Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2023

Vierailija
15.07.2022 |

En nähnyt tällaista ketjua vielä. Olen jo useamman vuoden seurannut näitä. Tällä kertaa on minunkin vuoroni hakea. Ensikertalaisuuden olen jo menettänyt, mutta yrittänyttä ei laiteta. Ajattelin ostaa tuollaisen valmennuskurssin. Olisiko muita kiinnostuneita? Siitä, kun saa 15 % frendialen, kun mukana on väh. 4 henkilöä.

Muuten kokemusten jakoa ja vinkkejä hakuprosessiin sekä onnea kaikille hakijoille! :)

Kommentit (495)

Vierailija
101/495 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään matemaattista artikkelia ei ollut, mutta kuinkahan hyvin täytyy silti osata tilastomatikkaa, jolla tuloksia on ko. artikkeleissa tuotettu..?

Vierailija
102/495 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään matemaattista artikkelia ei ollut, mutta kuinkahan hyvin täytyy silti osata tilastomatikkaa, jolla tuloksia on ko. artikkeleissa tuotettu..?

Eikös edelleen ole niin, ettei logopedialle ole koskaan vaadittu tilastoja, ja yhdistämisen myötä se tippui osittain pois psykaltakin. Luulisi, että nyt siis riittää, että ymmärtää vähän tilastosanastoa ja tulosten muodostumista tms. Kun logopedian takia ei voida vaatia artikkeleiden ulkopuolisia oppeja? 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/495 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette materiaaleista? Veikkauksia millainen koe tulossa?

Vierailija
104/495 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisen ensikatsauksen perusteella artikkelit vaikuttaa sisällöltään todella mielenkiintoisilta verrattuna esim. viime vuoteen. Tää on toki vain henkkoht mielipide / fiilis. Yksikään artikkeleista ei ole myöskään mammuttimaisen pitkä. Ihanaa. Napakka kokonaisuus on jotenkin selkeempi sisäistää.

Ymmärrän, että varmasti kielellisesti haastavaa, jos enkku ei ole vahva. Toisaalta, jos joutuu jo opiskeluvaiheessa kääntämään lähes kaiken ja pohtii asioita suomeksi niin se saattaa helpottaa varsinaisessa kokeessa, kun kysymykset ovat kuitenkin suomeksi (tai ruotsiksi). Mulle haasteena on varmasti se, että kun luen artikkeleita englanniksi niin mun aivot kääntyy ajattelemaan myös niiden sisältöä englanniksi (mulla on suht vahva enkku). Sit kun kysymykset on kuitenkin suomeksi, niin aivot saattaa koetilanteessa mennä solmuun. Pitää miettiä käännänkö kaiken suomeksi ja yritän ajatella suomen kielen kautta (tuntuu työläältä).

Kokeesta on vähän haastava sanoa, kun sitä varsinaista tilastoartikkelia ei tullut. Neljä osiota näyttää kokeessa tänäkin vuonna olevan ja veikkaan, että kaksi niistä on puhtaasti ennakkoartikkeliosioita ja yksi logiikkaa. Voisiko se yksi jäljelle jäävä olla kokeessa annettavaan materiaaliin perustuvaa? Hmmm. 

Tsemppiä kaikille meille luku-urakkaan!

Vierailija
105/495 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

LittleWish kirjoitti:

Pikaisen ensikatsauksen perusteella artikkelit vaikuttaa sisällöltään todella mielenkiintoisilta verrattuna esim. viime vuoteen. Tää on toki vain henkkoht mielipide / fiilis. Yksikään artikkeleista ei ole myöskään mammuttimaisen pitkä. Ihanaa. Napakka kokonaisuus on jotenkin selkeempi sisäistää.

Ymmärrän, että varmasti kielellisesti haastavaa, jos enkku ei ole vahva. Toisaalta, jos joutuu jo opiskeluvaiheessa kääntämään lähes kaiken ja pohtii asioita suomeksi niin se saattaa helpottaa varsinaisessa kokeessa, kun kysymykset ovat kuitenkin suomeksi (tai ruotsiksi). Mulle haasteena on varmasti se, että kun luen artikkeleita englanniksi niin mun aivot kääntyy ajattelemaan myös niiden sisältöä englanniksi (mulla on suht vahva enkku). Sit kun kysymykset on kuitenkin suomeksi, niin aivot saattaa koetilanteessa mennä solmuun. Pitää miettiä käännänkö kaiken suomeksi ja yritän ajatella suomen kielen kautta (tuntuu työläältä).

Kokeesta on vähän haastava sanoa, kun sitä varsinaista tilastoartikkelia ei tullut. Neljä osiota näyttää kokeessa tänäkin vuonna olevan ja veikkaan, että kaksi niistä on puhtaasti ennakkoartikkeliosioita ja yksi logiikkaa. Voisiko se yksi jäljelle jäävä olla kokeessa annettavaan materiaaliin perustuvaa? Hmmm. 

Tsemppiä kaikille meille luku-urakkaan!

Jep, olen samaa mieltä. Mielenkiintoisia aiheita ja jotenkin artikkelit tuntuu paria lukuunottamatta kohtuullisen helpoilta. Siksipä itsellekin tuli aavistus, että paljon mahdollista että kokeessa jaetaan lisää materiaalia. Toivottavasti ei, se on minulle henkilökohtaisesti kaikista inhottavin skenaario. Minulla tahtoo keskittymiskyky herpaantua ja väsähdän herkästi kun pitää kaivella artikkelista vastauksia aikapaineessa.

Vierailija
106/495 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelit on sisällöltään mielenkiintoisia ja helpohkoja lukea/sisäistää. Uskon, että sen vuoksi kokeessa voidaan kysellä yksityiskohtaisia/tarkkoja kysymyksiä, jotta saadaan hajontaa vastauksissa. Itse haluaisin, että kokeessa jaettaisiin esim. vastapainona suomenkielinen artikkeli tilastoineen. Tällä saadaan lisää hajontaa aikaiseksi. Avoimen opinnoista on paljon hyötyä, kun kursseilla opittuja asioita pystyy hyödyntämään nyt lukemisessa. Mielenkiintoista nähdä, että millainen on pisteytys ja muuttuuko pisterajat huomattavasti.

Tsemppiä kaikille lukemisen kanssa ja tulevaan kokeeseen!

Vierailija
107/495 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä hiljaista :(

Vierailija
108/495 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon viime vuoden pisteytystä avanneelle!! Tosiaan vaikeuttaa vastaamista, kun ei voi varmasti tietää paljonko niitä miinuksia sitten todellisuudessa menee.

-se kysellyt

Vierailija
109/495 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette hakeneet aiemmin psykalle: oletetaanko edelleen tilaston osaamista, vaikka sitä ei erikseen opetettaisi ennakkomateriaaleissa? Nykyään kai pitäisi olla niin, että ennakkomateriaalin tulisi riittää, mutta onhan näissäkin materiaaleissa aika paljon tilastoa tutkimuksen toteutusta kuvatessa. Kuitenkaan mitään erillistä selitystä näistä ei ole annettu ennakkomateriaaleissa.

Vierailija
110/495 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tämä ketju on näin hiljainen? Onko tänä vuonna jotenkin erilaiset sisäänpääsykriteerit?

Kysyy taustapalstailija, joka on useamman vuoden innolla seurannut psykalle hakijoiden keskustelua. En siis pyrkimässä, mutta on ollut mielenkiintoista luettavaa. 

Vierailija
111/495 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tämä ketju on näin hiljainen? Onko tänä vuonna jotenkin erilaiset sisäänpääsykriteerit?

Kysyy taustapalstailija, joka on useamman vuoden innolla seurannut psykalle hakijoiden keskustelua. En siis pyrkimässä, mutta on ollut mielenkiintoista luettavaa. 

Jossain telegramissa (en tiedä mikä se on) on ilmeisesti pääsykoeketjuja, siellä ehkä nykyään keskustelut.

Vierailija
112/495 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna kaikki materiaalit englanniksi eikä siinä mitään mutta jotenkin tuntuu haastavammalta sisäistää paljon asiaa kun viime vuonna. Paljon tarkkaa tietoa tutkimuksista tms. Matikkaa ei ainakaan ole joten sekin muuttaa ajatusta koska kysytäänkö nyt tarkempia yksityiskohtia?? Ja joku pohti tarvitaanko tilastoa niin ei periaatteessa koska logopedialle sitä ei kysytä ja yhdistetyssä kokeessa vain ennakkomateriaalilla pärjää. Toisaalta on sanottu että laskemista saatetaan tarvita ehkä eniten logiikassa tai sen yhden matikan kaavan tulkinnassa. Tietysti tilastoa olisi hyvä ymmärtää vaikka ei laskisi niin paljon, koska monen ennakkomateriaalin tutkimusmenetelmä vaatii edes jotain ymmärrystä. Olisi kiva tietää onko joku perustanut telegram ryhmää tms vai aktivoituuko tämä ketju kenties? Tsemppiä kaikille! (viimeksi itse jäin jollekkin viidennelle varasijalle)

Vierailija
113/495 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei enää kiinnosta, koska materiaalit englanniksi ja sisäänpääsy kokeella paljon vaikeampaa kuin todistuksella.

Vierailija
114/495 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei enää kiinnosta, koska materiaalit englanniksi ja sisäänpääsy kokeella paljon vaikeampaa kuin todistuksella.

Mutta ensikertalaisuuden menettäneitä on paljon jotka silti haluaa psykalle eli pakko kokeella yrittää niin luulis jotain vielä kiinnostavan. Ja siellä koulussa sitte paljon artikkeleita englanniks nii ymmärrettävää miks sitä halutaan testata myös

Vierailija
115/495 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä hiljaista :(

On kyllä, aika dramaattinen muutos verrattuna aiempiin vuosiin. Ehkä ihmiset on siirtyny kokonaan Jodeliin (kanava @psykalle)? toisaalta moni odottaa vaan todistusvalinnan tuloksia, eikä se ole kovin kuuma puheenaihe.

Vierailija
116/495 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaatte mitä tapahtuu pisterajoille? Tuskin ainakaan laskee. Sain vihdoin korotettua todistuspisteet yli 130:een, voinkohan luottaa että Oulusta aukeaa näillä paikka 😬

Vierailija
117/495 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se Oulu noilla aukea, onneksi olkoon! :) Itselläni jäi pisteet 129.9, joten tuskin pääsen Jyväskylään. Viime vuonna olisin päässyt, sillä raja oli 127.8, mutta jotenkin uskon, että pisterajat nousee ainakin juuri sen verran, ettei tämä tulos tänä vuonna enää riitä...

Vierailija
118/495 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna sitten kirjoitti:

Eiköhän se Oulu noilla aukea, onneksi olkoon! :) Itselläni jäi pisteet 129.9, joten tuskin pääsen Jyväskylään. Viime vuonna olisin päässyt, sillä raja oli 127.8, mutta jotenkin uskon, että pisterajat nousee ainakin juuri sen verran, ettei tämä tulos tänä vuonna enää riitä...

Kiitos! Pidän sullekin peukkuja pystyssä, toivohan ei missään nimessä ole menetetty noillakaan pisteillä! Mutta on kyllä kamalaa kun ei yhtään tiedä millä pääsee ja millä ei, koittaa tässä vielä pääsykokeeseen keskittyä kun toisaalta tuntuu että ihan turha lukea ja toisaalta taas ahdistais jättää lukemattakin 😅

Vierailija
119/495 |
17.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Pidän sullekin peukkuja pystyssä, toivohan ei missään nimessä ole menetetty noillakaan pisteillä! Mutta on kyllä kamalaa kun ei yhtään tiedä millä pääsee ja millä ei, koittaa tässä vielä pääsykokeeseen keskittyä kun toisaalta tuntuu että ihan turha lukea ja toisaalta taas ahdistais jättää lukemattakin 😅

Ymmärrän! Itse en lue ollenkaan pääsykokeisiin, koska ei kerta kaikkiaan ollut mahdollisuutta nyt siihen. Tsemppiä! Ainakin viime vuoden perusteella sulle paikka aukeaisi eli toivotaan parasta :) Onko Oulu sun 1. valinta?

Vierailija
120/495 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän! Itse en lue ollenkaan pääsykokeisiin, koska ei kerta kaikkiaan ollut mahdollisuutta nyt siihen. Tsemppiä! Ainakin viime vuoden perusteella sulle paikka aukeaisi eli toivotaan parasta :) Onko Oulu sun 1. valinta?

Toivotaan, että alimmat hyväksytyt ei kauheesti nouse. Se vaan kuumottelee, kun etelä-suomesta on otettu kymmeniä paikkoja pois vrt. edellisvuosiin, niin valuukohan nyt sitten etelästä hakijoita alempiin hakutoiveisiin ja nostaa täälläkin tasoa. Oulu on mun 1. ja ainoa hakukohde, kun en pysty muuttamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme