Psykologia 2023
En nähnyt tällaista ketjua vielä. Olen jo useamman vuoden seurannut näitä. Tällä kertaa on minunkin vuoroni hakea. Ensikertalaisuuden olen jo menettänyt, mutta yrittänyttä ei laiteta. Ajattelin ostaa tuollaisen valmennuskurssin. Olisiko muita kiinnostuneita? Siitä, kun saa 15 % frendialen, kun mukana on väh. 4 henkilöä.
Muuten kokemusten jakoa ja vinkkejä hakuprosessiin sekä onnea kaikille hakijoille! :)
Kommentit (495)
Ite oon psykalla tokaa vuotta ja voin sanoo, että lähes kaikki kirjat sekä artikkelit on tähän mennessä ollut enkuksi eli jos se on oikeesti ihan tosi haastavaa, niin voi kyl tuottaa hankaluuksia.
Onko kellään kokemusta psykologiavalmennus.fi kursseista?
Miksi kukaan haluaa psykologiksi Suomessa? Surkea palkkaus, status vain hiukan sairaanhoitajan yläpuolella.
Entä kokemuksia tai tietoa toisella paikalla kuin asuinpaikkakunnalla opiskelusta kellään? Kuinka paljon opinnot vaativat fyysistä läsnäoloa paikkakunnalla. Varmaan eroja myös eri yliopistojen kohdalla.
Lähinnä Joensuu ja Oulu kiinnostaisivat. Muuttaminen ei oikein perheellisenä mahdollista. Tai tietoa myös logopedian opiskelusta toisella paikkakunnalla koska myös sen opiskelu kiinnostaisi jos psykologiaa ei pääsisi suoraan opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaa psykologiksi Suomessa? Surkea palkkaus, status vain hiukan sairaanhoitajan yläpuolella.
Yleensä kiinnostus itse ainetta kohtaan on suurempi kuin kys. työtä kohtaan. En sano olevan oikein, mutta näin ainakin lähipiirissä. Ja psykologian opiskelijathan voivat myös jatkaa psykologian opettajiksi.
Onhan se tosi kiinnostava aine ja psykologina pääset auttamaan muita. Ei sillä palkalla ole niin väliä, jos pitää tekemästään työstä. Omalla kohdalla kaikki itseä kiinnostavat ammatit ovat huonosti palkattuja..
En tiedä, pitäisikö tänä vuonna kokeilla onnea pääsykokeen kanssa. Tällä hetkellä ei taida olla mielenterveys ihan kunnossa. Ehkä sitten parin vuoden päästä, jos helpottaisi :) Onnea kaikille lukemaan haluaville!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin toiskertalainen hakija, mutta psykassa kumminkin on avattu toiskertalaisille hakijoille ihan kivasti paikkoja verrattuna moneen muuhun linjaan, missä pääsykokeiden kautta touskertalaiselle on varattu 1-2 paikkaa.
Toiskertalaisille ei ole varattu yhtään paikkaa.
Ei niin, ja kuten tekstissäni lukeekin, toiskertalaisille on avattu paikkoja psykassa ihan kivasti. Eli enemmän paikkoja minkä toiskertalainen voi napata vrt moneen muuhun linjaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemusta psykologiavalmennus.fi kursseista?
Ei oo. Näytti olevan halvempia kuin monet muut
Vierailija kirjoitti:
Hinku päästä lukemaan on kova, mutta kuten ap, ensikertalaisuus on jo menetetty. Valehtelematta latistaa vähän fiiliksiä.. Pääsykokeen kautta täytyy yrittää, arvosanojen korotus tässä vaiheessa tulee liian kalliiksi.
eikä oo kallista, suurin juttuhan se on että saako korotettua, miten keskittyy lukemaan jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinku päästä lukemaan on kova, mutta kuten ap, ensikertalaisuus on jo menetetty. Valehtelematta latistaa vähän fiiliksiä.. Pääsykokeen kautta täytyy yrittää, arvosanojen korotus tässä vaiheessa tulee liian kalliiksi.
eikä oo kallista, suurin juttuhan se on että saako korotettua, miten keskittyy lukemaan jne
ei vaikuta arvosanojen korotus koska et oo ensikertalainen ts et pääse sisään todistuksella tai miten oot kirjoittanut vaikka olisit kirjoittanut 10 L
Käyttäjä39785 kirjoitti:
Kertokaa viisaammat onko mulla toivoa päästä psykalle opiskelemaan:D
Olen siis valmistunut kymmenen vuotta sitten lukiosta ja olisin alan vaihtaja ja lisäksi pienen lapsen kanssa tällä hetkellä kotona.
Onko tarvittava tilastomatematiikan ja loogisen päättelyn osaaminen mitenkään mahdollista opiskella tässä ajassa ennen varsinaisten pääsykoe matskujen tuloa?
Entäs vaadittava Englannin kielen taito. Mulla ei lähde Englannin kieliset artikkelit tuosta vain, niin kaataako jo se tän hankkeen.
Ja jos jollakin on kertoa rohkaiseva tarina opiskeluun pääsystä aikuisiällä niin saa jakaa.
En näkis mahdottomana. Riippuu motivaatiosta. Paljon pitää töitä tehdä. Matikassa pääsee jo pitkälle kun hallitsee yhtälöt ja prosenttilaskut ja hoksaa loogisen päättelyn pulmissa mitä niissä haetaan. Tilaston osuus on nykyisin suht pieni. Ennakkoaineistoissa tod. Näk. Paljon enkkua ja tietysti opiskelussakin sitten mutta siihenkin harjaantuu kun niitä hetken lukee.
Psykologiksi on vaikeaa päästä opiskelemaan ja varsinkin Hkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ovatpa nuo valmennuskurssit kalliita. En nyt viime keväänä hankkinut valmennuskurssia. Vaikuttaa melkein pakolliselta, jos haluaa pärjätä. Suurin osa taitaa noihin sijoittaa.
Jos osaat opiskella, hanki halvin mahdollinen ja tee hemmetisti vanhoja pääsykokeita + harjoitustehtäviä.
Jos kaipaat tsemppiä, joku valmennuskurssi voi olla ihan jees. Loppupeleissä nuo asiat ovat todella yksinkertaisia, mutta omaksuttavaa on suhteellisen lyhyessä ajassa verrattaen paljon verrattuna vaikka lukioon. Onnea matkaan!
Voihan sen nähdä että kilpailee muita vastaan, mutta mun mielestä järkevää että tulokset on suhteelliset. Jos on vaikea koe, niin tulokset näkyy suhteessa siihen. Se on mielestäni tasavertaisempaa.
Mutta joo, ei se helppoa ole enkä usko että kukaan sitä helppona pitää. Se vaan mittaa erilaista englannin taitoa kun pitkä englanti, joku saattaa saada todistusvalintaan paremmat pisteet kun pitkällä enkulla.
Kamala kun jännittää jo nyt tuo pääsykoe :/ Yritän lukea kevyin tuntein, onnistuin nimittäin saamaan vuoden alussa töitä, joita voin luultavasti jatkaa vielä toisenkin vuoden, jos en pääse opiskelemaan. Ei tunnu yhtä pahalta kuin tyhjän päälle jääminen. Katsoo nyt miten käy tällä kertaa.
Tai no, onhan pääsykokeisiin vielä aikaa, mutta tuntuu, ettei sitä koskaan ole tarpeeksi.
300 psykologia tarvittaisiin kouluihin
Täällä yksi ei ensikertalainen hakija. Psykologiassa enkkua tarvii paljon. Lähes kaikki materiaali on englanniksi. Ei siitä kuitenkaan kannata tehdä itselleen mörköä, jos oikeesti haluaa psykologian alalle.
En ole aiemmin käynyt pääsykokeessa vaan haen nyt ensimmäistä kertaa. Riittikö aiemmin hakeneilla hyvin pääsykokeessa aika? Tuntuu tuo kolme tuntia todella lyhyeltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Itse otin ton psykologiavalmennuksen verkkovalmennuskurssin. Taitaa olla jokin suhteellisen uusi juttu? Saa nähdä onko siitä mitään hyötyä, kovin edullinen se ainakin oli. Itselläni vaan ei ole tonneja sijoittaa valmennuskurssiin
Mä otin myös tuon psykologiavalmennuksen verkkovalmennuskurssin, kun oli muihin verrattuna halpa. Toivottavasti olis hyötyä! Viime vuonna hain ite ekaa kertaa psykalle (pääsykokeella siis, oon ei-enska ja teen toista tutkintoa tässä samaan aikaan) ja sillon käytin Varjovalmennusta. Tilastoa ja logiikkaa tuli kuitenkin treenattua ihan liian vähän kun motivaatio vähän jäi niitten kanssa :/ Artikkelitehtävät meni ihan ok. Toivon nyt että tosta valmennuskurssin matskuista olis apua siihen et saisin jotenkin järjestelmällisemmin treenattua sitä matikkaa
Joko sisäänottokriteerit on julkaistu?