Aikuiset naiset puhuu nykyään omasta isästään sanalla "iskä"?
Mun mielestä yuo sana kuuluu alle 12-vuotiaiden sanavarastoon.
No kerran kyllä kuulin, että joku yli 60-vuotias mies oli sanonut omalle isälleen, että "iskä". Siinä oli varmaan ollut jo muilla paikalla olleilla naurussa pitelemistä. :D
Kommentit (77)
Mun isi on mun isi. Olen 62 v. Mun isi on 84v.
Mikähän siinä on niiiiin outoa?
Nimelläkö pitäisi omaa vanhempaa kutsua vai kenties teititellä???
Kaikesta sitä jaksetaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iskä on murresana, joka on levinnyt Kymenlaaksosta joka puolelle Suomea. Samoin äiskä - versio. Joten ihan normaalia kutsua iskäksi. Ei mitään pikkulapsimaista.
Ihan ovat olleet Karjalassa käytössä. Mistä vedit Kymenlaakson?
Ks. Kotimaisten kielten keskus: https://www.kotus.fi/nyt/kysymyksia_ja_vastauksia/sanojen_alkuperasta/s…
Ihan siellä mainitaan Kymi.
Meillä oli isä Pappa ja lapsen lapsille hän oli Ukki!Hän oli syntyessäni 58v. ja kuoli 69v.Joloin jäin orvoksi 11 v,tyttönä!Koska oli ainut huoltajani. Kukan ei kysenalaistannut sana Pappa,Enkä minä ihmetellyt, miksi meillä pappa ja ystävillä Isä? Joten viis sitä miksi ketäkin utsuvat vanhempia. Minä olen Mutsi ,en äiti, aikuisten 2 lapseni suussa!Siskoilleni systeri,
Isi kuulostaa lapselliselta.
Isä kuulostaa jotenkin liian viralliselta.
Iskä kuulostaa ihan normaalilta.
Isukki kuulostaa aika pervolta
Itse kutsuisin omaani m*lk*ksi jos tulisi joskus vastaan. Ei ole ukkoa koskaan kiinnostanut lastensa asiat.
Vierailija kirjoitti:
Iskä on ihan neutraali sana. Mä sanoin pienenä isi, se olisi aika hassu näin aikuisena joten itsestään vaihtui jossain vaiheessa vaan isäksi.
Äitini ja hänen siskonsa sanovat isäänsä eli minun isoisääni edelleen aina isiksi.
Ei ole tullut mieleen, että olisi outoa? Ehkä kertoo vaan läheisistä väleistä. Isoisä on ollut aina kiinteä osa lastensa elämää ja sellainen tietynlainen katto meidän elämässä.
- kolmikymppinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Teititelläkö pitäisi?
Kyllä ennen piti
Iskä on alunperin Kymenlaakson (vissiin vahvimmin Kouvolan) murretta ja ollut siellä ihan neutraali isää tarkoittava sana. Sieltä se on sitten levinnyt muualle Suomeen etenkin lasten käyttöön. Mutta ymmärrettävästikin lapsi, joka on aina käyttänyt isästään nimitystä iskä, käyttää sitä herkästi myös aikuisena, eikä opettele jotain uutta nimitystä tietyn "yläikärajan" ylityttyä.
Kovin on pienet murheet ja halvat huvit ap:lla. Ei hätää, kyllä elämässäsi varmasti tulee aikoja, jolloin ei tämä asia enää häiritsekään niin paljon.
Minun isäni on minulle iskä niin kauan kuin minä olen hengissä. Siihen on ap:nkin tyytyminen.
Olen 66-vuotias ja kutsun äitiäni edelleenkin mutsiksi. Hän on jo yli 80 v ja on siitä huolimatta minulle edelleen rakas mutsi. Ja sellaisena pysyykin <3 Aikuiset lapseni kutsuvat myös minua mutsiksi mikä on mielestäni ihanaa. Äiti on jollain tapaa persoonaton koska kaikilla on äiti. Mutsi ilmentää läheisempää suhdetta, ainakin minun mielestani.
Mulla on 87v isi. Itse olen kohta 49v.
Mun elämässä oma isäni ei ole juurikaan ainakaan hyvällä vaikuttanut, siksi en koskaan voisi käyttää hänestä hellittelynimeä kuten isi tai iskä. Oma lapsi sanoo isäänsä iskäksi ja saa sanoa niin kauan kuin haluaa.
Ihmiset on nykyään niin lapsellesia. Ilmeillään videoilla ja sanotaan isää iskäksi.
Itse opetettiin lapsia kutsumaan isäänsä iskäksi. Parempi se kuin jos 50 kymppinen huutelisi vielä isäänsä esim. isiksi.
Mä sanon yleensä "isi" ja joskus "iskä".
Ja olen 28v.
Samat ihmiset käyttää sanoja ilkeä, tuhma ja kiusata 🤣
Olen 25-vuotias nainen ja kutsun isääni iskäksi. Olen aina tehnyt niin ja tulen aina tekemään. Se on luonnollisinta minulle.