Kokemuksia helluntailaisuudesta
Millaisia kokemuksia muilla palstalaisilla on helluntailaisuudesta?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus opiskeluaikana itse ev.luterilaisena helluntailaisten nuorten leirillä helluntailaisten kavereiden kanssa.. Leirillä eivät tytöt ja pojat edes istuneet tai keskustelleet keskenään, pojan kanssa sai olla kontaktissa vain, jos seurusteli.
Tämäkin jännä miten voi seurustella kun ei mitään kontaktia voi ottaa.
Jaa, mulla on hellareista vain positiivisia kokemuksia, vaikka joidenki kokema hellareiden vilpillisyys on väärin. (En ole itse hellari)
Uskaltavat tuoda uskonsa iloisesti esille (ja miksi sitä hävetäkään?), ovat varmoja sanomastaan. Auttavat hädässä olevia.
Jumala toimii ja on läsnä heidän kokouksissaan.
Suomeen on pesiytynyt "anteeksi kun uskon Jumalaan" ei onneksi näy hellareilla. Samaa reippautta on Uudessa Testamentissa apostoleilla, paahtoivay iloisena menemään.
Kielillä puhumistä, saatanan väijyy vähän jokapaikassa ja porukka usko 6000 vuotta sitten luotuun maailmankaikkeuteen. Melko primitiivinen uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Pikkukaupungeissa tai kylissä tiukempia ja vanhempaa väkeä. Jopa ehtoolliselle sääntönä kaste tms. pikkukylässä. Riippuu paikasta.
Isommissa paikoissa värivalot ja bändit soittaa. Kokouksissa joskus hyviä puheita. Joskus hyvää opetusta ja joskus ajankohtaisia aiheita opetuksessa pohjalla tai muita arkielämän aiheita.
Joskus vähän lennokkaampaa. Riippuu puhujista varmaan.Yleensä rentoa porukkaa.
Yleensä ei ylenkatsota edes ongelmaisia ihmisiä vaan pyritään auttamaan.
Olen olettamuksesta, että kaste on myös luterilaisissa odotuksena ehtoolliselle menolle.
Ilmeisesti kaikki uskovat romanit ovat helluntailaisia.
Jos eivät ole mitään ääri-sellaisia (mitä löytyy joka paikasta/maasta/uskonnosta) niin ei hätää.
Minä ja veljeni kasvoimme helluntalaisperheessä. Itse pelasin vaan "kilttejä" pelejä, kuten Theme Park tai Zoo tycoon, vai mikä se oli, missä rakennettiin häkkejä eläimille ja niille sopiva ympäristö. Opin monta puu- ja kivilajien nimiä :D
Eivät saa ilmeisesti huolehtia ollenkaan ulkonäöstään.
Telkkari ja radio on ok mutta vain heidän omat sisällöt.
Uskonto näyttävää ja sitä ei todellakaan häpeillä, rukoillaan ääneen ja usein vieläpä moniäänisesti, puhutaan kielillä.
"Yllättäen" melko moni töissä vakuutusyhtiöissä ja muissa leväperäisissä bisneksissä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Uskonto näyttävää ja sitä ei todellakaan häpeillä, rukoillaan ääneen ja usein vieläpä moniäänisesti, puhutaan kielillä.
"Yllättäen" melko moni töissä vakuutusyhtiöissä ja muissa leväperäisissä bisneksissä mukana.
Ulkonäöstä huolehtiminen on erittäin tärkeää. Äitini oli helluntailainen ja vaikka oli köyhä, niin aina välillä piti hommata uusi mekko, käydä kampaajalla. Hoikkana piti pysyä.
Helluntailainen yhteisö pyrkii aikalailla homogeenisyyteen eli yhteisön säännöistä poikkeavat ovat eriseuraisia tai muulla tavalla huonompia uskovia. Synti piilee vähän kaikkialla. Jos esim. harrastat asiaa kuin asiaa, mutta seon liian hallitseva, niin se on epäjumala tai jos varsinkin jos harrastat jotain erikoisempaa harrastusta, kuten idän taistelulajeja jne. niin niissä on mm. eksymisen vaarat jne. Pelokasta ja taikauskoista porukkaa monessa mielessä
Vierailija kirjoitti:
Kiusaavat lestadiolaisia
Keskustelupalstoilla raivokkaimmat lestadiolaisten parjaajat ovat helluntailaisia.
Pata ja kattila...
Vierailija kirjoitti:
Kaksi ensimmäistä lausetta roskaa, mututietoa, jota sitten väritetään negatiivisesti.
Täällä ainakin lähin helluntaiseurakunta tuottaa salaliittoteorioihin hurahtaneita.
Kaikessa nähdään maailmanpollua ja pedon merkkiä.
Rokotusvastaisuutta, 5g- pelkoa jne.
Syf kirjoitti:
Kielillä puhumistä, saatanan väijyy vähän jokapaikassa ja porukka usko 6000 vuotta sitten luotuun maailmankaikkeuteen. Melko primitiivinen uskonto.
Ääliömäistä yleistämistä ja hipoo valhetta. Kommenttisi siis.
Ei typoista tule loppua, vaikka kävin Specsaversilla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkukaupungeissa tai kylissä tiukempia ja vanhempaa väkeä. Jopa ehtoolliselle sääntönä kaste tms. pikkukylässä. Riippuu paikasta.
Isommissa paikoissa värivalot ja bändit soittaa. Kokouksissa joskus hyviä puheita. Joskus hyvää opetusta ja joskus ajankohtaisia aiheita opetuksessa pohjalla tai muita arkielämän aiheita.
Joskus vähän lennokkaampaa. Riippuu puhujista varmaan.Yleensä rentoa porukkaa.
Yleensä ei ylenkatsota edes ongelmaisia ihmisiä vaan pyritään auttamaan.
Olen olettamuksesta, että kaste on myös luterilaisissa odotuksena ehtoolliselle menolle.
Luterilaiseksi kun kastetaan vauvana, niin se ei itse vaan tajua mitä tapahtui:),
Mä tunnen erään naisen, joka hurahti helluntaiseurakuntaan ja meni naimisiin miehen kanssa, joka oli myös helluntailainen. Sitten mies muutaman vuoden kuluttua jätti hänet toisen naisen takia.
Sekin on jännä, kun tämän naisen ensimmäinen pitkäaikainen avomies myös aikoinaan jätti naisen toisen naisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus opiskeluaikana itse ev.luterilaisena helluntailaisten nuorten leirillä helluntailaisten kavereiden kanssa.. Leirillä eivät tytöt ja pojat edes istuneet tai keskustelleet keskenään, pojan kanssa sai olla kontaktissa vain, jos seurusteli.
Tämäkin jännä miten voi seurustella kun ei mitään kontaktia voi ottaa.
En tiedä missä leirillä olet ollut. Kyllä nykyään tytöt ja pojat saavat puhua jne. Toki majoitus ja pesutilat on erikseen, ei samassa huoneessa. Helpompaa valvoa, kun vapaaehtoisten avustajienkin pitää saada nukkua joskus. Leirit pyörivat enimmäkseen vapaaehtoisvoimin. Heidät on kuitenkin tarkoin valittu ja "tutkittu" hommaan sopiviksi.
Syf kirjoitti:
Millaista on sitten se ei-primitiivinen uskonto? Sitäkö että kaikki käy, kunhan vaan kaikilla on omanlaisensa hyvä olo?? Mikä totuus se on?
Ja jos erotetaan seurakunnasta, on se vainoaminen kovaa. Esim ajetaan autolla takaa yms