Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset naiset puhuu nykyään omasta isästään sanalla "iskä"?

Vierailija
14.07.2022 |

Mun mielestä yuo sana kuuluu alle 12-vuotiaiden sanavarastoon.

No kerran kyllä kuulin, että joku yli 60-vuotias mies oli sanonut omalle isälleen, että "iskä". Siinä oli varmaan ollut jo muilla paikalla olleilla naurussa pitelemistä. :D

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä mitään, mutta kun aikuiset ihmiset sanoo lastensa isää, omaa puolisoaan iskäksi niin se on outoa. Ja vähän vanhemmat puhuu sitten puolisostaan pappana tai mummona.

Vierailija
42/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän noi nimitykset mene ikäluokittain. Jos on tottunut sanomaan iskäksi niin ei se yht'äkkiä vaihdu aiemman sukupolven nimitykseen kun vanhenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa juntti meininkiä

Vierailija
44/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitä sitten pitäisi sanoa?

Miten olisi isä? Iskä kuuluu lasten sanavarastoon, iskä aikuisen suusta, ei hyvää päivää! :D

Isä on geneerinen sana, voi tarkoittaa ketä tahansa isää. Iskä on nimenomaan minun isäni. Päivittele sinä vaan :D

Vierailija
45/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama kuinka muut kutsuu isäänsä tai äitiään. Näitä kuultuja termejä on isä, iskä, iskee, pappa, faija, äiskä, äiree, mamma, mutsi jne. Sitä taas en ole koskaan ymmärtänyt, että vanhempia kutsutaan heidän etunimillään. Minun korvaani se kertoo siitä, että vanhemmat joko kieltävät ikänsä tai pyrkivät kaverisuhteeseen vanhemmuuden sijaan. Eli aika etäisestä perheestä.

Vierailija
46/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymiläisä murresanoja iskä ja äiskä. Ja niitähän hyä onkii. Yhä edelleen vaikka aikusii ollaakii. <3

Vierailija
47/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa mitään mutta exäni kutsui äitiään mammaksi, ihan kuin olisi asuttu jossain per""leen muumilaaksossa.. ensimmäisen kerran kun sanoi että mamma soittaa niin luulin että mummo.

Et ilmeisesti osaa ruotsia, mamma = äiti !

Vierailija
48/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää sanoa Daddy.

Olen ollut tuhma dädi.

Vierailija
49/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teititelläkö pitäisi?

Vierailija
50/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, että minulle on lievä turn-off, että kolmekymppinen mieheni kutsuu isäänsä "isiksi". Jotenkin tulee lapsellinen vaikutelma. Oudon asiaksi tekee se, että hänen kaksi vanhempaa sisarustaan kutsuvat samaa henkilöä ihan vaan isäksi.

Ja tiedän, itse olen tässä naurettava osapuoli, enkä ole koskaan sanonut asiasta mitään asianomaisille.

Vierailija
51/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 30v ja sanon isi. :D

Isä kuulostaa naurettavan viralliselta. Olen aina sanonut isi, miksi mä yhtäkkiä sitä muuttaisin? Vai etunimelläkö pitäisi kutsua?

Vierailija
52/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä mitään, mutta kun aikuiset ihmiset sanoo lastensa isää, omaa puolisoaan iskäksi niin se on outoa. Ja vähän vanhemmat puhuu sitten puolisostaan pappana tai mummona.

Jotkut varmaan puhuvat noin ihan tosissaan, mutta suurinosa toivottavasti puhuu noin ollakseen vitsikäs. Ei aina tarvitse olla niin tosissaan, vaikka vitsi olisikin kulunut.

Vierailija
53/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 30-vuotias ja olen aina käyttänyt isästäni nimitystä isi. Hän on nyt tosin kuollut, mutta jos hänestä puhun, niin sanon isi. Olisi hassua yhtäkkiä muuttaa sitä nimeä, mitä jostain käyttää. Ihan samoin kuin äitini on minulle aina äiti.

Vierailija
54/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, stadilaiseen korvaan särähtää tuo iskä. Täällä sanotaan isä tai faija.

Ettäs kehtaatte!

Vierailija
55/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iskä on murresana, joka on levinnyt Kymenlaaksosta joka puolelle Suomea. Samoin äiskä - versio. Joten ihan normaalia kutsua iskäksi. Ei mitään pikkulapsimaista.

Ihan ovat olleet Karjalassa käytössä. Mistä vedit Kymenlaakson?

Vierailija
56/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat varmaan venäläisiä tai slaavilaisia.

Isä > iskä

Kirill > Kirka

Ilja > Ilka

Anatoli > Tolka

Anna > Anka

Maria > Marika

Mikhail > Miska

Nina > Ninotska

Svetlana > Svetka

Voda (vesi) = votka

Vierailija
57/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä ON iskä, sinun alullepanijasta ei varmaan ole tietoakaan, joten et voi sitä käyttää. Otan osaa! Minullakin ON iskä, onneksi!

Vierailija
58/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi sinua reppanaa, eikö sulla ole isää ja olet lesboparin jälkeläinen. Minä ainakin kutsun isääni aina iskäksi, ei se iän mukana miksikään muutu, enkä ole huomannut, että ISKÄ siitä on pahakseen pannut.

Vierailija
59/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat varmaan venäläisiä tai slaavilaisia.

Isä > iskä

Kirill > Kirka

Ilja > Ilka

Anatoli > Tolka

Anna > Anka

Maria > Marika

Mikhail > Miska

Nina > Ninotska

Svetlana > Svetka

Voda (vesi) = votka

Pasha >

Vierailija