Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko herrasmiesmäisyys huono juttu?

Vierailija
18.07.2022 |

Poikani viettää aikaa "nykyaikaisessa" ympäristössä sukupuoliasioiden suhteen. Porukassa pidetään tärkeänä, että jokainen saa olla omanlaisensa. On siis vanhanaikaisia määrittelyjä käyttäen supertyttömäisiä tyttöjä (anime-tyyliä), poikamaisia tyttöjä, tyttömäisiä poikia, testosteronia uhkuvia poikia, sukupuoltaan määrittämättömiä, transsukupuolisia jne. Tämä on porukalle tärkeää ja luonnollista.

Nyt poikani seurustelee ihastuttavan tytön kanssa. Olen yrittänyt pojalle vähän vinkata, että voisi olla "herrasmiesmäinen". Siis avata ovea, kantaa kauppakassia, antaa takkinsa kylmällä terassilla istuessa, kehua ulkonäköä tms. Pojasta tuo olisi ihan kamalaa, naista alistavaa tai aliarvioivaa (nainen on se heikko, jota pitää auttaa ja suojella). Ulkonäkö saa jokaisella olla mikä on, eikä siihen pidä puuttua, se ei ole merkityksellinen.

Ihan oikeastiko on rumaa ja vanhanaikaista olla vanhanaikainen herrasmies? Onko ulkonäön kehuminen rumaa?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrasmieheyteen liittyy myös sellaisia kohteliaisuusseikkoja, joita ei voi perustella esimerkiksi auttamisella (kuten oven avaamista tai kassien kantamista). Herrasmies esimerkiksi nostaa hattua naisen nähdessään ja ottaa hatun päästään sisätiloissa. Tällaiset jutut eivät perustu auttamiseen, vaan niiden alkuperä liittyy jotenkin kunnioittamiseen.

Nykymies ei hattuja käytäkään, paitsi sitä hirveää pipoa, jota ei saa pois päästä edes saunassa. Kenenkään miehen en ole nähnyt nostavan pipoaan, kun nainen tulee vastaan. Mutta en myöskään ole kuullut naisten valittavan siitä, että miehet eivät riisu pipojaan naisia kohdatessaan. (Sivumennen sanoen, pipon käyttö kesällä ja sisätiloissa näyttää yksinkertaisesti ääliömäiseltä.)

Vierailija
42/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minusta oli aika mikä tahansa niin herrasmiesmäisyys kuten myös naisen hyvät käytöstavat ovat osa kulttuuria ja yhteiskunnan toiminnassa tärkeitä. tuntematon mieskin voi osoittaa tuntemattomalle naiselle arvostusta avaamalla oven hänelle, johon nainen ystävällisesti vastaa "kiitos"

niin ei ole pakko tehdä mutta monelta naiselta se tulee luonnostaan, myös minulta. 

hyvät käytöstavat niin tuttujen kuin tuntemattomien kanssa ovat aina plussaa joten ihan hienoa että haluat kannustaa pojallesi hyvän miehen käytöstapoja. hän voi torjua ne "vanhanaikaisina" mutta luulen ,että siinä tulee jotain todella tärkeää opittua kun hän myöhemmin muistelee äidiltään saatuja oppeja! :)

ai niin, vaikutat todella hyvältä äidiltä, kaikkea hyvää teidän perheellenn!

Olen nainen ja avaan miehille ovia tämän tästä. Miksi kohteliaisuus pitäisi sitoa sukupuoleen?

Sama. Avaan ja pidän auki ovia myös naisille ja lapsille ja etenkin vanhuksille.

Jos olet nainen, tuo on ok. Jos olet mies, jätä ovet avaamatta. Kyllä ihmiset itsekin osaavat avata ovensa . Teet vain itsesi naurettavaksi kun yrität korottaa asemaasi noin ja loukkaat tosia antamalla ymmärtää, että he ovat huonompia kuin sinä.

ootpa sä säälittävä tapaus..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herrasmieheyteen liittyy myös sellaisia kohteliaisuusseikkoja, joita ei voi perustella esimerkiksi auttamisella (kuten oven avaamista tai kassien kantamista). Herrasmies esimerkiksi nostaa hattua naisen nähdessään ja ottaa hatun päästään sisätiloissa. Tällaiset jutut eivät perustu auttamiseen, vaan niiden alkuperä liittyy jotenkin kunnioittamiseen.

Nykymies ei hattuja käytäkään, paitsi sitä hirveää pipoa, jota ei saa pois päästä edes saunassa. Kenenkään miehen en ole nähnyt nostavan pipoaan, kun nainen tulee vastaan. Mutta en myöskään ole kuullut naisten valittavan siitä, että miehet eivät riisu pipojaan naisia kohdatessaan. (Sivumennen sanoen, pipon käyttö kesällä ja sisätiloissa näyttää yksinkertaisesti ääliömäiseltä.)

Poikani, joka on kiltti ja huomaavainen muille, toi kotiin joulutodistuksen, jossa oli käytösnumero joku vitonen tai joku. Soitin opettajalle, että mitä on tapahtunut ja hän kertoi, että on nyt koko syksyn sanonut pojalle, että huppu pois päästä sisällä, eikä tottele. No, pojan mielestä se ei ole päähine, mutta keskusteltiin sitten näistä ja hän oppi olemaan pitämättä sitä huppua päätä peittämässä aina ja kaikkialla.

Pipon lisäksi on tuo lippis, mitä pitää pitää. Voihan sitä pitää, mutta ei sitä tarvitse ruokapöydässä sentään pitää.

Vierailija
44/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PS. Pipon käyttö kesällä ulkona on hyvin perusteltua, suojaa auringolta.

Vierailija
45/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti-ihmisenä pidän hyvänä, että mies noteeraa, että toinen on nainen ja haluaa tehdä tähän hyvän vaikutuksen. Siihen liittyy ne oven avaamiset, kassien kannot jne. Toki minä itsekin ne jaksan kantaa, mutta kohteliasta on kantaa ne minulle. Suomalaiset miehet eivät yleensä niitä kanna. Keski-ikäiset äkistelevät, että saa muija ne kantaa, kun on ostanutkin. Nuoremmat yrittävät laiskuuttaan piilottaa kohteliaisuutena, ett ei muka haluta väittää naisen olevan avuton. Katin paskat, laiskoja moukkia iästä riippumatta. 

Vierailija
46/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herrasmies häviää, kun tasapäisyyttä vaativa feministi tulee. Feministin ostoskasseja ei herrasmies saa kantaa, sillä feministi on yhtä pätevä kantamaan kassejaan kuin herrasmieskin. Feministin ulkonäöstä ei herrasmies saa lausua kohteliaisuuksia, sillä sehän tarkoittaisi, että herrasmies pitää naista seksiobjektina tai muutoin vaan tarkoittaa, että naisessa ulkonäkö muka olisi keskeistä. Ja sitä rataa.

Tämä kuulostaa aika samanlaiselta, kun poikani perustelut. Eli esim. tuo ulkonäön kehuminen tekee tyttöystävästä seksiobjektin. Minä kylläkin olen kehunut "miniän" ihania mekkoja yms. eikä tarkoitus ole ollut viestittää hänen olevan seksiobjekti silmissäni. Ja toisaalta, kyllä minä ajattelisin, että seurustelukumppaniaan voisi ihan mielellään pitää myös seksiobjektina.

Tuo kassien kantaminen: On siis ihan ok, että nainen auttaa miestä kassien kantamisessa, mutta mies ei saa auttaa naista, koska se on alistavaa. Kyllä on vaikeaa...

Ap

Nyt alkaa kuulostamaan jo niin väkisin väärin ymmäretyltä, että haiskahtaa provolta.

Ulkonäköä ei kehuta sen takia, että toisen ulkonäön kommentointi on moukkamaista. Kommentoi sitä hyvässä tai pahassa. Vaatteiden, hiustyylin tai jonkun muun vastaavan kehuminen sen sijaan on ihan ok. Huomaat varmaan itsekin eron kommenteissa "oletpa hyvännäköinen" vs. "onpa hyvännäköinen mekko".

Kauppakassit voi kantaa, kunhan se tulee luontevalla tavalla, ei sen takia että nainen olisi autettava. Kun me käymme miesytäväni kanssa kaupassa, toinen pakkaa ja toinen maksaa. Yleensä se joka on pakannut, myös kantaa kassin autoon. 

Vierailija
47/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minusta oli aika mikä tahansa niin herrasmiesmäisyys kuten myös naisen hyvät käytöstavat ovat osa kulttuuria ja yhteiskunnan toiminnassa tärkeitä. tuntematon mieskin voi osoittaa tuntemattomalle naiselle arvostusta avaamalla oven hänelle, johon nainen ystävällisesti vastaa "kiitos"

niin ei ole pakko tehdä mutta monelta naiselta se tulee luonnostaan, myös minulta. 

hyvät käytöstavat niin tuttujen kuin tuntemattomien kanssa ovat aina plussaa joten ihan hienoa että haluat kannustaa pojallesi hyvän miehen käytöstapoja. hän voi torjua ne "vanhanaikaisina" mutta luulen ,että siinä tulee jotain todella tärkeää opittua kun hän myöhemmin muistelee äidiltään saatuja oppeja! :)

Olen nainen ja avaan miehille ovia tämän tästä. Miksi kohteliaisuus pitäisi sitoa sukupuoleen?

olen minäkin availlut ovia joillekin miehille. hyvät käytöstavat ja toisten huomioiminen koskee kaikki yhtä lailla. en kai sanonut että se koskee vain miehiä?

usein vanhat ovet on aika raskaita ja jos on laukkua sun muuta mukana, niin se on hieman vaivalloista avata niitä. silloin tuntuu hyvältä jos mies avaa oven, tai nainenkin, kuka tahansa. saman voi tehdä myös toisille silloin, kun huomaa, että hänellä on vaivalloista.

"tuntematon mieskin voi osoittaa tuntemattomalle naiselle arvostusta avaamalla oven hänelle, johon nainen ystävällisesti vastaa "kiitos""

Ymmärsin tuosta että ovien availu on pääasiassa miesten hommaa. En tiedä muista, mutta itse avaan oven ja/tai pidän sitä auki ihan automaattisesti kun näen että joku on sitä lähestymässä. Menen avaamaan sen oven varta vasten toiselle vaikken itse siitä kulkisikaan, jos toinen on liikuntavammainen tai kantaa ostoksia tms.

no tietenkin näin. itse pidän aina ovea auki takana olevalle, oli siellä joku tai ei

mutta joskus tuntuu erityisen hyvältä naisena, kun mies pitää minulle ekstraa ovea auki. minulla on oikeus tähän tunteeseen. eikä se siitä vänkäämällä muuksi muutu! :D

Ei ketään ole sitä oikeutta sinulta kieltämässä, hölmö.

Vierailija
48/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä yksiselitteisesti tosi hankalaa ja omituista, jos miehen pitäisi vähän väliä kadulla kävellessään repiä piponsa pois päästään vain siksi että lähellä on nainen.

Sisätiloissa päähineen käyttö on omastakin mielestäni karkeaa.

Vierailija
49/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS. Pipon käyttö kesällä ulkona on hyvin perusteltua, suojaa auringolta.

Joo, Suomessa niinä 20 kesäpäivänä, kun aurinko vähän paistaa, pää kannattaa peittää. Välimeren maissa päähine oikeasti on tarpeen, mutta eipä siellä kyllä pipoja kukaan käytä. Pipo on huono päähine siihen tarkoitukseen.

Vierailija
50/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Naisiltakin pitää vaatia herrasmiesmäisyyttä.

Onko siis näin että herrasmiesmäisyys on sama kuin tavalliset käytöstavat? Miksi käytöstapoja on pitänyt alkaa sukupuolittamaan? Menee koko ajan vain hulkumaksi tämä maailma, kohta kegätkin on tyttö ja poika ja on kamalaa jos niitä sanoo kengiksi.

Ennen nyt oli eri sanat naisille ja miehille. Oli herrasmies ja vastaava termi naiselle, mikä sitten olikaan. Tuskin herrasnainen, ehkä lady. Toki ennen oli yleisempää, että miehet availi niitä ovia.

Nykyään käytöstavat on useilta niin hukassa, että vähän huomaavaisempaa miestä voidaan sanoa herrasmieheksi.

Käytöstavat ja toisten huomioiminen on aina ollut käytöstapoja ja toisten huomioimista.

Ei niitä ole ennen tätä keskustelua sukupuolitettu.

Kohta olet selittämässä miten vasen kenkä on aina ollut poika ja oikea tyttö ja niin se on muka ennenkin ollut.

Vierailija
51/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herrasmies häviää, kun tasapäisyyttä vaativa feministi tulee. Feministin ostoskasseja ei herrasmies saa kantaa, sillä feministi on yhtä pätevä kantamaan kassejaan kuin herrasmieskin. Feministin ulkonäöstä ei herrasmies saa lausua kohteliaisuuksia, sillä sehän tarkoittaisi, että herrasmies pitää naista seksiobjektina tai muutoin vaan tarkoittaa, että naisessa ulkonäkö muka olisi keskeistä. Ja sitä rataa.

Tämä kuulostaa aika samanlaiselta, kun poikani perustelut. Eli esim. tuo ulkonäön kehuminen tekee tyttöystävästä seksiobjektin. Minä kylläkin olen kehunut "miniän" ihania mekkoja yms. eikä tarkoitus ole ollut viestittää hänen olevan seksiobjekti silmissäni. Ja toisaalta, kyllä minä ajattelisin, että seurustelukumppaniaan voisi ihan mielellään pitää myös seksiobjektina.

Tuo kassien kantaminen: On siis ihan ok, että nainen auttaa miestä kassien kantamisessa, mutta mies ei saa auttaa naista, koska se on alistavaa. Kyllä on vaikeaa...

Ap

Nyt alkaa kuulostamaan jo niin väkisin väärin ymmäretyltä, että haiskahtaa provolta.

Ulkonäköä ei kehuta sen takia, että toisen ulkonäön kommentointi on moukkamaista. Kommentoi sitä hyvässä tai pahassa. Vaatteiden, hiustyylin tai jonkun muun vastaavan kehuminen sen sijaan on ihan ok. Huomaat varmaan itsekin eron kommenteissa "oletpa hyvännäköinen" vs. "onpa hyvännäköinen mekko".

Kauppakassit voi kantaa, kunhan se tulee luontevalla tavalla, ei sen takia että nainen olisi autettava. Kun me käymme miesytäväni kanssa kaupassa, toinen pakkaa ja toinen maksaa. Yleensä se joka on pakannut, myös kantaa kassin autoon. 

Onko ulkonäön kehuminen oikeasti nykyään moukkamaista? Pitäisikö minun loukkaantua, kun mieheni on kehunut minua kauniiksi? On jopa törkeästi (?) kehunut ruumiinosiani, kuten takapuoleni ulkonäköä.

Ap

Vierailija
52/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat unohtavat mitä pojilta halusivat tuon ikäisenä, ja yrittävät pojilleen opettaa jotain tytöistä perustuen siihen, mitä itse nyt vanhempana haluavat mieheltä. Ohi menee ja uppoaa.

Vierailija
53/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea herrasmies käyttäytyy kohteliaasti/ kunnioittavasti kaikkia ihmisiä kohtaan riippumatta heidän iästään, sukupuolestaan, kansallisuudestaan, terveydentilastaan (ulkoisesta olemuksestaan) jne. Tasapäisyyttä hakeva feminismi on hävittänyt/ hävittää viimeisetkin herrasmiehet.

Vierailija
54/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin naisilta ja miehiltä odotettiin erilaista käyttäytymistä. Sukupuoliroolit ja -koodit olivat sosiaalinen tosiasia. Naisen ei sopinut kiroilla, tupakoida eikä humaltua. Tänään naiset kiroilevat kuin hevosmiehet (ja näyttävätkin siltä tatuointeineen), polttavat kuin korsteeni ja ryyppäävät ja alkoholisoituvat siinä missä miehetkin. Se on tasa-arvoa ja vapautumista se.

Vierailija
55/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko ulkonäön kehuminen oikeasti nykyään moukkamaista? Pitäisikö minun loukkaantua, kun mieheni on kehunut minua kauniiksi? On jopa törkeästi (?) kehunut ruumiinosiani, kuten takapuoleni ulkonäköä.

Ap

Nykyaika on supersensitiivistä aikaa ja uusi sukupolvi haluaa heittää romukoppaan nais ja miehenmallit. 

en kritisoi sitä ravistelua lainkaan, koska yhteiskunta on hyvin heteronormatiivinen ja aina oletetaan että nainen tykkää miehistä ja mies naisista jne.

sitä onkin hyvä kyseenalaistaa koska mukaan mahtuu kaikenlaista ihmistä ja seksuaalista suuntausta.

silti itsekin bi-naisena pidän siitä yleisistä käytöstavoista yhteiskunnasta. ja toki rakastaan saa kehua niin paljon kuin sielu sietää ja niin tuliskin tehdä! sitä kai yrität viestittää myös pojallesi ja se on arvokas perintö jota hän ei tämän ajan kritisoinnin lomassta ehikä huomaakaan! hän siis kapinoi vielä toisin sanoen äidin sanomisia vastaan, :)

Vierailija
56/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

On se. Oikeastaan se on poliisiasia. Se on seksuaalista häirintää. Koskaan ei saa kehua kenenkään ulkonäköä, ja kaikkein hirveintä on, jos mies(oletettu) kehuu naista (oletettua).

Vierailija
57/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken näkösiä satuja täälä netissä keksitäänkin mut tosi asia on että edelleen on nuoretkin likat aivan tähtisilmäisenä kun joku huomioi ja on kohtelias ja auttaa vaikka oven kans.

Ikinä ei ole tullut negatiivista palautetta, mä epäilen et nuoret kollit tekee sen väärin jos joku siitä kiukkuaan alkaa.

Aika hyvä nyrkkisääntö on että herrasmies on herrasmies ihan kaikille, vanhoille, rumille, köyhille, muille miehille ja lapsille, feikkaamisen tunnistaa kaikki!

Vierailija
58/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sinä määrität itse omat rajasi, jos takapuolesi kommentointi on sinulle ok, silloin se on ok. Sinun tulee kuitekin ymmärtää, että kaikille se ei ole ok ja myös heillä on oikeus omiin rajoihinsa.

Itse en seurustelisi niin juntin miehen kanssa, että hän katsoisi asiakseen arvostella takamustani. Se ei loukkaa minua, enemmänkin aiheuttaa myötähäpeää.

Vierailija
59/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse taas pidän suuresti siitä ,että rakkaani kehaisee ohi mennen että onpas ihana peppu sinulla kulta! minulle se on koko muun suhteen lisäksi hyvin tärkeää ja minä voin kehaista että onpas sinulla ihana maha kultaseni ( hänellä on kaljamaha mutta se on mun rakkaani kaljamaha, ja minulle rakas<3)

Vierailija
60/97 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sinä määrität itse omat rajasi, jos takapuolesi kommentointi on sinulle ok, silloin se on ok. Sinun tulee kuitekin ymmärtää, että kaikille se ei ole ok ja myös heillä on oikeus omiin rajoihinsa.

Itse en seurustelisi niin juntin miehen kanssa, että hän katsoisi asiakseen arvostella takamustani. Se ei loukkaa minua, enemmänkin aiheuttaa myötähäpeää.

Sun mielikuvitusmiehen duuni on myötäillä ja suojella sua sun tuulesta temmattuilta häpeän lähteiltä ja kokemuksilta?

Vitsi mikä saalis, a-luokan kinkku. : D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä