Te joille ei muka tule ikinä alkoholista krapulaa
Onko viihdeillan jälkeen herättyä olo muka aina ihan samanlainen kuin minä muuna tahansa päivänä? Että et voisi erottaa olleesi viihteellä jos et sitä tietäisi? Minun on vain hyvin vaikea uskoa asiaa todeksi.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaikiselle tulee krapula jos tarpeeksi vetää viinaa ja piste. Te jotka väitätte ettei tule en usko. Se on fysiologinen fakta että krapulaa ei voi kokonaan välttää. Toki jos muutaman vauvasiiderin juo niin sit ei välttämättä tule.
Ja te pellet jotka sönkkäätte ettei ole krapulaa "mutta väsyttää, janottaa, paskat taa" niin onhan se krapula!!!
Tätä pointtia minäkin hain. Jotkut kun väittää, ettei koskaan tule krapulaa vaikka joisivat kuinka paljon.
ap
No sen nyt tajuaa jokainen 15 vuotta täyttänyt, että krapula on väistämätön, jos juo paljon. Kuten senkin, että alkoholia voi juoda, saamatta krapulaa, jos tekee sen kohtuudella.
Minulla ainakin on kaksikin tuttavaa jotka sanovat, ettei tule krapulaa vaikka joisi kuinka paljon tahansa. Usein olen kuullut tuon toteamuksen muulloinkin.
ap
Eivät vain tiedä, mitä krapula tarkoittaa.
Arkikielessä se usein tarkoittaa jotain muuta kuin ehkä virallinen määritelmä sanoo. Jos joku kysyy "oliko krapula?", sillä ei yleensä varsinaisesti haluta tietää väsyttikö normaalia enemmän vaan jotain vähän enemmän pitäisi olla.
Oma juomisen jälkeinen väsymykseni tosin johtuu pikemminkin siitä etten juotuani nuku myöhään enkä hyvin. Kai nyt normaalistikin väsyttää jos menee nukkumaan viideltä ja nousee kymmeneltä.
Jos on nukkunut muuten hyvin, yksi 5 tunnin unille jäänyt "yö" ei erityisen väsyneeksi tee. Alkoholi sen sijaan jo itsessään lisää väsymyksen tunnetta. Siitähän se sammuminenkin kielii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee vaan väsymystä kunnon ryyppämisen, n. 20-24 alkoholiannoksen jälkeen. En oksentele. Pystyn tekemään kotiaskareita ja käymään kaupassa.
No kyllä minäkin pystyn yli 20 annoksen ryyppyillan jälkeen käymään seuraavana päivänä kaupassa enkä oksentele, mutta silti minulla on krapula ja kestää aina vähintään kaksi päivää. Olo ei todellakaan ole normaali, vaan päässä on sellainen tympeä olo, on alakuloa ja mikään ei kiinnosta. Ei se minua silti estä etten voisi kaupassa käydä tai pizzan hakemassa, mutta en koe että noiden toimien suorittaminen tarkoittaa ettei ole krapulaa.
ap
No sulla on näin. Mulla vaan väsymystä.
Väsymys on krapulaa siinä missä oksentaminen ja päänsärkykin.
Niin ja olenko väittänyt, että ei ole.
Vaikea sanoa, kun en tiedä, mitä kaikkea olet tänne ylipäätään kirjoitellut. Miksi muuten noin hyökkäävä asenne?
Krapula tulee kyllä, mutta minä päätän päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. En oksentele. Pystyn tekemään kotiaskareita ja käymään kaupassa.
Alkoholisteille ei tulekaan krapulaa, kun ovat koko ajan humalassa.
En ole koko aikaa humalassa. Juon 3-4 kertaa kk.
Eli valehtelet tai et tiedä mikä on krapula. Hyvä, että myönsit.
Mitä vitttua sä selität.🤪
En vittua, vaan tosiasioita. Sinä väitit, että sinulle ei tule krapulaa kuin vasta 20-24 annoksen jälkeen. Sehän ei ole totta ja se on hyvin helppo todistaa, kun ymmärtää alkeet ihmisen fysiologiasta ja alkoholista kemikaalina.
Et siis osaa lukea. Ok. "Mulle tulee vaan väsymystä kunnon ryyppämisen, n. 20-24 alkoholiannoksen jälkeen." Puhuin siis väsymyksestä.
Niin? "Vaan väsymystä"="ei krapulaa". Sitähän tarkoitit? Enkä muuten usko hetkeäkään, että vasta 20-24 annoksen jälkeen tulisi väsymystä, mutta 15 annosta voisit vedellä ilman mitään oiretta. Ei ole yksinkertaisesti mahdollista.
Juon ehkä 35 annosta max jos olen viihteellä. Mielestäni jotkin 20 annoksen illat normalisoitua alkoholismia. Järkytyn miten joillakin lähtee juominen ihan lapasesta vaikka olisivat muuten suht täysjärkistä porukkaa.
No mulle ei yleensä tule krapulaa. Jos vaikka juon 3-5 (isoa) tölkkiä jotain, puol pulloa vinkkua ja muutaman jallun illan aikana niin aamulla ei ole krapulaa. Mun ongelma on vaan se että on väsynyt koska herään liian aikaisin. Yleensä herään viimeistään klo 9 aamulla vaikka olisin mennyt nukkumaan kolmen maissa. Mutta huonoa oloa, pään särkyä tms ei ole ollut oikeastaan ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
krapulaa ei tule jos osaa nauttia alkoholista oikein. Esim eilen nautin koko illan aikana 2 alkoholiannosta.
Minkä takia tätä alapeukutetaan ja vähätellään? Alkoholi on hermomyrkkyä, eikä alkoholia pitäisi koskaan juoda humalaan asti. Se on myrkkyä. Ja sitä te vain vedätte orjallisesti kun muutkin niin tekee. Tyhmää touhua. Itsekin juon 3-4 olutta ja olen vähän aikaa "kännissä". Sitten nukkumaan. Ja aamulla on ihan pirteä olo eikä rape paina.
Juotko nuo 3-4 olutta orjallisesti kun muutkin niin tekee? Kokeile olla ilman ja puhua sitten orjallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee vaan väsymystä kunnon ryyppämisen, n. 20-24 alkoholiannoksen jälkeen. En oksentele. Pystyn tekemään kotiaskareita ja käymään kaupassa.
No kyllä minäkin pystyn yli 20 annoksen ryyppyillan jälkeen käymään seuraavana päivänä kaupassa enkä oksentele, mutta silti minulla on krapula ja kestää aina vähintään kaksi päivää. Olo ei todellakaan ole normaali, vaan päässä on sellainen tympeä olo, on alakuloa ja mikään ei kiinnosta. Ei se minua silti estä etten voisi kaupassa käydä tai pizzan hakemassa, mutta en koe että noiden toimien suorittaminen tarkoittaa ettei ole krapulaa.
ap
No sulla on näin. Mulla vaan väsymystä.
Väsymys on krapulaa siinä missä oksentaminen ja päänsärkykin.
. Miksi muuten noin hyökkäävä asenne?
Vaikea sanoa, kun en tiedä, mitä kaikkea olet tänne ylipäätään kirjoitellut. Eli samat sanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vittua, vaan tosiasioita. Sinä väitit, että sinulle ei tule krapulaa kuin vasta 20-24 annoksen jälkeen. Sehän ei ole totta ja se on hyvin helppo todistaa, kun ymmärtää alkeet ihmisen fysiologiasta ja alkoholista kemikaalina.
Et siis osaa lukea. Ok. "Mulle tulee vaan väsymystä kunnon ryyppämisen, n. 20-24 alkoholiannoksen jälkeen." Puhuin siis väsymyksestä.
Niin? "Vaan väsymystä"="ei krapulaa". Sitähän tarkoitit? Enkä muuten usko hetkeäkään, että vasta 20-24 annoksen jälkeen tulisi väsymystä, mutta 15 annosta voisit vedellä ilman mitään oiretta. Ei ole yksinkertaisesti mahdollista.
En olekaan väittänyt ettei väsymys ole krapulaa. Ärsyttää vaan tuo sinun hyökkäiväisyys ja tiedät muka fysikaalisen kestoni alkoholin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
No mulle ei yleensä tule krapulaa. Jos vaikka juon 3-5 (isoa) tölkkiä jotain, puol pulloa vinkkua ja muutaman jallun illan aikana niin aamulla ei ole krapulaa. Mun ongelma on vaan se että on väsynyt koska herään liian aikaisin. Yleensä herään viimeistään klo 9 aamulla vaikka olisin mennyt nukkumaan kolmen maissa. Mutta huonoa oloa, pään särkyä tms ei ole ollut oikeastaan ikinä.
Jos on aikuinen mies, niin tuo ei edes ole mitenkään suuri määrä alkoholia. On noin 12-13 annosta. Ei minullakaan tuollaisesta tule kummoista krapulaa, mutta kun juo 20, niin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä olekaan uskon asia. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaikiselle tulee krapula jos tarpeeksi vetää viinaa ja piste. Te jotka väitätte ettei tule en usko. Se on fysiologinen fakta että krapulaa ei voi kokonaan välttää. Toki jos muutaman vauvasiiderin juo niin sit ei välttämättä tule.
Ja te pellet jotka sönkkäätte ettei ole krapulaa "mutta väsyttää, janottaa, paskat taa" niin onhan se krapula!!!
Tätä pointtia minäkin hain. Jotkut kun väittää, ettei koskaan tule krapulaa vaikka joisivat kuinka paljon.
ap
No sen nyt tajuaa jokainen 15 vuotta täyttänyt, että krapula on väistämätön, jos juo paljon. Kuten senkin, että alkoholia voi juoda, saamatta krapulaa, jos tekee sen kohtuudella.
Minulla ainakin on kaksikin tuttavaa jotka sanovat, ettei tule krapulaa vaikka joisi kuinka paljon tahansa. Usein olen kuullut tuon toteamuksen muulloinkin.
ap
Arkikielessä se usein tarkoittaa jotain muuta kuin ehkä virallinen määritelmä sanoo. Jos joku kysyy "oliko krapula?", sillä ei yleensä varsinaisesti haluta tietää väsyttikö normaalia enemmän vaan jotain vähän enemmän pitäisi olla.
Oma juomisen jälkeinen väsymykseni tosin johtuu pikemminkin siitä etten juotuani nuku myöhään enkä hyvin. Kai nyt normaalistikin väsyttää jos menee nukkumaan viideltä ja nousee kymmeneltä.
Jos on nukkunut muuten hyvin, yksi 5 tunnin unille jäänyt "yö" ei erityisen väsyneeksi tee. Alkoholi sen sijaan jo itsessään lisää väsymyksen tunnetta. Siitähän se sammuminenkin kielii.
Ei tarvitsekaan tehdä erityisen väsyneeksi, ihan vain väsyneeksi riittää.
Enkä nuku normaalistikaan hyvin joten vielä vaikeampi sanoa onko kyseessä krapula vai tavallinen väsymys, en huomaa eroa. En myöskään koskaan sammu enkä edes saa heti unta juotuani vaikka periaatteessa se väsyttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Juon ehkä 35 annosta max jos olen viihteellä. Mielestäni jotkin 20 annoksen illat normalisoitua alkoholismia. Järkytyn miten joillakin lähtee juominen ihan lapasesta vaikka olisivat muuten suht täysjärkistä porukkaa.
Juo 35 (!!!!) annosta illassa ja järkytyt siitä, miten joillain lähtee juominen käsistä????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Ei tarvitsekaan tehdä erityisen väsyneeksi, ihan vain väsyneeksi riittää.
Enkä nuku normaalistikaan hyvin joten vielä vaikeampi sanoa onko kyseessä krapula vai tavallinen väsymys, en huomaa eroa. En myöskään koskaan sammu enkä edes saa heti unta juotuani vaikka periaatteessa se väsyttääkin.
Alkoholissa piileekin ristiriita. Toisaalta se väsyttää ja tekee olon "hitaammaksi", toisaalta se kuitenkin tutkitusti heikentää unenlaatua (mikä selittää osaltaan krapulapäivien väsymystä).
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistimieheni ei ole koskaan ollut krapulassa. Hän voi juoda ihan kevyesti puoli litraa kirkasta, sixpackin kaljaa ja muutaman lonkeron siihen päälle, ja korkata vielä toisen pullon viinaa, eikä kärsi krapulasta. Siihen hän sitten vetoaa, että ei ole alkoholisti, kun ei ole koskaan kärsinyt krapulasta.
Ehkäpä sukuni alkoholistigeenit sitten suojaavat minua krapulalta.
No olo on huono valvomisen vuoksi. Alkoholilla ei vaikutusta asiaan. Ja kyllä, olen ollut viihteellä juomatta pisaraakaan eli testattu on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä olekaan uskon asia. -eri
Ei niin. Faktat on jokaisen helppo selvittää. Ja fakta on, etä 15 annosta alkoholia yhden illan aikana tuottaa krapulan, vaikka ryyppääjä itse muuta väittäisikin. Keskiverto viinapullossa kun on vasta 13 annosta ja pelkästään sellaisen nauttiminen yhdessä illassa vie ihmisen humalan kautta krapulaan, vaikka alkoholistit eivät sitä usko.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistimieheni ei ole koskaan ollut krapulassa. Hän voi juoda ihan kevyesti puoli litraa kirkasta, sixpackin kaljaa ja muutaman lonkeron siihen päälle, ja korkata vielä toisen pullon viinaa, eikä kärsi krapulasta. Siihen hän sitten vetoaa, että ei ole alkoholisti, kun ei ole koskaan kärsinyt krapulasta.
Tosin on erittäin ärtyisä ja kiukkunen, mutta se alkaa vasta, kun viimeisestä alkoholiannoksesta on pari-kolme päivää. Pystyy ihan laskemaan, kun kiukuttelu alkaa, että koskas on viimeksi viinaa juonut. EI itse tajua tätä.
No eihän se krapula tulekaan ennenkuin kaikki alkoholi poistuu verestä.
Vierailija kirjoitti:
No olo on huono valvomisen vuoksi. Alkoholilla ei vaikutusta asiaan. Ja kyllä, olen ollut viihteellä juomatta pisaraakaan eli testattu on.
Alkoholilla on paljonkin vaikutusta asiaan. Alkoholihan mm. heikentää unenlaatua, mikä luonnollisesti lisää väsymystä seuraavana aamuna.