Aikuiset naiset puhuu nykyään omasta isästään sanalla "iskä"?
Mun mielestä yuo sana kuuluu alle 12-vuotiaiden sanavarastoon.
No kerran kyllä kuulin, että joku yli 60-vuotias mies oli sanonut omalle isälleen, että "iskä". Siinä oli varmaan ollut jo muilla paikalla olleilla naurussa pitelemistä. :D
Kommentit (77)
No, stadilaiseen korvaan särähtää tuo iskä. Täällä sanotaan isä tai faija.
Iskä on murresana, joka on levinnyt Kymenlaaksosta joka puolelle Suomea. Samoin äiskä - versio. Joten ihan normaalia kutsua iskäksi. Ei mitään pikkulapsimaista.
Minä olen 26-vuotias ja sanon isi. Aina on ollut isi ja aina tulee olemaan<3
Milloin sitä "iskänpäivää" vietettiinkään? :D
Vierailija kirjoitti:
No kyllä "isi" sana on paljon huvittavampi ja ällöttävämpi aikuisen ihmisen suusta ja teininkin. Itse käytän joskus "iskä" sanaa puhuessani isästäni muille, mutta en käytä sitä juurikaan isäni kuullen, vaan silloin kutsun isääni hänen lempinimellään.
Luulisi olevan melko kuormittavaa, jos koko ajan pitää miettiä että mitä muuta ajattelee ja muokata toimintaansa sen mukaan :O
Meilläkin on isi. Kaikki kolme aikuista sisarusta sanotaan isiksi.
Vierailija kirjoitti:
Milloin sitä "iskänpäivää" vietettiinkään? :D
Marraskuun toisena sunnuntaina.
Miten jos liivijengiläinen puhuu "porukoistaan"? Tarkoittaakohan vanhempiaan vai muita jengiläisiä? :d
Faija tai iskä.
Mutsi tai äiti
T. 47v, jonka porukat on 75v
Mitähän nämä, jotka eivät ymmärrä miksi aikuinen sanoo "iskä", tuumaavat siitä, että Usassa sanovat vanhatkin ihmiset "dad" eikä "father"?
Miksikä sitä isäänsä sitten pitäisi kutsua?
Isä? Kyllä se kuulostaa niin kirjakielimäiseltä että
ei sovi omaan suuhun.
Faija olisi typerän wannabe stadilainen, isä omituisen virallinen. Se on edelleen iskä siis. Muistan kun teininä mietin että pitääkö tätä kutsumanimeä nyt muuttaa jotenkin aikuisemmaksi :')
N34
Lapsena kutsuttiin isiksi, teininä se muuttui iskäksi joka on säilynyt keski-ikään asti, ja jatkuu.
Mulla on Äiskä, Iskä ja Systeri. He ovat 81v, 79v ja 52v.'
T. 49v
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitä sitten pitäisi sanoa?
Miten olisi isä? Iskä kuuluu lasten sanavarastoon, iskä aikuisen suusta, ei hyvää päivää! :D
Omalla kohdalla isä on iskä ja äiti on äippä. Oon 39v.
Mutsi ja faija, ja ne on kahdeksankymppisii.
Minulle isä on aina ollut isi, enkä ole muiden ällötysten takia ajatellut sitä vaihtaa.
N44