En ole varma haluanko abortin - mitä teen?
Eli tilanne lyhyesti: viikko sitten positiivinen raskaustesti, ehkäisy pettänyt. Lapsen olisin tahtonut vasta joskus myöhemmin, kun on parempi tilanne. Nykyinen suhde hyvin epävakaalla pohjalla, miehellä jo yksi lapsi eikä tiedä haluaako toista. Minulla opiskelut kesken.
Mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä? Voinko soittaa neuvolaan ja kertoa suoraan, että en tiedä vielä mitä haluan? Voinko pyytää ultraa, jossa varmistettaisiin onko kyseessä edes normaali raskaus ennen kuin päätän sen jatkosta? Saako sellaisen jo tässä vaiheessa ja pitääkö se itse maksaa?
Ajatukset on ihan sekaisin ja mielialat heittelee laidasta laitaan.
Kommentit (307)
Kiitän kaikista järkevistä vastauksista. Luulen, että varaan ajan keskeytykseen ja menen tutkimuksiin/ultraan varmistamaan tilanteen, mutta jatkan vaihtoehtojen pohtimista vielä jonkin aikaa.
Mitenköhän se käytännössä toimii? Saako soittaessa vielä epäröidä asiaa vai pitääkö aborttia varatessa olla jo varma asiasta? Mitä siellä lääkärin vastaanotolla tapahtuu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule parempaa hetkeä. Jos haluat lapsen, älä tee aborttia.
Jos et halua lasta tän miehen kanssa, tee abortti
Ja muuten, onko miehesi mihin ikään asti valmis tekemään lapsia?
Ei tule parempaa hetkeä? Kyllä vaan nimenomaan joskus vuosien päästä saattaa olla se parempi hetki ja vielä sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa niitä lapsia haluaa yhteistuumin. Jos on huono hetki lapselle, niin ei se lapsen synnyttäminen asioita ainakaan paranna. Kokemusta on.
Se, että löytää puolison joka haluaa lapsia, ei ole mikään tae.
Tätini erosi n. 30 kynnyksellä aiemmasta miehestään, koska tämä mies ei halunnut lapsia. Tätini nyt 50-vuotias, lapseton. Ei hän ehtinyt löytää sopivaa kumppania
Vierailija kirjoitti:
Sen peruteella mitä ap on kertonut todennäköisesti tulee paljon parempia hetkiä jos hänelle ei nyt yhtäkkiä käy jotain suurta elmänmuutosta huonompaan (ja silloin lapsikin olisi vielä huonommassa tilanteessa).
Vierailija kirjoitti:
Me oltiin miehen kanssa epävakaassa tilanteessa kun tulin raskaaksi. Vielä raskausaikana pahoitin mieltäni, kun mies ei tuntunut todella ymmärtävän, minkälaisia muutoksia olisi ollut edessä.
Suuttui esim. kun en halunnutkaan seksiä, vaan pelkkää läheisyyttä. Läheisyys loppui lyhyen, kun tajusi ettei ole saamassa.
Juoksi ties missä menoillaan, eikä vaikuttanut olevan kiinnostunut musta tai tulevasta lapsesta.
Synnytyksessäkin oli vielä etäinen, ja keskittyi lähinnä nukkumaan. Tuntui, että olen ihan yksin.
Nyt lapsi 16 kk, ja mies on todella hyvä ja läsnäoleva isä lapselleen. Meidänkin suhde paranee pikkuhiljaa. On alkanut huomioimaan minuakin arjessa, ja ymmärtänyt, ettei seksissä olennaisinta ole hänen tuleminen, ja että esileikki ei välttämättä ole pelkkää seksuaalista tyydytystä. Että en mä ala tosta noin vaan haluamaan, jos ei mulla ole sellainen olo, että mua halutaan muunkin kun seksin takia.
Lähti sivuraiteille, mutta meidän tilanteessa mies/isä ryhdistäytyi kaikin puolin, kun näki ihan itsensä näköisen pienen lapsen. Jokin vaisto hänessä heräsi, ja lapsen kautta tajusi myös, millaisena haluaa lapsensa äidille näyttäytyä.
Lisään vielä tähän, että itsekin olin ajatellut haluavani tulevaisuudessa lapsen/lapsia. Kun tajusin olevani raskaana, yksi ajatus mikä kävi mielessä, oli se, että miten olisin itseni kanssa tulevaisuudessa, jos tietäisin, että yksi olisi jo, ellen olisi tehnyt aborttia.
Tilanne on nyt aika hyvä lähtökohtiin nähden, pahimmassa tapauksessa olisin yksin miettimässä syntymätöntä lasta. Abortti olis repinyt meidät erilleen. Olen nyt todella tyytyväinen, että päätin/päätettiin pitää lapsi.
Katso uutisoinnista, miten menee USA:ssa ja Puolassa jne. tämän hetkinen kehitys. Tsekkaa myös Handmaid's tale... Under his eye.
Täälläkin alkaa olla jengiä, jotka kuulostavat uskonnon varjolla kiihkoilevilta ääriajattelijoilta. Seuraavaksi varmaan pakotetaan hedelmällisessä iässä olevat naiset raskaaksi jatkuvalla syötöllä ja hedelmät kerätään noiden hurmoksellisten huostaan. Gilead.
Itse tekisin abortin ja seuraavaksi sterilisaation. Missään tapauksessa en antaisi lasta adoptoitavaksi jollekin uskovaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule parempaa hetkeä? Kyllä vaan nimenomaan joskus vuosien päästä saattaa olla se parempi hetki ja vielä sellaisen ihmisen kanssa, jonka kanssa niitä lapsia haluaa yhteistuumin. Jos on huono hetki lapselle, niin ei se lapsen synnyttäminen asioita ainakaan paranna. Kokemusta on.
Tätini erosi n. 30 kynnyksellä aiemmasta miehestään, koska tämä mies ei halunnut lapsia. Tätini nyt 50-vuotias, lapseton. Ei hän ehtinyt löytää sopivaa kumppania
Jaa jaa, nämä on näitä mitä jos ehkä kun jos ei sittenkään -juttuja. Oma kokemus hieman päälle parikymppisenä, kun tulin raskaaksi "miehelle", joka ei todellakaan ollut mitään isämatskua ja itsellä kanssa elämä vielä ihan mullinmallin, niin en todellakaan edes ajatellut jatkaa raskautta. Nyt kolmekymppisenä odotan toista lasta ja elämämme on ihanaa, tasapainoista, rakkaudentäyteistä ja normaalia. En kadu tuota aborttia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat omasta lapsestasi eroon? Vain koska tilanne ei nyt ole niin otollinen? Se voi muuttua myös myöhemmin. Ta ppaminen ei ole vaihtoehto, sinulla ei ole mitään oikeutta päättää lapsen elämän päättymisestä, ei nyt eikä myöhemmin.
Jännä, että nämä teesit eivät päde sitten mihinkään muuhun elämään. Ihmisen soluklöntti on arvokkaampi, kuin miljoonat eläinlajit. Niiden jälkeläiset voi surutta riistää emoltaan ja heittää vakuumiin.
Ihmiselämä ei ole pyhää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitän kaikista järkevistä vastauksista. Luulen, että varaan ajan keskeytykseen ja menen tutkimuksiin/ultraan varmistamaan tilanteen, mutta jatkan vaihtoehtojen pohtimista vielä jonkin aikaa.
Mitenköhän se käytännössä toimii? Saako soittaessa vielä epäröidä asiaa vai pitääkö aborttia varatessa olla jo varma asiasta? Mitä siellä lääkärin vastaanotolla tapahtuu?
Ap
Soittamalla varaat ajan. Todennäkösesti omasta paikallisesta terveyskeskuksesta. Sinun ei tarvitse siinä vaiheessa perustella tai sanoa mitään muuta.
Lääkäri sen sijaan esittää kysymyksiä ehkäisystä ja syystä miksi teet abortin. Se on rutiini ja saat vaikka valehdella jos siltä tuntuu.
Sitten hän varmistaa alakautta tehtävällä ultaralla että olet raskaana. Tässä vaiheessa voi myös olla mahdollista että näkyy jos on esim monikkoraskaus.
Lääkäri varaa ajan sinulle toiselle lääkärille sairaalaan jossa keskeytys tehdään (eli saat lääkeet jos raskaus normaali).
Saat epäröidä. Minulla ensimmäinen lääkäri joka varmisti raskauden oli myös samaisen lapsen neuvolalääkäri. Hän paljasti että oli sen käynnin tietoihin kirjoittanut että minä en ole varma.
Abortista kun keskustellaan, niin aina joku on puolesta ja joku vastaan. Arka puheenaihe kaiken kaikkiaan
Vierailija kirjoitti:
Abortista kun keskustellaan, niin aina joku on puolesta ja joku vastaan. Arka puheenaihe kaiken kaikkiaan
Tottakai, mutta jokaisen pitää voida tehdä se päätös ihan itse. Jos vastustat aborttia, et luonnollisestikaan tee aborttia. Abortin vastustajat vaan haluavat viedä tuon päätösoikeuden pois niiltäkin, jotka itse päätyisivät aborttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Soittamalla varaat ajan. Todennäkösesti omasta paikallisesta terveyskeskuksesta. Sinun ei tarvitse siinä vaiheessa perustella tai sanoa mitään muuta.
Lääkäri sen sijaan esittää kysymyksiä ehkäisystä ja syystä miksi teet abortin. Se on rutiini ja saat vaikka valehdella jos siltä tuntuu.
Sitten hän varmistaa alakautta tehtävällä ultaralla että olet raskaana. Tässä vaiheessa voi myös olla mahdollista että näkyy jos on esim monikkoraskaus.
Lääkäri varaa ajan sinulle toiselle lääkärille sairaalaan jossa keskeytys tehdään (eli saat lääkeet jos raskaus normaali).Saat epäröidä. Minulla ensimmäinen lääkäri joka varmisti raskauden oli myös samaisen lapsen neuvolalääkäri. Hän paljasti että oli sen käynnin tietoihin kirjoittanut että minä en ole varma.
Ja kirjoitin tuolla jo aiemmin miten minä sanoin että halua lisää aikaa miettiä vielä siinä vaiheessa kun hoitaja ojentaa niitä lääkkeitä. Älä ota niitä jos et vieläkään ole varma, sinulla on kaikki oikeus epäröidä.
Tuon prosessin aloittaminen kannattaa jos päädyt abortiin. Silloin et mene turhaan pitkittämään sitä jos alat voida pahoin ja kehosi ei tarvitse kestää turhaan hormonimuutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Joskus vaan joillekin käy noin eikä sillä ole mitään tekemistä aborttien kanssa. Se hyvä puoli on naisilla, että jos he haluavat lapsen, niin heillä on mahdollisuus saada sen ilman miestäkin.
Vierailija kirjoitti:
Teit ratkaisun asiaan harrastamalla seksiä. Kaikki tietää mitä siitä voi syntyä.
Tämä pätisi sitten myös siihen mieheen. Se teiltä tuomitsijoilta aina jotenkin unohtuu. Eli jos asia olisi noin, niin mies sitoutuisi isyyteen ihan sama oliko halunnut lapsen vai ei. Miksi ette koskaan vaadi tätä, vaan syyllistätte pelkästään naisen?
Vierailija kirjoitti:
Emme me keskustele abortista vaan apn päätöksestä. Ei se voi olla arka aihe kuin vain niille joita apn päätös koskettaa jotenkin. Täällä meuhkaaminen on turhaa eikä auta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Aportti on murrha, ja siitä joutuu helvettiin. Sitä ennen elät lyhyen elämäsi tietoisena siitä, että tapoit oman lapsesi.
Minä taas en ole tänne helvettiin halunnut lastani synnyttää. Tein abortin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Soitat terveysasemallesi raskaustesti ja keskusteluajan.
Testin ollessa positiivinen hoitaja/lääkäri kysyy oletko aikeissa jatkaa raskautta vai et. Kerrot vastauksesi tai että haluat keskustella hoitajan/lääkärin/perhetyöntekijän/psykologin kanssa ensin.
(Jos haluat puhua srk:n papin tai diakonin kanssa hoidat sen siellä, etkä terveydenhuollon piirissä.) Syy keskeytykselle kirjataan lääkärin / hoitajan avustuksella toimenpidetietoihin (esim. sosioekonomiset syyt).
Lääkäri varmistaa ultralla raskausjäljen ja terveystilanteen ja ottaa kantaa lääketieteen näkökulmasta.
Jos päädyt keskeytykseen otat vastaanotolla nielaistavan lääkkeen.
Toimenpide tapahtuu kahden lääkeannoksen avulla, joista toinen, muutama päivä ensimmäisen jälkeen otettava, käynnistää supistukset ja tyhjentää kohdun. Tuntuu supistuksina ja vuoto tulee kuin runsaat kuukautiset parin tunnin ajan. Joillakin on huonovointisuutta ja alavatsakipua, joillakin ei. Joissakin kunnissa kakkosvaihe tehdään naisten sairaalassa, joissakin kunnissa voi tehdä kotona.
Sitten lepäilet päivän pari välttäen suuria ponnistuksia ja käyt tietenkin suihkussa ja huolehdit hygieniasta. Kannattaa nähdä hyviä kavereita, että saa jonkun kanssa jutella, jos siltä tuntuu.
Hormonitasot laskee normaaliksi aika nopeasti ja elämä jatkuu tavalliseen tapaan.
Huom. Sinä olet se asiakas ja kerrot vastaanotolla, mikä sinulle on tärkeää. Siellä ne auttavat ja vastaavat asiallisesti ja painostamatta. Sen toki sanovat, että tietyn ajan jälkeen keskeytys ei ole enää sallittua. Älä viivyttele alkutarkastuksen kanssa. Alkio kehittyy odottamatta sinun tahtiasi.
(Kuten eivät lapsetkaan odota muiden tahtia vaan vanhemmat muuttavat oman aikataulunsa lapsen tahtiseksi.)
Tsemppiä ja pysy pää pystyssä päätöksesi kanssa, valitsit kumman vain, valinta on pysyvä ja vain toisen voi valita tällä kertaa. Seuraavalla kerralla sama valinta uudelleen edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teit ratkaisun asiaan harrastamalla seksiä. Kaikki tietää mitä siitä voi syntyä.
Tämä pätisi sitten myös siihen mieheen. Se teiltä tuomitsijoilta aina jotenkin unohtuu. Eli jos asia olisi noin, niin mies sitoutuisi isyyteen ihan sama oliko halunnut lapsen vai ei. Miksi ette koskaan vaadi tätä, vaan syyllistätte pelkästään naisen?
Niin, unohtuiko ehkäisy mieheltä vai oliko ehkäisy laitettu vain naisen vastuulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai neuvolaan pitää soittaa, siellä juuri arvioidaan yhdessä mikä on paras ratkaisu.
Miksi tappaminen olisi ikinä hyvä ratkaisu?
miksei? onhan se laillista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, unohtuiko ehkäisy mieheltä vai oliko ehkäisy laitettu vain naisen vastuulle
luulisi naistakin kiinostavan ehkäisy, kun siitä on seurauksia, mutta eipä näytä kiinnostavan. saahan sitä aina abortin ilmaiseksi veronmaksajien kustantamana
Aika kepeästi suhtaudut toisiin ihmisiin jos lapsi ei ole lopullinen ratkaisu. Mihin se lapsi yhtäkkiä katoaa?
Sen sijaan kettomasi mukaan abortti ei ollut lopullinen ratkaisu kun parilla pian oli lapsi.