En ole varma haluanko abortin - mitä teen?
Eli tilanne lyhyesti: viikko sitten positiivinen raskaustesti, ehkäisy pettänyt. Lapsen olisin tahtonut vasta joskus myöhemmin, kun on parempi tilanne. Nykyinen suhde hyvin epävakaalla pohjalla, miehellä jo yksi lapsi eikä tiedä haluaako toista. Minulla opiskelut kesken.
Mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä? Voinko soittaa neuvolaan ja kertoa suoraan, että en tiedä vielä mitä haluan? Voinko pyytää ultraa, jossa varmistettaisiin onko kyseessä edes normaali raskaus ennen kuin päätän sen jatkosta? Saako sellaisen jo tässä vaiheessa ja pitääkö se itse maksaa?
Ajatukset on ihan sekaisin ja mielialat heittelee laidasta laitaan.
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso uutisoinnista, miten menee USA:ssa ja Puolassa jne. tämän hetkinen kehitys. Tsekkaa myös Handmaid's tale... Under his eye.
Täälläkin alkaa olla jengiä, jotka kuulostavat uskonnon varjolla kiihkoilevilta ääriajattelijoilta. Seuraavaksi varmaan pakotetaan hedelmällisessä iässä olevat naiset raskaaksi jatkuvalla syötöllä ja hedelmät kerätään noiden hurmoksellisten huostaan. Gilead.
Itse tekisin abortin ja seuraavaksi sterilisaation. Missään tapauksessa en antaisi lasta adoptoitavaksi jollekin uskovaiselle.
Ap ei ole pakotettu raskaaksi, eikä suurinta osaa sikiön lopettamista harrastavista. Siinä se ero.
Entäs jos äitisi olisi abortoinut sinut, oletko pohtinut? Hurmoksessa piti kuitenkin?En ole ikinä ymmärtänyt mitä näillä "entä jos äitisi olisi abortoinut sinut?" kysymyksillä haetaan.
Sitten ei olisi olemaan.
Vai mitä ihme pohdintaa itse siitä käyt?Monia asioita on hyvä miettiä omalle kohdalleen, mitä toisille suosittelee. Vai peetäkö muille suositat ja itselle sallisit muuta?
Jos et olisi koskaan syntynyt, et tietäisi sitä, joten mikä on ongelma?
Ongelma näyttää olevan sinun kykysi ymmärtää tekstiä. Onneksi synnyin, niin voin kertoa sen sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso uutisoinnista, miten menee USA:ssa ja Puolassa jne. tämän hetkinen kehitys. Tsekkaa myös Handmaid's tale... Under his eye.
Täälläkin alkaa olla jengiä, jotka kuulostavat uskonnon varjolla kiihkoilevilta ääriajattelijoilta. Seuraavaksi varmaan pakotetaan hedelmällisessä iässä olevat naiset raskaaksi jatkuvalla syötöllä ja hedelmät kerätään noiden hurmoksellisten huostaan. Gilead.
Itse tekisin abortin ja seuraavaksi sterilisaation. Missään tapauksessa en antaisi lasta adoptoitavaksi jollekin uskovaiselle.
Ap ei ole pakotettu raskaaksi, eikä suurinta osaa sikiön lopettamista harrastavista. Siinä se ero.
Entäs jos äitisi olisi abortoinut sinut, oletko pohtinut? Hurmoksessa piti kuitenkin?En ole ikinä ymmärtänyt mitä näillä "entä jos äitisi olisi abortoinut sinut?" kysymyksillä haetaan.
Sitten ei olisi olemaan.
Vai mitä ihme pohdintaa itse siitä käyt?Monia asioita on hyvä miettiä omalle kohdalleen, mitä toisille suosittelee. Vai peetäkö muille suositat ja itselle sallisit muuta?
Niin siis voisitko vaan vastata mitä ihme pohdintaa itse käyt siitä jos et olisi olemassa? Tuo nyt vaan on tosi outo lause ja ihan irralaam kaikesta.
Minun ei tarvitse miettiä, koska en kannata elämän lopettamista.
On näitä uskonnollisia kiihkoilijoita Suomessakin tosi paljon. Ja valitettavasti just he tykkää lisääntyä suurissa määrin. Eli en sinänsä ihmettelisi näitä kehityskulkuja, joita Puolassa ja Jenkeissä nähdään. Ihan yhtä hyvin kuin oikeuksia voidaan saada, voidaan niitä myös ottaa pois. Uskonnot ovat ihmiskunnan syöpä - niiden perusteella monetko sodat on käyty ja mitä kaikkea oikein oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei olisi olemaan.
Jos et olisi koskaan syntynyt, et tietäisi sitä, joten mikä on ongelma?
Ongelma näyttää olevan sinun kykysi ymmärtää tekstiä. Onneksi synnyin, niin voin kertoa sen sinulle.
Ymmärrän oikein hyvin, sinä et tunnu ymmärtävän, ettei syntymätön sitä tiedä, ettei ole syntynyt.
Eri (unohdin laittaa edelliseen viestiin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit ratkaisun asiaan harrastamalla seksiä. Kaikki tietää mitä siitä voi syntyä.
Tämä pätisi sitten myös siihen mieheen. Se teiltä tuomitsijoilta aina jotenkin unohtuu. Eli jos asia olisi noin, niin mies sitoutuisi isyyteen ihan sama oliko halunnut lapsen vai ei. Miksi ette koskaan vaadi tätä, vaan syyllistätte pelkästään naisen?
Niin, unohtuiko ehkäisy mieheltä vai oliko ehkäisy laitettu vain naisen vastuulle
Raskaaksi voi tulla vaikka käyttäisi ehkäisyä. Edes tuplaehkäisy ei ole täysin varma, vaan raskaaksi voi tulla vaikka naisella olisi täysin oikein asennettu toimiva ehkäisykapseli ja mies käyttäisi virheetöntä kondomia täysin oikein.
Se kannattaisi pitää mielessä ennen kuin harrastaa seksiä. Jos ei ole valmis vanhemmuuteen niin kannattaisi olla housut jalassa sitten.Miten? Teleporttaako se siittiö sieltä täysin oikeaoppisesti käytetyn virheettömän kondomin sisältä jotenkin sinne kohtuun?
Ehkä liian pitkä työviikko takana, mutta nauroin ajatukselle teleporttaavasta siittiöstä 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei olisi olemaan.
Maailmaan on syntynyt ja tulee jatkossakin syntymään myös niitä vauvoja, joista moni toivoo, etteivät olisi koskaan syntyneet. Yhdestä vauvasta voi kasvaa diktaattori, joka tuhoaa aikuisena monen miljoonan ihmisen hengen. Ikinä ei tiedä, mitä mistäkin vauvasta tulee. Siinäpä sitä miettii, mitä minkäkin kohdalle suosittelee.
Jos oma äitini olisi abortoinut minut niin sitten olisi. Ei minulla ole ollut valinnan varaa syntyäkö vai ei, sellainen päätös on vai ja ainoastaan niiden silloin raskaaksi tulleiden ihmisten valinta. Synnytyksen jälkeen elämäni on ollut minun, hoitovastuu on ollut heillä lähes aikuisuuteeni saakka. Nyt teen omat päätökseni ja kannustan muitakin tekemään itse omansa.
Moni ei muuten olisi halunnut ikinä syntyä tänne, mutta se kun ei ole itse valittavissa.
Niin ei varmasti halua moni syntyä, koska tietävät, että isälle ja äidille elämällä ei itseisarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei olisi olemaan.
Niin siis voisitko vaan vastata mitä ihme pohdintaa itse käyt siitä jos et olisi olemassa? Tuo nyt vaan on tosi outo lause ja ihan irralaam kaikesta.
Niin, vain elämä on tärkeää. Sillä elämän laadullahan ei ole mitään väliä, kunhan vain sinnittelee elossa, olisi se sitten minkälaista kärsimystä tahansa. Näin ne abortin vastustajat ajattelevat.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Niin ei varmasti halua moni syntyä, koska tietävät, että isälle ja äidille elämällä ei itseisarvoa.
Eli sinä haluaisit säädellä kuka ja millaisilla arvoilla elävä ihminen saa tehdä lapsia? Ei-kelpaavilla housut jalassa koko ajan? Oman lahkosi ajattelijoilla oikeus pyhään lisääntymiseen?
Eipä mahda onnistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei olisi olemaan.
Niin, vain elämä on tärkeää. Sillä elämän laadullahan ei ole mitään väliä, kunhan vain sinnittelee elossa, olisi se sitten minkälaista kärsimystä tahansa. Näin ne abortin vastustajat ajattelevat.
Eri
Uskovien harvoin tarvitsee sinnitellä elossa, koska elämässä koetaan olevan merkitys
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Älä tee sitä. Kadut lopun elämääsi aborttia. Jos et halua pitää lasta, anna hänelle elämä adoption kautta. Voimaa
Ihmeelliset uskisten kokoontumisajot täällä.
Te jotka heittelette tätä "voithan vaikka antaa adoptioon" niin miettikääpä niillä pikku aivoillanne ihan pieni hetki. Jos ihminen ei ole työtön JA täysin syrjäytynyt, hänen täytyy käydä töissä, opiskella, nähdä sukulaisia ja ystäviä jne sinä aikana kun maha on pystyssä. Tulee supinaa selän takana ja jossain vaiheessa onnitteluja. Kertooko siinä kohtaa, että "en pidä tätä, annan adoptioon"? Jos ei, Mitäpä sitten tapahtuu kun vauva syntyy mutta synnyttäjän kanssa hän ei ole, minkä huomaa jos hän palaa töihin tms aika pian? Miettikääpä sitä kamalaa stigmaa jonka naiseen silloin lyövät tutut ja tuntemattomat. Pakko olla täysin epäkelpo nainen, onkohan se huumehörhö vai prostituoitu, eihän normaalit naiset noin tee! Miksei se ottanut vastuuta (eli tehnyt aikaista aborttia tai pitänyt lapsen)? Melkein-isovanhemmatkin saattavat hävetä tai surra. Moni kääntää selkänsä.
Nimenomaan tästä ne lopun elämän traumat tulevat, eivät aikaisesta lääkkeellisestä abortista joka ei monestikaan ero kuukautisista tai spontaanista varhaisesta keskenmenosta.
Miettikää, ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä haluaisit säädellä kuka ja millaisilla arvoilla elävä ihminen saa tehdä lapsia? Ei-kelpaavilla housut jalassa koko ajan? Oman lahkosi ajattelijoilla oikeus pyhään lisääntymiseen?
Eipä mahda onnistua.
Väärin, abortin puolustajat juuri kirjoitti, että abortti Ok, koska ei lapsella ole elämänlaatua. Oma keksintönne oli.
Toinen virhe. Myös ei uskovia vastustaa aborttia.
Vierailija kirjoitti:
On näitä uskonnollisia kiihkoilijoita Suomessakin tosi paljon. Ja valitettavasti just he tykkää lisääntyä suurissa määrin. Eli en sinänsä ihmettelisi näitä kehityskulkuja, joita Puolassa ja Jenkeissä nähdään. Ihan yhtä hyvin kuin oikeuksia voidaan saada, voidaan niitä myös ottaa pois. Uskonnot ovat ihmiskunnan syöpä - niiden perusteella monetko sodat on käyty ja mitä kaikkea oikein oikeutettu.
No juuri siksi pitää osallistua politiikkaan ja äänestää aktiivisesti niitä ehdokkaita, joilla on demokraattiset arvot ja kyky tehdä järkeviä päätöksiä.
Kyllä täällä voidaan konkreettisestikin auttaa.
Kunhan joku sanoisi, miten pitää auttaa?
Oma mielipiteeni edelleen: pidä lapsi, älä varaa aikaa keskeytykseen.
Onko ap vielä linjoilla? Mikä saisi sinut muuttamaan mielesi, ettet mene keskeytykseen?
Millaista apua tarvisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei olisi olemaan.
Eri
Uskovien harvoin tarvitsee sinnitellä elossa, koska elämässä koetaan olevan merkitys
T. Eri
Eli esimerkiksi ihmiskaupan uhriksi joutunut pakkosynnytetty lapsi kokee elämänsä merkitykselliseksi, vaikka häntä kidutetaan jatkuvasti, mitä hirveimmillä tavoilla ennen pian koittavaa kuolemaansa?
Tai todella pahasti vammainen lapsi, joka pakkosynnytetään, jotta hän voisi elää hirveässä tuskassa ja kärsimyksessä muutaman tunnin, kokee elämänsä merkityksellisenä?
Tai kuoleman sairas, väkisin elossa pidetty ihminen, joka elää hirveissä tuskissa elämän ja kuoleman rajamailla ilman mahdollisuutta riittävään kivun lievitykseen, kokee sen hetkisen elämänsä merkityksellisenä?
Joopa joo. Uskovilla ei näytä elämän realiteetit olevan hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei olisi olemaan.
Eri
T. EriEli esimerkiksi ihmiskaupan uhriksi joutunut pakkosynnytetty lapsi kokee elämänsä merkitykselliseksi, vaikka häntä kidutetaan jatkuvasti, mitä hirveimmillä tavoilla ennen pian koittavaa kuolemaansa?
Tai todella pahasti vammainen lapsi, joka pakkosynnytetään, jotta hän voisi elää hirveässä tuskassa ja kärsimyksessä muutaman tunnin, kokee elämänsä merkityksellisenä?
Tai kuoleman sairas, väkisin elossa pidetty ihminen, joka elää hirveissä tuskissa elämän ja kuoleman rajamailla ilman mahdollisuutta riittävään kivun lievitykseen, kokee sen hetkisen elämänsä merkityksellisenä?
Joopa joo. Uskovilla ei näytä elämän realiteetit olevan hallussa.
Katso tilastoja, millaisia abortteja tehdään. Saat realiteetit haltuun.
Vierailija kirjoitti:
Siis haluat lapsia, mutta ehkä myöhemmin.
Itse pitäisin jo tämän lapsen.
Olet epävarma. Abortti on lopullinen ratkaisu. Paluuta ei ole.
Eräs naistuttuni teki kauan sitten abortin, kun hänestä tuntui, ettei aika ollut oikea. Ei mennyt kuitenkaan pitkää aikaa, kun hän teki lapsen saman miehen kanssa. Jotenkin tuntui holtittomalta toiminnalta.
Miten lapsen saaminen ei muka ole "lopullinen ratkaisu", josta ei ole paluuta? Siitähän on vastuussa loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräästä blokista:
Kuvittele itsesi kotona tiskialtaan ääressä pesemässä astioita, kun yhtäkkiä kuulet selkäsi takaa pienen 7-vuotiaan lapsesi esittävän sinulle viattomana kysymyksen: ”Äiti / Isä, saanks mä tappaa tän?”
Tämän kysymyksen kuultuasi, mikä on ensimmäinen kysymys, joka sinulle tulee mieleen?
”Mikä se on?”
Haluat luonnollisesti selvittää mikä ”se” on, ennen kuin voit vastata lapsellesi. Niinpä kysyt joko suoraan tai käännyt katsomaan saadaksesi selvyyden siihen ”mikä se on”.
Jos lapsesi pitää kädessään kärpästä, hämähäkkiä tai kastematoa tms., niin vastaus saattaa olla ”Siitä vaan, anna mennä”.
Jos sen sijaan lapsesi pitää 2-vuotiasta naapurin Villeä niskasta kiinni, esitetty kysymys muuttuukin yhtäkkiä vakavammaksi ja ryhdyt välittömästi selvittämään, että sellainen ei sovi alkuunkaan.
Miksi?
Koska niin ei saa tehdä i h m i s i l l e. Viattoman, puolustuskyvyttömän ihmisen elämän riistäminen on väärin. Tämä on elämän puolesta –logiikan eettinen ydin. Jokainen voi ymmärtää tämän eettisen periaatteen ilman uskonnollista tapakasvatusta.
Wtf?
Entä jos kysyjä onkin 7-vuotias tyttölapsesi, joka on raiskauksen seurauksena tullut raskaaksi ja kysyy saman kysymyksen osoittaen vatsassaan olevaa sikiötä?
Se tyttölapsi saisi suomessa abortin ilman mitään vastaväitteitä. Tiedät tämän itsekkin.
Keskustelu ei silti voi pysähtyä tuolle tasolle, suurin osa suomessa tehdyistä aborteista tehdään niin sanotusti sosiaalisista syistä. Eli ei just nyt kiitos, joku toinen kerta...
Abortti pitääkin saada vain naisen omasta tahdosta. "En halua" on aivan riittävä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä mahda onnistua.
Väärin, abortin puolustajat juuri kirjoitti, että abortti Ok, koska ei lapsella ole elämänlaatua. Oma keksintönne oli.
Toinen virhe. Myös ei uskovia vastustaa aborttia.
Minä vastustan tuomionpasuunaa, joka kumisee äänessäsi.
Vastenmielistä osoittelua ja julistamista... Et taida olla kovin paljon elämässä kiinni, tanssia, nauraa, iloita, skeittailla, herkutella, skoolata ja hulmutella helmoja... Relaa hieman ja anna muiden kukoistaa kunkin tavallaan. Vauvoja tulee, kun on tullakseen, lemmiskelyn ja ilon kutituksia! Ei se niin vakavaa ole, jos suunnittelee perheen perustamisen ajankohtaa ja luopuu mahdollisuudesta silloin, kun se ei ole otollinen. Siitähän ehkäisyssäkin on kyse, seksin nautinnoista aikuisten kesken ilman tavoitetta tehdä lapsi. Ap partnereineen oli suojautunut raskaudelta, mutta se petti. Tietenkin voi hoitaa sen vielä jälkikäteen kuntoon. Ennen aikaan toimenpide oli naiselle vaarallinen, nykyään ei. Aina ja kaikkialla raskaudenkeskeytyksiä on kuitenkin tehty.
Ei pidä dramatisoida luonnollista asiaa. Olisi hölmöä elää jossakin satuprinsessa fantasiassa vastuullisen arkirealiteetin ymmärtämisen sijaan. Ehkä niissä joissakin amishi tms. systeemeissä on oma kulttuuri, eikös ne larppaa jotakin 1700-luvun agraarimallia tms.? Sieltäkin nuoret tekee tutkimusmatkan nykyaikaan ja päättää sitten kummassa maailmassa haluavat elää loppuajan.
Millaista sinun yhteisössäsi oikein on vai oletko yksin?