Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko herrasmiesmäisyys huono juttu?

Vierailija
18.07.2022 |

Poikani viettää aikaa "nykyaikaisessa" ympäristössä sukupuoliasioiden suhteen. Porukassa pidetään tärkeänä, että jokainen saa olla omanlaisensa. On siis vanhanaikaisia määrittelyjä käyttäen supertyttömäisiä tyttöjä (anime-tyyliä), poikamaisia tyttöjä, tyttömäisiä poikia, testosteronia uhkuvia poikia, sukupuoltaan määrittämättömiä, transsukupuolisia jne. Tämä on porukalle tärkeää ja luonnollista.

Nyt poikani seurustelee ihastuttavan tytön kanssa. Olen yrittänyt pojalle vähän vinkata, että voisi olla "herrasmiesmäinen". Siis avata ovea, kantaa kauppakassia, antaa takkinsa kylmällä terassilla istuessa, kehua ulkonäköä tms. Pojasta tuo olisi ihan kamalaa, naista alistavaa tai aliarvioivaa (nainen on se heikko, jota pitää auttaa ja suojella). Ulkonäkö saa jokaisella olla mikä on, eikä siihen pidä puuttua, se ei ole merkityksellinen.

Ihan oikeastiko on rumaa ja vanhanaikaista olla vanhanaikainen herrasmies? Onko ulkonäön kehuminen rumaa?

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä poikasi kanssa, ettei ole tarpeellista olla niin roolittunut omaan sukupuoleensa käyttäytymällä herrasmiehen tavoin.  Ennemminkin neuvoisin poikaasi ottamaan toisen huomioon ja käyttäytymään huomaavaisesti yhtä lailla kuin häntäkin kohtaan pitää toisen käyttäytyä. Parisuhde perustuu tasaveroisuuteen. 

Kauniit ja huomaavaiset käytöstavat ovat ihmisellä syntymälahjana. Muut joutuvat ne opettelemaan ja harva tajuaa niiden merkityksen. Jos poikasi ei ole joutunut koskaan ottamaan muita huomioon, niin on ihan turha nyt neuvoa häntä sellaiseksi. Voit korkeintaan antaa vinkkejä, miten seurusteluun voi vaikuttaa myönteisesti ajattelemalla miltä toisesta tuntuu.

Vierailija
2/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä poikasi kanssa, ettei ole tarpeellista olla niin roolittunut omaan sukupuoleensa käyttäytymällä herrasmiehen tavoin.  Ennemminkin neuvoisin poikaasi ottamaan toisen huomioon ja käyttäytymään huomaavaisesti yhtä lailla kuin häntäkin kohtaan pitää toisen käyttäytyä. Parisuhde perustuu tasaveroisuuteen. 

Kauniit ja huomaavaiset käytöstavat ovat ihmisellä syntymälahjana. Muut joutuvat ne opettelemaan ja harva tajuaa niiden merkityksen. Jos poikasi ei ole joutunut koskaan ottamaan muita huomioon, niin on ihan turha nyt neuvoa häntä sellaiseksi. Voit korkeintaan antaa vinkkejä, miten seurusteluun voi vaikuttaa myönteisesti ajattelemalla miltä toisesta tuntuu.

Miten voi ottaa toisen huomioon ilman alistamista? Jos esim. kauppakssin kantaminen on alistamista. Anna esimerkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin tosi outona jos mies kokisi tarpeelliseksi lainata mulle vaatteitaan ja kantaa kauppakassini. Olen aikuinen nainen ja osaan pukeutua itse säänmukaisesti. Ja saan kauppakassit kannettua terveillä käsilläni itse.

Ulkonäön kehuminen ei ole herrasmiesmäisyyttä vaan ihan normaalia käytöstä suhteessa. Kehun mieheni ulkonäköä ihan siinä missä hän kehuu minua.

Vierailija
4/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin tosi outona jos mies kokisi tarpeelliseksi lainata mulle vaatteitaan ja kantaa kauppakassini. Olen aikuinen nainen ja osaan pukeutua itse säänmukaisesti. Ja saan kauppakassit kannettua terveillä käsilläni itse.

Ulkonäön kehuminen ei ole herrasmiesmäisyyttä vaan ihan normaalia käytöstä suhteessa. Kehun mieheni ulkonäköä ihan siinä missä hän kehuu minua.

Ulkonäkökeskeisille tietenkin tuo ulkonäkö on tärkeää. Suhteessa voi olla niin paljon muutakin. Toivon itseäni kehuttavan ihan muista asioista kuin ulkonäkö. Kun iän myötä rupsahdan, jättääkö mies minut, jos pitää vain ulkonäköä tärkeänä.

Vierailija
5/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta oli aika mikä tahansa niin herrasmiesmäisyys kuten myös naisen hyvät käytöstavat ovat osa kulttuuria ja yhteiskunnan toiminnassa tärkeitä. tuntematon mieskin voi osoittaa tuntemattomalle naiselle arvostusta avaamalla oven hänelle, johon nainen ystävällisesti vastaa "kiitos"

niin ei ole pakko tehdä mutta monelta naiselta se tulee luonnostaan, myös minulta. 

hyvät käytöstavat niin tuttujen kuin tuntemattomien kanssa ovat aina plussaa joten ihan hienoa että haluat kannustaa pojallesi hyvän miehen käytöstapoja. hän voi torjua ne "vanhanaikaisina" mutta luulen ,että siinä tulee jotain todella tärkeää opittua kun hän myöhemmin muistelee äidiltään saatuja oppeja! :)

ai niin, vaikutat todella hyvältä äidiltä, kaikkea hyvää teidän perheellenn!

Vierailija
6/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäkökeskeisille tietenkin tuo ulkonäkö on tärkeää. Suhteessa voi olla niin paljon muutakin. Toivon itseäni kehuttavan ihan muista asioista kuin ulkonäkö. Kun iän myötä rupsahdan, jättääkö mies minut, jos pitää vain ulkonäköä tärkeänä.

Eihän se tarkoita että pelkkä ulkonäkö olisi tärkeää jos sitä kehuu. Useimmat pitävät siitä, että myös heidän ulkonäköään kehutaan.

Vierailija
7/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit on kai sokeita sille, että jos oma poika on ns. "kilttis" niin vienti on yhtä olematonta kuin muillaki kilttiksillä.

Vierailija
8/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten mielestä tossu tuollainen mies!

Vierailija
9/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo herrasmiesmäisyydet ovat sellaisia karkeita peukalosääntöjä, aito huomaavaisuus, jos sellaista pystyt herättelemään, on monin verroin parempaa.

Vierailija
10/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrasmies häviää, kun tasapäisyyttä vaativa feministi tulee. Feministin ostoskasseja ei herrasmies saa kantaa, sillä feministi on yhtä pätevä kantamaan kassejaan kuin herrasmieskin. Feministin ulkonäöstä ei herrasmies saa lausua kohteliaisuuksia, sillä sehän tarkoittaisi, että herrasmies pitää naista seksiobjektina tai muutoin vaan tarkoittaa, että naisessa ulkonäkö muka olisi keskeistä. Ja sitä rataa.

Vierailija
11/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, suhde perustuu pääasiassa muihin asioihin kuin ulkonäköön, vaikka toki senkin on miellytettävä omaa silmää jotta kipinä syttyy. Kehua voi muistakin piirteistä ja teoista, mutta ainakin itseäni lämmittää omalta mieheltä kuullut kehut myös ulkonäköön liittyen.

Vierailija
12/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttäisi raahata perheen ruokaostoksia yksin jos mies kävelisi käsiä heilutellen vieressä. Mies sentään on paljon isompi ja voimakkaampi kuin minä.

Samoin joskus on ollut juhlatilaisuuksia, joissa minä olen ollut hihattomassa iltapuvussa, miehellä pitkähihainen kauluspaita ja takki. Voisi ainakin välillä lainat takkiaan.

Vierailija
13/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko herrasmiesmäinen kun lainaan kaverille lämmintä paitaa kun sillä on kylmä tai kun autan kantamaan kasseja?

Vierailija
14/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrasmies myös näyttää herrasmieheltä. Herrasmiehellä on mieluummin kauluspaita kuin printtipaita ja mieluummin kävelykengät kuin crocksit ja jalassa jotain muuta kuin verkkarit.

Vierailija
15/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minusta oli aika mikä tahansa niin herrasmiesmäisyys kuten myös naisen hyvät käytöstavat ovat osa kulttuuria ja yhteiskunnan toiminnassa tärkeitä. tuntematon mieskin voi osoittaa tuntemattomalle naiselle arvostusta avaamalla oven hänelle, johon nainen ystävällisesti vastaa "kiitos"

niin ei ole pakko tehdä mutta monelta naiselta se tulee luonnostaan, myös minulta. 

hyvät käytöstavat niin tuttujen kuin tuntemattomien kanssa ovat aina plussaa joten ihan hienoa että haluat kannustaa pojallesi hyvän miehen käytöstapoja. hän voi torjua ne "vanhanaikaisina" mutta luulen ,että siinä tulee jotain todella tärkeää opittua kun hän myöhemmin muistelee äidiltään saatuja oppeja! :)

ai niin, vaikutat todella hyvältä äidiltä, kaikkea hyvää teidän perheellenn!

Olen nainen ja avaan miehille ovia tämän tästä. Miksi kohteliaisuus pitäisi sitoa sukupuoleen?

Vierailija
16/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttäisi raahata perheen ruokaostoksia yksin jos mies kävelisi käsiä heilutellen vieressä. Mies sentään on paljon isompi ja voimakkaampi kuin minä.

Samoin joskus on ollut juhlatilaisuuksia, joissa minä olen ollut hihattomassa iltapuvussa, miehellä pitkähihainen kauluspaita ja takki. Voisi ainakin välillä lainat takkiaan.

Miksi et ota juhliin mukaan vaikka neuletakkia tai hartiahuivia, jos aina olet takkia vailla?

Vierailija
17/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrasmiesmäisyys koetaan nykyään ahdisteluna tavoitteena sukupuolinen kanssakäyminen.

Vierailija
18/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos herrasmies kielletään, niin sitten kiellettäköön myös naisellinen nainen. Molemmista puhuminen edellyttää oletuksen jonkinlaisista sukupuolittuneista ihanteista, ja jos lähtee mukaan siihen lauluun, että sukupuolia ei ole, niin sitten ei ole herrasmiehiäkään eikä naisellisuutta.

Vierailija
19/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herrasmies myös näyttää herrasmieheltä. Herrasmiehellä on mieluummin kauluspaita kuin printtipaita ja mieluummin kävelykengät kuin crocksit ja jalassa jotain muuta kuin verkkarit.

Perhana en tiennytkään olevani herrasmies ruutupaidassa, farkuissa ja lenkkareissa.

Vierailija
20/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herrasmiesmäisyys koetaan nykyään ahdisteluna tavoitteena sukupuolinen kanssakäyminen.

Tuohon sisältyy ristiriita: herrasmies on herrasmies muun muassa juuri siksi, ettei ahdistele naista seksiä saadakseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi