Onko herrasmiesmäisyys huono juttu?
Poikani viettää aikaa "nykyaikaisessa" ympäristössä sukupuoliasioiden suhteen. Porukassa pidetään tärkeänä, että jokainen saa olla omanlaisensa. On siis vanhanaikaisia määrittelyjä käyttäen supertyttömäisiä tyttöjä (anime-tyyliä), poikamaisia tyttöjä, tyttömäisiä poikia, testosteronia uhkuvia poikia, sukupuoltaan määrittämättömiä, transsukupuolisia jne. Tämä on porukalle tärkeää ja luonnollista.
Nyt poikani seurustelee ihastuttavan tytön kanssa. Olen yrittänyt pojalle vähän vinkata, että voisi olla "herrasmiesmäinen". Siis avata ovea, kantaa kauppakassia, antaa takkinsa kylmällä terassilla istuessa, kehua ulkonäköä tms. Pojasta tuo olisi ihan kamalaa, naista alistavaa tai aliarvioivaa (nainen on se heikko, jota pitää auttaa ja suojella). Ulkonäkö saa jokaisella olla mikä on, eikä siihen pidä puuttua, se ei ole merkityksellinen.
Ihan oikeastiko on rumaa ja vanhanaikaista olla vanhanaikainen herrasmies? Onko ulkonäön kehuminen rumaa?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse taas pidän suuresti siitä ,että rakkaani kehaisee ohi mennen että onpas ihana peppu sinulla kulta! minulle se on koko muun suhteen lisäksi hyvin tärkeää ja minä voin kehaista että onpas sinulla ihana maha kultaseni ( hänellä on kaljamaha mutta se on mun rakkaani kaljamaha, ja minulle rakas<3)
pitää ottaa huomioon konteksti. tykkäät kun miehesi kehuu, mutta joku tuntematon mies tuskin saisi kehua.
no itse asiassa sinkkuna (jolla on nätti perse) tykkään kyllä siitäkin että joku mies sitä kehaisee takapuoltani. nyt olen ihastunut mieheen ,jolla on se kaljamaha ;) toivon että meistä tulisi jotain..
tykkään kyllä, kun joku vaan kehaisee peppuani, näin ei tietenkään tänä aikana ja feminismin rehottaessa saisi sanoa mutta sen verran olen miehiin kallellaan, että kyllä se tosi hyvältä tuntuu kun huomioidaan.
ehkä mieluummin kehaisu ulkonäöstä yleisesti kuten "olet viehättävä" tai "olet hyvännäköinen" kuin joku tuntematon huutelemassa peffastani. mutta yhtä kaikki, saa kehua!!!!! Pus
Jotkut eivät vaan osaa hyviä käytöstapoja. Sitä ovea ei paiskata toisen naamalle, riippumatta siitä kuka sieltä tulee, vaan pidetään auki.
Myöskin on vähintäänkin kyseenalaista, jos toisella on 2 kauppakassia eikä kaveri ota toista kannettavaksi. Yhden kassin kanssa ei ole niin tarkkaa, mutta kyllä minä ainakin kysyn, että tarviiko apua sen kantamisessa. Olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi herrasmies säännöt on vanhentuneita käyttäytymis malleja. Kaikuja ajalta, jolloin naisia piti kohdella "haurauden" vuoksi kuin kukkasta. Sitten tuli feminismi ja päivitti pelikentän. Ap poika on hyvä esimerkki 2020 luvun nuoresta miehestä. Ajatus muusta kuin tasavertaisesta kohtelusta ei edes rekisteröidy minnekkään ja hyvä niin. Me emme elä missään agraari yhteiskunnassa.
M25
Feminismillä ei ole mitään tekemistä herrasmiesmäisyyden kanssa. Se, että naisilla on samat oikeudet ja mahdollisuudet elää elämäänsä kuin miehillä ei poista sitä, että miehet voivat tehdä naisiin positiivisen vaikutuksen hyvillä käytöstavoilla. Ei ihmisten huomioiminen ole jotenkin poissuljettua vain sillä, että jokaisen oikeudet tunnustetaan.
Herrasmies säännöillä ymmärrän itse nimen omaan ei tasa-arvoisen käyttäytymisen. Ne on jäänne ajalta, jolloin miehillä ja naisilla oli omaan sukupuoleen sidottu etiketti. Koska naiset abc miehet efg. Nykyään tollasia hömpötyksiä ei tarvita.
Jos mies ei ole valmiiksi puoleensa vetävä, sillä oven avaamisella ei ole mitään merkitystä. Se jätkä ei muutu yhtään sen haluttavammaksi naisen silmissä avatun oven jälkeen.
Kyllä se adoniksen hehku laimenee nopsaan, kun kaveri avaa oven vain itselleen ja jättää naisen puurtamaan raskaiden kassien kanssa yksin. Usko pois, moukkaa ei kukaan halua ja pillusta ei käytöstavoissa ole kyse sen enempää kuin tasa-arvostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi herrasmies säännöt on vanhentuneita käyttäytymis malleja. Kaikuja ajalta, jolloin naisia piti kohdella "haurauden" vuoksi kuin kukkasta. Sitten tuli feminismi ja päivitti pelikentän. Ap poika on hyvä esimerkki 2020 luvun nuoresta miehestä. Ajatus muusta kuin tasavertaisesta kohtelusta ei edes rekisteröidy minnekkään ja hyvä niin. Me emme elä missään agraari yhteiskunnassa.
M25
Feminismillä ei ole mitään tekemistä herrasmiesmäisyyden kanssa. Se, että naisilla on samat oikeudet ja mahdollisuudet elää elämäänsä kuin miehillä ei poista sitä, että miehet voivat tehdä naisiin positiivisen vaikutuksen hyvillä käytöstavoilla. Ei ihmisten huomioiminen ole jotenkin poissuljettua vain sillä, että jokaisen oikeudet tunnustetaan.
Herrasmies säännöillä ymmärrän itse nimen omaan ei tasa-arvoisen käyttäytymisen. Ne on jäänne ajalta, jolloin miehillä ja naisilla oli omaan sukupuoleen sidottu etiketti. Koska naiset abc miehet efg. Nykyään tollasia hömpötyksiä ei tarvita.
Jos mies ei ole valmiiksi puoleensa vetävä, sillä oven avaamisella ei ole mitään merkitystä. Se jätkä ei muutu yhtään sen haluttavammaksi naisen silmissä avatun oven jälkeen.
Ai? Mä olen nainen ja kyllä todellakin muuttuu. Toi ovien avaaminen on nykyään niin harvinaista.
Kuulostaa etäiseltä, kohteliaalla suhteelta. Itse kaipaisin aitoa ihmissuhdetta, jossa ollaan ihan vaan sellaisia kuin ollaan, ja kyllä huolehditaan toinen toisistaan, mutta merkityksellisistä asioissa, ei niinkään oven avausta, huominen toivotusta ja tyyliin onnittelukortteja.
Minun reaktioni siihen että joku yhtäkkiä lausuisi jotakin takapuolestani: vaivautuisin ja olisin nolo.
Herrasmies ylläpitää naisen ikiaikaista etuoikeutettua asemaa, eikä ole tätä päivää.
Ärsyttää vain, jos minulle ovia availlaan, paitsi jos on kummassakin kädessä painava kassi tai muuten mukana jokin hankala kantamus joka vaikeuttaa normaalia avaamistoimintaa. Ja jos tuossa tilanteessa avataan, onko se sitten herrasmiesmäisyyttä, jos avajaa on joku nainen? Itsekin avaan oven, jos näen että se voi syystä tai toisesta olla toiselle vaikeaa, enkä kyllä katso siinä sukupuolta. Eli miksi tästäkin asiasta, normaalista huomaavaisuudesta, pitää tehdä joku sukupuolisidonnainen juttu?
Ja miksi sitten en halua minulle ovia avattavan? No, jos avataan, se tuntuu vähän samalta kuin olisi aivastuttanut, mutta aivastusta ei tulekaan. Tai kuin tenniskentällä odottaisin että pääsen palauttamaan napakan syötön, mutta sitä ei tulekaan, kun vastapelaaja rupeaa sitomaan kengännauhojaan tsm. Eli kuin jotenkin haluaisin purkaa energiaa siihen oveen, ja sitten se ilo viedäänkin.
Ja jos ravintolassa tms. tyrkitään tuolia alleni, tai ns. autetaan takkia ylle, se on vain hankalaa. Helpompaa minulle toimia noissa tilanteissa itsenäisesti. Olkapääni liikkuvat ihan hyvin, joten onnistuu kyllä. Vaikeampaa on, jos pitää ruveta säätämään omaa liikettään toisen tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi herrasmies
Kyllä se adoniksen hehku laimenee nopsaan, kun kaveri avaa oven vain itselleen ja jättää naisen puurtamaan raskaiden kassien kanssa yksin. Usko pois, moukkaa ei kukaan halua ja pillusta ei käytöstavoissa ole kyse sen enempää kuin tasa-arvostakaan.
Erittäin todennäköisesti, mutta se ovien availu ei synnytä sitä hehkua.
Tottakai kuuluu auttaa kassien kanssa jos toinen ei jaksa oli kantajana sitten mies tai nainen. Ei siksi että toinen on nainen tai mies. Sellanen olis typerää.
Vierailija kirjoitti:
Herrasmies ylläpitää naisen ikiaikaista etuoikeutettua asemaa, eikä ole tätä päivää.
Päinvastoin, herrasmies ylläpitää naisen ikiaikaista alempiarvoista ja heikompaa asemaa. Kaikki perinteiset herrasmieseleet viestittävät juurikin sitä, että nainen on heikompi kuin mies. Ei jaksa avata ovia ja palelee aina kun ei ymmärrä edes laittaa vaatetta päälleen. Mies sitten avustaa, holhoaa ja suojelee tätä linnunpoikaseen verrattavissa olevaa raasua.
Ei sytytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herrasmies häviää, kun tasapäisyyttä vaativa feministi tulee. Feministin ostoskasseja ei herrasmies saa kantaa, sillä feministi on yhtä pätevä kantamaan kassejaan kuin herrasmieskin. Feministin ulkonäöstä ei herrasmies saa lausua kohteliaisuuksia, sillä sehän tarkoittaisi, että herrasmies pitää naista seksiobjektina tai muutoin vaan tarkoittaa, että naisessa ulkonäkö muka olisi keskeistä. Ja sitä rataa.
Tämä kuulostaa aika samanlaiselta, kun poikani perustelut. Eli esim. tuo ulkonäön kehuminen tekee tyttöystävästä seksiobjektin. Minä kylläkin olen kehunut "miniän" ihania mekkoja yms. eikä tarkoitus ole ollut viestittää hänen olevan seksiobjekti silmissäni. Ja toisaalta, kyllä minä ajattelisin, että seurustelukumppaniaan voisi ihan mielellään pitää myös seksiobjektina.
Tuo kassien kantaminen: On siis ihan ok, että nainen auttaa miestä kassien kantamisessa, mutta mies ei saa auttaa naista, koska se on alistavaa. Kyllä on vaikeaa...
Ap
Nyt alkaa kuulostamaan jo niin väkisin väärin ymmäretyltä, että haiskahtaa provolta.
Ulkonäköä ei kehuta sen takia, että toisen ulkonäön kommentointi on moukkamaista. Kommentoi sitä hyvässä tai pahassa. Vaatteiden, hiustyylin tai jonkun muun vastaavan kehuminen sen sijaan on ihan ok. Huomaat varmaan itsekin eron kommenteissa "oletpa hyvännäköinen" vs. "onpa hyvännäköinen mekko".
Kauppakassit voi kantaa, kunhan se tulee luontevalla tavalla, ei sen takia että nainen olisi autettava. Kun me käymme miesytäväni kanssa kaupassa, toinen pakkaa ja toinen maksaa. Yleensä se joka on pakannut, myös kantaa kassin autoon.
Onko ulkonäön kehuminen oikeasti nykyään moukkamaista? Pitäisikö minun loukkaantua, kun mieheni on kehunut minua kauniiksi? On jopa törkeästi (?) kehunut ruumiinosiani, kuten takapuoleni ulkonäköä.
Ap
Sinä määrität itse omat rajasi, jos takapuolesi kommentointi on sinulle ok, silloin se on ok. Sinun tulee kuitekin ymmärtää, että kaikille se ei ole ok ja myös heillä on oikeus omiin rajoihinsa.
Itse en seurustelisi niin juntin miehen kanssa, että hän katsoisi asiakseen arvostella takamustani. Se ei loukkaa minua, enemmänkin aiheuttaa myötähäpeää.
Ihan oikeastiko olet sitä mieltä, että parisuhteessa ollessasi kumppanisi ei saisi kehua ulkonäköäsi vaan se olisi loukkaavaa ja myötähäpeää aiheuttavaa?
Herrasmies on valmis tekemään kompromisseja, etenkin onnellisen parisuhteen eteen. Mun ihana mieheni on sellainen...herrasmies!
Vierailija kirjoitti:
Minun reaktioni siihen että joku yhtäkkiä lausuisi jotakin takapuolestani: vaivautuisin ja olisin nolo.
Minä kyllä tykkään, jos mieheni kehuu peppuani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin, herrasmies ylläpitää naisen ikiaikaista alempiarvoista ja heikompaa asemaa. Kaikki perinteiset herrasmieseleet viestittävät juurikin sitä, että nainen on heikompi kuin mies. Ei jaksa avata ovia ja palelee aina kun ei ymmärrä edes laittaa vaatetta päälleen. Mies sitten avustaa, holhoaa ja suojelee tätä linnunpoikaseen verrattavissa olevaa raasua.
Ei sytytä.
Minusta on taas mukava olla "joskus" sellainen avustettava, holhottava ja suojeltava "linnunpoikaisraasu":) Sellaisina hetkinä mies tuntee itsensä entistä tarpeellisemmaksi, miehekkäämmäksi jne.kun vierellä on "pieni ja hento nainen." Eikö nainen saa olla joskus "extranaisellinen"; silloinhan mieskin käyttäytyy automaattisesti herrasmiesmäisimmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin tosi outona jos mies kokisi tarpeelliseksi lainata mulle vaatteitaan ja kantaa kauppakassini. Olen aikuinen nainen ja osaan pukeutua itse säänmukaisesti. Ja saan kauppakassit kannettua terveillä käsilläni itse.
Ulkonäön kehuminen ei ole herrasmiesmäisyyttä vaan ihan normaalia käytöstä suhteessa. Kehun mieheni ulkonäköä ihan siinä missä hän kehuu minua.
Minua taas ärsyttäisi raahata perheen ruokaostoksia yksin jos mies kävelisi käsiä heilutellen vieressä. Mies sentään on paljon isompi ja voimakkaampi kuin minä.
Samoin joskus on ollut juhlatilaisuuksia, joissa minä olen ollut hihattomassa iltapuvussa, miehellä pitkähihainen kauluspaita ja takki. Voisi ainakin välillä lainat takkiaan.
Miksi et ota juhliin mukaan vaikka neuletakkia tai hartiahuivia, jos aina olet takkia vailla?
Niin suomalaista laittaa iltapuvun kanssa neuletakki. Hartiahuivi ei ole lämmin, mutta on hankala (kokeiltu on).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sytytä.
Nainen on alistanut miestä palvelijakseen jo vuosituhansien ajan. Tasa-arvon myötä on naisenkin ollut noustava kotisoffalta.
Kyllä mustakin tuollainen tuntuisi vähän kummalliselta käytökseltä. Siis sellainen amerikkalaisten romanttisten komedioiden tyylinen "herrasmiesmäisyys", toki toisen huomioon ottaminen on hyvä asia, mutta ei miehen tarvitse esim. kantaa yksin kauppakasseja ja vähän hölmöltäkin se tuntuisi, kun meillä ei oman mieheni kanssa ole mikään hirveän iso kokoero ja minäkin olen aika vahva. Yhdessä siis pääsääntöisesti kannetaan kassit. Toki jos toinen on väsynyt tms niin eri homma. Se avaa oven kumpi sattuu ehtimään sille ensimmäisenä, osaan myös pukeutua sään mukaan, joten en tarvitse ketään antamaan minulle takkia. Mielestäni käytöstavat ja toisen huomioiminen eivät liity sukupuoleen ja tuon takia varmaan ap:nkin poika kokee tuollaisen ajattelutavan vähän kummalliseksi. Varmaan kuitenkin huomioivat kaveriporukassa toinen toisiaan ilmankin jotain sukupuolijakoa asian suhteen.