Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset naiset puhuu nykyään omasta isästään sanalla "iskä"?

Vierailija
14.07.2022 |

Mun mielestä yuo sana kuuluu alle 12-vuotiaiden sanavarastoon.

No kerran kyllä kuulin, että joku yli 60-vuotias mies oli sanonut omalle isälleen, että "iskä". Siinä oli varmaan ollut jo muilla paikalla olleilla naurussa pitelemistä. :D

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvinsa kullakin, toisilla halvat.

Vierailija
2/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin myös parikymppiset pojat sanovat "iskä". Itsekin ajattelin sen lasten sanastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kutsunut isääni iskäksi 80-luvulta asti, ja aion jatkaa samalla linjalla niin kauan kuin meissä henki pihisee. Ap saa olla asiasta mitä mieltä haluaa, ei vaikuta toimintaani mitenkään.

Vierailija
4/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 35-vuotias tytär on koko ikänsä sanonut isäänsä iskäksi. Miksi se pitäisi jossain iässä muuttaa?

Vierailija
5/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäisetkin puhuu jo porukoistaan. 

Vierailija
6/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siittäjäksikö sitä pitäisi kutsua, ettei ap:lle tulisi paha mieli?

Vierailija
7/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kauheaa. Kyylä.

Vierailija
8/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä ikinä ajatellut, että se on lapsisanastoa. Vaan ihan vain puhekieltä. Sanon itsekin iskä, äiskä ja systeri enkä isä, äiti ja sisko.

Vierailija
9/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44 vuotias ja kutsunut iskää iskäksi aina, jatkan niin kauan kuin elän. Äiti on äiti ja iskä on iskä.

Vierailija
10/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kutsunut isääni iskäksi 80-luvulta asti, ja aion jatkaa samalla linjalla niin kauan kuin meissä henki pihisee. Ap saa olla asiasta mitä mieltä haluaa, ei vaikuta toimintaani mitenkään.

Sama täällä!

Terv.

Iskän tyttö

Vierailija
11/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä on hirveän kylmä ja etäinen sana iskään verrattuna. iskä on iskä vaikka lapset olisi jo aikuisia.

Vierailija
12/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi sitä sitten pitäisi sanoa?

Vierailija
13/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa mitään mutta exäni kutsui äitiään mammaksi, ihan kuin olisi asuttu jossain per""leen muumilaaksossa.. ensimmäisen kerran kun sanoi että mamma soittaa niin luulin että mummo.

Vierailija
14/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskä on ihan neutraali sana. Mä sanoin pienenä isi, se olisi aika hassu näin aikuisena joten itsestään vaihtui jossain vaiheessa vaan isäksi.

Vierailija
15/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa mitään mutta exäni kutsui äitiään mammaksi, ihan kuin olisi asuttu jossain per""leen muumilaaksossa.. ensimmäisen kerran kun sanoi että mamma soittaa niin luulin että mummo.

Eikös Muumipeikko kuitenkin sano ihan "äiti" ja Muumipappa kusu "Mammaksi"?

Vierailija
16/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"iskä" on ihan hyvä. jos sanoisi "isi", se voisi olla jo liian lapsellista.

Vierailija
17/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tähänastisen 30-vuotisen elämäni aikana kutsunut isääni aina iskäksi. Se tulee aina niin luonnostaan ja on todella vaikeata yrittää muuttaa kutsumatapaa, sana "isä" ei oikein istu suuhun. Sanoo mut mitä sanoo ja naurakoon päälle, minä kutsun isääni vaikka papaksi tai isiksi jos haluan.

Vierailija
18/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ajatellut, että meitä 80-luvulla ennen syntyneillä oli yleisempää puhua isästä, joten siksi he puhuvat aikuisenakin isästä. Mutta meidän ikäluokallemme oli jo yleisempää puhua iskästä, joten siksi me puhumme iskästä aikuisenakin.

Vierailija
19/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä "isi" sana on paljon huvittavampi ja ällöttävämpi aikuisen ihmisen suusta ja teininkin. Itse käytän joskus "iskä" sanaa puhuessani isästäni muille, mutta en käytä sitä juurikaan isäni kuullen, vaan silloin kutsun isääni hänen lempinimellään.

Vierailija
20/77 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän paremmaksi, olen 30v ja isäni on nyt ja aina isi. En aio muuttaa tapaani vaikka se jotain av-mammaa haittaisi :D