.2022 |

Ollaan tulojen puolesta varmaan alempaa keskiluokkaa, mutta rahat riittävät ihan hyvin normaaliin elämiseen. Asutaan omistusasunnossa (kerrostalo), omistetaan vaatimaton mökki, ajellaan suht uudella autolla joka kuitenkin edullisempaa merkkiä. Kummallakaan ei ole ennestään esim. perittyä omaisuutta eikä ole tulossakaan, köyhistä perheistä molemmat aikuiset. Velkaa toki on, opinto-, asunto- ja autolainaa, mutta nämä on mitoitettu niin että rahat riittää elämiseen ja säästämiseen.

Kokkaillaan melko tavallista arkiruokaa ja grillaillaan tms. sitten viikonloppuisin. Ei osteta kallista jos ei halvintakaan. Ei hirveästi sisusteta eikä juuri matkustella kotimaan ulkopuolella, kun ei kiinnosta ja mökillä on mukavampaa. Ei ole kalliita harrastuksia, kun lenkkeily ja leffat riittää. Vaatteet ostetaan mieluiten hyvälaatuisina, mutta ei mitään merkkituotteita. Lasten (2 kpl) teini-ikäistyessä rahaa menee selvästi enemmän, mutta liikkumavaraa jää silti. Säästöön jää rahaa joka kuukausi, rahastoihin tottakai.

Tätä palstaa ja lehtiä lukiessa meidän pitäisi olla nyt hädissään hintojen noususta ja normaalioloissakin valittaa verotuksesta ja siitä, kuinka työtä tekemällä ei Suomessa rikastu. Vaan minä olen ihan tyytyväinen tähän elintasoon enkä ymmärrä, miksi pitäisi olla yhtään mitään enempää. Omaan lapsuuteen verrattuna meidän perhe on jopa rikas.

Mikäs meissä on vikana, kun rahat riittää ihan hyvin?

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 970+ 2100netto.3 lasta ja koira ja auto ja okt. Hyvin pyyhkii.

Vierailija
62/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista asuu jossain muualla kuin Helsingissä ja hyvästä syystä. Ellei tulot ole todella kovat, ei siellä omistusasunnossa asumisessa ole mitään järkeä. Rikkaat sitten asia erikseen.

Vuokralla asumisessa ei ole järkeä. Siinä kerryttää muiden varallisuutta omansa sijaan. vuokralla asumisesta nen kannattaa vain muutama käki Sossu ja kela kuittaa vuokran.

Koti, jossa asuu on vain kuluerä joka ei tuota mitään. Mitä luulet, että esim aloittajalla jää käteen tuosta 180000e, kun hän sen joskus realisoi?

Miksi hänen pitäisi se realisoida? Ihmisen pitää kumminkin niin jossain asua. Koti ei ole sijoitus siinä mielessä..Kun laina on lyhennetty, asumiskustannukset tippuvat pelkkään hoitovastikkeeseen. Toki jotain remppaa voi joskus tulla, mutta ne toisaalta nostaa asunnon arvoa jos sitä haluaa ajatella.

Monin paikoin nämä ovat NYT pari sataa kuukaudessa. Mikään ei enää tule olemaan niin halpaa kuin tänään. Niin ja me kaikki vanhenemme joskus emmekä esim voi asua siinä omassa kodissa kuolemaan asti.

Kannattaa muistaa että myös vuokrat nousevat - ei nekään tällä tasolla tule pysymään. Luuletko ,että vuokranantajan ottaa takkiinsa kustannusten nousun?

Juu en ota, vuokrat nousevat sehän on ihan selvä.

Ja edelleen arvoisat vuokraorjani, muistakaa, että haluan voittoa, te, vain ja ainoastaan te, maksatte kaikki kulut asunnosta ja voittoa minulle.

Ne lätinät, että on niin kiva jos jääkaappi menee rikki niin saa uuden noin vain, ei saa, sen hinnan perin teiltä korkojen kera ja lisäksi vähennän sen voitosta.

Revi siitä.

Miksi kirjoitat noin räävittönästi heistä, jotka maksavat sinulle vuokraa? Sinulla on oikeutesi, samoin on vuokralaisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mikä on hyvä elimtaso niin kukin määrittelee itse. Itse olen oikein tyytyväinen elintasooni. Saan kùussa rahaa 1600e nettona. 2 lasta asuu vuoroviikot mun luona. Asun maalla rivitalossa (järvi vieressä),on auto,ps5,hyvä kotiteatteri ym. Olen saanut ostettua kaiken mitä olen halunnutkin ja rahaa jää säästöön joka kuukausi. Lasten kanssa tulee reissailtua huvipuistoissa ym. Yksin ollessani käyn vain töissä ja ruokakaupassa.

Elämänlaatu muualla kuin pääkaupunkiseudulla olisi monille pienipalkkaisessa ammatissa oleville huomattavasti parempi. Kannattaa harkita muuttoa kun nyt työvoimasta on pulaa kaikkialla Suomessa. Miksi nesti myös kunnalliset palvelut toimivat paremmin muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla.

Mun koti on täällä. Mun perhe, ystävät, läheiset, harrastukset, jne. Jättäisin tämän kaiken minkä takia? Enevien rahavarojen takia?

Ystäviä ja harrastuksia saa muualtakin, eikä joku 50-200 km ole vielä paha matka läheisten kanssa pitää yhteyttä niin halutessaan. Toki jokaisen pitää miettiä itse mitä arvostaa haluaako kitkutella jatkuvassa rahapulassa siellä entisissä ympyröissä vai muuttaako ja saa paremman tilavamman asunnon ja rahat riittää parempaan elintasoon. Valintoja ,valintoja...

Vierailija
64/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein rahaa kuluu ihan huomaamatta, jos on sellaiset tulot ettei joka senttiä tarvitse laskea. Me olemme hyvätuloisia, toki kolme teini-ikäistä lasta ja asuminen maaseudulla (sähkölämmitys, autot ja polttoaineet) vievät ison osan tuloista.

Mutta kun korona-aikaan sulkeuduttiin kotiin, huomasi kuinka paljon sitä rahaa on oikeasti kulunut myös turhaan. Vaikka kauppareissut. Ennen tuli käytyä useamman kerran viikossa työmatkan ohessa kaupassa. Sitten siirryttiin tilaamaan ruuat valmiiksi kauppaan, kerran viikossa isot ostokset ja toinen pieni täydennys. Ihan samalla tavalla syötiin kuin ennenkin, mutta jäi ne pienet heräteostot pois. Usein väsyneenä myös osti valmisruokaa tai noutoruokaa, kallista kun usein tekee. Töissä tuli käytyä lounaalla jne.

Ihan niitä kliseisiä säästöneuvoja, joita usein annetaan niille joilla on muutenkin tiukkaa, mutta ovat oikeasti hyvätuloisten vinkkejä. Meille jäi ihan uskomattomasti rahaa säästöön, vaikka aiemminkin oltiin laitettu säännöllisesti rahaa säästöön, niin oikeasti olisimme voineet jo aiemmin säästää enemmän. Huomaa, että nyt kun on palattu normaaliin, rahaa kuluu taas enemmän, mutta ymmärrän kuinka helposti tässä voi kulutusta vähentää ilman mistään tinkimistä. Ja nyt kun ruoka, poltoaineet ja sähkö nousee, niin on syytäkin vähentää.

Vierailija
65/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jos olette onnellisia. Monet taas nauttivat ulkomaanmatkoista ja muistakin harrastuksista kuin lenkkeily ja leffat.

Tuosta syystä suomalaiset perheet ovat aina p.a

Halutaan "välillä hieman luksusta", eli asioita joihin palaa kerralla paljon. Jos tulot nousee 2 000 eur vuodessa, se raha poltetaan viikon matkalla. Pari ravintolailtaa päälle ja VISA on taas tapissa.

No, ei me kyllä olla aina pa. Säästetään reissuihin ja hetken saattaa olla reissun jälkeen "tiukempaa" ilman, että täytyisi siitä tylsästä peruselämästä karsia mitään. Ei tarvitse elää kädestä suuhun ja on kiva nauttia välillä luksuksesta sen tylsän harmaan arjen keskellä. Kaikki reissut ovat olleet aina upeita ja ikimuistoisia ja on aina yhtä kokemusta rikkaampi.

Eikö kannattaisi tehdä arjesta mukavaa?

Elämä menee hukkaan jos se tuntuu elämältä vain parin lomaviikon aikana.

Voi luoja mikä näkökulma elämään. Huh huh.

Vierailija
66/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kommentit on kyllä siitä hupaisia, että suuri osa on joko niitä, että ihan jokainen hankinta elämässä pitää tehdä tuottoa tavoitellen, eikä esim se koti ole minkään arvoinen, kun se ei tee sulle lisää rahaa säännöllisesti.

Tai sitten jokainen hetki pitäis olla jonkinlainen elämysten täyttämä näytelmä, jossa itsetehdyt eväät on halveksuttavia, koska ne olis myös voinut ostaa jostain trendikkäästä kahvilasta ja kaikenlainen säästäminen/säästeliäisyys on suorastaan rappiollista sun sielunmaisemalle.

Onko se tavallinen arki muka niin ihmeteltävä tapa elää ajoittaisin säästelyineen ja "pröystäilyineen"?

Vierailija
67/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista asuu jossain muualla kuin Helsingissä ja hyvästä syystä. Ellei tulot ole todella kovat, ei siellä omistusasunnossa asumisessa ole mitään järkeä. Rikkaat sitten asia erikseen.

Vuokralla asumisessa ei ole järkeä. Siinä kerryttää muiden varallisuutta omansa sijaan. vuokralla asumisesta nen kannattaa vain muutama käki Sossu ja kela kuittaa vuokran.

Koti, jossa asuu on vain kuluerä joka ei tuota mitään. Mitä luulet, että esim aloittajalla jää käteen tuosta 180000e, kun hän sen joskus realisoi?

Miksi hänen pitäisi se realisoida? Ihmisen pitää kumminkin niin jossain asua. Koti ei ole sijoitus siinä mielessä..Kun laina on lyhennetty, asumiskustannukset tippuvat pelkkään hoitovastikkeeseen. Toki jotain remppaa voi joskus tulla, mutta ne toisaalta nostaa asunnon arvoa jos sitä haluaa ajatella.

Monin paikoin nämä ovat NYT pari sataa kuukaudessa. Mikään ei enää tule olemaan niin halpaa kuin tänään. Niin ja me kaikki vanhenemme joskus emmekä esim voi asua siinä omassa kodissa kuolemaan asti.

Kannattaa muistaa että myös vuokrat nousevat - ei nekään tällä tasolla tule pysymään. Luuletko ,että vuokranantajan ottaa takkiinsa kustannusten nousun?

Ja edelleen arvoisat vuokraorjani, muistakaa, että haluan voittoa, te, vain ja ainoastaan te, maksatte kaikki kulut asunnosta ja voittoa minulle.

Ne lätinät, että on niin kiva jos jääkaappi menee rikki niin saa uuden noin vain, ei saa, sen hinnan perin teiltä korkojen kera ja lisäksi vähennän sen voitosta.

Revi siitä.

Miksi kirjoitat noin räävittönästi heistä, jotka maksavat sinulle vuokraa? Sinulla on oikeutesi, samoin on vuokralaisilla.

Miksi totuus sattuu noin? Harmittaako asua vuokralla?

Vierailija
68/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän tuonut aloituksessasi esille juuri mitään elintasoon liittyviä asioita.

Harvakseltaan silloin tällöin ostelette jotain. Autolla ajelette. Ruokaan ja vaatteisiin on rahaa, niin on toimeentulotuellakin. Harrastukset puoli-ilmaisia jne. Mukava toki jos on mukavaa.

Vierailija
69/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mikä on hyvä elimtaso niin kukin määrittelee itse. Itse olen oikein tyytyväinen elintasooni. Saan kùussa rahaa 1600e nettona. 2 lasta asuu vuoroviikot mun luona. Asun maalla rivitalossa (järvi vieressä),on auto,ps5,hyvä kotiteatteri ym. Olen saanut ostettua kaiken mitä olen halunnutkin ja rahaa jää säästöön joka kuukausi. Lasten kanssa tulee reissailtua huvipuistoissa ym. Yksin ollessani käyn vain töissä ja ruokakaupassa.

Elämänlaatu muualla kuin pääkaupunkiseudulla olisi monille pienipalkkaisessa ammatissa oleville huomattavasti parempi. Kannattaa harkita muuttoa kun nyt työvoimasta on pulaa kaikkialla Suomessa. Miksi nesti myös kunnalliset palvelut toimivat paremmin muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla.

Mun koti on täällä. Mun perhe, ystävät, läheiset, harrastukset, jne. Jättäisin tämän kaiken minkä takia? Enevien rahavarojen takia?

Ystäviä ja harrastuksia saa muualtakin, eikä joku 50-200 km ole vielä paha matka läheisten kanssa pitää yhteyttä niin halutessaan. Toki jokaisen pitää miettiä itse mitä arvostaa haluaako kitkutella jatkuvassa rahapulassa siellä entisissä ympyröissä vai muuttaako ja saa paremman tilavamman asunnon ja rahat riittää parempaan elintasoon. Valintoja ,valintoja...

Sisältö on raameja tärkeämpi. Mitä se parempi elintaso esim sinulle antaa? Matkoja? Vaatteita? Ruokaa? Ja muita ns korkeampia arvoja? Minulla on suojaa, ruoka ja vaateet? Minkä perässä mun nyt pitäisi sinusta vielä lähteä juoksemaan?

Vierailija
70/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jos olette onnellisia. Monet taas nauttivat ulkomaanmatkoista ja muistakin harrastuksista kuin lenkkeily ja leffat.

Halutaan "välillä hieman luksusta", eli asioita joihin palaa kerralla paljon. Jos tulot nousee 2 000 eur vuodessa, se raha poltetaan viikon matkalla. Pari ravintolailtaa päälle ja VISA on taas tapissa.

Emme ole peeaa emmekä polta kahta tuhatta viikon matkaan ikinä, mutta matkustelemme kyllä. Ja käymme ulkona syömässä ja meillä on maksullisia harrastuksia. Elämästä kannattaa nauttia silloin, kun on terve. Käärinliinassa ei ole taskuja.

eri

Vierailija
71/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei me kyllä olla aina pa. Säästetään reissuihin ja hetken saattaa olla reissun jälkeen "tiukempaa" ilman, että täytyisi siitä tylsästä peruselämästä karsia mitään. Ei tarvitse elää kädestä suuhun ja on kiva nauttia välillä luksuksesta sen tylsän harmaan arjen keskellä. Kaikki reissut ovat olleet aina upeita ja ikimuistoisia ja on aina yhtä kokemusta rikkaampi.

Eikö kannattaisi tehdä arjesta mukavaa?

Elämä menee hukkaan jos se tuntuu elämältä vain parin lomaviikon aikana.

Voi luoja mikä näkökulma elämään. Huh huh.

Tavallinen säästeliäs elämä on mukavaa. Säästöillä saa taloudellista turvaa ja joskus jotain haluamaansa ekstraa. Surullista jos jostakusta se tavallinen arki ei ole mukavaa.

Vierailija
72/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Revi siitä.

Räävittömästi?

Jänskä kun niitä, jotka ottavat lainaa omaan asuntoon sanotaan pankin orjiksi, mutta vastaavaa sanaa ei saa käyttää räteistä vuokralla asuvista.

Tottakai on oikeus, minulla periä vuokra ja sinun pitää se maksaa jos haluat asua.

Vierailija
73/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisältö on raameja tärkeämpi. Mitä se parempi elintaso esim sinulle antaa? Matkoja? Vaatteita? Ruokaa? Ja muita ns korkeampia arvoja? Minulla on suojaa, ruoka ja vaateet? Minkä perässä mun nyt pitäisi sinusta vielä lähteä juoksemaan?

Vapautta ja taloudellista turvaa Lapsille paremmat mahdollisuudet.

Vierailija
74/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette ehkä asu pääkaupunkiseudulla? Täällä ovat asunnot niin kalliita että noilla tuloilla tekisi kyllä tiukkaa omistusasunnon ostaminen.

Olisi kiva kuulla minkä hintaisen asunnon ja vielä mökinkin olette onnistuneet ostamaan? Miten paljon maksatte velkaa kuukaudessa?

Asunto maksoi n. 180 000 euroa koska asutaan ns. huonommalla alueella. Mökille tuli hintaa 70 000 euroa. Yhteensä maksetaan näistä lyhennyksiä ja kuluja kuukausittain n. 2000 €. AP

Oho, teillä menee kyllä noihin lyhennyksiin ja kuluihin rahaa melkoisesti. Meillä ei ole mökkiä, tämän uudehkon okt:n kulut laina+muu on 700-1000e riippuen siitä onko kesä vai talvi. Onko teillä pitkä laina-aika? Mietin vaan miten käy jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi. Meillä tämä nimittäin konkretisoitui kun olen itse tapaturman seurauksena työkyvytön. No mökin voi tietty myydä hätätapauksessa.

On lainaturva ja vakuutukset tämän varalta. Täällä taloa ei saisi noin huokeaan hintaan. AP

Öö, siis tämä meidän uudehko okt maksoi yli 400te. Vai mitä tarkoitat huokealla hinnalla? Helsingistäkin saa tällä hinnalla talon (katsottiin myös sieltä taloa), ei kylläkään mistään parhailta alueilta ja sen takia hylättiinkin melko nopeasti. Lainaa otettiin 70te ja loput rahat säästöistä ja sijoituksista ja edellisen asunnon myynnistä saaduilla rahoilla.

Vierailija
75/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minä olen valinnut tämän elämän. Tämän hetkisen maailman tilanteen johdosta näyttää siltä, että luuseruuden sijasta minä olen se voittaja, kun en ole elänyt sen paremman elintason toivossa. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta.

Vierailija
76/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein rahaa kuluu ihan huomaamatta, jos on sellaiset tulot ettei joka senttiä tarvitse laskea. Me olemme hyvätuloisia, toki kolme teini-ikäistä lasta ja asuminen maaseudulla (sähkölämmitys, autot ja polttoaineet) vievät ison osan tuloista.

Mutta kun korona-aikaan sulkeuduttiin kotiin, huomasi kuinka paljon sitä rahaa on oikeasti kulunut myös turhaan. Vaikka kauppareissut. Ennen tuli käytyä useamman kerran viikossa työmatkan ohessa kaupassa. Sitten siirryttiin tilaamaan ruuat valmiiksi kauppaan, kerran viikossa isot ostokset ja toinen pieni täydennys. Ihan samalla tavalla syötiin kuin ennenkin, mutta jäi ne pienet heräteostot pois. Usein väsyneenä myös osti valmisruokaa tai noutoruokaa, kallista kun usein tekee. Töissä tuli käytyä lounaalla jne.

Ihan niitä kliseisiä säästöneuvoja, joita usein annetaan niille joilla on muutenkin tiukkaa, mutta ovat oikeasti hyvätuloisten vinkkejä. Meille jäi ihan uskomattomasti rahaa säästöön, vaikka aiemminkin oltiin laitettu säännöllisesti rahaa säästöön, niin oikeasti olisimme voineet jo aiemmin säästää enemmän. Huomaa, että nyt kun on palattu normaaliin, rahaa kuluu taas enemmän, mutta ymmärrän kuinka helposti tässä voi kulutusta vähentää ilman mistään tinkimistä. Ja nyt kun ruoka, poltoaineet ja sähkö nousee, niin on syytäkin vähentää.

Mihin säästätte? Siis mihin tarkoitukseen?

Vierailija
77/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme ole peeaa emmekä polta kahta tuhatta viikon matkaan ikinä, mutta matkustelemme kyllä. Ja käymme ulkona syömässä ja meillä on maksullisia harrastuksia. Elämästä kannattaa nauttia silloin, kun on terve. Käärinliinassa ei ole taskuja.

eri

Missä käytte lasten kanssa lomalla niin, ettei siihen mene yli 2000 eur/vk? Kotimaassa? Lennätte Baltiaan halpalentoyhtiöllä tai jonnekin muualle kolmella vaihdolla ja asutte hostellissa? Äkkilähtö?

Suorat lennot ja kohtuullinen hotelli missä tahansa isommassa kaupungissa Euroopassa maksaa tällä hetkellä perheelle (joka ei tarvitse kuin yhden huoneen) 1600-2200 eur/vk.

Vierailija
78/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapautta ja taloudellista turvaa Lapsille paremmat mahdollisuudet.

Niin, kun kaikillahan on niitä lapsia. Huvittavaa, että vanhemmat uhraa sen oman elämänsä, kun halutaan jättää lapsille perintö, jotka pistää sen viikoksi sileäksi. No, tulipa elettyä lasten takia.

Vierailija
79/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Missä käytte lasten kanssa lomalla niin, ettei siihen mene yli 2000 eur/vk? Kotimaassa? Lennätte Baltiaan halpalentoyhtiöllä tai jonnekin muualle kolmella vaihdolla ja asutte hostellissa? Äkkilähtö?

Suorat lennot ja kohtuullinen hotelli missä tahansa isommassa kaupungissa Euroopassa maksaa tällä hetkellä perheelle (joka ei tarvitse kuin yhden huoneen) 1600-2200 eur/vk.

Lasten? Ei meillä mitään lapsia ole. Emme juuri koskaan majoitu hotellissa vaan apartmentissa (airbnb tai booking.com). Teemme itse aamiaiset, koska hyvin harvoin hotelliaamiaiselta löytyy vegaanista syötävää. Samoin osa muista aterioista kokataan itse samasta syystä.  Lennot ostetaan keskimäärin 2 kk ennen lähtöä ja kohde on aina sellainen, mikä on Bucket List'illa eli mikä aidosti halutaan nähdä. Edes Israelin matkaan (7 vrk) ei saatu kulumaan kahta tonnia ja se on Huippuvuorten ohessa ollut yksi kalleimpia kohteita. Jos jouluna päästään Etelä-Amerikkaan (koronatilanne on se, mikä aiheuttaa epävarmuutta), niin siihen reissuun varmaan menee pari tonnia. Mutta silloinkaan ei tarvitse kiristää vyötä ennen eikä jälkeen matkan. Luottokortilla tottakai maksan lennot turvallisuuden vuoksi, mutta luottokortin maksan nollille heti seuraavana eräpäivänä.

Vierailija
80/139 |
19.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuolla rahalla pitäisikin jo pärjätä ihan hyvin.

Eniten ihmettelen sitä kuinka jotkut onnistuvat tuhlaamaan suurempiakin palkkoja ilman, että se näkyy mitenkään. Ei ole kalliita vaatteita, asuntoa, autoa tai matkoja. Silti rahat vain häviävät jonnekin ennen seuraavaa palkkapäivää ja säästöön ei jää mitään.