Näettekö usein kyykäärmeitä? Kuinka yleistä on, että ei
ole koskaan nähnyt kyykärmettä? Minä en siis ole. Ja paljon on luonnossa tullut liikuttua, koska harrastan patikointia ja sieniä ja marjoja tullut keräiltyä. Paikallisryhmässä FB:ssä aina kerrotaan kyyhavainnoista, mutta minä en koskaan ole bongannut, vaikka oikein olen yrittänyt katsoa. Mökillä ollaan kesät rannikolla tai Keski-Suomessa ja molemmissa paikoissa muut sukulaiset tekevät kyyhavaintoja, mutta mökilläkään en ole käärmeen käärmettä nähnyt.
Ei sillä, että tykkäisin käärmeistä, oikeastaan inhoan niitä, joten ihan kiva, etten niihin törmää, mutta aloin pohtia, että kuinkakohan tavallista on, ettei koskaan ole kyytä nähnyt?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä pelota, jos näette kyyn? Eikö pelota liikkua pellolla tai metsässä, että astuu päälle?
Kyyalueilla pitää katsoa eteensä.
Kyllä niitä joskus näkyy asuinalueillakin niiden olinpaikkojen lähellä.
Aiemmassa rivitalossamme yhden asunnon takapihalla näkyi ja toinen naapuri kertoi käärmeen menneen asuntomme sokkelin aukosta sisään. Onneksi sieltä ei ollut yhteyttä asuntoon.
Meidän mökillä on kyitä. Jostain syystä en edes huomaa niitä ennen kun ne nostaa päänsä ja sähähtää. Sitten juoksenkin lujaa karkuun. Joo, tiedän kyllä ettei ne perään lähde.
Mä näin tänä vuonna ekan kerran, ja olen nelikymppinen.
Kaikki ei vain näe. Vein kaveri kivikolle katsomaan, kun halusi nähdä käärmeen. Itse bongasin heti viisi. Hän ei nähnyt yhtäkään ennen kuin osoitin ne. Sitten hän järkyttyi syvästi. Sama eräällä mökillä, jossa oli porukkaa viettämässä kaikki vain kävelee rantakäärmeen ohi joka makoili saunapolun vieressä. Olin ainoa joka sen huomasi. Sama vedessä. Näin kaksi rantakäärmettä uimassa, kun toiset meni uimaan. En kertonut käärmeistä, koska a. Ne uinkovaa vauhtia pois ja b.olisi syntynyt paniikki. Sama kun olin lapseni ja hänen kavereiden kanssa tropicariossa. Eivät lapset usein nähneet käärmettä ennen kuin sen joku osoitti.
Vierestä menee, mutta onko paikalla sellaisia joita kyy on pistänyt? Miltä se tuntui, koskiko kovasti? Miten tilanne ratkesi?
Kerran olen nähnyt elämässäni kyitä ja se tapahtui keväällä ratsastusreissulla Loviisassa. Useampi kyy oli tullut lämmittelemään samaan paikkaan sulaneelle hiekkatielle. Eivät lähteneet karkuun, vaikka olimme siis ratsain ja töminää varmasti riitti. Kiersimme käärmeet.
Muutoin en ole nähnyt koskaan käärmeitä suomessa, vaikka harrastan marjastusta, suunnistusta ja oon koirani kanssa usein metsässä.