Aikuiset naiset puhuu nykyään omasta isästään sanalla "iskä"?
Mun mielestä yuo sana kuuluu alle 12-vuotiaiden sanavarastoon.
No kerran kyllä kuulin, että joku yli 60-vuotias mies oli sanonut omalle isälleen, että "iskä". Siinä oli varmaan ollut jo muilla paikalla olleilla naurussa pitelemistä. :D
Kommentit (77)
Meilläpäin myös parikymppiset pojat sanovat "iskä". Itsekin ajattelin sen lasten sanastoon.
Olen kutsunut isääni iskäksi 80-luvulta asti, ja aion jatkaa samalla linjalla niin kauan kuin meissä henki pihisee. Ap saa olla asiasta mitä mieltä haluaa, ei vaikuta toimintaani mitenkään.
Mun 35-vuotias tytär on koko ikänsä sanonut isäänsä iskäksi. Miksi se pitäisi jossain iässä muuttaa?
Keski-ikäisetkin puhuu jo porukoistaan.
Siittäjäksikö sitä pitäisi kutsua, ettei ap:lle tulisi paha mieli?
En ole kyllä ikinä ajatellut, että se on lapsisanastoa. Vaan ihan vain puhekieltä. Sanon itsekin iskä, äiskä ja systeri enkä isä, äiti ja sisko.
Olen 44 vuotias ja kutsunut iskää iskäksi aina, jatkan niin kauan kuin elän. Äiti on äiti ja iskä on iskä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kutsunut isääni iskäksi 80-luvulta asti, ja aion jatkaa samalla linjalla niin kauan kuin meissä henki pihisee. Ap saa olla asiasta mitä mieltä haluaa, ei vaikuta toimintaani mitenkään.
Sama täällä!
Terv.
Iskän tyttö
isä on hirveän kylmä ja etäinen sana iskään verrattuna. iskä on iskä vaikka lapset olisi jo aikuisia.
No miksi sitä sitten pitäisi sanoa?
Eihän tuossa mitään mutta exäni kutsui äitiään mammaksi, ihan kuin olisi asuttu jossain per""leen muumilaaksossa.. ensimmäisen kerran kun sanoi että mamma soittaa niin luulin että mummo.
Iskä on ihan neutraali sana. Mä sanoin pienenä isi, se olisi aika hassu näin aikuisena joten itsestään vaihtui jossain vaiheessa vaan isäksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mitään mutta exäni kutsui äitiään mammaksi, ihan kuin olisi asuttu jossain per""leen muumilaaksossa.. ensimmäisen kerran kun sanoi että mamma soittaa niin luulin että mummo.
Eikös Muumipeikko kuitenkin sano ihan "äiti" ja Muumipappa kusu "Mammaksi"?
"iskä" on ihan hyvä. jos sanoisi "isi", se voisi olla jo liian lapsellista.
Minäkin olen tähänastisen 30-vuotisen elämäni aikana kutsunut isääni aina iskäksi. Se tulee aina niin luonnostaan ja on todella vaikeata yrittää muuttaa kutsumatapaa, sana "isä" ei oikein istu suuhun. Sanoo mut mitä sanoo ja naurakoon päälle, minä kutsun isääni vaikka papaksi tai isiksi jos haluan.
Itse olin ajatellut, että meitä 80-luvulla ennen syntyneillä oli yleisempää puhua isästä, joten siksi he puhuvat aikuisenakin isästä. Mutta meidän ikäluokallemme oli jo yleisempää puhua iskästä, joten siksi me puhumme iskästä aikuisenakin.
No kyllä "isi" sana on paljon huvittavampi ja ällöttävämpi aikuisen ihmisen suusta ja teininkin. Itse käytän joskus "iskä" sanaa puhuessani isästäni muille, mutta en käytä sitä juurikaan isäni kuullen, vaan silloin kutsun isääni hänen lempinimellään.
Pistän paremmaksi, olen 30v ja isäni on nyt ja aina isi. En aio muuttaa tapaani vaikka se jotain av-mammaa haittaisi :D
Huvinsa kullakin, toisilla halvat.