Aikuiset naiset puhuu nykyään omasta isästään sanalla "iskä"?
Mun mielestä yuo sana kuuluu alle 12-vuotiaiden sanavarastoon.
No kerran kyllä kuulin, että joku yli 60-vuotias mies oli sanonut omalle isälleen, että "iskä". Siinä oli varmaan ollut jo muilla paikalla olleilla naurussa pitelemistä. :D
Kommentit (77)
Eiköhän noi nimitykset mene ikäluokittain. Jos on tottunut sanomaan iskäksi niin ei se yht'äkkiä vaihdu aiemman sukupolven nimitykseen kun vanhenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitä sitten pitäisi sanoa?
Miten olisi isä? Iskä kuuluu lasten sanavarastoon, iskä aikuisen suusta, ei hyvää päivää! :D
Isä on geneerinen sana, voi tarkoittaa ketä tahansa isää. Iskä on nimenomaan minun isäni. Päivittele sinä vaan :D
Minulle on ihan sama kuinka muut kutsuu isäänsä tai äitiään. Näitä kuultuja termejä on isä, iskä, iskee, pappa, faija, äiskä, äiree, mamma, mutsi jne. Sitä taas en ole koskaan ymmärtänyt, että vanhempia kutsutaan heidän etunimillään. Minun korvaani se kertoo siitä, että vanhemmat joko kieltävät ikänsä tai pyrkivät kaverisuhteeseen vanhemmuuden sijaan. Eli aika etäisestä perheestä.
Kymiläisä murresanoja iskä ja äiskä. Ja niitähän hyä onkii. Yhä edelleen vaikka aikusii ollaakii. <3
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mitään mutta exäni kutsui äitiään mammaksi, ihan kuin olisi asuttu jossain per""leen muumilaaksossa.. ensimmäisen kerran kun sanoi että mamma soittaa niin luulin että mummo.
Et ilmeisesti osaa ruotsia, mamma = äiti !
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää sanoa Daddy.
Olen ollut tuhma dädi.
Pakko myöntää, että minulle on lievä turn-off, että kolmekymppinen mieheni kutsuu isäänsä "isiksi". Jotenkin tulee lapsellinen vaikutelma. Oudon asiaksi tekee se, että hänen kaksi vanhempaa sisarustaan kutsuvat samaa henkilöä ihan vaan isäksi.
Ja tiedän, itse olen tässä naurettava osapuoli, enkä ole koskaan sanonut asiasta mitään asianomaisille.
Mä oon 30v ja sanon isi. :D
Isä kuulostaa naurettavan viralliselta. Olen aina sanonut isi, miksi mä yhtäkkiä sitä muuttaisin? Vai etunimelläkö pitäisi kutsua?
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään, mutta kun aikuiset ihmiset sanoo lastensa isää, omaa puolisoaan iskäksi niin se on outoa. Ja vähän vanhemmat puhuu sitten puolisostaan pappana tai mummona.
Jotkut varmaan puhuvat noin ihan tosissaan, mutta suurinosa toivottavasti puhuu noin ollakseen vitsikäs. Ei aina tarvitse olla niin tosissaan, vaikka vitsi olisikin kulunut.
Oon 30-vuotias ja olen aina käyttänyt isästäni nimitystä isi. Hän on nyt tosin kuollut, mutta jos hänestä puhun, niin sanon isi. Olisi hassua yhtäkkiä muuttaa sitä nimeä, mitä jostain käyttää. Ihan samoin kuin äitini on minulle aina äiti.
Vierailija kirjoitti:
No, stadilaiseen korvaan särähtää tuo iskä. Täällä sanotaan isä tai faija.
Ettäs kehtaatte!
Vierailija kirjoitti:
Iskä on murresana, joka on levinnyt Kymenlaaksosta joka puolelle Suomea. Samoin äiskä - versio. Joten ihan normaalia kutsua iskäksi. Ei mitään pikkulapsimaista.
Ihan ovat olleet Karjalassa käytössä. Mistä vedit Kymenlaakson?
Ovat varmaan venäläisiä tai slaavilaisia.
Isä > iskä
Kirill > Kirka
Ilja > Ilka
Anatoli > Tolka
Anna > Anka
Maria > Marika
Mikhail > Miska
Nina > Ninotska
Svetlana > Svetka
Voda (vesi) = votka
Heillä ON iskä, sinun alullepanijasta ei varmaan ole tietoakaan, joten et voi sitä käyttää. Otan osaa! Minullakin ON iskä, onneksi!
No voi voi sinua reppanaa, eikö sulla ole isää ja olet lesboparin jälkeläinen. Minä ainakin kutsun isääni aina iskäksi, ei se iän mukana miksikään muutu, enkä ole huomannut, että ISKÄ siitä on pahakseen pannut.
Vierailija kirjoitti:
Ovat varmaan venäläisiä tai slaavilaisia.
Isä > iskä
Kirill > Kirka
Ilja > Ilka
Anatoli > Tolka
Anna > Anka
Maria > Marika
Mikhail > Miska
Nina > Ninotska
Svetlana > Svetka
Voda (vesi) = votka
Pasha >
Mulle iskä on iskä. Se on voivoi jos et tykkää. T. 40 v nainen
Eihän siinä mitään, mutta kun aikuiset ihmiset sanoo lastensa isää, omaa puolisoaan iskäksi niin se on outoa. Ja vähän vanhemmat puhuu sitten puolisostaan pappana tai mummona.