Kokemuksia helluntailaisuudesta
Millaisia kokemuksia muilla palstalaisilla on helluntailaisuudesta?
Kommentit (161)
Christiiina kirjoitti:
Mä tunnen erään naisen, joka hurahti helluntaiseurakuntaan ja meni naimisiin miehen kanssa, joka oli myös helluntailainen. Sitten mies muutaman vuoden kuluttua jätti hänet toisen naisen takia.
Sekin on jännä, kun tämän naisen ensimmäinen pitkäaikainen avomies myös aikoinaan jätti naisen toisen naisen takia.
Moraali on viime vuosikymmeninä heikentynyt helluntalaisuudessa, sen myönnän.
Kreationismi, evoluution kieltäminen on ominaista ja se on vaarallista. Taivas TV7:n pääagenda on evoluutioteorian opetuksen horjuttaminen.
Tässä yksi lähiseurakunta suoltaa kaikenlaisia salaliittohoureita pedon merkistä ja antikristuksesta.
Usa:sta lähtöisin oleva uskonlahko, eli siis ymmärtävät rahan arvon, ja sen kuinka sitä voi saada, erittäin hyvin. Samaan asiaan viittaa myös yksi aiemmista kommenteista, että varsinkin naiset panostavat ulkonäköönsä. Näillä seutukunnilla tunnetaan sanonta: "Ahne- ahneempi- helluntailainen".
Helluntalaisuudessa on todella paljon hyvää. Kuitenkin kun sielläkin ollaan siirrytty yhä enemmän "johtavien" alaisuuteen, koulutuksen painotuksiin jne, niinpä moni herran valitsema, jää penkkiin kun ei mahdu "raameihin". Tämä on koko helluntailiikkeelle huono asia, joka usein tukahduttaa ns. Hengen vapaan toimivuuden. Johtavat kilpailevat keskenään hillotolpista ja penkkiurheilijat yrittävät vakuttaa kuinka hekin voisivat jotain...
Siksi helluntailiikkeestä on tulossa vain yksi kirkkokunta muiden joukkoon. Ylilyöntejä myöskään ei aina tunnusteta ja tukahduteta, samoin yli lainalaisuuksiin ei tartuta nopeasti. Armon ja totuuden pitäminen sanan mukaisena on yhä vaikeampaa. Yhteiskunnallisiin asioihin ei juuri oteta kantaa, mikä on hyvä ja huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Kreationismi, evoluution kieltäminen on ominaista ja se on vaarallista. Taivas TV7:n pääagenda on evoluutioteorian opetuksen horjuttaminen.
Tässä yksi lähiseurakunta suoltaa kaikenlaisia salaliittohoureita pedon merkistä ja antikristuksesta.
Taivas tv eli 7tv ei ole pelkästään helluntalainen. Sielä on laidasta laitaan kristillistä tuotantoa.
Vierailija kirjoitti:
No evoluution kieltämiseen tai kritisoimiseen ei tarvita helluntailaisuutta tai edes kreationismia. Riittää kun perehtyy fysiikkan lakeihin ja sen myötä evoluutioteorian kestämättömiin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivas tv eli 7tv ei ole pelkästään helluntalainen. Sielä on laidasta laitaan kristillistä tuotantoa.
Kantavat voimat ovat helluntailaisia.
Minä uskon Jumalaan.
En yhteenkään ainoaan uskonlahkoon/ suuntaukseen, mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No evoluution kieltämiseen tai kritisoimiseen ei tarvita helluntailaisuutta tai edes kreationismia. Riittää kun perehtyy fysiikkan lakeihin ja sen myötä evoluutioteorian kestämättömiin ongelmiin.
Höpö höpö.
Nämä ovat nimenomaan kreationistien kehittelemiä pseudotieteellisiä houreita.
Nimenomaan fysiikan lakien peruskoulutasoiset alkeetkin osoittavat kreationistien houreet 6000v ikäisestä ihmiskunnasta tai jopa maasta tai peräti maailmankaikkeudesta mielettömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantavat voimat ovat helluntailaisia.
Luterilaiset ei ehdi kun niillä on kiire ottaa osaa marsseihin yms. :).
Metsä kirkkoni olla saa kirjoitti:
Minä uskon Jumalaan.
En yhteenkään ainoaan uskonlahkoon/ suuntaukseen, mihinkään.
Se on yksinäistä, mutta jos perustat uskosi raamattuun, joillekin metsä riittää:).
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon Jumalaan.
En yhteenkään ainoaan uskonlahkoon/ suuntaukseen, mihinkään.Se on yksinäistä, mutta jos perustat uskosi raamattuun, joillekin metsä riittää:).
Yksinäistä?
Uskoni on minun ja Jumalan välinen asia.
En tarvitse siihen " todistajia"
Kukaan ei edes tiedä, että uskon Jumalaan.
Paitsi Jumala. Se riittää.
Minusta on huolehdittu helluntaiystävien taholta kun olen ollut avu tarpeessa. Olen hyvin kiitollinen. Yksittäiset helluntaiseurakuntiin kuuluvat henkilöt ovat usein todella kivoja.
Suomalaiseen helluntaiherätykseen laskettiin vuoden 2019 loppussa kuuluvan yhteensä 265 suomen- ja ruotsinkielistä helluntaiseurakuntaa. Vuoden 2019 lopussa seurakuntien yhteenlaskettu jäsenmäärä oli kaikkiaan noin 50 000 henkilöä. Vuonna 2002 perustettuun Suomen helluntaikirkko -nimiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan näistä kuului 82 jäsenseurakuntaa. Suomessa helluntaiseurakunnat ovat varjelleet itsenäisyyttään, eivätkä kaikki ole järjestäytyneet kansalliseen kirkkokuntaan.[1]
Helluntaiherätys saapui Suomeen norjalaisen metodistipastori Thomas Ball Barrattin ansiosta. Barratt vieraili Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 1911.[2]
Sydämestäni... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon Jumalaan.
En yhteenkään ainoaan uskonlahkoon/ suuntaukseen, mihinkään.Se on yksinäistä, mutta jos perustat uskosi raamattuun, joillekin metsä riittää:).
Yksinäistä?
Paitsi Jumala. Se riittää.
Jatkan vielä... missään en ole niin lähellä Jumalaa, kuin luonnossa.
Jumalan tekemässä " kirkossa"
" metsä kirkkoni olla saa, voin täällä palvella Jumalaa"...
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Nämä ovat nimenomaan kreationistien kehittelemiä pseudotieteellisiä houreita.
Nimenomaan fysiikan lakien peruskoulutasoiset alkeetkin osoittavat kreationistien houreet 6000v ikäisestä ihmiskunnasta tai jopa maasta tai peräti maailmankaikkeudesta mielettömiksi.
Ei näin. Evoluutiotutkimus ei tunne darwinistista lajien kehitystä. Se voidaan biologiassa bakteerievoluutiotutkimuksessa, fysiikka ei tunne lajien kehityksen edellyttämää evolutiivista ilmiötä vaan kyse on puhtaast teoreettisesta asiasta. Myös matematiikka osoittaa, ettei sellaisia todennäköisyyksiä esiinny luonnossa, jotka mahdolistaisivat lajien kehityksen mutaatioiden avulla.
Helluntailiikkeen teologian mukaan jokaisella ihmisellä voi ja tulee olla henkilökohtainen suhde Jumalaan. Se syntyy, kun uskoo Jeesukseen ja hänen sovituskuolemaansa, mitä helluntaiseurakunnissa kutsutaan uskoontuloksi. Uskoontulo voi olla tiettynä hetkenä tapahtunut kokemus tai pitkäaikainen prosessi.
Sydämestäni... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon Jumalaan.
Yksinäistä?
Paitsi Jumala. Se riittää.Jatkan vielä... missään en ole niin lähellä Jumalaa, kuin luonnossa.
Jumalan tekemässä " kirkossa"
" metsä kirkkoni olla saa, voin täällä palvella Jumalaa"...
Jos olet uskossa Jeesukseen ja koet noin, kaikki hyvin.
Höpö höpö.