Onko meidän perheessä jotain vikaa, kun 2 x 2500 € bruttotulot riittää ihan hyvään elintasoon?
Ollaan tulojen puolesta varmaan alempaa keskiluokkaa, mutta rahat riittävät ihan hyvin normaaliin elämiseen. Asutaan omistusasunnossa (kerrostalo), omistetaan vaatimaton mökki, ajellaan suht uudella autolla joka kuitenkin edullisempaa merkkiä. Kummallakaan ei ole ennestään esim. perittyä omaisuutta eikä ole tulossakaan, köyhistä perheistä molemmat aikuiset. Velkaa toki on, opinto-, asunto- ja autolainaa, mutta nämä on mitoitettu niin että rahat riittää elämiseen ja säästämiseen.
Kokkaillaan melko tavallista arkiruokaa ja grillaillaan tms. sitten viikonloppuisin. Ei osteta kallista jos ei halvintakaan. Ei hirveästi sisusteta eikä juuri matkustella kotimaan ulkopuolella, kun ei kiinnosta ja mökillä on mukavampaa. Ei ole kalliita harrastuksia, kun lenkkeily ja leffat riittää. Vaatteet ostetaan mieluiten hyvälaatuisina, mutta ei mitään merkkituotteita. Lasten (2 kpl) teini-ikäistyessä rahaa menee selvästi enemmän, mutta liikkumavaraa jää silti. Säästöön jää rahaa joka kuukausi, rahastoihin tottakai.
Tätä palstaa ja lehtiä lukiessa meidän pitäisi olla nyt hädissään hintojen noususta ja normaalioloissakin valittaa verotuksesta ja siitä, kuinka työtä tekemällä ei Suomessa rikastu. Vaan minä olen ihan tyytyväinen tähän elintasoon enkä ymmärrä, miksi pitäisi olla yhtään mitään enempää. Omaan lapsuuteen verrattuna meidän perhe on jopa rikas.
Mikäs meissä on vikana, kun rahat riittää ihan hyvin?
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on hyvä elimtaso niin kukin määrittelee itse. Itse olen oikein tyytyväinen elintasooni. Saan kùussa rahaa 1600e nettona. 2 lasta asuu vuoroviikot mun luona. Asun maalla rivitalossa (järvi vieressä),on auto,ps5,hyvä kotiteatteri ym. Olen saanut ostettua kaiken mitä olen halunnutkin ja rahaa jää säästöön joka kuukausi. Lasten kanssa tulee reissailtua huvipuistoissa ym. Yksin ollessani käyn vain töissä ja ruokakaupassa.
Elämänlaatu muualla kuin pääkaupunkiseudulla olisi monille pienipalkkaisessa ammatissa oleville huomattavasti parempi. Kannattaa harkita muuttoa kun nyt työvoimasta on pulaa kaikkialla Suomessa. Miksi nesti myös kunnalliset palvelut toimivat paremmin muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla.
Mun koti on täällä. Mun perhe, ystävät, läheiset, harrastukset, jne. Jättäisin tämän kaiken minkä takia? Enevien rahavarojen takia?
Ystäviä ja harrastuksia saa muualtakin, eikä joku 50-200 km ole vielä paha matka läheisten kanssa pitää yhteyttä niin halutessaan. Toki jokaisen pitää miettiä itse mitä arvostaa haluaako kitkutella jatkuvassa rahapulassa siellä entisissä ympyröissä vai muuttaako ja saa paremman tilavamman asunnon ja rahat riittää parempaan elintasoon. Valintoja ,valintoja...
Niin, minä olen valinnut tämän elämän. Tämän hetkisen maailman tilanteen johdosta näyttää siltä, että luuseruuden sijasta minä olen se voittaja, kun en ole elänyt sen paremman elintason toivossa. Ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta.
Kelan ja sossun eläteillä ei tosiaan ole huolta huomisesta. Laskujen maksaja löytyy aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ehkä asu pääkaupunkiseudulla? Täällä ovat asunnot niin kalliita että noilla tuloilla tekisi kyllä tiukkaa omistusasunnon ostaminen.
Olisi kiva kuulla minkä hintaisen asunnon ja vielä mökinkin olette onnistuneet ostamaan? Miten paljon maksatte velkaa kuukaudessa?
Asunto maksoi n. 180 000 euroa koska asutaan ns. huonommalla alueella. Mökille tuli hintaa 70 000 euroa. Yhteensä maksetaan näistä lyhennyksiä ja kuluja kuukausittain n. 2000 €. AP
Pienemmillä paikkakunnilla 180 000 on kalliimmasta päästä.
Totta. Tilavan perheasunnon isolla tontilla taajamassa saa 50-100k.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jos olette onnellisia. Monet taas nauttivat ulkomaanmatkoista ja muistakin harrastuksista kuin lenkkeily ja leffat.
Tuosta syystä suomalaiset perheet ovat aina p.a
Halutaan "välillä hieman luksusta", eli asioita joihin palaa kerralla paljon. Jos tulot nousee 2 000 eur vuodessa, se raha poltetaan viikon matkalla. Pari ravintolailtaa päälle ja VISA on taas tapissa.
Emme ole peeaa emmekä polta kahta tuhatta viikon matkaan ikinä, mutta matkustelemme kyllä. Ja käymme ulkona syömässä ja meillä on maksullisia harrastuksia. Elämästä kannattaa nauttia silloin, kun on terve. Käärinliinassa ei ole taskuja.
eri
Mutta mitäs sanot siihen, että on erilaisia nauttimistapoja? Joku vihaa mökkiä, toinen tykkää kovin. Sinä matkustat, toinen ei halua matkustella eikä edes mennä ravintolaan syömään. Hänellä on muunlaisia nautintoja elämässään. Ei pitäisi ajatella, että ne omat nautinnot ovat ne ainoat oikeat elämän nautinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein rahaa kuluu ihan huomaamatta, jos on sellaiset tulot ettei joka senttiä tarvitse laskea. Me olemme hyvätuloisia, toki kolme teini-ikäistä lasta ja asuminen maaseudulla (sähkölämmitys, autot ja polttoaineet) vievät ison osan tuloista.
Mutta kun korona-aikaan sulkeuduttiin kotiin, huomasi kuinka paljon sitä rahaa on oikeasti kulunut myös turhaan. Vaikka kauppareissut. Ennen tuli käytyä useamman kerran viikossa työmatkan ohessa kaupassa. Sitten siirryttiin tilaamaan ruuat valmiiksi kauppaan, kerran viikossa isot ostokset ja toinen pieni täydennys. Ihan samalla tavalla syötiin kuin ennenkin, mutta jäi ne pienet heräteostot pois. Usein väsyneenä myös osti valmisruokaa tai noutoruokaa, kallista kun usein tekee. Töissä tuli käytyä lounaalla jne.
Ihan niitä kliseisiä säästöneuvoja, joita usein annetaan niille joilla on muutenkin tiukkaa, mutta ovat oikeasti hyvätuloisten vinkkejä. Meille jäi ihan uskomattomasti rahaa säästöön, vaikka aiemminkin oltiin laitettu säännöllisesti rahaa säästöön, niin oikeasti olisimme voineet jo aiemmin säästää enemmän. Huomaa, että nyt kun on palattu normaaliin, rahaa kuluu taas enemmän, mutta ymmärrän kuinka helposti tässä voi kulutusta vähentää ilman mistään tinkimistä. Ja nyt kun ruoka, poltoaineet ja sähkö nousee, niin on syytäkin vähentää.
Mihin säästätte? Siis mihin tarkoitukseen?
Kannattaisi olla säästöjä ihan sitä varten ,että ei elintaso putoa kun elinkustannukset nousee ensi talvena. Nyt nähdyt korotukset ovat vasta esimakua. -sivusta
Puskirirahaa kannattaa tottakai olla, ja nimenomaan helposti realisoitavissa, mutta sain sen käsityksen, että tavoitteena on säästää enemmänkin. Itse pidän puskurina 30 000 euroa. Sen verran pitää olla omalla tilillä + rahastoissa, mutta enempää en koe tarpeelliseksi kartuttaa ilman jotain tiettyä syytä.
Asuntolainaa tai muuta velkaa ei ole, autonvaihtoa harkitsen mutta se on luultavasti ajankohtaista vasta ensi keväänä. Haluamani autot maksavat tällä hetkellä käytettynä +/- 12 000 e.
Hienoa jos teidän perheelle riittää tuollainen elämä.Itse haluan kokea elämässä erilaisia asioita, jotka kyllä maksaakin esim.harrastukset ja matkailu ympäri maailmaa. Töissä käynti ja kotona kököttäminen ei ole minun juttuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, jos olette onnellisia. Monet taas nauttivat ulkomaanmatkoista ja muistakin harrastuksista kuin lenkkeily ja leffat.
Halutaan "välillä hieman luksusta", eli asioita joihin palaa kerralla paljon. Jos tulot nousee 2 000 eur vuodessa, se raha poltetaan viikon matkalla. Pari ravintolailtaa päälle ja VISA on taas tapissa.
Emme ole peeaa emmekä polta kahta tuhatta viikon matkaan ikinä, mutta matkustelemme kyllä. Ja käymme ulkona syömässä ja meillä on maksullisia harrastuksia. Elämästä kannattaa nauttia silloin, kun on terve. Käärinliinassa ei ole taskuja.
eri
Mutta mitäs sanot siihen, että on erilaisia nauttimistapoja? Joku vihaa mökkiä, toinen tykkää kovin. Sinä matkustat, toinen ei halua matkustella eikä edes mennä ravintolaan syömään. Hänellä on muunlaisia nautintoja elämässään. Ei pitäisi ajatella, että ne omat nautinnot ovat ne ainoat oikeat elämän nautinnot.
Kommentoin siksi, että edellisessä kommentissa annettiin ymmärtää, että matkustelevilla ja ulkona syövillä ihmisillä on Visa koko ajan tapissa. Oma Visani ei ole koskaan ollut tapissa. En ole kertaakaan lyhentänyt luottokorttivelkaa osissa vaan maksanut aina seuraavana eräpäivänä kaiken pois. Käyttänyt sitä vain siksi, että Visalla on turvallisempaa ostaa lentoja ym. ja koska kaikki autovuokraamot eivät muita vaihtoehtoja edes hyväksy kuin luottokortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Käärinliinoissa ei ole taskuja mutta vanhuus voi tuoda monenlaista juttua joiden kestäminen helpottuu kun on säästöjä, velaton asunto, rahaa tilillä.
Toki jos riittää, että on paikka kunnan laitoksessa niin ok tai kälyisessä vuokraluukussa .Jokaisen oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Käärinliinoissa ei ole taskuja mutta vanhuus voi tuoda monenlaista juttua joiden kestäminen helpottuu kun on säästöjä, velaton asunto, rahaa tilillä.
Toki jos riittää, että on paikka kunnan laitoksessa niin ok tai kälyisessä vuokraluukussa .Jokaisen oma valinta.
Velaton asunto on, omalla puskuritililläni 30 000 euroa on ja rahastoissakin hieman lisäksi. Mitä mahtavat olla kunnan laitokset joihin viittaat? Ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää, millainen ymmärrys sinulla on ikäihmisten asumisesta nykyisin. Että on olemassa kuntien omistamia vanhainkoteja? :-DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Toki jos riittää, että on paikka kunnan laitoksessa niin ok tai kälyisessä vuokraluukussa .Jokaisen oma valinta.Velaton asunto on, omalla puskuritililläni 30 000 euroa on ja rahastoissakin hieman lisäksi. Mitä mahtavat olla kunnan laitokset joihin viittaat? Ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää, millainen ymmärrys sinulla on ikäihmisten asumisesta nykyisin. Että on olemassa kuntien omistamia vanhainkoteja? :-DD
Tehostettuja palveluasuntoja, vanhainkoteja, sillä erotuksella että ostat itse lääkkeesi, shamppoosi jne., ihan ovat suuri osa kuntien omistamia.
Meillä 2 x 7000€ riittää hikisesti pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pienituloinen, mutta matkustelu onnistuu (vuodessa voi tehdä yhden ulkomaanmatkan, jonkun kotimaanmatkan ja lisäksi jotain Helsingin ja/tai Tukholman risteilyjä). Joten jos minulla pienituloisena onnistuu tuo, luulisi että kahden keskituloisen perheessäkin pitäisi onnistua. paitsi toki, jos rahat on ensin laitettu muihin kohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Toki jos riittää, että on paikka kunnan laitoksessa niin ok tai kälyisessä vuokraluukussa .Jokaisen oma valinta.Velaton asunto on, omalla puskuritililläni 30 000 euroa on ja rahastoissakin hieman lisäksi. Mitä mahtavat olla kunnan laitokset joihin viittaat? Ihan uteliaisuuttani haluaisin tietää, millainen ymmärrys sinulla on ikäihmisten asumisesta nykyisin. Että on olemassa kuntien omistamia vanhainkoteja? :-DD
Tehostettuja palveluasuntoja, vanhainkoteja, sillä erotuksella että ostat itse lääkkeesi, shamppoosi jne., ihan ovat suuri osa kuntien omistamia.
On niissä kuntienkin omistamia, suurin osa on kuitenkin Attendon, Mehiläisen ja erilaisten säätiöiden omistamia. Kunnat kompensoivat asumiskustannuksia ja siksi niille paikoille ei noin vain mennä ("jos riittää, että on paikka kunnan laitoksessa") vaan niihin päästäkseen pitää täyttyä kriteerit. Helpoimmin pääsee senioriasuntoihin, vaikeimmin tehostettuun palveluasumiseen. Sinne pääsevää ei kyllä enää paljon liikuta, paljonko on säästöjä, silloin ollaan jo niin huonossa kunnossa. Mutta säästöt ovat toki hyödyksi, koska silloin kunnalle ei jää niin paljon maksettavaa kun ensin käytetään se ikäihmisen omaisuus. Ihan samanlaisen perushoidon (ml. välttämättömät lääkkeet) saa se vuokralla asunut dementikko, jolla ei ollut senttiäkään säästöjä.
Yksityiset hoivakodit ovat sitten tietysti oma lukunsa, niihin ei ole varattomilla asiaa. Asuminen maksaa keskimäärin 7000 e/kk, hinta vaihtelee 5000-10 000 euron välillä riippuen paikasta ja siitä, mitä kaikkia palveluita haluaa ostaa.
Teidän perheessä ei ole vikaa, mutta yhteiskunnassa on jos kahden keskituloisen aikuisen perheessä ihan hyvä elintaso on omistusasunto ja ihan tavallinen kotiruoka.
Kyllä pitäisi kahden työssäkäyvän pystyä myös saamaan jotain vastinetta sille 40 tunnille viikossa muutakin kuin se, että on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä että hengissä pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle sattui pieni moka tuossa viimeisessä lauseessa. Mikäs meissä on vikana, kun rahat riittää ihan hyvin ja meille jää myös rahaa säästöön?
Näin on tuosta (ja siitä että molemmilla sama palkkakin ihan sattumalta?) huomaa että aloitus on esimerkiksi hallinnon edustajan tekemä provo jolla koitetaan kertoa taas se sama tarina uudelleen ja uudelleen että tämä on onnellinen maa me olemme kaikki onnellisia älkää uskoko kalliita hintoja ja maksuja niitä ei ole olemassakaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Missä käytte lasten kanssa lomalla niin, ettei siihen mene yli 2000 eur/vk? Kotimaassa? Lennätte Baltiaan halpalentoyhtiöllä tai jonnekin muualle kolmella vaihdolla ja asutte hostellissa? Äkkilähtö?
Suorat lennot ja kohtuullinen hotelli missä tahansa isommassa kaupungissa Euroopassa maksaa tällä hetkellä perheelle (joka ei tarvitse kuin yhden huoneen) 1600-2200 eur/vk.
Olen eri, mutta kyllä periaatteessa Euroopassa voi saada viikon loman alle 2000 euron (tai sai ainakin ennen hintojen nousua). Voihan olla, että se tarkoitti halpalentoja, mutta tarjouksia on ollut Finnairillakin. Ja voihan sitä matkustaa muutenkin kuin lentäen, ja Baltia ei suinkaan ole huono matkakohde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Olen syönyt elämässäni kymmenissä Michelin ravintoloissa, matkustanut ympäri maailman, ja aina huomaan, että kotona on paras ja on mukavaa ja maukasta syödä perheen kanssa itse kokattu ateria.
Vierailija kirjoitti:
Teidän perheessä ei ole vikaa, mutta yhteiskunnassa on jos kahden keskituloisen aikuisen perheessä ihan hyvä elintaso on omistusasunto ja ihan tavallinen kotiruoka.
Kyllä pitäisi kahden työssäkäyvän pystyä myös saamaan jotain vastinetta sille 40 tunnille viikossa muutakin kuin se, että on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä että hengissä pysyy.
Mitäpä se vastine olisi?
Lentää ympäri maailman vaikka ilmastonmuutos tuhoaa meidät?
Vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pienituloinen, mutta matkustelu onnistuu (vuodessa voi tehdä yhden ulkomaanmatkan, jonkun kotimaanmatkan ja lisäksi jotain Helsingin ja/tai Tukholman risteilyjä). Joten jos minulla pienituloisena onnistuu tuo, luulisi että kahden keskituloisen perheessäkin pitäisi onnistua. paitsi toki, jos rahat on ensin laitettu muihin kohteisiin.
Tai jokin risteily tuntuu vaan ihan pascalta jutulta, kuten minusta. En lähde edes kilon palasina. Muutaman kerran olen auton kanssa mennyt ja kun sitä hommaa katsoi niin sääliksi sitä porukkaa kävi. Jotkut pitää sitä luksuksena. Voi, voi.
Aloittajalla ei ole lapsia. Siksi. Vähän noloa edes avata ketjua, lapsettomana...
Kannattaisi olla säästöjä ihan sitä varten ,että ei elintaso putoa kun elinkustannukset nousee ensi talvena. Nyt nähdyt korotukset ovat vasta esimakua. -sivusta