Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näettekö usein kyykäärmeitä? Kuinka yleistä on, että ei

Vierailija
14.07.2022 |

ole koskaan nähnyt kyykärmettä? Minä en siis ole. Ja paljon on luonnossa tullut liikuttua, koska harrastan patikointia ja sieniä ja marjoja tullut keräiltyä. Paikallisryhmässä FB:ssä aina kerrotaan kyyhavainnoista, mutta minä en koskaan ole bongannut, vaikka oikein olen yrittänyt katsoa. Mökillä ollaan kesät rannikolla tai Keski-Suomessa ja molemmissa paikoissa muut sukulaiset tekevät kyyhavaintoja, mutta mökilläkään en ole käärmeen käärmettä nähnyt.

Ei sillä, että tykkäisin käärmeistä, oikeastaan inhoan niitä, joten ihan kiva, etten niihin törmää, mutta aloin pohtia, että kuinkakohan tavallista on, ettei koskaan ole kyytä nähnyt?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kyyhavaintoja tulee vaihtelevasti. Asuin täällä Vantaalla vuosikymmeniä näkemättä yhtään kyytä vaikka liikun paljon luonnossa. Sitten näin vuosien saatossa muutaman yksittäisen ja viime loppukesästä noin viikon kuluessa viisi eri kyytä alueella jossa kuljen paljon. Tänä vuonna olen nähnyt jo neljä. Laskuissa mukana elävät ja kuolleet. Näköhavaintojen räjähdysmäinen kasvu on huolestuttavaa ja nykyisin otan kättä pidempää mukaan kun lähden ulkoilemaan kyseiselle seudulle.

Vierailija
22/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti noin pari kertaa kesässä. Kerran purrut, en ole allerginen siitä päätellen että ei edes ampiaisen piston veroinen ollut.

Paikalliset kyllä tietävät paikat mistä löytyy. Isojakin keriä. Eli ap vain kyselemään niin pääsee näkemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyyhän on rauhoitettu eläin !

Vierailija
24/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä pelota, jos näette kyyn? Eikö pelota liikkua pellolla tai metsässä, että astuu päälle?

Eipä se metsä kaupungin keskusta ole.

Vierailija
25/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos en koskaan, vaikka lähimetsä niitä kuulemma kuhiseekin. Tai ainakin muut perheen jäsenet ja naapurit ovat nähneet viikottain.

Käyn itse kys metsässä päivittäin koiran kanssa. Ehkä mä vaan pidän sitten tarpeeksi ääntä ja löntystän, että ehtivät karkuun.

Vierailija
26/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyyhän on rauhoitettu eläin !

Ei ole. Hyödyllinen eläin, syö myyrät pois, muttei ole rauhoitettu. Saat syödä. Kyyltä ei ole kysytty.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/06/22/kesakeittio-grillattua-kyyta

Vierailija
27/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kesä niitä nänee vaikka ei haluaisi, inhottavia luikertelijoita ovat.

Vierailija
28/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sen näkee lämpimällä kalliolla tai kivikossa ottamassa aurinkoa, hyvin herkästi lähtee karkuun jos maa yhtään tärähtelee.

Vierailija
29/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raatoja näkynyt pikitiellä ajaessa.

Vierailija
30/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyyn ohi kävelee helposti huomaamatta, jos ei katso maahan.

Näen itse käärmeitä lähes joka vuosi, mutta se johtuukin siitä että pelkään niitä ja sen vuoksi skannaan metsässä tai muuten luonnossa todella tarkasti mihin olen astumassa. Useimmiten olen ollut ainoa, joka käärmeen huomaa, vaikka ihan vierestä olisi kulkenut jo useampi ihminen.

Vierailija
31/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista olenko nähnyt koskaan, vaikka tiedän kyllä jo pienenä liikkuneeni esim. mökillä alueella, missä oli runsaasti kyitä. Tömisteltin aina polulla kulkiessa. Mutta en pelkää, tykkään käärmeistä. Ainoastaan koiran kanssa olen varovainen missä liikun, ettei se saa puremaa. Ja olen siis viisikymppinen, asunut ja elänyt Etelä-ja itäsavo-kymenlaakso-eteläkarjala-alueella.

Vierailija
32/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä pelota, jos näette kyyn? Eikö pelota liikkua pellolla tai metsässä, että astuu päälle?

Siksi metsässä käytetään yleensä saappaita. Vaarallisin eläin Suomen luonnossa on punkki.

Vierailija
33/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisyydestä en tiedä, mutta itse en ole nähnyt koskaan. Yhden kerran rantakäärmeen olen nähnyt. T. Nainen 55+

Vierailija
35/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kyitä monissa eri paikoissa ja samat kyyt samoilla paikoilla useamman kerran. Viimeksi näin kyyn omalla pihalla. Radiossa joku kyytutkija sanoi, etteivät käärmeet kaikkoa tömistelystä.

Vierailija
36/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kerran kyyn ja sekin oli jäänyt auton alle ja kuollut.

Ja olen sentään 51v.

Rantakäärmeitä mökillä sitäkin enemmän.

Vierailija
37/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kumpaistakaan eli kyytä tai rantakäärmettä ja lapsuudesta asti on metsissä marjastettu ja sienestetty,  ja metsätiet esim. hevosten kanssa koluttu. Mökkeilty, kerätty marjoja puskista ja oltu risu- ja heinäsavotassa jopa käärmerikkaalla alueella. Viime vuoden olen liikkunut kaupungin lähipusikoissa. Koskaan en ole käärmeisiin törmännyt. Lapsena näin ehkä yhden kuolleen tien poskessa jos oikein muistan ja yhden kyyn Ähtärin eläinpuistossa.

Pari vuotta sitten ihan lähipuistoalueella ollessani jalassani oli kaksi reikää tasaisella välimatkalla mutta ei mitään muuta. Saattoi olla sitten hyönteisen puremia mutta oli jotenkin niin jännästi ja siististi että aloin jopa epäillä myrkyttömäksi käärmeen puremaksi.

Tämä kaikki on onni sillä olen todella käärmekammoinen. Mutta se ei estä liikkumista lähipusikoissa tms. Marjametsään en mielellään enää aikuisiällä lähde.

Vierailija
38/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy kotimetsissä Vantaalla vuosittain. Tänä vuonna heti keväällä lenkkipolulla ihan pieni kyy ylitti hitaasti kävelytietä edessäni. Ei kiirehtinyt, vaikka vähän tömistelin jalilla.

Taisi olla vastasyntynyt.

Täällä niitä näkyy joka vuosi, yleensä aika samoissa paikoissa, pitää katsoa jalkoihin koko lenkin ajan, valitettavasti.

Vierailija
39/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kesänä olen nähnyt neljä. Yksi kasvihuoneessa (ja oli kyy, ehdin tunnistaa hyvin), kaksi tiellä pihamme ulkopuolella ja yksi kivimuurissa kauempana.

Viime kedänä 5-6. Metsässä (siis varvikossa tai metsäpolulla) en ole nähnyt kai koskaan, aina päällystämättömällä hiekkatiellä, pihapiirissä/kalliolla tai kivikasassa/aidassa.

Vierailija
40/46 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos en koskaan, vaikka lähimetsä niitä kuulemma kuhiseekin. Tai ainakin muut perheen jäsenet ja naapurit ovat nähneet viikottain.

Käyn itse kys metsässä päivittäin koiran kanssa. Ehkä mä vaan pidän sitten tarpeeksi ääntä ja löntystän, että ehtivät karkuun.

Käärmeillä ei ole kuuloa.