En ole varma haluanko abortin - mitä teen?
Eli tilanne lyhyesti: viikko sitten positiivinen raskaustesti, ehkäisy pettänyt. Lapsen olisin tahtonut vasta joskus myöhemmin, kun on parempi tilanne. Nykyinen suhde hyvin epävakaalla pohjalla, miehellä jo yksi lapsi eikä tiedä haluaako toista. Minulla opiskelut kesken.
Mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä? Voinko soittaa neuvolaan ja kertoa suoraan, että en tiedä vielä mitä haluan? Voinko pyytää ultraa, jossa varmistettaisiin onko kyseessä edes normaali raskaus ennen kuin päätän sen jatkosta? Saako sellaisen jo tässä vaiheessa ja pitääkö se itse maksaa?
Ajatukset on ihan sekaisin ja mielialat heittelee laidasta laitaan.
Kommentit (307)
Usein jos miehen töpeksiminen ehkäisyn kanssa johtaa raskauteen, laitetaan naisen syyksi ja painostetaan aborttiin. Toivottavasti tässä ei kyse tällaisesta.
Kyllä palstoilla neuvotaan tekemään abortti, koska helppohan se on neuvoa. On eri asia, onko viisasta uskoa. Ap ei taida välittää lapsista. Pistä piuhat poikki samalla.
Jokainen tekee itse päätöksensä.
Itse tein vastaavassa tilanteessa lapsen. Harvoin kukaan lastaan katuu. Olisin tehnyt tuossa tilanteessa kevyesti abortinkin. Ratkaiseva asia oli vihreä valo mun tapauksessa miehen puolelta.
Nyt tuo poika tuossa on. On 21-vuotias komea dippainssiksi opiskeleva harteikas nuorimies.
Vierailija kirjoitti:
Katso uutisoinnista, miten menee USA:ssa ja Puolassa jne. tämän hetkinen kehitys. Tsekkaa myös Handmaid's tale... Under his eye.
Täälläkin alkaa olla jengiä, jotka kuulostavat uskonnon varjolla kiihkoilevilta ääriajattelijoilta. Seuraavaksi varmaan pakotetaan hedelmällisessä iässä olevat naiset raskaaksi jatkuvalla syötöllä ja hedelmät kerätään noiden hurmoksellisten huostaan. Gilead.
Itse tekisin abortin ja seuraavaksi sterilisaation. Missään tapauksessa en antaisi lasta adoptoitavaksi jollekin uskovaiselle.
Ap ei ole pakotettu raskaaksi, eikä suurinta osaa sikiön lopettamista harrastavista. Siinä se ero.
Entäs jos äitisi olisi abortoinut sinut, oletko pohtinut? Hurmoksessa piti kuitenkin?
En nyt ihan ymmärrä miksi sinun pitäisi se abortti tehdä. Olisit muutaman vuoden päästä valmis hankkimaan lapsen mutta et nyt, vaikka olet jo valmiiksi raskaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso uutisoinnista, miten menee USA:ssa ja Puolassa jne. tämän hetkinen kehitys. Tsekkaa myös Handmaid's tale... Under his eye.
Täälläkin alkaa olla jengiä, jotka kuulostavat uskonnon varjolla kiihkoilevilta ääriajattelijoilta. Seuraavaksi varmaan pakotetaan hedelmällisessä iässä olevat naiset raskaaksi jatkuvalla syötöllä ja hedelmät kerätään noiden hurmoksellisten huostaan. Gilead.
Itse tekisin abortin ja seuraavaksi sterilisaation. Missään tapauksessa en antaisi lasta adoptoitavaksi jollekin uskovaiselle.
Ap ei ole pakotettu raskaaksi, eikä suurinta osaa sikiön lopettamista harrastavista. Siinä se ero.
Entäs jos äitisi olisi abortoinut sinut, oletko pohtinut? Hurmoksessa piti kuitenkin?
Jos minut olisi abortoitu, ei minua olisi, enkä edes tietäisi sitä. Ei se ole sen ihmeellisempää. Monia ihmisiä ei ole, moni on kuollut ja moni ei ole koskaan edes syntynyt. Sellaista se elämä on.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit ratkaisun asiaan harrastamalla seksiä. Kaikki tietää mitä siitä voi syntyä.
Tämä pätisi sitten myös siihen mieheen. Se teiltä tuomitsijoilta aina jotenkin unohtuu. Eli jos asia olisi noin, niin mies sitoutuisi isyyteen ihan sama oliko halunnut lapsen vai ei. Miksi ette koskaan vaadi tätä, vaan syyllistätte pelkästään naisen?
Niin, unohtuiko ehkäisy mieheltä vai oliko ehkäisy laitettu vain naisen vastuulle
Raskaaksi voi tulla vaikka käyttäisi ehkäisyä. Edes tuplaehkäisy ei ole täysin varma, vaan raskaaksi voi tulla vaikka naisella olisi täysin oikein asennettu toimiva ehkäisykapseli ja mies käyttäisi virheetöntä kondomia täysin oikein.
Se kannattaisi pitää mielessä ennen kuin harrastaa seksiä. Jos ei ole valmis vanhemmuuteen niin kannattaisi olla housut jalassa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos äitisi olisi abortoinut sinut, oletko pohtinut? Hurmoksessa piti kuitenkin?Jos minut olisi abortoitu, ei minua olisi, enkä edes tietäisi sitä. Ei se ole sen ihmeellisempää. Monia ihmisiä ei ole, moni on kuollut ja moni ei ole koskaan edes syntynyt. Sellaista se elämä on.
Eri
No eihän siinä sitten mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortista kun keskustellaan, niin aina joku on puolesta ja joku vastaan. Arka puheenaihe kaiken kaikkiaan
Tottakai, mutta jokaisen pitää voida tehdä se päätös ihan itse. Jos vastustat aborttia, et luonnollisestikaan tee aborttia. Abortin vastustajat vaan haluavat viedä tuon päätösoikeuden pois niiltäkin, jotka itse päätyisivät aborttiin.
Nykyisin toisinpäin, puolustajat varmistavat, että mahdollisimman moni abortoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt mitä näillä "entä jos äitisi olisi abortoinut sinut?" kysymyksillä haetaan.
Sitten ei olisi olemaan.
Vai mitä ihme pohdintaa itse siitä käyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräästä blokista:
Kuvittele itsesi kotona tiskialtaan ääressä pesemässä astioita, kun yhtäkkiä kuulet selkäsi takaa pienen 7-vuotiaan lapsesi esittävän sinulle viattomana kysymyksen: ”Äiti / Isä, saanks mä tappaa tän?”
Tämän kysymyksen kuultuasi, mikä on ensimmäinen kysymys, joka sinulle tulee mieleen?
”Mikä se on?”
Haluat luonnollisesti selvittää mikä ”se” on, ennen kuin voit vastata lapsellesi. Niinpä kysyt joko suoraan tai käännyt katsomaan saadaksesi selvyyden siihen ”mikä se on”.
Jos lapsesi pitää kädessään kärpästä, hämähäkkiä tai kastematoa tms., niin vastaus saattaa olla ”Siitä vaan, anna mennä”.
Jos sen sijaan lapsesi pitää 2-vuotiasta naapurin Villeä niskasta kiinni, esitetty kysymys muuttuukin yhtäkkiä vakavammaksi ja ryhdyt välittömästi selvittämään, että sellainen ei sovi alkuunkaan.
Miksi?
Koska niin ei saa tehdä i h m i s i l l e. Viattoman, puolustuskyvyttömän ihmisen elämän riistäminen on väärin. Tämä on elämän puolesta –logiikan eettinen ydin. Jokainen voi ymmärtää tämän eettisen periaatteen ilman uskonnollista tapakasvatusta.
Wtf?
Entä jos kysyjä onkin 7-vuotias tyttölapsesi, joka on raiskauksen seurauksena tullut raskaaksi ja kysyy saman kysymyksen osoittaen vatsassaan olevaa sikiötä?
7-vuotiaat eivät voi tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit ratkaisun asiaan harrastamalla seksiä. Kaikki tietää mitä siitä voi syntyä.
Tämä pätisi sitten myös siihen mieheen. Se teiltä tuomitsijoilta aina jotenkin unohtuu. Eli jos asia olisi noin, niin mies sitoutuisi isyyteen ihan sama oliko halunnut lapsen vai ei. Miksi ette koskaan vaadi tätä, vaan syyllistätte pelkästään naisen?
Niin, unohtuiko ehkäisy mieheltä vai oliko ehkäisy laitettu vain naisen vastuulle
Raskaaksi voi tulla vaikka käyttäisi ehkäisyä. Edes tuplaehkäisy ei ole täysin varma, vaan raskaaksi voi tulla vaikka naisella olisi täysin oikein asennettu toimiva ehkäisykapseli ja mies käyttäisi virheetöntä kondomia täysin oikein.
Se kannattaisi pitää mielessä ennen kuin harrastaa seksiä. Jos ei ole valmis vanhemmuuteen niin kannattaisi olla housut jalassa sitten.
Miten? Teleporttaako se siittiö sieltä täysin oikeaoppisesti käytetyn virheettömän kondomin sisältä jotenkin sinne kohtuun?
Et tietenkään tee aborttia, se on väkivaltaa lasta kohtaan. Kohdussa olevan lapsen tappaminen on pahempaa kuin lapsen hakkaaminen tai päihteidenkäyttö raskausaikana.
Pidä lapsi ja muu kalliilla Tor.fi:ssä tai muulla palstalla. Voit toki kysellä haluaisiko joku adoptoida laatulasta johonkin hintaan. Liikkeellä on ostajia aika paljon ainakin g-orientoituneissa piireissä jotka haluavat leikkiä perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräästä blokista:
Kuvittele itsesi kotona tiskialtaan ääressä pesemässä astioita, kun yhtäkkiä kuulet selkäsi takaa pienen 7-vuotiaan lapsesi esittävän sinulle viattomana kysymyksen: ”Äiti / Isä, saanks mä tappaa tän?”
Tämän kysymyksen kuultuasi, mikä on ensimmäinen kysymys, joka sinulle tulee mieleen?
”Mikä se on?”
Haluat luonnollisesti selvittää mikä ”se” on, ennen kuin voit vastata lapsellesi. Niinpä kysyt joko suoraan tai käännyt katsomaan saadaksesi selvyyden siihen ”mikä se on”.
Jos lapsesi pitää kädessään kärpästä, hämähäkkiä tai kastematoa tms., niin vastaus saattaa olla ”Siitä vaan, anna mennä”.
Jos sen sijaan lapsesi pitää 2-vuotiasta naapurin Villeä niskasta kiinni, esitetty kysymys muuttuukin yhtäkkiä vakavammaksi ja ryhdyt välittömästi selvittämään, että sellainen ei sovi alkuunkaan.
Miksi?
Koska niin ei saa tehdä i h m i s i l l e. Viattoman, puolustuskyvyttömän ihmisen elämän riistäminen on väärin. Tämä on elämän puolesta –logiikan eettinen ydin. Jokainen voi ymmärtää tämän eettisen periaatteen ilman uskonnollista tapakasvatusta.
Wtf?
Entä jos kysyjä onkin 7-vuotias tyttölapsesi, joka on raiskauksen seurauksena tullut raskaaksi ja kysyy saman kysymyksen osoittaen vatsassaan olevaa sikiötä?
7-vuotiaat eivät voi tulla raskaaksi.
Okei, kiitos tiedosta. Kuitenkin 5-vuotias on tullut raskaaksi, 6-vuotias on tullut raskaaksi, 8-vuotias on tullut raskaaksi, 9-vuotias on tullut raskaaksi, 10-vuotias on tullut raskaaksi, mutta 7 on sellainen ikä, että ilmeisesti ei voi tulla raskaaksi. Hyvä tietää.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_youngest_birth_mothers
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos äitisi olisi abortoinut sinut, oletko pohtinut? Hurmoksessa piti kuitenkin?En ole ikinä ymmärtänyt mitä näillä "entä jos äitisi olisi abortoinut sinut?" kysymyksillä haetaan.
Sitten ei olisi olemaan.
Vai mitä ihme pohdintaa itse siitä käyt?
Monia asioita on hyvä miettiä omalle kohdalleen, mitä toisille suosittelee. Vai peetäkö muille suositat ja itselle sallisit muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos äitisi olisi abortoinut sinut, oletko pohtinut? Hurmoksessa piti kuitenkin?En ole ikinä ymmärtänyt mitä näillä "entä jos äitisi olisi abortoinut sinut?" kysymyksillä haetaan.
Sitten ei olisi olemaan.
Vai mitä ihme pohdintaa itse siitä käyt?Monia asioita on hyvä miettiä omalle kohdalleen, mitä toisille suosittelee. Vai peetäkö muille suositat ja itselle sallisit muuta?
Jos et olisi koskaan syntynyt, et tietäisi sitä, joten mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään tee aborttia, se on väkivaltaa lasta kohtaan. Kohdussa olevan lapsen tappaminen on pahempaa kuin lapsen hakkaaminen tai päihteidenkäyttö raskausaikana.
Tosissasi nyt tämän kommenttisi kanssa?
Lapsien hakkaaminen on rikos.
Päihteiden käyttö raskausaikana on asia, johon sekä lastensuojelu että terveydenhoito puuttuu ja ottaa odottavan äidin vieroitushoitoon. Lapsi seurantaan tai teholle heti synnyttyä.
Kummallakin vakavat elinikäiset seuraamukset kehittyvälle lapselle.
Alkion tai sikiön abortointia säätelee Suomessa laki. Se tehdään laillisten ehtojen täyttyessä.
Myös lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa ja päihteiden väärinkäyttöä rajataan lailla.
Vaikka olisit eduskunnassa säätämässä niitä lakeja muiden 199 kansanedustajan kanssa ei yksittäinen mutusi tuota mitään tulosta. Ketä kansalaista sinä edustat kommentillasi?
Meet jutteleen asiantuntijoiden kanssa (= neuvola). Voitte yhdessä pohtia sun resursseja, tahtotilaa sun muuta. Kumpikaan päätös ei ole väärin, kunhan se on sun oma ja oikea just sulle tässä tilanteessa. =) Tsemppiä. <3
Eli olet sitä mieltä, että seuraukset kuuluvat vain naiselle. Eli jos päättää pitää lapsen niin mies saa jatkaa elämäänsä kuin ei olisi siittänytkään uutta ihmistä? Vastuu vain naiselle ja veronmaksajille?
Sitä paitsi tässä tapauksessa ehkäisy oli pettänyt. Minulle tehtiin sterilisaatio ja tulin silti raskaaksi.